Specificaties Tower, 17 interne bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-A79 Review

BenVenNL 12 november 2014, laatste update op 11 juni 2015, 595 views

Lian Li PC-A79

Zeer ruime en kwalitatief goede behuizing. Volwassen design. Goede mogelijkheden tot kabelmanagement en waterkoeling. Op een paar punten laat het een steekje vallen maar dat zijn zeker geen dealbrekers. Over de prijs valt natuurlijk altijd te twisten.

Pluspunten

• Mooi volwassen design, goede afwerking tot in het detail
  • Zeer ruim met veel mogelijkheid tot kabelmanagement
  • Voorbereid op waterkoeling
  • Goede degelijke bouwkwaliteit
  • Meegeleverde ventilatoren koelen adequaat

Minpunten

• Uitneembaar moederbord is enigzins nutteloze optie.
  • Lengte van de kabels van de ventilatoren laat te wensen over
  • Ondanks wieltjes toch onhandig te verplaatsen
  • Prijs gevoel was beter als deze rond de ¤ 250,- had gelegen.

Waarom deze review?
De keuze voor deze behuizing valt niet zomaar even in ieder zijn budget. Reviews zoals deze of deze hebben mij over de streep getrokken. Maar is het allemaal wel aluminium wat er blinkt? Op een paar kleine kritiekpunten na wel.

Proloog
Zolang als ik een PC bezit heb ik deze ook altijd zelf in elkaar gezet. De keuze voor onderdelen is altijd gebaseerd geweest op een zeer beperkt budget. Nu het alweer bijna 5 jaar geleden is dat ik mijn laatste systeem in elkaar gezet heb is het nodig tijd voor vervanging.
De behuizing is bij mij altijd een sluitpost geweest. Een omhulsel voor de hardware waar nooit meer dan ¤50,- aan uitgegeven kon worden. Mijn persoonlijke financiële situatie is wel wat verbeterd en na jaren op een strak budget gezeten te hebben is nu de tijd gekomen om mezelf eens lekker te verwennen.

Op mijn speurtocht naar een mooie en vooral grote behuizing, waarmee ik meer dan één systeemgeneratie mee vooruit zou kunnen, kwam ik deze Lian Li behuizing tegen. Direct verliefd op haar strakke lijnen. Maar wat een prijs! Vervolgens wanhopig geprobeerd in een goedkoper prijssegment iets te zoeken. Maar helaas, de aantrekkingskracht was te groot en dus uiteindelijk gezwicht voor haar schoonheid en afscheid genomen van mijn centen.

Een aantal weken later stond er vervolgens een gigantische doos in mijn woonkamer.

De verpakking
Het systeem zit netjes verpakt. Stevige kartonnen doos, polystyreen en de behuizing netjes in een plastic zak.

In de doos zitten nog 3 vellen A3 papier welke aan elke zijde voorzien zijn van een handleiding. Eén zijde daarvan is gebaseerd op een alfabet welke wij hier ook op school geleerd hebben. Het gaat dan wel om de Engelse taal.
Verder krijg je een flink aantal beugels om schijven mee vast te zetten, een usb 3.0 naar 2.0 kabel, 3x molex naar 3 pin ventilator kabeltjes, speakertje voor op het moederbord, een lading schroeven in allerlei soorten en maten, rubbertjes om de schijven trilling arm in je behuizing te plaatsen en een handig plastic doosje om dit alles vervolgens in te bewaren.

Exterieur

Het exterieur is van geborsteld zwart aluminium wat het geheel gelijk een erg luxe uiterlijk geeft. Het exterieur is helaas wel erg gevoelig voor vingerafdrukken. Ik heb tijdens het maken van de foto's meerdere keren de boel even moeten oppoetsen helaas. Voor de rest is er ook geen enkel stukje plastic in het uiterlijk van deze kast te vinden.

