Samsung UE32H5000AW Zwart Review

AVM1986 23 november 2014, laatste update op 26 november 2014, 4.863 views

Samsung UE32H5000AW Zwart

Bang for the Buck TV!! Zeer goede tv voor weinig geld.

Pluspunten

• Goede beeld kwaliteit
  • Veel opties voor het aanpassen van het beeld.
  • Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding (Bang For The Buck)
  • Omlijsting ziet er vrij aantrekkelijk uit (mooi design)
  • Gelukkig geen Smart TV optie, maar dat is mijn mening.
  • Makkelijk te gebruiken (gebruiksvriendelijk)
  • Geen USB 3.0 input, maar USB 2.0 werkt verder prima in combinatie met mijn externe harde schijven.

Minpunten

• Maar 2 hdmi aansluitingen (al heb ik zelf wel genoeg aan 2)

Ik had deze tv's in mijn vizier: panasonic TX39A400E, LG 32LB570V, Toshiba 32L2441DG en deze Samsung UE32H5000
Ging een avond naar de MediaMarkt, zag vervolgens alleen de Samsung UE32H5000 (voor 270 euro en in nieuwstaat gelukkig) staan en ging er gewoon voor.
Deze Samsung vreet gelukkig ook veel minder stroom dan mijn vorige LG plasma tv.

Response tijd is misschien niet zo goed als een monitor.
Maar beeld is nu in ieder geval iets groter en heb nu verder geen backlight bleeding zoals met mijn lg ips monitor.
Nou ja backlight bleeding is te voorkomen met mijn monitor. Maar dan moet ik de RGB setting op volledig zetten via ps4 settings.
Monitoren zijn vaak ook het beste zodra RGB op full staat. (tenminste met consoles)
Met een tv kun je de ps4 en ps3 trouwens in RGB limited zetten.
Automatic rgb is volgens ps4 settings aanbevolen, maar het handmatig op limited zetten is uiteindelijk de beste optie (rgb limited voor tv's, rgb full voor monitoren)

Deze samsung tv kun je uiteraard aanpassen naar eigen smaak. Maar ik heb de ps4 input nu op pc staan en het ziet er nu veel natuurlijker uit.
Via source input heb ik hdmi1 op pc gezet (naar pc genoemd) en vervolgens de beeld setting op amusement gezet.
Probeer maar eens, dan zijn de trillende randen (met consoles heb je namelijk geen anti-aliasing) iets minder aanwezig. (hangt er ook vanaf hoe hoog je de scherpte zet)
Verder loopt geluid/beeld verhouding synchroon (geluid loopt dan bijvoorbeeld niet achter met het beeld) en beeld formaat/ratio word dan altijd correct weergegeven.
Via game mode en andere source/input's heb je dat 16:9 formaat geen volledig beeld is met consoles (tenminste met ps4)
Via game en andere source/input's moet je beeld formaat/ratio vaak op volledig beeld instellen.
Maar uit ervaring (tenminste met de meeste lg tv's) weet ik nog dat je met bepaalde games en bluray films kleine zwarte balkjes aan de zijkant of onderkant van het scherm had, als je volledig beeld selecteerde.
Geen idee of dat met de samsung het geval is. Maar hdmi input vernoemen naar PC is dus de correcte fix voor dit probleem. Inputs naar pc vernoemen is vaak een fix voor veel problemen.
In "pc" input word dynamisch contrast, beeldruis vermindering functies etc. allemaal automatisch uitgeschakeld en dat is uiteindelijk ook nodig voor games.
Voor films en tv is het noemen naar "pc input" geen goede optie als je van plan bent om Dynamisch contrast en andere settings aan te zetten.

Deze hdmi/pc source/input trick wist ik trouwens al jaren. Ben overigens geen pro, maar een experimentele gebruiker.
Voor deze trick, check onderstaande stappen!

