Voyo A1 Mini Zwart Review

Zuaro 27 november 2014, laatste update op 27 november 2014, 2.047 views

Voyo A1 Mini Zwart

De VOYO A1 Mini is voor mij een prima tablet voor alledaags gebruik. Met Winodws 8.1 aan boord functioneert de VOYO A1 Mini als een volwaardige PC, iets dat de gebruikerservaring ten goede komt.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Volledige Windows 8.1
  • Batterij gaat prima mee
  • Mooi scherm

Minpunten

• Volume knoppen omgedraaid
  • WIFI valt soms weg
  • 8" Soms lastig te bedienen
  • Micro-usb geeft weinig stroom output

De VOYO A1 Mini is een 8" tablet van de Chinese fabrikant VOYO. Ik wou zelf al een tijdje een tablet hebben en heb lang (ongeveer een jaar) getwijfeld welke ik wou kopen. Uiteindelijk heb ik voor de VOYO A1 mini gekozen. Ik heb uiteindelijk voor de VOYO A1 Mini gekozen omdat de prijs goed was ten opzichte van de specificaties en ik kon er eigenlijk weinig slechte verhalen over vinden. Ik heb mijn tablet uiteindelijk aangeschaft via Pandawill samen met de typecover/case die op dezelfde pagina aangeboden wordt. Na mijn bestelling deed DHL er zo' n 4 dagen over om de tablet bij mij voor de deur af te leveren. Inmiddels heb ik de tablet 2 weken in mijn bezit en is het tijd voor een review!

Unboxing
De tablet werd geleverd in een stevige doos die volgens mij een keer open is gemaakt door DHL. In de doos vond ik de doos van de VOYO A1 Mini en de cover met toetsenbord, beide goed met bubblewrap omwikkeld en een verloopstekker.
In de doos zit:
  • VOYO A1 Mini
  • USA USB stekker
  • OTG Kabel
  • USB Oplaadkabel
  • Handleiding & Garantie
De Tablet
De VOYO A1 Mini voelt stevig in de hand, de tablet weegt 318 gram en is daarmee prettig in de hand te houden. Het 8" scherm heeft een prettige kijkhoek en geeft kleuren naar mijn idee prima weer. Aan de achterkant zijn 2 speakers vinden. De speakers zijn vergelijkbaar met de speakers van een telefoon, ze zijn niet slecht maar muziek luisteren doe ik toch liever via oortjes of via mijn PC. De volume knoppen aan de zijkant van de tablet zijn naar mijn idee verkeerd om geplaatst. Als je de lockknop als bovenkant ziet is het bovenste volume knopje 'volume down' en het onderste knopje 'volume up' (Illustratie). Ik heb al geprobeerd dit aan te passen met een programma (SharpKeys) echter herkende deze de knoppen niet. De tablet is 205mm x 125mm x 8.9mm, vooral de dikte van 8.9mm is te merken als je de tablet zonder hoesje vast hebt. Persoonlijk vond ik dit niet storend.

Tot mijn teleurstelling kreeg ik een externe HDD niet werkend via de meegeleverde OTG kabel, naar mijn idee omdat de tablet/kabel te weinig stroom output heeft. Dit beperkt het aantal aan te sluiten randapparatuur omdat een USB-hub enkel werkt als die op netstroom loopt. Ik weet echter niet hoe dit bij andere tablets zit.

Aan boord heeft de VOYO A1 Mini:
  • CPU: Intel(R) Atom(TM) CPU Z3735D @ 1.33GHz
  • OS: Windows 8.1
  • RAM: 2GB (DDR3)
  • Opslag: 32GB eMMC
  • 8" Capacitive IPS screen (1280x800)
  • Dual camera. Front is 2.0 megapixels, back is 2.0 megapixels
  • Connectiviteit: Wifi 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.0
  • Batterij: 5000 MAh
  • Poorten:
    1x Micro SD card slot
    1x Micro USB
    1x Mini HDMI
    1x 3.5mm Earphone port
De eerste boot brengt de setup van Windows 8.1, de eerste boot kun je hieronder bekijken (niet heel interessant).

