Specificaties Bedraad Qwerty met Topre switch toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm NovaTouch TKL Review

Foritain 11 november 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.325 views

CM Storm NovaTouch TKL

De high-end Topre switches maken de NovaTouch een bijzondere ervaring. Het is een razendsnel en super degelijk toetsenbord, maar de uitvoering is wel wat basic. Echte toetsenbord liefhebbers zullen hem zeker een keer moeten uitproberen, maar met een adviesprijs van 180 euro valt hij voor de grote markt af.

Pluspunten

• Topre-switches maken hun reputatie voor mij waar: degelijk, maar het gevoel is erg goed en soepel
  • De switches zelf activeren opvallend snel, en springen ook snel terug gereed voor de volgende aanslag
  • Het compacte model van de NovaTouch maakt hem mobiel, en geeft je muis meer ruimte
  • Bouwkwaliteit is degelijk, coating en keycaps voelen prettig
  • Stil bij gevorderde typers die hun knoppen niet constant tot op de bodem drukken.
  • Een aantal handige extra's als een set O-ringen, keycap puller, en losse micro-USB kabel.
  • Goedkoop voor een Topre-bord, en tevens lijkt de NovaTouch het enige Topre-bord welke binnen de Benelux te bestellen zal zijn
  • Compatible met Cherry MX keycaps, dus erg nar eigen wens aan te passen.

Minpunten

• Alles draait om de switch zelf, verder ontbreken echt opvallende features die je bij de 80 euro kostende Rapid-i al niet hebt gekregen (En daar krijg je nog een hele toffe backlight feature)
  • Je moet dus erg diep in de buidel tasten enkel voor het Topre/NovaTouch gevoel
  • Ontbreken van numpad zal de zakelijke gebruiker mogelijk dwars zitten, terwijl de zakelijke look gamers mogelijk niet genoeg aan spreekt.
  • Als je constant knoppen tot op de bodem drukt is hij iets stiller dan Cherry bordjes, maar zeker niet "stil" vanwege de terugslag.

Review: CM Storm NovaTouch

- Inleiding
- Topre Switches
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ gaming.coolermaster.com

Edit: Terwijl ik de review ging posten zag ik dat het toetsenbord inmiddels al richting de 160 euro is gezakt, de review is geschreven met de adviesprijs van 180 euro in het achterhoofd. Tevens viel mij op dat je via Bol.com bij CM zelf producten kan kopen, en daar liggen de prijzen lager dan via de Europese CM Store zelf.

Mechanische toetsenborden zijn hot. Ze zijn kwalitatief beter en laten de meeste mensen sneller typen dan de vele goedkope toetsenbordjes waar de halve wereld op werkt, en maar ze werken in de praktijk ook prettiger en de meeste serieuzere gamers zijn inmiddels ook over vanwege de betere game ervaring. Vermoedelijk verkopen ze ook beter, of zijn de marges beter, want het ene gaming merk na de andere komt met nieuwe mechanische toetsenborden uit. De één is nog duurder dan de ander, en al dan niet aangevuld met een giga berg features die soms meer van kerstbomen weg hebben dan game gerelateerd zijn, maar dat terzijde. Niet alleen dat, maar ook de vraag naar zakelijke mechanische toetsenborden lijkt stevig; je kan al vlot sneller typen, de aanslag is nauwkeuriger en als je de switch ontdekt die bij jou past dan kan je niet meer terug.

Cooler Master staat niet echt bekend om overdreven dure producten met een hoop flash, maar zie ik in de regel meer richting op degelijke producten met een scherpe prijs. Dit zien we terug in veel van hun behuizingen, hun koeloplossingen, maar ook de randapparatuur. Zo zijn de CM Storm Trigger-Z (mijn huidige toetsenbord), en de CM Storm Rapid-i (Was het test-bench toetsenbord, is inmiddels de dame haar toetsenbord geworden) hele toffe mechanische toetsenborden met een zeer scherpe prijs.

