Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Rapoo Optische Gaming Muis V200 Review

Hupske 30 november 2014, laatste update op 1 december 2014, 1.761 views

Rapoo Optische Gaming Muis V200

Mooie muis om te zien en hij ligt voor mij lekker in de hand. Hij is niet licht, waardoor het makkelijker is om preciezer te bewegen. Voor als je snel je DPI wilt wisselen is hij niet heel handig, aangezien die knop aan de onderkant zit.

Pluspunten

• Ergonomie
  • Uiterlijk
  • Hij is niet licht.
  • Software bied genoeg mogelijkheden

Minpunten

• DPI knop onder de muis

Ik moet nog een keer een spellingscontrole doen en tevens mijn zinsopbouw een keer nalopen. Dit zijn alleen niet mijn sterkste punten.

Het was dan eindelijk zo ver. Ik moest een nieuwe muis kopen, aangezien de andere het helaas begeven heeft. Ik was altijd erg tevreden over die muis, maar helaas verloor die opeens heel vaak zijn verbinding.

Mijn bedrag was 30 euro voor de nieuwe muis. Verdere eisen waren dat de DPI instelbaar moest zijn en hij er ook wel mooi uit moest zien. Voor die prijs met wensen zijn genoeg muizen te vinden waarmee je weer fatsoenlijk een tijd vooruit kan.
Mijn keuze viel uiteindelijk op de Rapoo V200. Best verassend, aangezien hier nog geen review of iets dergelijks van te vinden is. Maar op 1 of andere manier trok deze muis mijn aandacht.

Wat komt er naar voren in de review:
  • De specificaties
  • De verpakking
  • Ergonomie/vormgeving
  • De functies
  • Drivers/software
  • Conclusie
De specificaties
Verbinding: Bedraad, USB 2.0(Tot 1000Hz, 16-bits)
Bewegingsdetector: Optisch
Sensor Resolutie: 3.000dpi (500, 1000, 1250,1500, 1750, 2000, 3000 als instelbare dpi)
Afmetingen: 123,50 x 70.20 x 43.20mm
Gewicht: 143,3 g
Voor welke hand: Rechtshandige muis
Systeemeisen: Windows XP/Vista/7 en 8.
Fabrieksgarantie: 2 jaar

De verpakking

Hier hadden ze wel 1 of 2 euro op kunnen besparen. De doos is vrij groot voor alleen 1 muis.
Dit komt alleen maar door onnodige opvulling waar de guide en CD inzit. Een omhulsel en dan nog een omhulsel waar dan de "Quick Guide" inzit en de CD voor de drivers en de software.

Het leuke is wel dat je hem als een deurtje open kan klappen en dan kan je de muis bekijken, maar daarvoor koop je hem niet.
Dit alles zorgt er wel voor dat je denkt dat je niet met een budget muis te maken hebt.

Ergonomie/vormgeving
Het eerst wat mij opviel aan de muis is dat de rechterkant een stuk lager ligt dan de linkerkant. Daardoor is de muis aan de linkerkant vrij rond. Ik vind dit persoonlijk heerlijk. Hierdoor komt je hand er wat meer op liggen en heeft je pols een wat betere houding. Aangezien je hem iets makkelijker kan laten rusten.
Dit betekent wel dat de muis echt bedoeld is voor iemand die rechtshandig is.

Nu kijken we naar de zijkanten van de muis. Als eerste de kant waar je duim zit.
Hier is duidelijk een ronding te zien waar je duim in komt. Deze vormt zich precies in mijn duim en de duim past precies onder de 2 knoppen.
Doordat het om je duim heen valt zorgt het ervoor dat je duim niet zomaar op de muismat terecht komt.

Nu over de kant waar je ringvinger zit en je pink. Op de muis zit een plek waar je je ringvinger kwijt kan. Dit volgt de vorm van de vinger, alleen of je er wat aan hebt is een ander verhaal. Ik heb mijn vingers vaak net anders om de muis zitten. Verder valt de pink ook in een kleine ronding, maar dit zorgt er niet voor dat die van de muismat afblijft. Zoals elke muis ligt die er eigenlijk een beetje verloren bij.

De muis voelt redelijk zwaar aan. Ik heb hiervoor een G300 gehad en de TT eSports en hij is zwaarder dan deze 2. Bij de TT kon je het gewicht aanpassen. Op zijn zwaarst heb je er dan 5 gewichten in van 4,5 gram, maar de Rapoo is dan zelfs nog een stukje zwaarder. Ik vind dit persoonlijk niet erg. Dit zorgt ervoor dat je wat minder kleine bewegingen maakt als je DPI hoog staat. Aangezien hij zwaarder is, is hij ook wat minder makkelijk te bewegen en dat beetje extra tegengas heb ik wel nodig. Hierdoor gaat het schieten inname mij weer wat beter af, zonder dat ik de DPI knop hoef te gebruiken.

