Ubuntu Desktop Edition Review

dev10 17 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 736 views

Ubuntu Desktop Edition

Pluspunten

• Gratis

Minpunten

• Xubuntu (en misschien Kubuntu) hebben nog teveel scherpe randjes

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Met deze review hoop ik mijn ervaringen met het besturingssysteem Ubuntu te schetsen en een zo objectief mogelijk beeld te scheppen. Ik werk al met Ubuntu sinds de eerste versie (Warthy Warthog 4.10) en eigenlijk is Ubuntu de distributie waar ik na het gebruiken van een andere distributie altijd weer op terugval.

Prestaties
Over de prestaties valt een hoop te zeggen, maar vooral dat Ubuntu goede prestaties heeft. Mijn vorige desktop computer heeft altijd zonder problemen de nieuwste versie kunnen draaien. Daar waar Windows Vista moeite had om Aero te draaien, kon ik met de latere versies van Ubuntu zonder moeite gebruik maken van de uitgebreidste grafische effecten van Compiz, zelf op een relatief groot scherm. (20 inch breedbeeld)

Stabiliteit
Stabiliteit is een betrekkelijk iets. De distributie op zich is behoorlijk stabiel. De meegeinstalleerde software is dat soms wat minder, maar dit is te verwachten van een distributie die iedere zes maanden geforkt wordt van Debian Testing. De software is heel vaak het nieuwste van het nieuwste en daar kun je van verwachten dat het niet altijd even stabiel is. Hoewel het lijkt alsof ik negatief ben over de stabiliteit van de meegeleverde software, is dit niet het geval. De software is minder stabiel dan het besturingssysteem op zich, maar daardoor niet instabiel.

De severversie is, zoals je mag verwachten van een server OS, heel stabiel.

Installatiegemak
De installatie procedure was al redelijk gebruikersvriendelijk en is alleen maar gebruikersvriendelijker geworden. In de eerste versies, was de installatie nog text-based waar andere distributies als SuSE en Fedore al gebruik maakten van de grafische installers. Wat ik mij nog herinner van de eerste installer, was dat hij zelf zonder problemen mijn draadloze netwerkkaart herkende en ook gelijk vroeg naar het SSID van het netwerk waarmee ik verbinding wilde maken. Dit was in 2004 de eerste distributie die fatsoenlijk overweg kon met draadloze netwerken.

In de loop der jaren is de installatie behoorlijk verbeterdt. Tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van een LiveCD waar een aparte installer kan worden opgestart om het systeem te installeren. Dit is op een wat oudere PC binnen een half uurtje klaar en kan er in principe direct mee worden gewerkt. Bij de partitionering wordt netjes gevraagd hoe je je harde schijf wilt indelen. Er wordt een gebruiker aangemaakt en na het overzetten van de bestanden wordt er gevraagd of je het systeem naar je installatie wilt opstarten of dat je de live CD wilt blijven gebruiken.

Systeemeisen
Zoals ik eerder in de review al aangaf, draait zelfs de nieuwste versie van Ubuntu met al zijn grafische geweld op een relatief ouder systeem nog vlekkeloos. Op dit zelfde systeem heeft ook Windows Vista gedraait en dat was absoluut geen succes. Ook op mijn netbook, een Asus Eee PC 900, draait een versie van Xubuntu zonder problemen. Hier maak ik geen gebruik van Compiz, omdat dit de accuduur niet ten goede komt. Ik heb natuurlijk wel een keer gebruikt en zelfs op mijn netbook ging dit zonder problemen.

Ondersteuning
Canonical, het bedrijf achter Ubuntu, levert goede ondersteuning op hun product. Het is mogelijk om een service contract af te sluiten. Verder wordt een keer in de twee jaar een LTS (Long Term Support) versie uitgebracht die vijf jaar lang beveiligingsupdates krijgt. De half jaarlijkse release wordt tot drie jaar na uitkomt nog ondersteund met beveiligingsupdates.

Gebruiksvriendelijkheid
Over de gebruiksvriendelijkheid heb ik een beetje een gemengd gevoel. Canonical doet altijd zijn best om van Ubuntu een gebruiksvriendelijke distributie te maken en dit lukt ze in eerste instantie ook. De Gnome versie is altijd heel gebruiksvriendelijk en helemaal netjes vertaalt naar het Nederlands. De XFce versie die op mijn netbook draait heb ik daarentegen juist niet in het Nederlands geinstalleerd omdat de vertaling hiervan niet helemaal compleet is. Je komt nog heel veel Engelse termen tegen, wat ik redelijk irritant vind. Verder is het jammer dat er niet voor alle hardware drivers standaard inbegrepen zijn. In mijn oude computer had ik een draadloze netwerkkaart met een Ralink chipset en de driver die gebruikt werd, was van dermate slechte kwaliteit dat ik zelf een driver heb moeten downloaden en compileren omdat anders het netwerk iedere vijf seconden wegviel. Wat hierbij wel weer positief was, is dat deze driver de upgrade van 8.04 naar 8.10 vlekkeloos doorstond.

In mijn netbook zit een Atheros chipset en ook deze wordt niet standaard ondersteund. Hier moesten ook weer drivers worden gecompileerd, maar dit is voor een ervaren gebruiker geen probleem. De beginnende gebruiker zal hiervan misschien afschrikken.

Niets dan lof over de prijs van 0 euro.

Algemene beoordeling
Ubuntu is een hele mooie distributie die mijn hart zeker verovert heeft sinds de eerste versie. Helaas zitten er aan de XFce versie wat scherpe randjes, maar dit is voor mij en ik denk voor een hele hoop andere mensen geen probleem. Zij zullen waarschijnlijk toch de Gnome versie gebruiken. (Ik weet niet hoe het staat met de KDE versie, omdat ik geen ervaring heb met die versie. Gnome en XFce vind ik namelijk veel lekkerder werken.)

Heb jij ook een Ubuntu Desktop Edition?

Ik draai er nu een media streaming server op en ik ben pas 5 maanden echt met linux bezich maar deze distributie was echt super makkelijk te installen 30 min max en hij loopt. om de server op te zetten ben ik wel eff bezich geweest omdat ik 0 kennis had van linux. maar dit zelfde probleem zou ik ook met windows 2008 hebben dus.

Ik heb al eerder met linux geprobeert te werken maar nooit met succes ( heb het dan over 5 a 6 jaar terug )

Ondertussen lopen al me systemen onder ubuntu ( zelfs gamen kan er onder !!! )

Mijn asus eee 1000H draait nu op eeebuntu netremix ( dat is een andere dan easy peasy) aanrader zitten alle speciale ondersteuning in voor je asus eee en je kan je model kiezen

andere oude laptop heb ik het over een Pentium 3 waar Xp al moeilijk op draaide, loopt nu als een trein onder ubuntu 8.10 binnen kort kijken of hij het sneller doet onder xubuntu maar eigenlijk is meer knoeien met een andere versie wat me leuk lijkt.

Heb me pa het laten zien en die heeft er nu ook zijn systeem op lopen en is er erg tevreden mee dus zelfs die oudjes kunnen er mee over weg :P