Toen ik op Gamescom de CM Storm NovaTouch leerde kennen moest ik dan ook wel even schrikken toen ik hoorde dat dit bord, welke in eerste instantie op een soort van Rapid-i Basic leek, met een adviesprijs van 180 euro zou komen. Nu vallen CM producten in de regel in Nederland iets goedkoper dan de adviesprijs uit, maar grote veranderingen wat de prijs zou ik niet verwachten. lekker, zet je je review klaar, staat 'ie al voor 160 euro in de prijsvergelijker. Niet alleen dat, maar verder was het ook een bijzonder onopvallend toetsenbord om te zien. Geen flashy LED-feature.. helemaal geen LED-feature zelfs. Geen macro keys, geen andere gamer-gekkigheid die we vaak op mechanische bordjes zien, niet eens een beetje gaming-ogend lettertype! Gewoon een eenvoudig strak zwart bordje, maar dan.. aan de prijs?

Die prijs die ontstaat niet zo maar natuurlijk, en komt voort uit de techniek die in het bordje zit verstopt. Het betreft namelijk een zogeheten Topre switch; een naam die in Europa niet of nauwelijks bekendheid heeft, en slechts een zeer kleine groep echte liefhebbers kent. Als fanatieke tech liefhebber hoop je dan uiteraard op de kans om daar een keer mee te mogen spelen, dus toen de gelegenheid kwam om er twee weken mee te werken om zo een ervaring op te doen, en zelfs nog voordat het product in de winkel zou liggen, zei ik natuurlijk geen nee. Als ik mij echter niet vergis is de CM Storm NovaTouch vanaf deze week leverbaar.

Bij deze mijn dank aan de dames en heren bij Cooler Master voor de gelegenheid dit toetsenbord uitvoerig te kunnen testen.

Wanneer een product draait om één specifieke feature dan moeten we daar uiteraard even aandacht aan besteden. In het geval van de CM Storm NovaTouch draait het allemaal om deze Topre switch. De meeste toetsenborden maken gebruik van Membraan of Rubber-dome “knoppen”, en mechanische borden die wij kennen maken vooral gebruik van het bekende Duitse bedrijf Cherry MX. Cherry heeft een uitstekende reputatie en is dan ook “het” merk waar mensen naar zoeken bij aanschaf van een mechanisch toetsenbord.

Gezien mechanische borden als warme broodjes verkopen en Cherry MX een beperkte productiecapaciteit heeft –en- hun switches aan de prijs zijn zoeken sommige merken naar alternatieven. We zien dit bijvoorbeeld bij Razer die hun switches bij het Chinese Kaihua Electronics vandaan halen, en die onder “Razer Mechanical switches” op de markt zetten. Deze Kailh switches zijn één van de vele namaak Cherry MX switches (maar ik meen wel de grootste namaker), en hoewel ze niet negatief te boek staan is is de overheersende mening toch dat het “net even niet” Cherry MX kwaliteit en gevoel is, terwijl er wel degelijk een vergelijkbare prijs voor wordt gevraagd. Een andere reden dat fabrikanten uitwijken naar alternatieve mechanische switches is dat nog iets van een jaar het alleenrecht heeft op de Cherry MX switch met RGB LEDS, en alles met RGB LEDs op dit moment als een zotte lijkt te verkopen. Sommige fabrikanten zoeken dan hun heil bij alternatieven die misschien niet even goed zijn wat kwaliteit betreft, maar er ieder geval even goed uit zien, en zodoende voor leuke prijzen op de markt kunnen worden gezet. Het pijnlijke aan deze ontwikkeling vind ik dat de kwaliteit van de switch en dus de gebruikerservaring ondergeschikt wordt geacht aan de features die verkoop op grotere schaal mogelijk maken.

Laat ik meteen maar duidelijk zijn: Topre is geen namaak-Cherry MX. Dit is een bedrijf wat zich al jaren richt op hun eigen product, welke vervolgens in beperkte oplages en vooral in Japan wordt verkocht. Zowel het Duitse Cherry en het Japanse Topre zijn in 1983 begonnen met het maken van toetsenborden en hebben dus een stevige historie. Waar wij in Europa vaak liever vasthouden aan Europese (vooral Duitse) kwaliteit moeten we uiteraard ook niet vergeten dat Japan ook een beetje de vreemde eend in de Aziatische bijt is, en wat kwaliteit van hun producten betreft in de regel op het aller hoogste niveau speelt. Beide bedrijven zijn Anno 2014 vooral bekend bij hun eigen liefhebbende en goed geïnformeerde achterban, al moge het duidelijk zijn dat Cherry MX, zeker in Europa, de veel bekendere naam is.

