Synology DiskStation DS1515+ Review

juryf 23 november 2014, laatste update op 23 november 2014, 4.557 views

Synology DiskStation DS1515+

Mooie opvolger voor DS1010+. Migratie verliep zoals door Synology beloofd zonder veel problemen. Heerlijk stil, snel en uitbreidbaar tot 90TB.

Pluspunten

• Zeer snel met mooie up-to-date specificaties
  • Nagenoeg geruisloos (met 5 discs van 5.400 toeren)
  • Goede migratie

Minpunten

• Ventilator liep in begin even kort aan
  • Prijs mag altijd lager

Na meer dan 4 jaren gedraaid te hebben met de DS1010+, het eindelijk uitkomen van DS1515+ en het uitblijven van support voor DSM5.1 voor de DS1010+ (inmiddels trouwens wel aangekondigd door Synology maar dat wist ik toen nog niet) besloten te upgraden naar een DS1515+. Daarvoor heb ik nog een DS209+II gehad maar die was snel te klein...

Ik kan niet anders zeggen dat de DS1515+ weer een pareltje is :)

Hij staat momenteel nog op mijn bureau te snorren. In het begin hoorde ik dat 1 van de 2 ventilatoren licht aanliep maar dat geluid is nu al weer weg. Waarschijnlijk een plastic randje aan een wiek.

Migratie
Bij de migratie heb ik de officiŽle versie en de onofficiŽle versie gevolgd.

Helaas lukte het niet helemaal zoals uitgelegd in de onofficiŽle versie... Ik heb daarom deze twee versie samengevoegd tot mijn eigen versie.

Na het updaten van de DS1010+ naar de laatste beschikbare versie van DSM 5.0, het downloaden van dezelfde versie voor de DS1515+ en het backuppen van de DS1010+ (.dss file), heb ik de DS1515+ uitgerust met een tijdelijke schrijf.

Op de DS1515+ het ik dezelfde versie van DSM 5.0 geÔnstalleerd, de backup teruggezet (dezelfde .dss file dus), de tijdelijke schrijf verwijderd en de 5 schrijven uit de DS1010+ overgezet naar DS1515+.

Volgens de onofficiŽle versie zou ik dan gewoon kunnen doordraaien alsof er niets gebeurd zou zijn. Helaas gaf Synology Assistant aan dat de DS1515+ migratable was. Natuurlijk geen slecht nieuws aangezien alle data niet verloren is gegaan maar volgens de officiŽle versie moeten nu wel een aantal packages opnieuw geÔnstalleerd worden. Na het installeren van dezelfde versie van DSM 5.0 en het wederom terugzetten van de backup (.dss file dus) bleken inderdaad een aantal packages niet te werken.

Python en SABNZBD moesten gedeÔnstalleerd worden waarna ik Python weer kon installeren. SABnzbd is helaas voor deze versie van de hardware nog niet beschikbaar als officiŽle package van SynoCommunity. Op internet zwerven al wel zelfgemaakte packages maar ik heb besloten nog even geduld te hebben.

Video Station en Logitech Server kon ik repareren waarna ze beide weer direct werkten zonder te indexeren :)

Alle andere packages doen het zover ik nu kan zie gewoon ondanks de waarschuwing in de officiŽle handleiding van Synology :)

Al het bovenstaande nam minder dan 3 uren in beslag.

Overige
Wat nog erg mooi is dat de DS1515+ 4 LAN poorten heeft (ipv 2) met Link Aggregation. Daarnaast nog hardwarematige encryptie, rond 400 MB/s lees- en schrijfsnelheden (niet gevalideerd, netwerk is maar 1 Gb/s ;) ), uitbreidbaar tot 15 discs (ipv 10 discs) en 6 GB (ipv 3 GB) geheugen en 3 jaren garantie.

Al met al dus een pareltje!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1515+?

Hoi Raoul,

Synology heeft tegenwoordig het beleid dat ze maar 5 jaren een bepaald model ondersteunen met nieuwe firmware versies. De DS1513+ komt uit 2013, dit zie je aan de laatste 2 cijfers. De DS1515+ uit 2015. Deze laatste gaat dus 2 jaren langer mee qua updates firmware. Ondersteuning voor de DS1513+ zal ergens in 2018 stoppen, voor de DS1515+ ergens in 2020...

Hiernaast heeft de DS1515+ weer mooiere, nieuwere specs en zal hij via (sommige) leveranciers 3 jaren garantie hebben.

Als je die 170 euro zou kunnen missen zou ik zelf de DS1515+ kopen.

Sterkte met je beslissing!
Bedankt voor je review Juryf. Klinkt als een goed apparaat. Ik vroeg me af of je toevallig al gebruik hebt kunnen maken van NZBget of SABnzbd? Zoja hoe was de performance van het parren en unrarren?
He Twincruiser, goede vraag :)

Ik heb uiteindelijk SABnzbd aan de praat gekregen. Via SynoCommunity is er nog geen 'standaard' package te downloaden voor deze processor architectuur (DS415+, DS1515+ en DS1815+)..

Via de package van Apitsill op deze pagina heb ik SABnzbd werkend gekregen.

Door jouw vraag nogmaals naar de performance gekeken.
Python gebruikt tijdens het downloaden maar 1 core. Standaard gebruikt het par2 proces ook maar 1 core. In Config, Special, Switches vond ik echter de optie 'par2_multicore'. Tijdens onderstaande test komt echter het par2 process (met deze optie aan en een reboot) zowel tijdens het valideren als tijdens het repareren nog steeds maar weinig boven de 25% (korte piek op 29,3%). Ook memory en disk blijven tijdens par onder de 25%. Het unrar proces gebruikt ook maar 1 core gezien de belasting (minder dan 25%).

