Specificaties 27" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27MP55HQ-P Zwart Review

AVM1986 8 september 2014, laatste update op 10 november 2014, 1.960 views

LG 27MP55HQ-P Zwart

Prima monitor voor de prijs, al vergt het wel wat tweaken (maar er is hoe dan ook backlight bleeding) Deze monitor koste mij trouwens 240 euro bij mycom. Maar zie dat hij bij mycom nu 209 euro is. Maar je kunt hem uiteindelijk voor nog goedkoper aanschaffen uiteraard.

Pluspunten

• Veel monitor opties voor het aanpassen van het beeld.
  • Beeld kan resulteren in strak en helder beeld na het aanpassen van de super resolution + en andere opties.
  • Scherm is niet zo duur.

Minpunten

• Maar één hdmi aansluiting en geen dvi aansluiting.
  • Bouwkwaliteit is matig.
  • Backlight Bleeding, dus wees voorzichtig.

Deze LG 27MP55HQ gebruik ik in combinatie met mijn pc en ps4.
Hij heeft maar één hdmi aansluiting, maar beeld is aardig goed en met games ervaarde ik geen ghosting of wat dan ook (viel in ieder geval niet op). De super resolution + optie is dan ook een goede functie en kwaliteit is goed.

Deze LG monitor heeft gigantisch veel opties. Ik was dagen aan het knoeien om de energy saving uit te zetten (zat verder ook geen manual instructie boekje bij) en nu eindelijk is het gefixed. Kon het niet vinden en na het bekijken van een online manual kwam ik erachter.
Dus als u moeite heeft met het veranderen van scherm opties, check manual via: http://www.manualslib.com...p55hq.html?page=13#manual
via FUNC zet u energy saving functie uit en tab ernaast kunt u pc/av mode op pc zetten en dan selecteert u game (al is custom beter) of wat dan ook. Tab daarnaast is een optie genaamd SUPER RESOLUTION+ en deze functie is uiteindelijk aan te raden voor consoles.
Voor de rest kunt u alles instellen zoals u het zelf wilt uiteraard. Maar de standaard game setting/mode veranderd soms automatisch naar andere kleuren en helderheid, erg irritant dus.
Custom is veel beter naar mijn mening, al vergt het hier en der wel wat tweaking.

Deze monitor heeft jammer genoeg geen dvi aansluiting en heeft maar één hdmi aansluiting. De strike-x one behuizing van mijn pc zit in de weg met de vga aansluiting, Hdmi was dus de enige optie.
Dus nu nog een goede hdmi splitter zien te vinden zodat ik zowel de ps4 als pc via hdmi kan gebruiken. Want moet de hdmi kabel nu elke keer handmatig verwisselen.

Deze ips monitor was in het begin extreem helder en mistig achtig. In factory setting stond de helderheid op 100% en het contrast stond lager.
Maar deze monitor maakt verder ook gebruik van een anti-glare techniek, al weet ik verder niet of het daar aan ligt. Maar misschien is het wel een bleeding probleem, geen idee.
Ik weet uit ervaring dat de meeste monitoren en tv's (in factory setting) veel hogere contrast hebben en lagere helderheid.
Deze monitor heeft dus wel last van bleeding volgens vele internet users. Valt voor mij niet op, tenzij bleeding de oorzaak is van dat mistig achtig beeld. Maar het kan ook de anti-glare of wat dan ook zijn.
Edit: het is backlight bleeding

Deze monitor ondersteund 1920x1080 (1080p) resolutie en games kunnen verder ook in lagere resoluties (1280x720, 1366x768 etc. dat vaak bij oudere games het geval is) gespeeld worden.
Met pc moet u er alleen voor zorgen dat u de correcte ati catalyst manager driver installeert.
Via ati catalyst manager kunt u de overscan functie inschakelen. Deze overscan functie staat in "mijn digitale beeldschermen" > "Opties schermgrootte (Digitaal beeldscherm)"
Via dit scherm kunt u de slider van links naar rechts slepen. Maar zorg er eerst wel voor dat bureaublad resolutie in een lagere resolutie staat zodat u de overscan functie kan toepassen. Switch daarna gewoon weer naar 1920x1080 resolutie.

Qua input lag weet ik niet hoe goed hij is. Speel namelijk nooit online mp games (die overigens ook nog eens afhankelijk zijn van internet snelheden en afstanden) en bij singleplayer games merk ik het toch niet. Monitor maakt in ieder geval gebruik van ips technologie.
Het beeld lijkt op sommige momenten alleen wel wat minder soepel te lopen.
Of het ligt gewoon aan mezelf. Misschien te kritisch/gevoelig. Heb dan ook een zeer sterke bril op.
Maar het kan aan mijn pc en ps4 liggen. Via de online LG manual staat dan ook: If you use HDMI PC, it can cause compatibility problem. Dus test de vga aansluiting als u hdmi problemen ervaart.
Zoals eerder vermeld is het jammer dat er geen dvi aansluiting is.

Bouwkwaliteit is verder niet al te stabiel en dat is dan ook te merken zodra je settings gaat tweaken via monitor paneel. Maar het kan er mee door en hij krijgt nog maar net een voldoende op dat gebied.