Het product wat zij maken, de Topre switch, is dus een uniek en zeer zeldzaam beestje, wat hem ook wat lastig te classificeren maakt. Vanwege de constructie met zowel een mechanisch deel, als een rubberen element, valt hij zowel binnen als buiten de categorie “Mechanisch. De opbouw is relatief eenvoudig; op het bord ligt een conische veer, daar ligt een rubberen huls over, en daar zit een twee-delige plastic constructie over heen waar de toets vervolgens weer op zit. Niet bijster complex, wel gepatenteerd en dus mooi weergegeven in het patent. Dit is overigens het patent in de Verenigde Staten, welke daar in 1984 is ingediend en in 1986 is toegewezen.

Overigens is het hele patent wel aardig om te zien als je interesse hebt in de details, de switch komt daar duidelijk en zeer uitgebreid in beeld. Uiteraard is er nog wel wat gesleuteld de laatste jaren, maar het idee mag duidelijk zijn.

Net als Cherry MX heeft Topre een specifieke “feel” bij de aanslag, en het is precies die feel waar het allemaal om draait.. Ook de kwaliteit is zoals gezegd bijzonder hoog, met een levensduur van meer dan 60 miljoen aanslagen, en net als bij Cherry is het idee dat elke switch gelijk aan voelt zelfs na vele jaren gebruik.

Allemaal leuk en aardig, maar “wat heb ik er aan”? Één van de voornaamste voordelen is dat de aanslag niet vereist dat de veer geheel wordt ingedrukt, maar dat na 1 millimeter al een aanslag wordt geregistreerd. In vergelijking: Een Cherry MX switch registreert rond de 2mm, maar een standaard instap toetsenbord vereist een volledige druk tot de bodem. Tevens zijn de veren zelf bijzonder licht, en gezien de weerstand uit de keuze van de rubberen omhulsing voort komt is het mogelijk toetsenborden met een lichte als een zware aanslag op de markt te zetten. Een ander voordeel voor Gamers en snelle schrijvers: de toetsen schieten bijzonder snel terug en staan dus sneller klaar om weer ingedrukt te worden, flink sneller zelfs dan Cherry MX switches, en Cooler Master claimt met het NovaTouch dan ook het snelste gaming keyboard ter wereld te hebben. Hoewel Cherry MX in praktisch alle opzichten beter is dan eenvoudige toetsenbordjes, hebben die switches in de praktijk één groot nadeel: Ze zijn niet echt stil. Topre switches zijn inherent een stuk stiller.

Op zich zou je denken: Snellere reactie bij indrukken, sneller terug in de startblokken, en stiller, waarom heeft niet iedereen zo’n ding? Nu zal de prijs van dit bord je niet ontgaan zijn, maar in de regel kom je niet onder de 200 euro uit voor een Topre-based toetsenbord, en dat gaat er bij de grote markt simpelweg niet in. Ik weet niet of dat tevens de reden is dat het aanbod in Europa praktisch niet aanwezig is, maar dat is helaas wel de realiteit. Niet alleen zijn ze dus aan de prijs, maar je zal ze ook nog zelf moeten importeren, met alle (eventuele) garantie-perikelen en risico van douaneheffingen die daar bij komen kijken. Cooler Master is tot zo ver ik kan zien dan ook de enige ons bekende naam die de stap heeft gemaakt om Topre switches voor het Nederlandse (of Belgische) publiek op normale wijze beschikbaar te maken.

