Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple Time Capsule 500GB Review

To_Tall 3 februari 2010, 2.456 views

Apple Time Capsule 500GB

Pluspunten

• Vrij snel.
  • Handig als NAS. Al heb ik nog een losse server die dat voor mij oplos
  • all in one oplossing voor je MAC back-up
  • extra HDD aansluiten op de USB connector zodat opslag vergroot wordt
  • Intergratie met Mobile ME

Minpunten

• Indicatie LED kan niet worden uitgezet. erg vervelend. de LED is redelijk FEL. en groen is nogal opzichtig.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Sinds oktober 08 heb ik mijn Time Capsule in gebruik. Ik heb deze besteld via de Apple website.

Ik heb de Time Capsule in gebruik in combinatie met een MacBook PRO. De Time Capsule is voornamenlijk aangeschaft omdat ik in deze tijd vrij veel met video bewerking bezig was voor mijn werk. ik had iets nodig dat zonder ik ergens op hoefde te letten een back-up maakt en alles het liefst draadloos.

Bij het installeren viel het mij op dat het echt plug en play was. na het instellen van de WPA2 gegevens. en het apperaat lid gemaakt van mijn DHCP range. was het een kwestie van gewoon gaan werken.
Door dat in 1x + 150 Gb aan data moest kopieren heb ik de TC en MacBook via ethernet aan elkaar gekoppeld. Dit zorgde ervoor dat ik mijn machine binnen 3 uur van een voledige back-up was voorzien.

Het maken van incremental back-ups gaat vrij soepel. Ik kom na een dag werken thuis. en het back-uppen van c.a. 300 MB aan data is niet te merken. HDD hoor je wel. Maar netwerk preformance merk je niet.

2 maanden geleden heb ik hellaas mijn MBP opnieuw moeten installeren. Erge handige feuture is de Mac OS X DVD in je mac proppen en selecteer restore van TC.
Je kan hiedoor een full system restore uitvoeren, of kiezen om bijvoorbeeld alleen je home data terug te plaatsen. Ook dit is achteraf nog mogenlijk om uit te voeren. aanbevolen is voor een voledig restore om de TC en Machine met een kabel te conecten.

Echter mijn machine was hierdoor wel een dag buiten gebruik. een nieuwe kale install is binnen 30 min klaar. zonder extra software.

Heb jij ook een Apple Time Capsule 500GB?

Beetje erg kort, maar toch. Heb je die restore over het netwerk gedaan? Dat duurt zeker heel wat langer ja, ik zou voor een restore de Macbook gewoon koppelen aan de Time Capsule.
De restorefunctie is super handig. Ik had (naast mijn Macbook) een Mac Mini gekocht. De Time Capsule had geen enkele moeite om mijn backup van de Macbook (inclusief mail, alle (mai)linstellingen en geinstalleerde programma's) naar de Mac MIni over te zetten. Alles werkte, ook de geinstalleerde programma's ondanks dat het een compleet andere Mac was met andere hardware.
Wat is de meerwaarde van de timecapsule harddisk ten opzichte van een losse harddisk (al dan niet met een netwerkaansluiting)? Ik back up nu met een losse usb disk met de apple software Timemachine.
Draadloos backuppen en d.m.v. MobileMe kan je altijd bij de data die op de time capsule staan. toch handige extra feature. Nu kan dan anders ook wel met ftp, maar dit werkt vee makkelijker en is voor veel mensen beter te begrijpen.