Apple iPod Touch V2 16GB Zwart Review

Dupje 18 maart 2009, laatste update op 17 maart 2015, 2.087 views

Apple iPod Touch V2 16GB Zwart

Gekocht in maart 2009, nog steeds bijna dagelijks in gebruik in maart 2015!

Pluspunten

• Design
  • Features
  • iTunes verwevenheid

Minpunten

• Niet echt goedkoop
  • Betalende Firmware upgrades
  • Internet niet altijd even snel
  • Photo Connector dingetje werkt niet meer

Geluidskwaliteit Score: 5
Waarom gekocht?
Ik had sinds juni 2006 een iPod Video 30GB. Deze is echter tijdje terug gestolen en na een paar dagen besloten een nieuwe iPod te halen, ik moest niet nadenken over andere merken, was erg tevreden met m'n vorige iPod, dus sowieso moest het een iPod worden. Welke het zou worden was wel wat twijfelen, wou geen classic, want die heeft nog een harde schijf en mijn ervaring is dat dat niet altijd even snel is. Dus dan was er nog de Nano en de Touch (flashdrive). Het is de Touch geworden op basis van de extra features die die heeft ten opzichte van de Nano.

De 8GB was te klein, de 32GB veels te duur, dus werd het een 16GB.
Heb er nu 1750 nummers opstaan en nog 1,7 GB vrij.

V2? Zijn er 2 versies dan?
Voor zover ik kan ontdekken zijn de (hardwarematige) verschillen tussen V1 en V2 de volgende:
- knopjes voor volumeregeling aan de zijkant
- betere batterij
- ingebouwde speaker

Algemene beoordeling
+ algemene snelheid: is zeer verbeterd vergeleken met m'n vorige iPod
+ Bij de iPod wordt een passende dock connector meegeleverd. Mijn oude dock + remote kan ik zo blijven gebruiken.

- De applicatie Remote (om via je iPod iTunes op PC te bedienen). Ene keer lukt verbinding maken, andere keer niet. Na wat googlen gevonden dat deze apllicatie toch een pak beter werkt in combinatie met een MAC dan verbonden met een PC. Het idee achter deze applicatie is echter wel uitstekend, en eens er verbinding is is het ook een geweldige uitbreiding!
- Geen hotmail ondersteuning bij mail accounts is ook een nadeel (POP kan wel, maar systeem zoals gmail zou beter zijn). Via Webbrowser kun je wel hotmail gebruiken, dit werkt wel, maar op een minder mooie manier in vergelijking met Gmail. Of dit tekortkoming is van Apple of Microsoft laat ik in het midden ;).
- het zou nuttig zijn als je met de knopjes op de zijkant ook naar het vorige en volgende nummer zou kunnen, met m'n SE gsm kan dit: iets langer ingedrukt houden is volgende/vorige nummer

Featureset
- agenda synchen met outlook: pluspunt is dat je nu je agenda kunt wijzigen op je ipod. Met mijn vorige ipod kon dat niet en dat was wel een gemist.
- contacten synchen met outlook, zelfde als hierboven, contacten aanpassen op ipod kan nu ook.
- last.fm iPod scrobbling
- notities toevoegen, m'n vorige iPod had ook al notities, maar dat bestond erin dat je text documenten op je iPod kon zetten en dan inlezen, maar niet aanpassen.
- Youtube iPod apllicatie
- Email applicatie van iPod (in combinatie met Gmail) Ondersteunde mailaccounts: Microsoft Exchange, Mobileme, Gmail, Yahoo mail, AOL, anders (pop).
- Google Maps applicatie, zeer vlot
- Coverflow, op PC in iTunes valt deze functie echt tegen, werkt erg traag, op de iPod werkt het echter heel vloeiend, top!

Beeldkwaliteit
- Touchscreen: reageert snel

Geluidskwaliteit
De standaard oordopjes zijn matig, de Apple in-ears zijn stukken beter (aanrader!). De geluidskwaliteit vind ik een stuk beter dan m'n vorige iPod, klinkt gewoon net wat helderder. De kwaliteit van de ingebouwde speaker is voldoende. Het is verre van goed, maar wat kun je gaan verwachten van een interne speaker..

Bouwkwaliteit en afwerking
Voelt stevig aan, achterkant zal wel krassen, maar dat is niet zo erg.

Ergonomie
- menustructuren: eenvoudig te bedienen

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Hier scoort de iPod iets minder goed op, en welk om volgende redenen:
Bij m'n vorige iPod heb ik bovenstaande Photo verloop stukje gekocht, was destijds toch 40, niet meer bruikbaar nu, jammer.