Downloadtest DVD met SABnzbd 0.7.18 (Package Apitsill):
  • DVD 4,1 GB met veel beschadigde bestanden :) (2700 articles, 192 articles missing (7%); laatste bestand (5 articles) verwijderd uit queue en diverse bestanden missen 1 of meer articles).
  • Download: 6 min (100mb/s)
  • Verify: 3 min
  • Repair: 89 min
  • Unpack: 2 min 30
Hoi Juryf,

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Het blijft een serieus probleem het repairen. Ik heb ooit een HP Microserver gehad waarop ik een windows machine had die met SABnzbd de unpar performance haalde waar veel Synology's nog een puntje aan kunnen zuigen. Ik vind dat echt jammer. Ik zit sterk na te denken over het aanschaffen van een 1515 of een 1815 maar twijfel of de unpar performance geen bittere pil wordt.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reply,

Groet,

Steven
Mooie review! Hier ook de de ds1515+ ontvangen met hetzelfde probleem dat de ventilator aanloopt.
Hoi DenDrees, was bij mij na een uurtje weg. Nu is hij nagenoeg stil. Beetje windgeruis en ratelende schrijven ;)
Goede review Juryf, thanks!

Grappig om te zien dat er personen in precies dezelfde cycle zitten. Ook ik heb een aantal jaar geleden een 1010+ aangeschaft en zit nu na te denken over een upgrade. Voornaamste reden is de snelheid van downloaden en de processor/geheugen capaciteit.

Ik heb sinds een week een 500mbit verbinding thuis en merk nu ineens dat mijn lieve 1010+ een bottleneck aan het worden is. Als ik vanaf de vaste PC een film oversleep, dan gaat het wel lekker snel, maar als ik download vanuit meerdere bronnen tegelijk, veel lees/schrijf acties op hetzelfde moment, dan zie je een flinke terugval in performance. Erg jammer.

En nu zal het mij persoonlijk een worst wezen of die film 5 minuten sneller binnen is, maar het idee dat er een bottleneck in mijn mooie snelle verbinding zit vreet wel een beetje aan mij, haha.

Wat was met name de grootste verbetering voor jou t.o.v de ds1010+?
HŤ Denagammi,

Ik gebruik mijn Synology voor bijna alles. Ik merkte idd op de DS1010+ dat deze langzamer reageerde, met name de DSM GUI in de browser en andere thin clients in de browser. Standaard gebruikte ik al 10 tot 20% van de CPU voor de processen die continu lopen zoals Synology SS. Als ik intensief gebruik maakte van andere zaken zoals Sabnzbd en Logitech MS werd het me allemaal veel te traag. Hiernaast wilde ik een up-to-date DMS houden en Synology zou stoppen met de ondersteuning van de DS1010+.

Nu wacht ik eigenlijk nooit meer en ook de opbouw van GUI's is ook veel sneller. Het volgende model wordt denk ik de DS1517+; 2 jaren wachten dus...

Ik denk wel dat je bij een 500 Mbit internetverbinding moet gaan nadenken over Link Aggregation en semi-professionele router en switches :)
heb mijn ds1010 ook weggedaan.
zit te twijfelen ds1513 of ds1515
Graag advies

kan ds1513 kopen 520 euro

Help !
Heb vandaag DS1515+ gekocht
De voor en nadelen met de DS1513+ waren doorslag gevend om te kiezen voor DS1515+
200 meer.
Vanavond uitpakken en Disk met config van DS1010+ erin zetten en kijken of alles het weer doet.
Van harte!

Ik had een comment op jouw vraag geschreven maar die zie ik niet meer.

Misschien heb ik vergeten om op Plaats reactie te klikken... |:(

In ieder geval zou ik ook hebben gekozen voor de DS1515+ vanwege de volle 5 jaren firmware ondersteuning van Synology, de 3 jaren garantie en de betere specs.
Thx Ja DS1010+ voor 350 weggedaan. (mooi bedrag)
Toen 350 Bijgelegd voor DS1515+ Ziet er super mooi uit. Ben benieuwd hoe die het gaat doen en of ik het snelheid verschil echt ga merken t.o.v. DS1010+
Switch ondersteund teaming dus dat is ook mooi.
Alleen jammer dat Synology geen Sophos deep security package heeft die je op de Nas kan draaien. Dat mis ik wel.
Mooi bedrag idd :)

Die snelheidswinst merk ik dagelijks. Ik heb erg veel applicaties draaien op de Synology en die reageren nu sneller.
Vindt het wel een beetje jammer dat je maar 2 Netwerkkabels erbij zitten.
Kost ook niets extra doe er dan mooi 4 erbij i.p.v. 2.
Maar goed
Overgang van Raid 1 naar Raid 5 duurt 3 dagen !!!
Klopt dat ? 4 Tb disken.
Als ik het goed begrepen heb gaat Synology elke byte van de 4 000 000 000 000 bytes opdelen in 4 stukken van 2 bits en deze verspreid over de 5 schrijven opslaan. Daarnaast moet hij over beide bits van deze 2 bits van 4 000 000 000 000 sets de pariteitsbit berekenen en als 5e bit opslaan :)

Ik doe het niet sneller _/-\o_

[Reactie gewijzigd door juryf op 2 maart 2015 12:55]

Even snel doorrekenend kom ik op 15.432.099 bytes per seconde oftewel 15 MB per seconde.
Hoe is het met je Synology Geen last gehad van de CPU Bug ?
Was benieuwd
Van mij doet het nog prima
Maar tja heb het risico dat die een keer kan uitvallen