Verder doordat de muis niet licht is voelt hij ook niet goedkoop aan. En heb ik het gevoel dat ik het met een stevige muis te maken heb.

De functies

Zoals de meeste muizen heb je een linker muisknop, een rechtermuisknop en een scroll wiel.
Aan de zijkant van de muis heb je ook nog 2 knoppen zitten. Deze worden op de standaard instellingen gebruikt om een pagina vooruit te gaan of een pagina terug te gaan.

Aan de onderkant van de muis heb je de DPI knop zitten en de mode knop.
De DPI knop kan je instellen op 3 verschillende snelheden. Als je op de knop drukt wissel je in de DPI.
Dit staat standaard ingesteld op 500, 1000 en 2000. Aan de kleur van de DPI knop kan je zien op welke DPI je hem hebt staan. Als je aan het gamen bent is het niet heel handig dat de switch aan de onderkant van de muis zit. Dit zorgt er namelijk voor dat je niet snel kan veranderen van DPI.

Met de mode knop kan je switchen tussen verschillende profielen. Echter maak ik hier geen gebruik van, aangezien de standaard instellingen voor mij voldoende zijn.

Drivers/software

Je kan de drivers en software van de CD halen die meegeleverd wordt of gewoon van de website halen. Ik kies in mijn geval voor de website, aangezien die voor mijn gevoel altijd het meeste up-to-date zijn.
De muis en DPI instellingen werken ook al gewoon als je de muis alleen inplugt in je computer en Windows zijn werk laat doen met de drivers, maar dan heb je nog niet het programma om alles aan te kunnen passen van de muis.

Rapoo noemt het programma gewoon Rapoo V200 Mouse Driver
Je ziet hier de basis instellingen van de muis als je hem als eerst gebruikt. Rechtsboven kan je de DPI veranderen van de muis. Je hebt hierin 7 keuzes, waarvan je er 3 kan kiezen. Je kan het dus niet volledig vrij instellen.
Verder kan je makkelijk kiezen of de muis altijd de verlichting aanheeft, hem laat ademen of volledig uit laat. Ik laat hem altijd volledig aan, omdat ik de muis op die manier het mooiste vind.

Dan de verschillende mogelijkheden om dingen toe te wijzen aan de knoppen.
Alle opties die je hier ziet staan zijn mogelijk om toe te wijzen aan elke knop die je aan de voorkant of zijkant van de muis ziet. Dit kan voor sommige mensen handig zijn, maar ik denk dat je dan eerder een muis koopt waar wat meer knoppen op te vinden zijn.

Verder kan je in het programma de pollingsnelheid aanpassen. 125Hz, 500Hz of 1000Hz, wat je hier verder mee kan weet ik niet, maar het leek mij wel iets om te benoemen.

Ik ben zelf erg tevreden over de muis. Hij ligt voor mij lekker in de hand en geeft voldoende functionaliteit om gewoon een potje te gamen of iets anders. Hij is ook lekker zwaar, wat er bij mij voor zorgt dat ik wat preciezer te werk kan gaan. Enige flinke nadeel vind ik wel dat de DPI knop aan de onderkant zit, hierdoor kan je niet heel snel switchen in je DPI.

Vragen of opmerkingen?
Als je vragen of opmerkingen hebt over de muis, dan kan je dat doen door hier te reageren of eventuel mij een DM sturen.
Verder ontvang ik graag (positieve) kritiek op de review, maar zorg er dan aub wel voor dat het opbouwend is. Daardoor zal ik de review kunnen verbeteren.

Heb jij ook een Rapoo Optische Gaming Muis V200?

Was deze ook zo slecht afgewerkt? Het exemplaar dat ik hier heb heeft een heel slordig aangebrachte coating. Vooral aan de onderkant loopt er een scherpe rand aan de zijkanten die lang genoeg is om krassen te maken in mijn muismat. Ook aan de rand van de knoppen is dit het geval. Hij is ook niet mooi glad met op de bovenkant extra stukjes rubber die uitsteken.

Deze gaat morgen terug naar de winkel, maar was benieuwd of dit bij de hele lijn zo was.
Aan de kant van de duim kant komt de rand net iets voorbij de onderkant. Echter zijn de rubbertjes aan de onderkant net wat dikker, waardoor die niet op de mat komt.

Verder is de muis wel wel gewoon glad bij mij. Wellicht heb je net pech gehad.