Een ander, en zeker niet onbelangrijk element, is dat we het over zeer specialistische apparatuur hebben, en vooral gezien de prijs niet over toetsenborden voor de massa. Zelden wordt een gebruiker door de hardware tegen gehouden, maar is de eigen vinger-snelheid of reactietijd de beperkende factor van de prestaties. Game-prestaties of Photoshop snelheid zullen duidelijk en snel toe nemen wanneer je van een muis met meuk-sensor over stapt naar een muis met een degelijke sensor, en overstappen van een budget toetsenbord naar een degelijk mechanisch model van ~100 euro zal ook vlot winst tot gevolg hebben. Maar elke stap daar boven biedt kleinere en kleinere winsten tegen hoog oplopende prijzen. Een ander (beetje ver gezocht wellicht, maar het geeft een idee) voorbeeld om te vergelijken is de dikke prestatiewinst (in games) die je haalt door over te stappen van een 100 euro monitor naar een 120/144Hz model van 250 euro. De volgende omhoog, bijvoorbeeld met een 400 euro, of een 750 Euro model met been hogere resolutie en G-Sync erbij is wel waar te nemen, maar een kleine minderheid die bereid zal zijn er voor te willen betalen. De vraag van vandaag is dan ook: Is dit toetsenbord die ~100 euro meer waard?

Maar terug naar het bordje zelf. De specificaties en features van de CM Storm website:

Een stukje achtergrond over Topre is leuk, maar die switches kunnen natuurlijk net als Cherry MX switches op meerdere manieren worden gebruikt. Topre is officieel een "capacitive switch", en Cooler Master noemt de switches in de NovaTouch "Hybrid capacitivy switches" vanwege de implementatie die o.a. Cherry MX keycaps mogelijk maakt. Verder is gekozen voor een Compacte behuizing zonder polssteun en zonder numpad gedeelte (Tenkeyless / TKL). Als de afmetingen je bekend voor komen: Ja, deze zijn exact gelijk aan de eerder gereviewde CM Storm Rapid-i.

Met die afmetingen en het afneembare micro-USB kabeltje mag duidelijk zijn dat er is gedacht aan mensen die hun bordje graag van huis naar het werk meenemen; een extra micro-USB kabel is goed verkrijgbaar en dan hoef je enkel je bordje te verplaatsen van A naar B. Andere features zoals NKRO in windows, oftewel je kan zo veel aanslagen tegelijk registreren als je maar kan, en de 1000 Hz / 1ms polling rate geven aan dat ze zich willen richten op mensen met bizar snelle vingers.

Het echt opvallend onderdeel van de specificaties is dus de “Cherry MX Compatible Stem”, iets wat echt nieuw is in Topre-land. Gezien de populariteit van Cherry MX switches is er een ruime keuze op de markt om je eigen keycaps (zeg maar de toetsen zelf) te bestellen en zo je toetsenbord naar wens aan te passen. Soms doet iemand dit voor een specifieke uitstraling (ja, er zijn 24-karaats keycaps te bestellen), maar je zou dit ook kunnen doen omdat je graag keycaps van een specifiek materiaal wilt hebben voor een ander gevoel; denk aan andere soorten plastic, meer grip op het oppervlak, of een (on)diepere kuil. Door de bovenkant van de plastic huls op de switch aan te passen is het mogelijk om Cherry MX keycaps op dit bord te gebruiken. Voordat je zo maar een willekeurige et keycaps koopt let wel even op de stabilisers van de langere toetsen, daar kan soms wel wat verschil in zitten.

Gezien er meerdere sub-types mogelijk zijn is het ook wel even handig om te bekijken hoe deze Hybrid Capacitive switches uitgevoerd zijn. Er is gekozen voor switches die een aanslag van 45 gram vereisen. Topre borden zitten normaliter tussen de 30 en 55 gram, dus CM is in het midden gaan zitten. In dit "force diagram" zien we hoe de druk verdeeld is over de aanslag, in vergelijking is Cherry MX Red een veel vlakkere lijn, en Cherry MX Brown lijkt er aardig op, maar heeft een veel grotere "bump".

Wat ook niet staat vermeld maar wel interessant is is dat deze samenwerking tussen Topre en Cooler Master met Cherry MX compatible stems een exclusieve deal is voor de komende 18 maanden. Oftewel directe concurrenten zullen we op de Europese markt voorlopig niet zien, al vraag ik mij af of het na die 18 maanden spontaan storm gaat lopen bij andere grote merken, want slechts twee hoofdstukken in de review zal duidelijk zijn dat dit geen grote massa product is.