De voorzijde bestaat uit 12 verwijderbare panelen van hetzelfde materiaal elk paneel voorzien van een stoffilter. Alleen de bovenste drie van deze panelen zijn te gebruiken voor zaken als optische drive, cardreader, fancontroller en dergelijke. Achter de onderste negen zitten drie ventilatoren.
Het frame wat de panelen in het front omsluit is ook door een eenvoudig kliksysteem te verwijderen.

De achterzijde uitgevoerd in glimmend aluminium. Voorzien van 11 sloten wat al 4 meer zijn dan je voor een normaal formaat ATX bord nodig zou kunnen hebben. Naast de aanwezige 120 mm ventilator tevens de mogelijkheid om via de overige aanwezige openingen waterkoeling of extra bekabeling van buitenaf toe te passen.

De bovenzijde is voorzien van een ventilatie opening voor 2x120mm of 2x140 mm ventilatoren. Deze zijn niet voorzien van ventilatoren. Het verwachtingspatroon hierbij is dat iemand zelf een waterkoelsysteem gaat inbouwen. Dat heb ik uiteindelijk zelf ook gedaan. Het paneel is wederom van aluminium. Het paneel geeft een erg degelijk gevoel bij openen en sluiten. Ik verwacht dat deze nog honderden keren geopend en gesloten zou kunnen worden zonder merkbare slijtage.

USB 3.0, koptelefoon en eSATA aansluitingen zijn aan de bovenzijde te vinden. Deze zijn weggewerkt onder een metalen klepje welke je over de aansluitingen heen schuift. Alhoewel de uitvoering hiervan wederom zeer degelijk aanvoelt en heel lang mee zal gaan vind ik dit persoonlijk wel iets minder. De toren is namelijk erg hoog (61,8 cm) en zou bij menig bureau al snel dicht onder het blad uit komen. Dan is het misschien wat lastig om hier bij te komen. Als je tevens een persoon (als ik) bent die altijd wel iets in één van deze aansluitingen heeft zitten (zoals een headset) dan staat hij natuurlijk altijd open. Dan is het een mooie plek voor stof en vuil om zich te verzamelen.

Naast het paneel bevinden zich de power knop en reset button.

Uiteindelijk kan ik mij wel indenken waarom Lian Li deze keuze heeft gemaakt. Het houdt het front van de behuizing lekker strak. Geen onnodige toeters en bellen in het vooraanzicht van de toren.

Ondanks dat de behuizing zelf niet erg zwaar is met zijn 9,9 kilo zal deze met componenten ingebouwd al gauw een 15 kilo gaan wegen. De onderzijde is derhalve voorzien van wielen. Deze wielen zijn volledig uit hard rubber en lijken enkel te kunnen gaan slijten als je deze toren achter je aan zou slepen tijdens de marathon van New York. Ook hier weer een stuk degelijkheid waar ik bij andere fabrikanten misschien plastic wieltjes zou verwachten. De pootjes aan de voorzijde zijn standaard voorzien van rubbers. Dus voor mensen met een laminaatvloer, hij blijft netjes op zijn plek en krast niet.

Een irritatiepuntje bij deze oplossing is dat je de voor/onderzijde van de behuizing iets moet optillen om de toren in beweging te krijgen. Je grijpt dan al gauw naar de onderrand van de behuizing. Maar deze rand bestaat uit een los aluminium frame welke vervolgens los klikt. Je moet dus redelijk ongemakkelijk met je vingers diep onder de behuizing grijpen om hem goed te kunnen verplaatsen. Het binnenframe van de kast aan de onderzijde verder door laten lopen of en extra greepje is hier wel wenselijk. Maar goed, hoe vaak verplaats je hem nou werkelijk?

Tevens aan de onderzijde een stoffilter voor de voeding, deze is helaas wel van plastic en geeft in verhouding tot de degelijkheid van de rest van de behuizing wel een beetje het gevoel dat we hier maar even wat voorzichtiger mee om moeten spingen.

