Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router - Bekijk alle specificaties

D-Link WiFi AC750 Portable Router and Charger DIR-510L Review

RickMayall 13 november 2014, laatste update op 4 december 2014, 1.650 views

D-Link WiFi AC750 Portable Router and Charger DIR-510L

Aangezien ik tegenwoordig nogal veel de baan op moet, was ik op zoek naar een manier die mij in staat stelt om met meer dan 1 toestel verbinding te maken met het internet in hotels. Dit toestelletje doet dit meer dan behoorlijk met een backup-batterij als kers op de taart.

Pluspunten

• Stevige constructie en netjes afgewerkt
  • Juist de goede maat
  • Simpel te bedienen
  • Backup batterij voor GSM!

Minpunten

• Wordt tijdens gebruik nogal warm
  • Config server soms onbereikbaar, opgelost na firmware update

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Reden tot aankoop

Zoals in de korte beschrijving reeds gezegd, was ik op zoek naar een draagbare Wifi router die mij in staat zou stellen om op hotel met meer dan één toestel verbinding te maken met het internet. Meestal krijg je in hotels tegenwoordig maar toegang met één toestel en dit tot grote ergernis van de hedendaagse reizende werkmens. Die heeft toch al snel een gsm, een tablet en een laptop bij. In de meest idiote gevallen wordt zelfs gedurende het verblijf enkel toegang verleend aan het eerste toestel dat verbinding maakt.
Bijkomend voordeel is dat we tegenwoordig natuurlijk met de familie ook wel eens ergens naar toe willen gaan en dan kom je voor eenzelfde situatie te staan maar dan met nog veel meer toestellen : gsm en tablet vrouwtje, twee tablets voor de kids, laptop van de dochter enz...
Verder heb ik dit toestelletje gekozen omdat ik hem ook kan gebruiken als batterij backup voor de GSM (superrrrr handig bij een onverhoopt gecancelde vlucht) én ook gebruikt kan worden zonder een verbinding met het stopcontact welke in hotelkamers toch nooit genoeg aanwezig zijn...

Bouwkwaliteit

Ik heb maar één toestelletje van dit type in mijn bezit dus ik kan geen vergelijkingen maken. Echter als fan van de iets robuustere tech, lijkt het mij toch wel goed in elkaar te zitten. De behuizing geeft niet mee en voelt stevig aan. Ook is alles netjes afgewerkt aan de aansluitingen. Enkel de schuifknop voelt wat flimsy aan en is volgens mij een beetje de zwakke plek van het geheel. Bij intensief gebruik wordt deze dikwijls verschoven omdat het niet alleen de on/off knop is maar ook de selectie tussen de verschillende functies (charger en router). Het schuifknopje steekt er aan de zijkant ook een beetje uit dus in de handbagage of jaszak toch een beetje oppassen. Na een paar maanden intensief gebruik heb ik nog een probleempje ontdekt. Alle aansluitingen aan de zijkant zitten open en bloot dus het is aan te raden om bij transport deze router in een eigen zakje of tasje te steken. Dit om bagage-fluff en andere stekkers/scherpe onderdelen er uit te houden. Om een idee te geven over de grootte heb ik een fotootje er bij gestoken waarop je kan zien dat het qua formaat overeenkomt met een smartphone (jaja een BB Z10 dus matig smart).

Gebruiksgemak

Eigenlijk maar 1 woord voor : simpel. Steek je een ethernet kabel er aan verwacht deze router dat hij als een breedband router gebruikt zal worden of als WIFI brug naar de ethernet poort. Zet je hem op zonder iets in te steken, verwacht hij als WIFI hotspot gebruikt te worden. Zet je hem op met een 3G sticky er in verwacht hij dat je hem als mobiel router gaat gebruiken. Maak een eerste keer verbinding met de router via WIFI (gegevens staan netjes op de doos én op een soort bank kaartje), log in op de router met het standaard admin wachtwoord en je krijgt een héél simpele GUI voorgeschoteld. Internet aansluitingsmenu varieert naargelang de voorafgaandelijk gekozen aansluitmethode. De rest blijft in sé altijd hetzelfde en spreekt eigenlijk voor zich. Enkele malen in het begin bij gebruik als WIFI hotspot was de router na een uurtje niet meer bereikbaar. Netwerkverbindingen bleven in leven maar de instellingen van de router waren onbereikbaar. Een snelle "on-off" bracht soelaas. Na een recente firmware upgrade is dit ook niet meer voorgevallen.