PS4 Voorbeeld:
1. Sluit ps4 aan op de tv via een hdmi kabel. Doe de kabel in hdmi 1 of hdmi 2.
2. Doe tv aan (zorg ervoor dat je hdmi 1 of hdmi 2 selecteert en zie nu ps4 scherm verschijnen) en klik op menu van samsung afstandsbediening. Ga nu naar "Systeem" tab en selecteer: "Eco-oplossing" en zet "spaarstand" en "Eco-sensor" nu op uit.
3. Ga weer naar samsung hoofdmenu, selecteer "toepassingen" > "Bronlijst" > ga nu met pijltjestoets naar rechtsboven Logo (waar staat TOOLS) en selecteer "PC" KLIK NU OK!
4. PS4/hdmi1 staat nu (als correct is uitgevoerd) op PC input/source ingesteld.
Het zijn natuurlijk geen pc graphics, maar ps4 games zien er nog steeds goed uit en beeld is nu verder soepel en qua beeld/geluid verhouding is de snelheid nu ook correct.
Maar qua geluid gebruik ik altijd zelf mijn eigen Trust Titan geluidsboxen.
Dus qua geluid heb ik verder geen idee hoe de kwaliteit is van deze Samsung tv. Volgens veel mensen is het geluid wat minder.

Maar genoeg over de tips en tricks, hoe is deze Samsung tv?
Antwoord: Zeer goed voor de prijs!

Beeld is scherp. Refresh rate is 50Hz met een geoptimaliseerde refresh rate van 100Hz
Geen idee hoe het met ghosting of image trailing zit. Zal wel niet aanwezig zijn omdat het in ieder geval niet opviel. Bepaalde criteria kan ik nog geen beoordeling voor geven aangezien de tv nog maar weinig is gebruikt.
Omlijsting van de tv ziet er verder ook goed uit, al is de tv een klein beetje wankel.
Zodra mijn kat er lichtelijk tegen aankomt beweegt de gehele tv heen en weer. Dit is uiteraard vanaf de standaard bijgeleverde stander waar hij rechtop in staat. (met schroeven en al)

Ik vind het automatisch aanpassen van helderheid en contrast etc. altijd een grote irritatie.
De energy saving opties (Eco-oplossing etc.) zijn gelukkig makkelijk uit te zetten via bepaalde tv settings.

Geen idee hoe het met de input lag zit als we het over online mp hebben. Kan daar weinig over vermelden.
Speel zelf nooit online mp (ja af en toe wat pc games in combo met monitoren)
Qua singleplayer experience merk ik er in ieder geval amper iets van.

De old school audio kabel/aansluiting van mijn trust pc speakers doet het gelukkig perfect in deze tv.

Had in het verleden zeer veel monitoren en tv's gehad.
Maar deze Samsung is wel één van de betere die ik heb gehad.
Geen idee wat de langdurigheid is, maar qua beeld/prijs verhouding is dit in ieder geval een zeer goede tv.
Qua tv's vind ik Panasonic persoonlijk het beste merk.
Maar Samsung is voor mij nu toch wel echt de nummer 2.

Mijn LG ips monitor (check in mijn tweakers review lijst) doet het overigens ook niet slecht.
Maar nu heeft mijn vader in ieder geval ook weer een nieuwe en goed werkende monitor.

Zoekt u een bang for the buck monitor? ga gewoon voor de LG 27MP55HQ-P
Zoekt u een bang for the buck tv? ga gewoon voor de Samsung UE32H5000

Ik gebruik overigens alleen ps4 en pc in combinatie met deze Samsung tv.
Dus geen idee hoe het in combinatie met analoog en digitaal tv is.
Ben zelf geen liefhebber van reclames, dus gebruik mijn pc altijd voor het kijken van films en tv series.
Heel af en toe kijk ik digitaal tv, maar dat is via een Panasonic tv die beneden staat.
Maar deze Samsung is blijkbaar ook zeer geschikt voor analoog en digitaal tv als ik commentaar bij tvstore en andere winkels bekeek.
Er zijn verder genoeg settings om aan te passen en de bovengenoemde PC trick is altijd erg aangenaam in combinatie met pc en console games.
Het is een kwestie van beeld settings tweaken. Maar de meeste factory profielen (straight from the box) zijn meer dan prima.

Zie op het moment dat ie bij redcoon 255 euro is. Dat is helemaal een koopje. Voor 300 euro zou het zelfs nog een koopje zijn.