Batterij is niet verwisselbaar en het geheugen is niet uitbreidbaar.

Mobiliteit en accuduur
Bij veel gebruik en heel de dag door muziek luisteren moet ik toch elke dag opladen.

prijs
De aankoopprijs was 278, wat pittig is, maar acceptabel.

Volgende zaken moet ik nog uitproberen
- jailbreakmogelijkheid (nog maar weinig nuttigs bijdragends over gehoord)
- radio functionaliteit mogelijk via hardware? (dus niet via internet)

Nuttige info/tips
- Lekker bezig in een apllicatie (bv. aan het browsen in safari) en je wil snel volgende nummer? 2x op de home toets drukken en je krijgt een mini muziekplayer.

- Topic op GoT: [iPod touch 2G] Ervaringen & Discussie - Deel 6

Update maart 2015
Het is altijd interessant om te weten hoe elektronica dingen zich houden na enkele jaren tijd, wel, hier de pro's en con's:
+ ik gebruik de iPod nog bijna dagelijks
+ Batterij heeft ingeleverd in capaciteit, maar nog steeds werkbaar voor enkele uren
+ Nog steeds volledige integratie met iTunes
+ Airplay werkt vlekkeloos met AppleTV thuis
+ Last.fm iPod scrobbling werkt ook nog

- Navigatie op internet is traag (geworden)
- iOS 4.2.1 was laatste software upgrade, voelt wel gedateerd aan
- Mensen vragen als ik 2 iPhones heb als ik hem naast telefoon (5S) liggen heb :p
- Youtube aanbod is heel beperkt door Vevo

Geld waard geweest? Ja!

Heb jij ook een Apple iPod Touch V2 16GB Zwart?

Wat werkt er niet goed aan de applicatie Remote dan? Bij mij werkt het perfect (op meerdere Macs).
Deze werkt bij mij perfect, samen met windows vista.
Het niet werken van de applicatie remote vind ik niet in deze productreview thuishoren. Hier werkt de remote applicatie perfect. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan je ipod, maar aan de applicatie. Daarnaast word Hotmail wel ondersteunt. Bij inkomend kun je pop3.live.com invullen en bij uitgaan smtp.live.com.
Hotmail werkt niet. Tegenwoordig kun je Hotmail toch ook Poppen?
hotmail zal mischien wel ondersteund worden als windows pop3 gaat ondersteunen voor hotmail(stond laatst wat van op tweakers)
Ik heb ook een ipod touch V2, echter werkt hotmail wel gewoon! Toegegeven, ik heb het een aantal malen moeten proberen, maar sinds de gegevens eenmaal geaccepteerd waren heb ik er geen enkel probleem meer mee ondervonden :) (en ik bekijk m'n hotmail nu al maanden op m'n ipod)

Ik snap ook niet echt goed waarom je de veelzijdigheid maar gemiddeld beoordeeld? Je kunt er standaard al ongelofelijk veel mee, er zijn meer applicaties voor dan voor WM. En dan heb ik het nog niet over de mogelijkheden gehad na jailbreaken...
Dat Hotmail niet zo goed werkt als Gmail ligt er simpelweg aan dat MS alleen POP3 beschikbaar stelt, en Gmail IMAP :D Beetje vreemd om dat de iPod aan te rekenen, op elke willekeurige PC mail client heb je hetzelfde verschil.
Wat bedoel je met radio functionaliteit ? Internet radio, zoja dan moet je gewoon de gratis app FStream downloaden ;)
Ik heb gisteren mijn iPod Touch v2 (16GB) gejailbreakt en dat ging goed.
Al vind ik het op zich niet echt een toegevoegde waarde hebben.
De mogelijkheden die je krijgt zijn leuk meegenomen, maar veel apps zijn naar mijn idee / wensen niet echt werkbaar op een iPod Touch.

Reden hiervoor is, dat de iPod Touch toch de 3G functionaliteiten mist, die de iPhone wel heeft. De enige dingen die daardoor dus overblijven, zijn de games en thema's en dergelijken.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 17 maart 2009 23:47]

Ik heb ook me hotmail ingesteld naast me gmail account. Werkt prima bij mij. Wat betreft de prijs moet ik zeggen dat de prijs nu juist aantrekkelijk is! De V1 16GB heeft me 90 euro meer gekost... En dat je voor die prijs niet wat fatsoenlijkere oordopjes krijgt, is wel beetje jammer. Bestel er dus gerust een paar in-ear dopjes bij, zoals je zei ;-) Oja, de V1 heeft inderdaad geen speaker.