Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock X99M Extreme4 Review

ZombieExtreme 12 november 2014, laatste update op 12 november 2014, 1.161 views

ASRock X99M Extreme4

Dit moederbord is een instapper voor het X99 platform. Het heeft meer interfaces dan een gemiddelde gebruiken nodig heeft, maar helaas ook wat UEFI / BIOS issues.

Pluspunten

• Goedkoop
  • X99 biedt veel interfacing
  • uATX

Minpunten

• UEFI-BIOS issues.

Layout Score: 4
Mijn volledige review over mijn upgrade van X58 naar X99 staat bij de Intel 5820K CPU, inclusief foto's en benchmarks. Zie productreview: Intel Core i7-5820K Boxed review door ZombieExtreme Hieronder de conclusie m.b.t. dit moederbord.

"Ook hier geldt dat ik geen andere X99 moederborden als vergelijkingsmateriaal heb. Ik weet wel dat het bord prijstechnisch erg interessant is, en voor 99% van de gebruikers voldoende features aan boord heeft. Het bord werkt stabiel met originele 1.2 bios, daarnaast is het uATX en kan het geheugen erg ver overgeclockt worden, een prestatie die waarschijnlijk ook aan het moederbord te danken is. Ik heb helaas toch een opmerking; namelijk de UEFI BIOS. Bij het binnenkomen van de UEFI volgt soms een verkapte weergave van de UEFI. Deze verkapte weergave gaat vaak gepaard met een crash binnen enkele seconden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met een mislukte resolutiedetectie van mijn monitor maar heb nog niet naar de oorzaak gezocht. Een 2de opmerking gaat ook over de UEFI BIOS. De profielen die mooi bewaard kunnen worden, bewaren de CPU settings niet. Dit geldt voor zowel de multiplier als de spanning, nogal onhandig dus. Om deze redenen geef ik de Asrock dan ook een 3 van de 5. Zonder de UEFI BIOS issues was dit makkelijk 4 van de 5."

Heb jij ook een ASRock X99M Extreme4?

Misschien is het handig om hier iets meer info te zetten. Bijvoorbeeld een lijst met hardware 'in combinatie gebruikt met'. Dit maakt het vinden van de Review al een stap makkelijker bijvoorbeeld.

Zeker omdat X99 nog zo nieuw is hoopte ik persoonlijk op iets meer tekst die de diepte in gaat over gebruik bijvoorbeeld. Zo geef je aan dat
X99 biedt veel interfacing
. Waar gebruik je de I/O allemaal voor? Zo geef je de lezer van de review is meer inzicht in dagelijks gebruik en handvaten om zelf tot aanschaf over te gaan (of niet natuurlijk).

Als al deze punten al in je andere review staan is het niet erg om ze ook hier neer te zetten btw ;)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 12 november 2014 08:36]

bedankt voor je tips. Ik heb wat zaken verbeterd, zoals de gebruikte hardware lijst. Ook heb ik een directe link naar de review geplaatst waar je vragen beantwoord worden. Ik heb ervoor gekozen de review centraal te houden omdat moederbord, processor en geheugen vaak gezamenlijk aangeschaft worden. Het voelt vreemd om de zaken hier (en bij het geheugen) te copy-pasten. Is dat wel de bedoeling?
Dat hangt helemaal af van je insteek. Maar een paar korte punten aanstippen en onderling verwijzen naar de reviews is natuurlijk altijd een goed idee. Sowieso top dat je de hardware lijst erbij hebt gezet =)
Volgens mij is dit spot-on. Ik heb de Extreme6 gekocht (icm i7-5930k + corsair memory) en deze heeft, ondanks inmiddels meerdere bios updates, exact zelfde issues. Vriend Google vertelt hetzelfde verhaal bij legio gebruikers, waarbij mijn moederbord bovendien extreem instabiel wordt bij ook maar een beetje overklokken... het lijkt bijna alsof het niet getest is.

Wat mij extra opviel is dat de settings van fan control ook niet opgeslagen worden bij updates.