Lian Li TR-5B Review

BenVenNL 12 november 2014, laatste update op 12 november 2014, 271 views

Lian Li TR-5B

Kort. Functioneel zeer onder de maat. Alleen op esthetische gronden aanschaffen.

Pluspunten

• Fraai design. Past goed binnen Lian Li series behuizingen
  • Aluminium behuizing vrij stevig

Minpunten

• Totaal niet eenvoudig te bedienen
  • Totaal gebrek aan functionaliteit
  • Prijs afschrikbarend hoog voor wat het kan en doet

Features Score: 2
Kwaliteit Score: 3
Ik heb deze fan controller gekocht omdat ik een Lian Li behuizing heb waar deze qua vormgeving perfect bij past.

Eenmaal ge´nstalleerd valt hij toch wat tegen in gebruik.

Lees vooral door en verbaas u zelf!

(On)gebruiksgemak

Wat kan deze controller:
- Datum en tijd weergave.
- Weergave van harde schijf activiteit (moet je het wel aansluiten)
- 4x Automatische of handmatige ventilator snelheid 20,40,60,80 en 100%.
- 4x Temperatuursensor.
- Alarm bij overschrijding van temperatuur.

Lian Li heeft deze controller uitgevoerd met 4 aluminium gekleurde knoppen. Dat elke knop voor een fan staat en dat je hiermee kunt switchen tussen handmatige snelheden of automatisch snelheidsaanpassing lijkt misschien logisch. Maar niet als je bij Lian Li werkt ... . (zucht) 8)7

De knop rechtsonder is de reset. Dat is echt de enige functie van deze knop. Waarom quick acces voor de reset? In welke situatie zou dit cruciaal kunnen zijn? Soms druk je er zelfs per ongeluk op en kun je alles weer opnieuw instellen. Erg onhandig en erg ongewenst wat een verspilling van knopruimte.

Met de knop rechts boven kun handmatig wisselen tussen 4 mogelijke ventilatoren en tegelijk de 4 sensoren. Je ziet dan linksonder de RPM en rechtsonder de temp van ÚÚn van de vier. Dit zit in een loop. Maar deze loop loopt standaard al. Hij laat al om de 4 seconden een andere waarde zien. Dus je hoeft maximaal maar 12 seconden te wachten voor de nodige informatie. En al zou je het sneller nodig hebben, de toetsen accepteren snel achter elkaar indrukken niet eens dus je wacht nog steeds. Ook hier een totale verspilling van functionaliteit en weer een nuttige knop minder.

De knop links boven is C/F keuze. Hiermee kun je de temperatuurweergave veranderen. Ook een handeling die je 1 keer doet en daarna nooit weer. Ook hier een totale verspilling van knop functionaliteit.

Is er voor de 4e knop (linksonder) dan hoop? Helaas niet.
Druk hier op en je komt in het tijd en datum weergave uit. Je kunt nu met 1 van de andere toetsen. De tijd en datum instellen.Blijkbaar een reactie op de zeer makkelijk bereikbare reset knop, want dit is een handeling die daar helaas dan meestal weer snel op volgt.. Nutteloos ... .

Dus hoe stel ik dan mijn ventilatoren in?
Door eerst knop 4 twee seconden in te houden. Vervolgens in alle rust nog een keer op deze knop te drukken, niet te snel want dat accepteert hij niet, tot de gewenste ventilator geselecteerd staat. Dan kun je met een andere knop de snelheid van de ventilator aanpassen.
Herhaal deze stappen voor de andere drie ventilatoren.

Dus snel even de ventilatoren hoog zetten is er niet bij. Je moet er echt uitgebreid voor gaan zitten. Erg omslachtig allemaal.

Dus de conclusie is dan: alles maar op automatisch.

Functionaliteit (of het gebrek er aan)

Dus, automatisch.

De controller heeft 4 sensoren. Ik wil graag dal mijn ventilatoren op 1 sensor laten reageren. Lukt niet. Sensor 1 is standaard aan ventilator 1 gekoppeld, sensor 2 aan 2, etc.

Dus waar eindigt dit? Ik prop alle sensoren in het koelblok van mijn videokaart zodat deze in ieder geval reageren als de boel warm gestookt wordt binnenin. De werkelijke temperatuur meten ze toch niet, van buitenaf is het allemaal toch zo'n 25 graden koeler als wat ik met een stuk ge´nstalleerde software af kan lezen.

Dus ik probeer het systeem te kalibreren en kom er achter dat bij een gemeten waarde van 52 graden in het koelblok mijn gpu 70'C is. Dan wil ik alles 100% hebben draaien. Maar dit kan niet. De automatische functie is ingesteld om te reageren op 20, 30, 40, 50 en 60 graden en die 60 graden haal ik denk alleen als ik hem tussen de GPU en het koelblok zou persen of mijn de gpu intussen al van zijn printplaat smelt.

Maar ik ben op het moment wel tevreden met mijn 80% vermogen. Het houdt de temperatuur stabiel.

Wat wel werkt is het instellen van het alarm. Ik kan zelf instellen wanneer hij alarm moet slaan per sensor. Er komt dan een schel piepend geluid uit wat alleen nog maar stopt als de temperatuur weer zakt.

Waarom dan niet terug gestuurd naar de winkel??
Esthetisch past hij goed bij mijn behuizing daarvoor wil ik wel wat functionaliteit opgeven.

Heb jij ook een Lian Li TR-5B?