EDIT:
Zoals eerder vermeld gebruik ik mijn pc voor het bekijken van tv series en films.
Maar heb nu ook mijn externe harde schijven op deze tv uitgetest en het resultaat is subliem.
Heb op het moment alleen MKV uitgetest en dus geen idee of hij alle codecs afspeelt.
Zo niet, dan is er misschien een firmware upgrade (via samsung website) voor deze tv?
Firmware is waarschijnlijk makkelijk te upgraden via een usb flash stick of externe hdd.
Denk zelf dat het vergelijkbaar is met het updaten van een moederbord via bios, maar dat is pc praat.

Maar via USB zien films en tv series er in ieder geval prima uit (hangt natuurlijk ook wel wat van bestandskwaliteit af)
Via de "Tools" tab van de samsung afstandsbediening kunt u beeld formaat instellen.
Maar via menu is het uiteraard ook mogelijk.
Beeld kwaliteit via USB media is overigens al prima met standaard factory (default) settings.
Zolang Eco-oplossing en andere dim functies (de energie besparing opties) maar uitgeschakeld zijn.

EDIT2: CODEC support = https://www.samsung.com/u...ces/media2.0/usb_faq.html
Codecs die daar worden weergegeven zijn voor de 6-8 series als ik het goed lees met de supported models. Maar denk niet dat er veel verschil inzit. Er is als het goed is een video decoder aanwezig.
Daarnaast word de tv automatisch geupdate. Wou hem upgraden via firmware, maar was blijkbaar al automatisch ge-update of gewoon al up-to-date.

Heb jij ook een Samsung UE32H5000AW Zwart?

Was zelf ook al een paar uur bezig om andere profielen op te zoeken.
Via pc setting kun je scherpte nog steeds omhoog zetten (nog amper randjes te bekennen), maar scherm blijft inderdaad wat blurry.

Heb nu in ieder geval één profiel op papier geschreven en dat is de onderstaande.

PS4 zit bij mij in hdmi1 input en hdmi1 heb ik nu BluRay genoemd.
BLURAY:
Picture mode: Standaard
Backlight: 18
Contrast: 100
Brightness: 45
Sharpness: 20 (maar kan inderdaad ook op 10)
Colour: 50 (je kunt deze ook op 65 zetten als je bijvoorbeeld kleurtint op koel of standaard zet)
Kleurruimte = eigen
Bewegingsbelicht = uit
Kleurtint = Warm1 (warm2 ziet er ook warmhartig uit)
HDMI Zwartniveau = Laag
LED Clear Motion = Uit
Voor de rest heb ik alles standaard staan.

Extra info over RGB: http://referencehometheat...tary/rgb-full-vs-limited/

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 24 november 2014 18:32]

Bedankt voor het posten van je settings.

Volgens mij zit er niet veel verschil tussen input label "game" en "bluray" als je handmatig de instellingen aanpast en alle "enhancement technieken" zoals dynamisch contrast en bewegingslicht uit zet.

Ik ga het nu een tijdje proberen met de volgende instellingen (HDMI 1):

(bold is gewijzigd t.o.v. jouw setup)
GAME:
Picture mode: Standaard
Backlight: 16
Contrast: 100
Sharpness: 20
Colour: 65 (vind dit er bij PES 2015 mooier uitzien dan 50 icm met warm1)
Kleurruimte = eigen
Kleurtint = standaard
HDMI Zwartniveau = Laag
LED Clear Motion = Uit

Daarnaast heb ik de PS4 RGB output op limited ingesteld n.a.v. de link die je poste. Die kwam ik ook al tegen op Neogaf ;)

Beeld ziet er goed uit, zit alleen nog af en toe met de sharpness te klooien. Verschilt ook een beetje per game en uiteraard persoonlijke voorkeur. De RGB instellingen lijken goed te zijn als ik onderstaand plaatje open op mijn PS4 browser:

[Reactie gewijzigd door Necros op 24 november 2014 20:23]

