D-Link DIR-880L Review

sodium 13 november 2014, laatste update op 13 november 2014, 667 views

D-Link DIR-880L

ik ben zeer tevreden over deze router (gaat mij om ruwe WiFi performance) en die door zijn duidelijke interface kan hij gemakkelijk geconfigureerd worden. Maar ben je iemand die graag meer mogelijkheden wil dan kan de interface benauwend zijn.

Pluspunten

• Snelheid
  • Makkelijke interface
  • goede prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• geen iTunes ondersteuning
  • Shareport ondersteuning beperkt en buggy

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Doos en installatie

In de doos zat de witte (Apple fan) D-Link DIR 880L met drie witte antennes een korte witte cat5(e) kabel de voeding met Nederlandse stekker, schroeven om hem op te hangen, een engelse stekker (verwisselbaar), boekjes en een installatie CD.

Na het aansluiten van de router en het aansluiten van mijn laptop aan de router bleek de router versie 1.00 te bevatten van de firmware maar was vooral verrast door de eenvoud van de interface die D-Link bedacht heeft. Alle elementen die je verwacht van een interface waren aanwezig. De interface (of GUI) is eenvoudig maar toch overzichtelijk en compleet. (afbeelding 1)

Voordat ik verder ging met het bekijken van functionaliteit heb ik geprobeerd over een nieuwe versie van de firmware aanwezig was. Dat bleek het geval, dus direct maar de upgrade functionaliteit getest. Naar de download en installatie van deze update (v1.01) Ben ik verdergegaan met het bekijken van de functionaliteit van deze router.

Features

Connectiviteit (van de website van D-Link)
  • Gecombineerde dualband met draadloze snelheden tot 1900 Mbps (600 + 1300)
  • Geavanceerde AC SmartBeam™-technologie voor een aanzienlijk betere signaalsterkte en doorvoer
  • 802.11 a/b/g/n/ac draadloos LAN voor volledige Wi-Fi-compatibiliteit
  • Gigabit WAN- en LAN-poorten voor supersnelle bedrade verbindingen
  • Twee USB-poorten (1 x USB 3.0, 1 x USB 2.0) om opslagapparaten en printers aan te sluiten voor gegevensdeling
Basic Specificaties en gebruikte chipsFuncties in vogelvlucht

De WANpport kun je op de volgende manieren configureren: DHCP, Statisch, PPPoE, PPTP, L2TP en DS-Lite.

IPv6 ondersteuning bestaat uit het volgende mogelijkheden voor configuratie: auto-detect, static, link-local, auto-configuration (SLAAC/DHCPv6), PPPoE, IPv6 over IPv4 tunnel, 6to4, 6rd)

Multicast ondersteuning voor beide protocollen (IPv4 en IPv6)

Qos kun je automatisch en handmatig configureren (op basis van client) in de GUI door de client naar de gewenste plek te slepen.

Shareport ondersteuning is redelijk beperkt (alleen Fat32 en NTFS filesystemen) geen exFat, EXT2 etc. Bied ondersteuning aan om de media te delen via de ingebouwde UPnP media server, SAMBA en toegang via URL. Er zijn ook een aantal gratis verkrijgbare clients voor mobile gadgets.

De aanwezige Quick VPN werkt op basis van L2TP over IPSec met een instelbare username/password en PSK. Handig is voor bovenstaande en andere functies zit in deze router voor client voor de dlinkddns.com en/of dyndns.com dienst.

De aanwezige Firewall mogelijkheden (op basis van SPI) heeft de volgende mogelijkheden anti-spoof controle, IPv6 Simple Security en IP Ingress filtering.
De mogelijkheid tot filtering is gebaseerd op dat je naast de ingebouwde mogelijkheden 15 regels mag maken (per protocol IPv4 en IPv6), gebaseerd op de standaard SPI methode (ingaand/uitgaand) protocol (TCP/UDP of beide) en of je een timer op die regel wilt.

De router heeft zelfs de mogelijkheid om globaal een website filter te maken (15 regels) waarin een URL gefilterd zal gaan worden.

Wat ik wel grappig vond was dat je een DMZ host kunt configureren op de router (vergeef me, ik kom uit een Apple wereld)

Wat ik nog wil opmerken is dat ik het prettig vond, dat deze router de mogelijkheid bied tot het remote loggen (Syslog) van belangrijke informatie.

Tevens is er in de GUI een basale statistics interface, in deze interface kun je statistiekjes zien van je netwerk, internet en je 2 Frequenties (in Kbit/sec) en de statistieken van pakketjes per seconde.

My D-Link via Web an iOS app de status van je device bekijken en aanpassen (iOS) (afbeelding 2)

Gemeten performance

Ik heb het volgende testje uitgevoerd om de performance van de router te bepalen (testbestand 1.5 Gbyte) test 3 keer uitgevoerd en gemiddeld.

op 5m met 5GHz 802.11ac : 532 Mbps
op 8m met 5GHz 802.11ac : 446 Mbps (dit is door 1 betonnen vloer)
op 12m met 5GHz 802.11ac : 267 Mpbs (dit is door 2 betonnen vloeren)

Lees snelheid van een USB3 stick: 140 Mbit/s Met pieken naar 148 Mbit. (afbeelding 3)

Deze performance is beduidend beter dan mijn Airport Extreme. Maar dat was natuurlijk ook wel te verwachten :) (afbeelding 4)

Wat ik de afgelopen weken wel heb gemerkt is dat de timeout van de GUI aan de krappe kant staat, hierdoor kan het voorkomen dat je een timeout hebt gekregen op het moment dat je op save drukt - wat resulteert in een oneindige spinner…
Shareport: heeft ook een vervelende eigenschap: als je grote bestanden aan het uploaden bent naar de aangesloten USB disk kan het zijn de je hele router reboot.
Ik ga er van uit dat deze eigenaardigheden in de volgende firmware gefixt zal zijn.

Hoe zit het nu met die SmartBeam technologie? Het viel me direct op dat de performance op de verschillende devices vele malen beter was (als men gelijktijdig aan het verzend/ontvangen was)
Waar het vroeger duidelijk merkbaar was (op alle devices) dat er één device heel veel WiFi verkeer genereerde was het na de installatie van deze router niet merkbaar meer.

Heb jij ook een D-Link DIR-880L?