Die eigen weg die Cooler Master met die bord is ingeslagen kan ik overigens wel erg waarderen, want na een berg aan dertien in een dozijn borden met feel flash en marketing meuk is het een verademing om met een product aan de slag te gaan die draait om een specifieke ervaring voor een gebruiker mogelijk te maken. Hoewel het voor Topre vast een zeer interessante deal is, wat hopelijk op termijn leidt naar een groter marktaandeel van deze switches, zal de NovaTouch voor Cooler Master met hun flinke product-range toch vooral een prestige project zijn en niet iets waar ze vele containers van zullen verschepen. De NovaTouch is duidelijk bedoeld als een product welke je aan het denken zet over je typ-gedrag. Dat je vervolgens ook goed na moet denken of dit bord voor jou wel ideaal is, en hoe klein de daadwerkelijke doelgroep dan ook mag zijn, vind ik dan ook veel minder relevant. Een toename van het aantal bewuste consumenten kan ik enkel toejuichen.

Een luxe product mag in een luxe verpakking komen. De NovaTouch komt in een keurige zwarte doos met een magnetische sluiting, en ziet er prima uit.

In de verpakking vinden we het toetsenbord veilig omringd door zwart schuim, met onder het bord zitten de accessoires.

Laten we langzaam naar het bord werken; eerst de extra’s. Een micro-USB kabel, een handleiding, een “keycap puller”, en een volle set O-rings.

Deze keycap puller is wat anders dan gebruikelijk, vermoedelijk is de kans op schade met deze kleiner, omdat je deze gebruikt zonder iets over de keycaps te schaven.

De USB kabel is ‘braided’ en de USB connectors zijn van een goud laagje voorzien om ook bij veelvuldig aan- en afkoppelen in goede staat te blijven.

Het zakje met O-rings ziet er niet zo heel spannend uit, maar deze ringen kunnen een flink verschil maken. Daar over straks meer.

De achterkant van het toetsenbord toont o.a. je serie nummer, en we zien zowel de rubberen anti-slip voetjes, als de clips die het bord optioneel wat verhogen. Ook deze hebben anti-slip voetjes en ze voelen tevens lekker stevig aan; deze zullen niet bij een beetje duwen en trekken zo maar terug klappen.

Het toetsenbord zelf is overwegend zwart zonder opvallende elementen en dus wat zakelijk om te zien. Het betreft een TKL model dus geen numpad. Dit model heeft brede shift toetsen, en een brede maar enkel-hoge enter toets, wat voor veel gebruikers de voorkeur heeft. Macro-toetsen ontbreken, en enkel onder de f-toetsen vinden we wat extra features. Onder F1-F4 zien we de turbo instellingen; hoe hoger je deze zet, hoe sneller een aanslag zich automatisch herhaalt als je een toets ingedrukt houdt. F9 is de windows key lock, oftewel onbedoeld uit games springen met de windows key kan je uitsluiten, en de overige F5 t/m F12 toetsen zijn de bekende mediatoetsen.

Een logische vergelijking is om de NovaTouch naast de eveneens CM Storm Rapid-i te leggen, welke duidelijk aan de basis ligt van het NovaTouch ontwerp. Het frame is exact gelijk, en op een afstandje zijn ze bijzonder lastig van elkaar te onderscheiden. Zodra we wat dichterbij komen zien we echter wel wat verschillen in het materiaal van de keycaps, het feit dat de Rapid-i doorzichtige letters heeft, en ook dat het lettertype anders is. De Rapid-i heeft de wat modernere gamer-achtige letters, en bij de NovaTouch is gekozen voor een wat neutralere uitstraling.

Voor alle zekerheid, dit is dus de Rapid-i

Minder opvallend met alle toetsen op hun plek is het verschil in ondergrond, deze is wit bij de Rapid-i, en zwart bij de NovaTouch, dit komt uiteraard beter naar voren als we wat keycaps verwijderen. Ook de keycaps zelf zijn interessant om even naar te kijken, want de NovaTouch heeft keycaps die uit zwart plastic zijn vervaardigd, en de Rapid-i heeft doorzichtige caps die vervolgens zwart worden gespoten. Dit is uiteraard nodig om transparantie te behouden en zodoende backlight mogelijk te maken, maar zwart plastic zou zich op de lange termijn beter moete houden; het mag namelijk niet zo gaan glanzen als gebruikte zwart-gespoten ABS caps.