Net als het front zijn beide zijpanelen afneembaar. Het rechter paneel ten behoeve van goed kabelmanagement het linker om de nodige zaken in het systeem in te kunnen bouwen. Het linker paneel is voorzien van twee 120 mm ventilatoren. Deze blazen lucht van buiten af over de positie waar de videokaarten zouden zitten. Het paneel is zeer makkelijk te verwijderen want de ventilatoren zijn verbonden met de rest van de behuizing via contactpunten op een printplaatje wanneer de panelen sluiten.
Dit detail heb ik eens goed bestudeerd. Beide delen van het contact zijn op dusdanige manier bevestigd dat een aluminium verstevigingsplaat achter beide connectieplaatjes de druk opvangt bij het sluiten van de zijpanelen. Degelijke oplossing welke ik niet verwacht dat het gaat begeven zolang de toren in gebruik zal zijn. Top!

Je zou verwachten dat een systeem, in Thailand in elkaar gezet, ergens wel wat steken zou hebben laten vallen. In de uiterlijke afwerking in ieder geval niet. Nog even een aantal detail foto's van de afwerking van de behuizing om dat te verduidelijken. Je zou toch zo verwachten dat een haastige arbeider zaken net iets scheef aan elkaar monteert. Maar dat is, bij mijn exemplaar in ieder geval, niet het geval. Al het plaatmateriaal is millimeter precies met elkaar uitgelijnd. Kun je zonder problemen eens goed onder de loep leggen

Interieur

De behuizing is van binnen erg ruim. In deze behuizing passen namelijk naast Micro-ATX, ATX, E-ATX en HPTX ook XL-ATX borden. Er passen videokaarten in tot 350 mm lengte.
Aan de achterzijde bevind zich bovenin nog een 120 mm ventilator, onderin kan de voeding neergelegd worden op de voorhanden rubberen steun zodat deze trilling arm in de behuizing geplaatst kan worden.

Tevens op de bodem van de behuizing nog twee plekken om een 2,5" SSD te plaatsen. De benodigde bevestiging rubbers om ook deze vrij van trilling te monteren worden meegeleverd.

De voorzijde is voorzien van 3 verwijderbare harddrive bays geschikt voor drie stuks 3,5" hardware. 2,5" SSD's kunnen tevens tegen de boven op de onderzijde van deze bays geschroefd worden. Dit kan zelfs simultaan. Dus per bay twee 2,5" en drie 3,5".

Deze bays bevatten ook gelijk de ventilatoren aan de voorzijde. Mocht je dus denken ik haal die bays er uit en verschaf mij zo nog 10 mm extra werkruimte voor een videokaart, dan kan dit, maar wel ten koste van een ventilator.

Voor het inbouwen van het moederbord en eventueel daarop te bevestigen hardware heeft de behuizing de mogelijkheid de bevestigingsplaat voor het moederbord inclusief ventilator en sloten uit het systeem te halen.

Leuk als je de eerste keer hardware inbouwt, maar zodra je bekabeling (en in mijn geval ook waterkoeling) aangesloten hebt, ga en kan je deze er niet meer uit halen. Ik zie hier daarom persoonlijk het nut niet echt van in.
Vanwege een kleine designfout glijdt deze er tevens ook niet gemakkelijk in en uit. De rubbers bedoeld voor kabelmanagement rusten namelijk op het railsysteem zodat deze erg stroef aanvoelt.

Het voelt niet erg stevig, en het blijft aluminium wat over aluminium glijdt. Voor het bedrag wat je moet neertellen voor deze behuizing had ik toch wel iets van een kogellager systeem verwacht die in en uitschuiven vergemakkelijkt. Ik zou deze er niet uit willen halen met twee kilo aan videokaarten aan het moederbord hangend. Of misschien dachten ze er bij Lian Li net zo over en verwachten ze niet dat deze optie na de eerste intallatie nog vaak gebruikt zou gaan worden en hebben er derhalve minder aandacht aan besteed.

Voor mij in ieder geval een nutteloze feature waar je wel voor betaald.