@thomas_98, hij is prima te doen als game tv.
Voor gamen is het prima te doen zolang je de settings aanpast zoals hierboven geschreven staat.
Die eco/energie savers maken het beeld zeer donker. Dus die functies ook uitschakelen zoals in review en overig commentaar staat beschreven.
Tv is vrij goedkoop en beeld qualiteit is prima voor de prijs. Bang for the buck tv zoals eerder vermeld.
Responstijd is ook niet slecht, al zal het nooit zo snel zijn als een monitor.
Ik was zelf altijd monitoren gewend als het gaat om pc's en consoles. Een monitor heeft vaak zeer goede responstijden.
Geen idee hoe de reactietijden zijn met online mp games. Voor singleplayer games is deze tv in ieder geval prima te doen.
Kleuren zijn prima en dynamisch contrast functie ziet er van hoog niveau uit.
Maar met games is het vaak het beste om Dynamisch contrast uit te zetten. Gewoon een kwestie van beeld settings tweaken naar eigen smaak.
Verder moet Clean Digital View en MPEG-Ruisfilter (dit maakt het beeld meer blurry als het aan staat) ook uitgezet worden.
Want die functies zijn uiteindelijk niet nodig voor apparatuur dat is aangesloten via hdmi kabel.

Verder hangt het er ook vanaf wat je budget is.
Er zullen waarschijnlijk wel meer goede tv's zijn, maar deze Samsung presteert prima qua prijs/kwaliteit verhouding.
Waarom veel geld uitgeven als het goedkoop kan? deze tv is dus prima te doen.
Zoals eerder vermeld zien console games er uiteraard niet uit zoals pc games.
Maar een console game en tv gebruik je natuurlijk ook gewoon vanaf een bepaalde afstand.
Maar de pc input (dus toepassingen > bronlijst via tv settings) met deze tv niet zo heel goed.
Zelfs met pc moet je het handmatig op games input zetten en dan beeld settings aanpassen zoals in overig commentaar beschreven.

Zoals eerder vermeld gebruik ik externe titan 2.1 geluidsboxen. Dus qua geluid kan ik er verder weinig over vermelden.

De tv ondersteund verder ook gewoon zeer veel codecs en videobestanden.
Hierdoor is het gemakkelijk om videobestanden vanaf een externe harde schijf te bekijken.

Naast deze Samsung tv kan ik je ook deze tv's en monitoren aanraden:
- LG 32LB570V (TV)
- panasonic TX39A400E (TV)
- Samsung S27D390H (Monitor)
- LG 27MP55HQ-P (Monitor) productreview: LG 27MP55HQ-P Zwart review door AVM1986

Ga ze allemaal een beetje onderzoeken en kijk wat je budget is.
Maar als je echt een tv (die groter zijn dan monitoren) wilt voor een goedkope prijs, dan zou je voor deze Samsung UE32H5000AW of de LG 32LB570V kunnen gaan.
Ben zelf meer een LG en Panasonic liefhebber omdat ik niks anders heb gehad. Ja nu heb ik dus ook deze Samsung en is voor mij ook gelijk de eerste Samsung ooit.
Maar uiteindelijk gaat mijn smaak nog steeds naar LG en Panasonic. Ze gebruiken tegenwoordig ook beide IPS techniek.

Met veel tv's heb je overigens wel vaak dat het 50 of 60 hz is in plaats van de 100, 120 hz etc. (soms zelf nog veel hoger wat uiteindelijk onmogelijk is) dat door de fabrikant vermeld word.
In het verleden maakte ik vaak tv's mee (dit zie je overigens ook vaak met showmodellen in bepaalde winkels) die bepaalde beelden op een onnatuurlijke manier weergaven/versnelde.
Dat is dan meestal een 50 of 60 hz tv die dan een inbouwde processor bevat, waardoor het beeld meer vloeiend loopt (op een onnatuurlijke manier).
Via google en duckduckgo zoekmachines vond ik veel informatie over deze techniek via bepaalde forums.
Was me iets teveel informatie om het nu te lezen. Maar ik weet uit eigen ervaring dat zo'n techniek in ieder geval een bepaalde naam heeft (verschilt per fabrikant). True Motion, Clear Motion Rate (CMR), AquoMotion, MotionFlow etc. Je zou het als een soort van verkooppraat kunnen zien. Maar misschien dat het wel goed werkt bij bepaalde tv's.
Bij deze Samsung tv heb je ook een functie genaamd LED Clear Motion en die is volgens mij (kan me niet meer herinneren) bij default uitgeschakeld (zie maar via tv beeld settings).
Geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen met deze tv. Maar het leek in ieder geval alsof bepaalde beelden verdubbeld werden. Maar zoals eerder vermeld staat deze functie waarschijnlijk al standaard uit.