Momenteel boot mijn tablet in 16 seconden naar het bureaublad, dit is voor mij een prima prestatie!

Benchmark
Om een goed beeld te krijgen van de browser prestaties van de VOYO A1 Mini heb ik besloten om de Peacekeeper benchmark te gebruiken. Deze benchmark leek mij het meest geschikt omdat tablets van dit formaat voornamelijk worden gebruikt voor browsen en office (in mijn geval).

De VOYO A1 Mini haalde een Peacekeeper score van: 915

Games
Ik ben begonnen met het spelen van Heartstone op de VOYO A1 Mini, dit beviel mij prima. Alle animaties verlopen soepel en kon nergens een drop in fps zien. Ik heb echter alleen de tutorial games gespeeld dus over verder verloop kan ik weinig zeggen.

Naast Heartstone heb ik ook League of Legends geprobeerd maar hierbij kwam ik niet verder dan 18-20 FPS (aan het begin van het spel zonder tegenspelers in de buurt). Hierdoor lijkt League of Legends toch al iets te hoog gegrepen voor de VOYO A1 Mini.

In de college banken
Ik heb in de afgelopen 2 weken de tablet enkele keren meegenomen naar college. Office draait heel soepel en werkt dan ook prettig op de tablet. Het scherm is perfect om powerpoints op mee te kijken maar aantekeningen maken in Word is ook geen enkel probleem. Zelf raad ik wel aan om Office 2013 te gebruiken omdat, hierin Onedrive is geïntegreerd. De cloud biedt een prima oplossing voor de beperkte opslag capaciteit. Wat mij wel tegenviel is dat de wifi soms weg viel en niet meer terug kwam tot ik een reboot deed (dit is tot nu toe 2 keer gebeurd). Ik heb eerst geprobeerd het te herstellen door 'airplane modus' in te schakelen maar dit mocht ook niet baten. Het is één keer voorgekomen dat enkele minuten nadat de wifi uitviel de tablet crashte en zichzelf rebootte.

In huis
De VOYO A1 Mini is prettig in gebruik als je lekker op de bank hangt, zowel in combinatie met de typecase als zonder. Omdat de opslag niet bijster groot is kijk ik meestal films en series via mijn normale PC (thuisgroep) of via Netflix. Daarnaast is de tablet prima om media naar mijn chromecast te streamen.

Het scherm is naar mijn mening wel te klein om gezellig met z'n 2e een film of serie te kijken op de tablet, het kan wel maar het heeft niet meer voorkeur (mede omdat je de tablet constant moet vast houden). Wel kun je er prima voetbal op kijken bij de openhaard :*) !

Batterij
Met 5000MAh heeft de VOYO A1 Mini zeker niet de grootste batterij maar wat mij betreft gaat hij lang genoeg mee. Om de batterij te testen heb ik het volgende gedaan:
Ik heb de tablet helemaal opgeladen, hierna heb ik 2 tabbladen in chrome geopend en een word document (normaal staat ongeveer hetzelfde open). Op de achtergrond heb ik Spotify constant laten afspelen en het scherm op altijd aangezet (instellingen veranderd met betrekking tot in slaapstand gaan etc.). In de tussentijd moest ik wel studeren dus zo zag mijn opzet er uit:

Met deze opzet hield de batterij het bijna 6 uur lang vol, in verhouding met mijn Sony Vaio VPCY21S1E (tevens 5000MAh en windows 8.1) gaat de VOYO A1 Mini 2x zo lang mee. Voor mij is dit een prima score in verhouding met mijn laptop. Als we deze cijfers vergelijken met de Nexus 9 vind ik dat je van een hele nette prestatie kan spreken.

Camera
De VOYO A1 Mini beschikt over een front 2.0 megapixels en back 2.0 megapixels camera. Ik heb de tablet zeker niet gekocht voor de camera maar vond het toch leuk om de kwaliteit te vergelijken met de camera van mijn Nexus 5 (bij beide de front camera gebruikt).

