Specificaties 8" (1920x1200), Android 4.4, WiFi - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab 8 A1-840FHD Wit Review

Tarquin 24 november 2014, laatste update op 24 november 2014, 3.120 views

Acer Iconia Tab 8 A1-840FHD Wit

Indruk is een top of the line tablet in de middenklasse. Niet beknibbeld op specs, minder dan ¤200,- ik heb waar voor mijn geld.

Pluspunten

• prijs
  • snelheid+geheugen
  • schermresolutie

Minpunten

• bloatware
  • (nog) geen root
  • (nog) geen custom roms

Ik was al een jaar op zoek naar een tablet, toen ik tegen de 840FHD aanliep.
Let trouwens op het onderscheid met de 840. De Full HD is echt een heel ander apparaat, dat volgens mij veel meer waar biedt voor je geld.

Mijn indruk na een week is dat dit de top-tablet van Acer is voor de middenklasse.
Die indruk wordt gestaafd door de specificaties.
Ze hebben niet beknibbeld, maar voor dit geld echt overal de eerste keus in gestopt.

Ik was op zoek naar een tablet die het volgende in huis moest hebben:
- Er moest een echt snelle processor met meer dan 2 cores inzitten
- Meer dan 1GB geheugen
- Een 8" scherm
- GPS
- custom roms ondersteunen
- onder de ¤200

Ik zal de achtergrond toelichten, en ook aangeven aan welke keuze de Acer 840FHD niet voldoet.

Ik heb een Android telefoon met 800MB geheugen en een dual-core processor. Dat zou voldoende moeten zijn, maar als je het écht nodig hebt... dan is hij onvoorstelbaar traag.
Met name als ik echt snel iets in een browser wil opzoeken, wordt ik zwaar teleurgesteld.
Af en toe krijg je de indruk dat hij expes niet reageert op een toetsindruk, om dan bij de tweede keer drukken te roepen: "Haha, dat was lekker dubbel! Kijk eens wat ik doe!"
En dat voor een telefoon die qua specs niet onderdoet voor een PC van 7 jaar geleden...

Een normaal draaiend Android apparaat vreet tegenwoordig absurd veel processorkracht en geheugen, met achtergrondtaken die je niet uit kunt zetten.
Op een telefoon of tablet is al snel 600-800MB gevuld, en is zelfs een dual-core CPU geen garantie voor altijd direct reageren op besturing.
De oplossing is helaas geen afslank-cursus voor Android, maar meer power in de hardware.

Mijn dual-core, 800MB telefoon heeft mij ervan overtuigd dat je voor een beetje werkbare ervaring méér dan een GB en meer dan 2 cores nodig hebt.
Ja, uit de doos draait alle hardware nog soepel. Maar na 6 maanden niet meer. Vandaar dus mijn oplossing: een tablet moet overcapaciteit hebben.

Het schermformaat is ook een bewuste keuze. Een 10" tablet houd ik niet comfortabel in de hand en past niet in een kleine tas. 6" en 7" vind ik te klein om echt mee te werken - er past gewoon geen toetsenbord én document op een scherm. Ik vind 8" een goede tussenmaat. Die is draagbaar, past in kleine tassen en sommige jaszakken, en er past echt een stuk tekst op het scherm.

GPS: Zorgt ervoor dat je tablet weet waar je bent. GPS is nuttig voor geocaching, voor navigatie, voor trip recording, voor het vinden van supermarkten, geldautomaten en tankstations. Voor mij is GPS een must-have op een tablet of telefoon.

Custom Roms:
Custom roms en root geven je de mogelijkheid om bloatware uit te schakelen (dus meer performance uit je telefoon/tablet te halen), de nieuwste versies van Android te draaien, en dus je apparatuur langer mee te laten gaan... eigenlijk zijn ze gewoon geweldig.

Prijskaartje: Voor 120-150 heb je al een hele behoorlijke tablet met hele respectabele specs. Ik wil er nog wel wat bijdoen om wat overcapaciteit te kopen, maar dan moet het ook ophouden. Ik wil een tablet ook nog gewoon in een tas durven gooien en bij een tablet van (bijvoorbeeld) ¤350,- vind ik dat niet meer relaxed.

Dat zijn mijn eisen. Nu kijken waarom deze tablet voldoet.

De harde specs zijn:
4 cores Intel® Atom™ Z3745, 2GB geheugen, een 1920x1200 scherm, en een GPS + Glonass ontvanger.

De Intel Z3745 is een van de meest recente processoren. Deze gaan we de komende tijd in heel veel tablets zien, en dat is begrijpelijk. De snelheid is prima, hij produceert weinig warmte (dus weinig verspilling, goed voor de accu), en mijn (op geen enkele benchmark gestaafde) indruk is dat de GPU héél goed in staat is om het HD-scherm aan te sturen.
De vier cores zorgen ervoor dat als 1 of 2 cores druk bezig zijn met bloat- of slecht geschreven software, je er nog 2 over hebt om toch goede performance over te houden. Echt, triest dat het nodig is, maar het werkt.
Hetzelfde geldt voor het geheugen. Ik kan niet bevatten waar een telefoon of tablet 800MB geheugen mee vult om gewoon in standby te staan wachten op zijn Meester en Eigenaar, maar het is niet anders. Gelukkig heb je op de 840FHD dan nog méér dan een GB over voor dingen die jij wel belangrijk vindt.
Met andere woorden: Triest dat die overcapa nodig is, maar het werkt!