Maar als het puur om gamen gaat, raad ik toch echt een goede monitor aan.
Hoeft niet per se een monitor te zijn die ik bovenstaand had vermeld. Gewoon internet wat afstruinen.
Maar IPS en PLS (is uiteindelijk een custom made techniek van Samsung dat gebaseerd is op IPS) monitoren zijn de betere schermen.
TN panelen zijn vaak sneller voor gamen, maar IPS en PLS zijn hoe dan ook superieur en beeld kwaliteit van IPS en PLS zijn zeer goed (goede kijkhoeken, vaak goede kleuren, helderheid etc.)
Een monitor is hoe dan ook sneller dan een tv en dus wel de beste keus voor gamen. (zelfs als het voor console gamen is)
Met ps3 en ps4 moet je er wel om denken dat je via de console settings het RGB-bereik beter op volledig kunt zetten als je voor een monitor gaat. (check in mijn LG 27MP55HQ-P review en kijk naar mijn reactie voor deze rgb optie)

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 3 december 2014 13:24]

Heel erg bedankt voor je reactie :) Ik heb de knoop doorgehakt en deze tv toch besteld. Ik heb een monitor ook overwogen, maar ik wil ook een beetje films kunnen streamen via chromecast.

Verder waardeer ik de tips ook zeer die je geeft! Kan ik goed gebruiken! ;) Ik krijg hem morgen middag binnen, dus ik zal gelijk alle standen bekijken die je aanraad!
Door jou hoef ik niet meer naar hobohifi of een andere winkel voor advies, dus nogmaals bedankt!
Bedankt voor je review. Ik heb deze tv afgelopen zomer gekocht en geen moment spijt van gehad. Prijs / kwaliteit verhouding is super!

Ik gebruik de tv met name icm mijn PS4. Gisteravond heb ik het e.e.a. gelezen op Neogaf over de RGB settings van de PS4. Als ik input label wijzig naar PC ziet het beeld er best wel "blurry" onscherp uit in vergelijking met de "game" input label.

Welke instellingen gebruik je op de tv?

Ik heb momenteel het mooiste beeld bij input label "game" en onderstaande:

Picture mode: natural
Backlight: 18
Contrast: 90
Sharpness: 10
Colour: 50

Picture options:
Alles uit
HDMI black level: low
Correct, BluRay input word uiteindelijk hetzelfde weergegeven als game input.

Ja backlight 16 en kleur 65 in combinatie met standaard kleurtint is inderdaad prima.

Jep via PS4 settings > "Geluid en Scherm" > "Instellingen video-uitvoer" de "RGB Bereik" optie op "Limited" (gelimiteerd) zetten is de best optie voor de meeste tv's in combo met consoles. (in ieder geval met ps3 en ps4)
Je kan Y Pb/Cb/Pr/Cr-Bereik trouwens op Volledig zetten, maar dan moet contrast en gamma waarschijnlijk iets naar beneden worden gehaald. Die setting is namelijk zeer fel/sterk op bepaalde momenten (zon, shaduw en licht etc. effecten worden dan vaak helderder en meer zichtbaar).

Scherpte is uiteindelijk een kwestie van eigen smaak, maar ik vind 20 persoonlijk de beste optie met deze tv. Niet te scherp, maar net scherp genoeg.
GTA V is bijvoorbeeld echt een game met gebrek aan Anti-aliasing.
Dus trillende randen is daar echt van toepassing.
Het hangt natuurlijk ook van de afstand af (hoe ver zit je ervan af)
Ik zit er ongeveer twee of drie meter vanaf. Vanuit bed is het prima te doen.