Links zijn de foto's gemaakt door de VOYO A1 Mini en rechts de Nexus 5
http://i.imgur.com/8QWZhSc.jpg~~ http://i.imgur.com/ae1LeyD.jpg
http://i.imgur.com/gJeemqe.jpg http://i.imgur.com/0D6CBYP.jpg

De Typecase
Om een tablet met Windows 8.1 goed te kunnen gebruiken in dagelijks gebruik leek het mij handig om er een typecase bij te nemen. Op de website van Pandawill kon ik de case er gelijk bij bestellen en heb dit dan ook maar gedaan.

De typecase is redelijk dik door het toetsenbord maar werkt naar behoren. Het toetsenbord is aan te sluiten via de Micro USB ingang op de tablet. Dit beperkt helaas wel de mogelijkheden om andere apparaten aan te sluiten. De toetsen op het toetsenbord zijn redelijk klein, ik heb zelf niet hele grote vingers dus ik kan me voorstellen dat het voor sommige lastig is met typen.

De VOYO A1 Mini is een tablet die z'n prijs waarmaakt. De tablet functioneert goed en is multifunctioneel te gebruiken. Toch is het wel jammer dat de Micro USB poort te weinig stroom output geeft om extra randapparatuur aan te sluiten. Zelf ben ik meer dan tevreden met mijn aankoop.

Ik sta open voor suggesties en vragen!

Heb jij ook een Voyo A1 Mini Zwart?

Ik heb deze tablet ook, maar ik heb dat de temperatuur flink stijgt tijdens opladen. Is dit normaal?
Allemaal van die typische China tablet minpunten. Is de Windows licentie legitiem?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 27 november 2014 19:37]

He nog iemand met een Voyo a1 mini :)
Ik heb zojuist een review gemaakt (zie productreview: Voyo A1 Mini Zwart review door Downstar2)

Ik zal jouw review eens doorlezen, kijken of ik nog punten heb gemist :)!

[Reactie gewijzigd door Downstar2 op 30 november 2014 21:05]

Inmiddels even je review gelezen.
En ik kan me wel vinden in je standpunten.

Vreemd genoeg zie ik wel dat jou tablet bedieden lichter is 318 vs 352 gram dat ik heb gemeten.
Ook heb ik geen probleem ondervonden aan een te laag poweruitleverende USB poort.
Ik heb mijn 640 GB USB 2.0 (2,5 inch) Samsung externe hdd zonder problemen kunnen mounten?
Daar naast heb ik zelfs in andere reviews mensen een hub zien gebruiken met externe HDD en toetsenbord etc.
Zou kunnen zijn dat mijn weegschaal iets afwijkt, had geen kleine bij de hand.
Ik heb zojuist een nieuwe OTG kabel besteld om te kijken of die wel werkt.

Helaas wel vandaag 2x wifi weggevallen en enkel terug te krijgen door reboot.
Wat is wegvallen?
Ik heb zelf ook gemerkt dat ik heel af en toe eens de status 'beperkt' krijg als internetconnectie. Toch keert hij toch altijd wel weer in de normale staat terug.

Het weg vallen heb ik misschien 1 keer mee gemaakt, daarbij hij geen enkel wifi netwerk meer kon vinden, een reboot was ook bij mij de oplossing.

Ik weet dat er op internet verschillende fora(Met name het russiche 4pda' zijn die een nieuwe wifi driver beschikbaar hebben gesteld, mogelijk verhelpt die ook dit probleem.

Ik zal binnenkort eens tesren
Dat er in het scherm met beschikbare netwerken geen enkel netwerk meer staat terwijl er 100% zeker meerdere in de buurt zijn. Dus echt een rood kruisje bij wifi en alleen reboot verhelpt het dan.
Ja klopt, dat heb ik dus ook 1 maal meegemaakt.. verder nog niet gehad..
Ik zal eens kijken in het XDA of 4PDA topic of meerdere mensen dit hebben.