Bekabeling vanaf het frontpaneel is aanwezig, deze loopt via de rechter paneel zijde door een goot omlaag. Maar dit is geen must, de bekabeling kan net zo makkelijk via één van de zes verticale openingen naar het moederbord getrokken worden. Dan zul je vermoedelijk zat lengte hebben.
Mocht je de kabels van de ventilatoren op het moederbord willen prikken gaan deze het daarentegen maar met moeite halen. Misschien net het onderste puntje van een ATX bord. Maar anders is een verlengkabel per ventilator wel noodzakelijk. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen door middel van de meegeleverde molex aansluitingen de ventilatoren rechtstreeks op de voeding aan te sluiten. Maar dan heb je natuurlijk altijd 100% vermogen en verder geen controle meer.

Zelf heb ik uiteindelijk de bijpassende fan controller van Lian Li ingebouwd.

Het frontpaneel heeft 4 usb 3.0 aansluitingen. Deze komen voort uit twee kabels welke gesplitst worden. Wil je ze alle vier gebruiken zorg dan tevens dat er twee USB 3.0 aansluitingen aan de voorzijde op het moederbord zitten. In mijn geval had ik er maar 1 dus gebruik op het moment maar twee van de vier usb 3.0 poorten.

Koeling en geluid

Zoals eerder vermeld heb ik zelf uiteindelijk de processor watergekoeld. De ventilatoren van de radiatoren lopen standaard 100%, maar deze krijg je dan ook niet bij de behuizing. De ventilator aan de achterzijde draait bij mij ook standaard 100%. Op de door mij geplaatste fancontroller zijn de drie voorste ventilatoren en de twee ventilatoren in het zijpaneel aangesloten. Van deze vijf kan ik dan zelf het toerental bepalen.

Als ik mijn fancontoller zijn werk laat doen op basis van de temperatuur van het koelblok van de GPU dan gebeurd er het volgende.
- Internetten en simpele office taken; alles 20% vermogen. Alleen hoorbaar als je erg je best doet.
- Film kijken of wat zwaardere programma's draaien; alles 40% vermogen. Licht ruisend geluid wat amper op valt.
- GPU intensief gamen, BF4 op ultra; 80% vermogen. Je hoort de ventilatoren wel blazen maar de kans is groot dat het spelgeluid dit totaal overstemd. Ik kan echt niet zeggen dat het 'kabaal' maakt en hoor het ook pas als ik er op ga letten.

Vooral in het laatste voorbeeld stabiliseert de temperatuur zich. Omdat temperaturen niet verder oplopen in mijn videokaart ziet de fancontoller ook niet de noodzaak nog een tandje hoger te schakelen.

Op 100% maakt de kast vanzelfspreken meer geluid, maar dat is in mijn geval helemaal niet nodig.

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal maar ik zou oordelen dat de koelmogelijkheden adequaat zijn. Iemand die echt voor extreme koeling gaat zal vermoedelijk ook een ander design voor de behuizing kiezen. Voor mijn dagelijks gebruik is het in ieder geval prima.

De Lian Li PC-A79 is een oerdegelijke behuizing met een (gevoelsmatig) iets overtrokken prijskaartje. Vermoedelijk zal je in andere merken dezelfde functionaliteit vinden voor een stuk minder geld. Maar als je geen blikken doos met kunststof randjes wilt hebben en op zoek bent naar een minder schreeuwerig maar 'sophisticated' design ben je bij deze behuizing aan het goede adres. Ruimte en mogelijk heden zat.

Eigenlijk zou ik op basis van bovenstaande graag 4,5 sterren geven. Dat kan helaas niet, dus dan maar vier. Vijf sterren is alleen voor perfectie, en dat haalt hij voor deze prijs in combinatie met het kleine aantal kritiekpunten toch net niet.

Epiloog

Hoe het er uit ziet als je een systeem hebt ingebouwd. Met de bijpassende fan controller.
Mijn videokaart was ten tijde van de foto's nog niet ingebouwd.

Dank voor het lezen!

Heb jij ook een Lian Li PC-A79?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-1202+11+20+30Ongemodereerd0
Dank. Heeft wel wat tijd gekost. Leuk dat het gewaardeerd wordt. :)

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8