Synology DiskStation DS415play Review

Appelsap 22 november 2014, 6.058 views

Synology DiskStation DS415play

De gouden versie is schitterend (letterlijk!) en werkt prima, speciaal als het op video kijken aankomt. Kan realtime 1080p transcoderen en streamen, is daarmee het ideale apparaat om als media server te dienen. Het apparaat is ook verrassend stil. Gekoppeld met het gebruikersgemak van DSM, is dit een prima apparaat.

Pluspunten

• Lekker stil
  • Makkelijk in te stellen
  • Video hercoderen voor streamen op 1080p
  • Drives te installeren zonder schroeven

Minpunten

• Plastic kast, voelt goedkoop aan
  • Gaat niet altijd in slaapstand

Kwaliteit voeding Score: 4
Als winnaar van de Gouden NAS zal ik een tegenprestatie neerzetten, om zo iets terug te geven aan de community - een review dus.

Laat ik beginnen met de meest opvallende feature van deze Synology: de kleur. Die is niet gek. De kast is in de fabriek met speciaal goudgekleurd plastic gemaakt, dus niet naderhand nog eens gespoten. Hij ziet er daardoor echt wel gelikt uit, en vraagt erom op een plek neergezet te worden waar hij opvalt. Met enige trots kan ik zeggen dat hij echt wel uniek is.

Het volgende dat opvalt is hoe stil deze kast is. Ik heb hem een tijdje in de slaapkamer laten staan, en had er totaal geen last van. Nou ja, hooguit van de knipperende leds op de voorzijde, daar komt best veel licht vandaan. Maar de fans in de kast zijn heel erg stil, en met de juiste HDD's hoeft hij dus niet in een meterkast of kelder weggestopt. Anders was het kleurtje ook wel vrij nutteloos geweest.

Genoeg over de kleur. Ik heb er 4 x 6TB WD Red's in gezet. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Wilde daarop Synology hybrid RAID draaien, heb daar goede ervaring mee, maar kreeg bij de automatische installatie een vage foutmelding waardoor het systeem weigerde de RAID te bouwen. Na even puzzelen kwam ik erachter wat het probleem was: de maximum grootte van een volume in deze uitvoering is 16TB, en met 4x6TB in hybrid RAID kwam ik daar net bovenuit. Zal wel een truc zijn om mensen die meer willen ook duurdere uitvoeringen te laten kopen. Wel jammer dat die dan weer geen video transcoding doen boven 720p en deze wel, dus dan moet je kiezen. Na handmatig het volume op precies 16TB te hebben gezet werkte de installatie prima, en werd het RAID volume gebouwd. Met 6TB schijven moet je wel rekenen dat het systeem zo'n drie dagen en nachten non stop de schijven controleert (mits je die optie aanzet natuurlijk, maar leek me voor de betrouwbaarheid wel fijn).

Enige dagen later - ik was al weer vergeten dat die aan stond, zo lekker stil is hij - het systeem maar ns in gebruik genomen, en de data van mijn DS1010+ erop gezet, zo'n 7TB. Dat ging redelijk snel, met snelheden over de Gbit ethernet aansluiting van ongeveer 80MB/s. Geen fancy benchmarks gedaan, die kun je genoeg vinden voor deze apparaten, gewoon mijn gebruikerservaring dus.

De nieuwe 5.0 versie van DSM is prettig om mee te werken. Schoon en overzichtelijk. Al is het voor degenen (zoals ik) die nog aan 4.3 gewend waren wel even zoeken naar alle menutjes, ze zijn snel gevonden. Ook het overbrengen van gebruikersgegevens van de vorige NAS was een fluitje van een cent. Zoals ik gewend ben van Synology: meteen zichtbaar overal op het netwerk.

Als eerste en belangrijkste natuurlijk het opdienen van video's getest. Via DLNA, wifi, ethernet, de DS video app, Smart TV, mijn HTPC, op een iPad, Android tablet en telefoon enz. En ik moet zeggen: briljant. Deze NAS gooit het er allemaal uit, en als de bandbreedte voldoende is kun je ook 1080p kijken, zelfs via transcoding als dat nodig is. Het standaard programma van Synology, DS Video, vind ik zelf heel prettig in het gebruik. Het duurt een paar uur voordat alle opgenomen films en series ge´ndexeerd zijn en in de library gezet, maar daarna worden ze overzichtelijk weergegeven, met achtergrond info erbij. Beetje jammer is dat de DTS transcodering uit de app is gesloopt omdat een licentie is geweigerd (daar schijnen ze bij het consortium dat daarover gaat moeilijk over te doen als het om streaming media gaat), maar het kan met wat speurwerk opgelost worden. De oplossing is een versie van FFmpegwithDTS, en die maakt het apparaat voor video helemaal compleet.