Features

Verwacht echt geen tweakers instellingen! Als je DD-WRT of Tomato verwacht of wenst : zoek dan verder. Ik heb een afbeelding er bij gestoken met de features van dit toestelletje... and that's it. Echte netwerk-bobo's zullen elders moeten zoeken want deze router is zeer basic. Als echte router zou dit lachwekkend zijn, maar als reis-router kan ik hier wel mee leven. Een deel van deze features heb ik getest : Mac address filtering is ok, zo ook NAT, WPS setup, QoS, Guest zone etc... andere features heb ik echt niet nodig dus test ik enkel op (heel vriendelijk ;) ) verzoek zoals Shareport, UPnP, DLNA enz...

Prestaties

Draadloos
Ik ben niet van plan om een uitgebreide batterij testen te verzinnen. Vrij op het interweb staan genoeg sites die deze vergelijkingen maken en deze travel router komt heden steeds ergens bij de eerste drie qua prestaties. Meestal zelfs eerst maar dat mag ook wel voor de prijs, want die staat ook steevast eerst. Laat het me eenvoudig samenvatten : ik heb tot hiertoe nog geen enkele keer haperingen gehad bij downloaden of streamen van Netflix of Spotify. Zelfs als er meerdere toestellen aanwezig waren op het netwerk. Ik neem echter wel aan dat er limieten zullen zijn maar ik ben ze in elk geval nog niet tegen gekomen.

Batterij
De batterij behoudt zijn lading gedurende zeker enkele weken zonder gebruik met maar een paar procenten ontlading. Begin je echter vrij intensief verkeer te genereren, zonder dat de router aan de lader hangt, houdt hij het maar een paar uur vol. Noot : ik heb dit geëxtrapoleerd na een korte test van een uur. Toen was de batterij al richting 70% gegaan... Als backup batterij voor de feun voldoet deze batterij volledig. Ik ben dankzij onze "Belgische Sociale Partners" onlangs een hele dag onderweg geweest, zonder in de buurt te komen van een werkend stopcontact, en heb mijn GSM anderhalve keer kunnen opladen (batterij gsm =1800mAh). Volgens de specs zou het ruim twee keer moeten kunnen maar in real life is dit toch een succes.

Voor mij is dit kastje een 100% fit, zeker als je hem als batterij-backup kan gebruiken. Het doet net wat op de verpakking staat zonder al te veel fuss. En voor iemand die veel reist is dat toch echt wel een plus. Je weet wat je er aan hebt. Hier en daar een klein minpuntje maar voor mijn doen is dit muggezifterij. Als D-link de volgende keer wat gummi covertjes voor de aansluitingen maakt én twintig procent van de prijs af doen...
Wil je echter wat meer in kunnen stellen dan een WIFI paswoord of het SSID, dan zul je toch echt elders moeten zoeken.

Opmerking : ik schrijf deze review in stukken "on the fly" wegens druk privé- en beroepsleven. Ik zal naarmate de tijd vordert meer onderdelen toevoegen.
Edit 4/12/2014 : eindelijk nog wat tijd gevonden. Wat meer ervaringen en een paar afbeeldingen toegevoegd. Ook de korte en uitgebreide toelichting in lijn gebracht met recente ervaringen. En meerdere edits voor schreif- en dt-vouten...

Heb jij ook een D-Link WiFi AC750 Portable Router and Charger DIR-510L?

Hoi Rick,

Ik ben ook op zoek naar zo'n oplossing, alleen kan ik nergen sites terugvinden of je deze router ook kan gebruiken in een hotel met een webpage login. Dus het netwerk is wel open maar als je wil surfen kom je eerst op een "landingpage" terecht waar je een userid/psw moet invullen.

Wat met de DIR 510l hier?

Cheers
Hoi Sjekke,

Je hebt de login gegevens in van het hotel bij de hand.