Heb in 3 tot 4 weken tijd nog geen pixeldefecten meegemaakt. Maar wil nog niet te snel juichen.
Wel backlight bleeding dus.

Via pc programma's zoals bijvoorbeeld AIDA64 Extreme kunt u altijd nog monitor tests uitvoeren, al heeft het met backlight bleeding weinig nut.

Qua geluid raad ik geluidsboxen aan voor zowel pc's als consoles.
Via monitor settings moet u trouwens wel externe geluidsboxen selecten als u het via monitor wilt aansluiten.

EDIT:
Ik ben erachter gekomen dat deze monitor last heeft van backlight bleeding.
Enige manier om dit te fixen is als u de monitor open haalt en gebruik gaat maken van speciale tape. Of uiteraard een nieuwe krijgen als er nog garantie op is.
Trouwens niet het contrast omhoog halen zoals met mijn vorig ps4 config voorbeeld.
Want het backlight bleeden word alleen maar erger zodra je contrast omhoog zet.
Geen idee of super resolution + invloed heeft op backlight bleeding, maar doe wel voorzichtig aan tijdens het tweaken in ieder geval.
Excuses voor late reactie. Had namelijk nog nooit van backlight bleeding gehoord en had het nog nooit meegemaakt.

EDIT 2:
Kwam erachter dat u met ps3 en ps4 de backlight bleeding iets minder zichtbaar kunt maken.
Dus dat u nu zwarte kleuren krijgt in plaats van de grijze kleuren en gloed dat vaak met consoles het geval is.
Met monitoren kunt u de RGB setting (via ps4 en ps3 settings) op Full zetten.
RGB Range = Full
Y Pb/Cb Pr/Cr Range (met ps3 noemen ze dit Superwhite mode): Maakt niet uit wat je selecteert, kan gebruikt worden.
over Y Pb/Cb Pr/Cr Range: Some Blu-ray content has specular highlights, like sunlight off a lake, that can be above peak-white and would be hidden otherwise.
Link

Met tv zet u de RGB setting dus altijd op limited. Maar via andere forums zag ik dat sommige tv's er wel beter uitzien met deze optie aan. Maar het is dus beter om op limited te zetten met tv's.
Met ps4 staat het altijd op automatic (dit is een optie die meestal niet correct word weergegeven met uw scherm), maar het is beter om het op limited te zetten voor tv's. Voor monitoren zet u het op Full.
Via monitor settings zet u Black Level op High als u RGB op full zet.

Link
Dit kan ook met ps3. Dus ga naar ps3 en ps4 video settings om in te stellen als nodig. Voor de rest is het een kwestie van helderheid, gamma, contrast, scherpte, super resolution+ etc. aanpassen.

Op deze manier heeft u een goedkoop en prima schermpje voor uw ps3 en ps4.

Heb jij ook een LG 27MP55HQ-P Zwart?

Met mijn nieuwe tv kwam ik erachter dat deze LG 27MP55HQ monitor toch sneller en mooier is (zowel qua pc als ps4).
Ik heb onderstaande monitor calibratie/setup toegepast op pc en vervolgens heb ik mijn ps4 er weer op aangesloten.

Monitor calibratie/setup:
Stap 1: Klik op menu van monitor (check panel en klik op menu knop - aan rechter onderkant staan de knoppen "menu" "read" func" "auto" "input/exit" en de uit knop.
Stap 2: Via menu zet helderheid op 85
zet contrast op 65
Response time op 3/4
Next menu > Sharpness op 5
Black Level op 1/2 (High)
Overscan op 1/2 (off)
Gamma1 2/3
Color Temp op Warm 2/4
Stap 3: Klik nu op "Func" knop van de monitor.
Stap 4: Via func opties zet je Super Energy Saving op Off
Picture mode op pc/av mode=PC 2/2 en dan custom
Zet Super Resolution + op Middle

PS4 calibratie/setup: (dit moet via ps4)
Stap 1: Ga naar "instellingen" > "Geluid en scherm" > "instellingen video-uitvoer"
Stap 2: Zet "RGB-bereik" op "Volledig"
Zet Y Pb/Eb Pr/Cr-bereik" op "Volledig"

That's it, je hebt nu goede beeld settings voor je ps4.
Dit kan ook met ps3, maar met ps3 word Y Pb/Eb Pr/Cr-bereik ook wel Super White genoemd.

Ga nu anderhalf of twee meter er vanaf zitten en gamen maar!!

Voor ps3 en ps4 tegelijk aansluiten via hdmi word moeilijk aangezien er maar 1 hdmi input is.
Dus een zeer goede hdmi splitter is dan nodig. PC kan via VGA input als je pc alleen gebruikt voor films, tv series en internetten etc.
Zoals in mijn review staat vermeld: wel geluidsboxen aansluiten!
Ik heb zelf de TRUST TYTAN 2.1 SPEAKER SET en die was drie of twee jaar geleden zo ongeveer 60 euro. Zal nu waarschijnlijk wel hetzelfde zijn.

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 26 november 2014 22:38]