Andere features werken zoals verwacht mag worden van een Synology, zoals Audio en Cloud Station. Voor het eerst heb ik de Surveillance Station getest, en ook die werkt prima. Op vooraf ingeschakelde tijden wordt de camera ingeschakeld, en met bewegingsdetectie aan alleen opnamen gemaakt wanneer dat nodig is. Die zijn overzichtelijk terug te vinden.

Over de veelzijdigheid dus niets te klagen. Ook de betrouwbaarheid is vooralsnog goed. Tijdens het testen en instellen is de machine een keer vastgelopen. Dat heb ik in alle jaren hiervoor nog niet eerder meegemaakt bij Synology, dus is het vermeldenswaardig. Tegelijk merk ik op dat hij nu al weken zonder een probleem draait, dus ik houd het op eenmalig toeval. Opmerking verdient wel dat sinds enkele dagen de fan nu af en toe een zachte zoem geeft, dus de bouwkwaliteit daarvan moet zich nog bewijzen. De slaapstand waar het systeem zich zelf in kan zetten zal helpen om het stroomverbruik te beperken, maar een duidelijk patroon van wanneer het apparaat in slaapstand gaat heb ik niet kunnen vinden. Heel vervelend vind ik dat niet, maar voor wie per sÚ zo min mogelijk stroomverbruik wil zal het betekenen dat er met de instellingen nog wat gefr÷beld moet worden om dat goed te laten werken.

Alles bij elkaar is het een prima NAS om als media server te gebruiken, die - vooral de gouden versie dan ;) - in de huiskamer niet misstaat.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS415play?

Het is wel mogelijk om een volume groter dan 16 TB aan te maken op de synology.

Hier een topic daarover: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=89016

Als je de zoekfunctie gebruiken en zoekt op "volume 16TB" in dit forum kom je meer mensen tegen met dit probleem. Het komt vaker voor.

Verder een leuke review +1
De standaard Synology's kunnen allemaal geen grotere volumes aanmaken dan 16TB, alleen de grotere bedrijfsoplossingen (met name de + uitvoeringen) kunnen dat wel tot een max van 108TB. Dat kan met de CPU te maken hebben, en of het OS op 32 of 64 bit draait. Helemaal duidelijk is het me niet, of het nu een bewuste keuze van Synology is of een hardwarematige beperking. Maar de website van Synology stelt ook dat voor de 415play het maximum volume 16TB is. Je kunt er wel meerdere volumes op kwijt met een in totaal grotere grootte, dus dat heb ik maar gedaan.
De limiet van 16TB is een addressing limiet in het OS/filesystem, of zelfs de physieke limiet van de (disk) block addressering. Komt bij veel systemen voor...was vroeger 2TB
Nog gefeliciteerd met het winnen van de Synology. Wat was je inzending? :)
Ik heb deze NAS ook op het oog om hier thuis wat makkelijk bij de vakantie opnamen (AVCHD) te komen via de iPad. Toevallig ervaring mee?
Dank Robberto. Mijn inzending is terug te vinden in het forum hierover.

Ik heb veel van mijn opnames van de videocamera erop staan in originele AVCHD format, in 1080p, meestal 25 of 30fps. Grappige is dat afspelen met VLC over ethernet niet altijd vlekkeloos loopt bij AVCHD, maar met DS Video speelt ie alles perfect af, ook op de iPad. De app maakt onderscheid tussen Films, TV series en home video's, dus worden ze in een apart deel ge´ndexeerd. Prima dus.
Gefeliciteerd met het winnen van deze prachtige NAS!

Review niet al te uitgebreid maar wel in orde +1.

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 23 november 2014 20:28]

Lampjes kan je uitzetten als ze je storen, zie onderstaande link:

[Reactie gewijzigd door Vector060 op 24 november 2014 16:12]