Het grappige is dat een monitor het tegenovergestelde werkt. Daarbij moet de RGB uiteindelijk op Full.
Mijn LG 27MP55HQ-P monitor presteert overigens even goed (met zelfs nog meer responstijd) als deze samsung tv.
Je krijgt zowat dezelfde kwaliteit zolang je met de monitor het RGB bereik op Full zet (via ps4 settings), Y Pb/Cb/Pr/Cr-Bereik op Full en de super resolution + (van de monitor) op medium zet. Daarnaast de helderheid en contrast etc. aanpassen via custom beeld settings.
Dus voor de mensen die puur alleen een scherm (zelfs als het 27 inch is) willen hebben voor hun pc en/of ps4, lees onderstaand.
Schaf de LG 27MP55HQ-P monitor aan (check in mijn tweaker review lijst) en het scheelt je nog eens 50 tot 60 euro.
In ieder geval een handige tip voor de mensen die op zoek zijn naar een nog goedkopere oplossing.

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 25 november 2014 02:37]

PS4 calibratie/setup: (dit moet via ps4)
Stap 1: Ga naar "instellingen" > "Geluid en scherm" > "instellingen video-uitvoer"
Stap 2: Zet "RGB-bereik" op "Gelimiteerd"
Zet Y Pb/Eb Pr/Cr-bereik" op "Volledig" (kan ook gewoon op aanbevolen, het is maar net wat je wilt. Volledig zorgt vaak wel voor sterkere licht en shadow effecten etc.)
Dit kan ook met ps3, maar met ps3 word Y Pb/Eb Pr/Cr-bereik ook wel Super White genoemd.

Is verder prima te doen met de monitor settings van mij en Necros gecombineerd.
Je kunt Dynamisch Contrast trouwens wel op Medium of laag zetten. Meestal moet dat met videogames uitgeschakeld worden. Maar met deze tv maakt het niet zo heel veel uit.
Zie maar wat je het liefst wil.

Deze tv ondersteund harde schijven zoals in review al werd vermeld (die van mij zijn wel allemaal NTFS) en kan zeer veel bestanden afspelen. Je hebt in feite geen console of pc nodig voor het bekijken van films en tv series. Gewoon video bestanden overzetten naar een externe HDD en dan vervolgens in de tv pluggen.

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 29 november 2014 02:04]

Erg nette review! Ik wil deze tv graag als game tv voor op mijn slaapkamer. Maar zou je hem nu wel of niet als game tv aanprijzen? (I.c.m. een ps3 en in de toekomst ps4)
Top review! Ben hem van plan deze week aan te schaffen. Ik kan alleen nergens vinden of hij ook de ondertiteling meepakt op het moment dat je een film vanaf usb stick afspeelt. Zou je dit kunnen bevestigen? En zo ja, hoe werkt dat?
Ingebakken ondertitels zijn vaak de betere opties. Lekker makkelijk.
Er zijn wel een paar NL releasegroups die er vaak ondertitels in bakken. (kant en klare video's met ondertitels)

Maar voor videobestanden die verder geen ondertitels hebben, kun je gewoon naar http://www.subtitleseeker.com/ of bierdopje.com gaan en dan Dutch (NL) ondertitels opzoeken voor je specifieke film of tv serie.

Hieronder is theoretisch gezien. Want ik heb deze handeling nog niet uitgevoerd met deze Samsung tv. Bekijk meestal Engelse films en series zonder ondertiteling. Maar probeer het uit.

Makkelijkste optie:
Maak een map aan en zorg ervoor dat je videobestand en de ondertitel tezamen (ook precies dezelfde naam, hernoem de ondertitel precies zoals het videobestand) in de map zitten.
Op deze manier word je video hopelijk gewoon automatisch met ondertitel gespeeld. Dit is in ieder geval van toepassing bij bepaalde dvd spelers en windows video players.
Soms heb je wel dat bepaalde ondertitels niet synchroon lopen. Dus zorgt ervoor dat je de juiste ondertitel hebt.
Desnoods gebruik je eerst VLC media player of CCCP (codec pack) op je pc en zien of het synchroon loopt.
Desnoods gebruik je zoiets als http://www.gratissoftware...ng-subtitles-films-movies

Andere optie:
Voor het zelf inbakken kun je ook gewoon zelf films converteren en er ondertitels bij doen.
Voor freeware converteer programma's is er bijvoorbeeld Format Factory, THandBrake, XMedia Recode, http://www.softpedia.com/...-To-Video-Converter.shtml etc.
Hier kun je meer gratis video converteer programma's weghalen als nodig: http://www.snapfiles.com/...fwvideconvert_u.html#sort
Of download gratis http://www.softpedia.com/...Managers/DDownloads.shtml , installeer, sorteer op categorie en zoek voor converteer en andere handige programma's.
Kost verder niks (alle bovengenoemde programma's zijn helemaal gratis), ja alleen een beetje tijdsinvestering.