Het scherm is prima, helder en haarscherp. Een zorgenpunt was of de hoge resolutie de tablet niet traag zou maken. Tenslotte moet hij toch 4x zoveel pixels uitrekenen, maar de grafische processor (Intel HD) blijkt hier uitstekend toe in staat. Die hoge resolutie staat dus niet alleen leuk in de specs, het werkt ook echt goed, en dat maakt het dus tot een echt pluspunt.

De GPS ontvanger heeft ook Glonass aan boord. Goedkopere tablets hebben vaak helemaal geen GPS, maar deze is dus echt meer dan bruikbaar voor navigatie en geocaching. Leuk, en het werkt! Bovendien geeft de keuze voor Glonass ook aan dat Asus geen kosten bespaard heeft. Normaal is GPS al geen selling point, het staat vaak niet eens genoemd, maar in dit geval staat er alleen 'GPS - ja', en blijkt pas na aankoop dat hij bovenop GPS óók de Russen ontvangt.

De prijs is tot slot meer dan redelijk.
Kijk bijvoorbeeld naar de ¤50,- goedkopere 840 (zonder FHD). Een goedkopere Intel processor (zelfde specs, maar beperkt qua geheugensnelheid), de helft van het werkgeheugen en een 1280x800 scherm. Erg flauw van Acer om dat apparaat hetzelfde typenummer mee te geven. Als je zoekt op de 840, vind je die voor ¤150 en heb je de indruk dat je een superkoopje hebt omdat hij overal voor 200 staat. Ja, die ¤200 is de prijs van zijn grote broertje, de FHD.
Ik heb de indruk dat ik met die ¤50,- méér veel meer waar voor mijn geld heb. Het verschil is veel groter dan alleen een Full HD scherm; de processor en het geheugen zijn ook geüpgrade.
Ik heb echt het idee dat ik een toekomstvaste tablet in handen heb.

Toekomstvastheid

Tsja, dat is een beetje hopen.
Er zijn nog geen custom roms voor de Acer 840FHD. Dat is ook niet gek want hij is nog heel nieuw, met een heel nieuwe CPU.
Ik hoop erg dat ze er komen. Custom roms geven je veel meer zeggenschap over je hardware, en halen er meer performance uit, ze laten je in feite langer doen met dezelfde apparaten.
Ik heb er wel enig vertrouwen in, en dat komt door:
- De processor. Die wordt echt in de markt gezet voor dit type tablets en ik verwacht dat de Acer niet de enige blijft met deze CPU. Dat maakt dat de rom-ontwikkelaars er ook naar gaan kijken.
- De specs van de tablet. Ik vind de tablet behoorlijk top-of-the-bill in zijn prijsklasse. Hopelijk maakt dat hem populair, en dat betekent weer meer aandacht van de rom-ontwikkelaars.
- Ervaring uit het verleden. Ik heb een Samsung Ace Advance telefoon. Nooit een erg massatoestel geweest, en er zat een ongebruikelijke Nova-Tor CPU in. Bij de intro werd voorspeld dat er nóóit custom roms voor zouden komen.
Toch draai ik er nu Android 4.4.3 erop, dankzij een custom rom.
Dus ik mag hopen!

Al met al vind ik dat de Acer 840FHD een hele goede sweetspot raakt tussen prijs en specificaties.
Voor rond de 120-150 euro vind je tablets met kleinere schermen (1280x800), kleinere CPUs (dual core) en werkgeheugen dat snel vol zit (1GB maximaal); bovendien hebben die lang niet altijd GPS.
Kijk ik dan naar de 840FHD, dan vind ik dat er voor ¤200,- niet beknibbeld is. De nieuwste Intel-tablet CPU van het moment, een volle 2GB geheugen, een GPS én Glonass ontvanger en een 1900x1200 scherm.

Voorlopig hoop ik op een upgrade naar Android 5 van Acer zelf, en in de toekomst hoop ik op custom-rom ondersteuning, maar voorlopig heb ik een prima tablet, met een modern (4.4) operating systeem, en ruim voldoende qua specs, accuduur, en schermgrootte - en dat voor een prijsje waar geen iPad aan kan tippen.

Ik geef niet snel vijf sterren, omdat dat net lijkt alsof je niet weet dat er nog betere hardware bestaat. Wel, de Acer heeft bijvoorbeeld geen AMOLED scherm, dus het kan altijd mooier. Dus geen 5 sterren - wel waar voor mijn geld.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab 8 A1-840FHD Wit?

In een van je min-punten staat :"(nog) geen root."
Heb je het al geprobeerd te rooten met towelroot?
Ja ben ik ook wel benieuwd naar... :) :)
ik heb een vraagje met betrekking tot accu duur. hoelang trek hij t op een lading?
Ik heb de tablet geroot en dat ging prima. Alleen krijg ik nu geen updates en er zijn ook geen updates meer te verkrijgen via de ROM die erop staat. De prijs die er nu voor gevraagd wordt, boven de 200 Euro is belachelijk. Heb meer dan een jaar geleden 130 Euro betaald voor het ding. Laat u dus niet oplichten.