Je zet de router aan en je maakt verbinding met zijn wifi netwerk (ik ga er van uit dat je het wifi-deel al geconfigureerd hebt met een SSID en een password, anders heb je een handig kaartje bij de router met de standaardgegevens)

Je logt met één van je toestellen die een browsermogelijkheid heeft in op de router (gewoon het ip-adres in kloppen, staat ook op het kaartje). Op de homepage van je router kan je dan een verbinding leggen naar het extern (lees : hotel) netwerk. Verlaat hierna de pagina.

Probeer dan met je browser naar eender welke andere website te surfen (google, tweakers, maakt niet uit)... je zal dan automatisch geredirect worden naar de login van het hotel. Echter vanuit het zicht van het hotel log je in met het IP adres dat je router gekregen heeft op hun netwerk en zien ze helemaal niet dat er iets anders achter zit. Vul gewoon je login gegevens in en presto... you're done. Zolang de router aan blijft en als er geen reset gebeurt aan de kant van het hotelnetwerk (bv : center parks doet dit met periodes van 24h zodat je telkens terug moet in loggen), blijf je ingelogd want voor zover het hotel netwerk aanbelangt is er 1 device ingelogd en die blijft gewoon online. Al je andere toestellen die je dan aan je eigen router hangt, zullen ook direkt gewoon toegang hebben.

Excuses voor het engels nederlands maar ik denk dat je wel zal weten over wat het gaat. Indien niet : let me know en ik doe nog een poging ;)
Perfect!! Dit is wat ik wilde horen. Ik zit nu in een hotel waar je na een beetje inactiviteit, je telkens opnieuw moet aanloggen. We gebruiken 2 IPad's met ieder hun eigen userid/psw. Als ik mijn iPhone ook wil verbinden moet ik nog een id aanvragen, is wel gratis maar toch omslachtig. De ontvangst is perfect in de kamer, maar niks op het strand dat voor de deur ligt. Ik zou dan de router gebruiken om het signaal te versterken naar het strand door hem gewoon op mijn terras te leggen omdat hij toch een batterij heeft. 😀

Je NL is voor mij perfect.

Er is blijkbaar een kleinere versie ondertussen, 518L.

Groeten,

[Reactie gewijzigd door Sjekke op 14 juni 2015 11:06]

Hoi Rick,

Ik heb gisteren mijn DIR510L geleverd gekregen. Werkt op zich eenvoudig en goed. Als eerste heb ik natuurlijk eens getest hoe de router met zo'n landingpage werkt met jou richtlijnen. Het is me 1 keer gelukt, daarna nooit meer. Dus het werkt wel maar neit altijd. Heb je nog tips?

Cheers
Hoi Sjekke,

Sorry voor het late antwoord kerel... ben zelf op vakantie en heb hier merendeel van de tijd geen internet. Als het je 1 keer gelukt is, moet het normaal gezien de tweede keer ook lukken. Zegt de landingspagina van je router zelf dat hij verbinding heeft met het internet? Gewoon naar 192.168.0.1 surfen. Op het overzicht zou moeten staan of je met een hotspot verbonden bent of niet. Indien niet moet je eens proberen op internet icoontje op dit overzicht te drukken. Soms gaat hij dan door en vraagt gewoon een paswoord voor de hotspot... de klassieke truc die ik ook helaas soms moet toepassen : gewoon de router even uit zetten en terug aan. Alles terug opnieuw doen en nog eens kijken. Heb laatst deze router als media streamer gebruikt in de auto en ik kreeg het maar niet aan de praat, uiteindelijk hard reset gedaan en sindsdien zonder fouten...
Hoi Rick,

Is het mogelijk om twee usb sticks aan te sluiten en te kopiëren van de ene naar de andere? Ik ben namelijk aan het kijken hoe ik het beste backups kan maken van de sd kaarten van mijn camera. De kingston mobilelite kan dit wel echter lijkt het hierop dat deze via je telefoon de data over zet. Het zou prettiger zijn als de tussenkomst van de telefoon niet nodig is tijdens het kopiëren. Vooral als ik lees dat bij sommige de wifi nog wel is wegvalt. Hopelijk is dat hier anders.