Veel succes! :)

EDIT: ik heb nu de makkelijkste optie (check bovenstaande text met de map handeling) uitgevoerd met deze samsung tv en het werkt. Converteren is dus niet nodig als je het simpel wilt houden.

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 4 december 2014 16:24]

Ja is een top TV. Heb zelf een simpele review geschreven (de eerste), maar ben nog steeds erg positief over de TV. Ik verbaas me nog elke keer hoe mooi het beeld is en hoe dun de randen zijn.

Ik zie dat hij nu zelfs voor 238 euro te krijgen is! Heb er zelf 275 voor betaald, maar was m'n geld meer dan waard.

Ik zie trouwens dat er een update is van de firmware:
All OS, 55.86 MB, exe, MULTI LANGUAGE Versie : 1025.0 2014.12.01

Net geüpdatet van versie 1012 ofzo, maar zie geen wijzigingen.

[Reactie gewijzigd door HaTe op 4 december 2014 21:03]

Late reactie, maar voor films en vooral bluray films kan ik onderstaand aanraden.

Bronlijst naam: BLURAY (bijvoorbeeld in hdmi1 als dvd/bluray speler in hdmi1 is aangesloten)
Picture mode/beeldmodus: Film
Colour: 47
Kleurruimte = auto
Kleurtint = Warm2
MPEG-Ruisfilter = uit
HDMI Zwartniveau = Normaal (kun je niet aanpassen, tenminste niet als je pc hebt aangesloten. Voor ander randapparatuur is waarschijnlijk laag zwartniveau nodig als je kunt kiezen)
LED Clear Motion = Uit
Voor de rest heb ik alles standaard staan en voor de rest alle "ECO-oplossing" opties uitschakelen via "Systeem" tab van tv (door middel van afstandsbediening)

Ziet er goed uit in combinatie met films.

EDIT: (dit gaat over games)
Gebruik "standaard" beeldmodus voor "videogames en consoles" en zorg ervoor dat contrast en achtergrondverlichting niet te hoog staan. Las dat er met tv's minder motion blur aanwezig is zodra je contrast en achtergrondverlichting lager zet. Scherpte ook niet hoger zetten dan 10, persoonlijk vind ik 3-7 scherpte er prima uitzien (3 voor pc).
De kleurruimte zou je op "auto" kunnen zetten aangezien ik "eigen" te fel en agressief vond tijdens videogames.
Ik gebruik nu zelf Spears & Munsil HD Benchmark and Calibration Disc 2nd Edition (extreem veel opties voor calibratie) en ben dan ook nog aan het tweaken voor videogames.
Was van plan om afbeeldingen te uploaden. Maar vanuit Spears & Munsil programma lijken de kleuren en contrast van hoger niveau vergeleken met een afbeelding.
Laat de config wel weten zodra ik helemaal klaar ben met calibratie. Maar het zal lang duren aangezien ik geen professioneel ben en Spears & Munsil heeft extreem veel opties.
Voor nu heb ik standaard, achtergrondverlichting 10, contrast 80, helderheid 45, scherpte 3 (3 voor pc gebruik, al zeg ik 5, 6 of 7 voor videogames), kleur 46, tint G52/R48 (maar ik moet de kleuren uiteindelijk nog apart instellen voor nog betere config), beeldformaat=Volledig scherm en de rest van de instellingen precies zoals film beeldmodus (hierboven vermeld). Via pc word zwartniveau weergegeven als normaal en valt niet te veranderen. Maar volgens mij staat het gewoon op laag ingesteld. (met consoles zal dit waarschijnlijk helemaal van toepassing zijn)

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 17 maart 2015 16:13]