Typische Cherry MX switches hebben het bekende kruisje, maar typische Topre switches hebben enkel een rondje. In de NovaTouch vinden we een combinatie, en is het kruisje toegevoegd in het rondje zodat het mogelijk is Cherry MX compatible keycaps te plaatsen. Handig voor liefhebbers van caps-naar-keuze, want de markt voor losse Cherry MX caps is veel groter op de Europese en Amerikaanse markt.

Langere toetsen vereisen uiteraard enige stabilisatie, en ik ben blij dat er is gekozen voor de oplossing zonder metalen balkjes, welke een stuk minder prettig zijn om terug te plaatsen. De 3-punts stabilisatie werkt eenvoudig en vlot, en werkt tevens goed met O-rings die je zodoende op meerdere punten kan aanbrengen. Ook de middellange knoppen zoals Shift zijn gestabiliseerd.

Hoewel de ervaring van het uitpakken zeker niet onprettig is is er helaas niet gek veel om te laten zien. Het bord ziet er keurig uit, maar na een handje vol foto’s hebben we het hele bordeigenlijk wel gezien. Hoewel de uitstraling zakelijk is de uitvoering echter wel een complimentje waardig, want het toetsenbord voelt in de hand erg stevig aan,en de diep zwarte en matte coating en caps doen de NovaTouch voor mij, ondanks zijn soberheid, er niet goedkoop uit zien.

Ik doe veelal producten die je echt moet laten zien; of het nu om een bepaalde uitstraling gaat, LED features of andere opvallende visuele elementen of wat dan ook, de foto’s vormen de basis van mijn reviews. De CM Storm NovaTouch is wat dat betreft iets anders. Zelfs Cooler Master hun eigen Rapid-i die er op een afstandje praktisch hetzelfde uit ziet moet het deels hebben van zijn leuke LED-features en was zodoende wat leuker om te laten zien. Maar met zijn gebrek aan LEDs, hippe gamer-keys, en .. eigenlijk wat voor opvallende visuele elementen dan ook draait enkel om het gevoel, en daar helpt een foto weinig bij. Tevens is een gevoel niet eenvoudig om in woorden te brengen, al heb ik mij laten vertellen dat veel vrouwen daar bijzonder goed in kunnen zijn.

Toch valt er flink wat over te zeggen, want de NovaTouch voelt duidelijk uniek en gelukkig ook erg goed aan. Hoewel ik de vergelijking met Cherry MX ergens graag wil vermijden ontkom ik er toch niet aan omdat dit toetsenbord als “upgrade” over mechanische toetsenborden neer wordt gezet. De beste term die ik kan vinden voor de Topre ervaring is simpelweg verfijnder dan Cherry MX, overigens zonder dat de switch minder solide is. De veer in combinatie met de rubberen omhulsing geeft duidelijk een zachter en toch erg ander gevoel dan de puur mechanische Cherry MX aanslag. Cherry kan ik beschrijven als technisch helemaal correct en vind ik zelf ook echt top, maar Topre geeft er een zijden laagje tussen wat tot dusver veel mensen hier aan lijkt te spreken. Ik zeg overigens bewust “ voelt zachter” en niet “voelt lichter”, want de vereiste druk tussen mijn Cherry MX Brown deze Topre is niet noemenswaardig anders dat je harder moet drukken of eenvoudiger geheel door drukt.

Ik was zelf niet 100% overtuigd toen ik met rode Cherry MX switches begon omdat ik ze als te licht ervaarde en ze keer op keer praktisch door de bodem drukte, en ben toen vrij vlot overgestapt op de bruine varianten waar ik wel weer heel gelukkig van werd. De Topre switch heeft dan op papier wel dezelfde vereiste druk als de Reds, maar het wat zachtere gevoel waarbij ik het actuation point beter kon opmerken maakte voor mij het verschil dat ik met de Topre switch wilde doorzetten, en de Rode Cherry MX vlot wilde vervangen. Als gevolg zou ik zeggen dat de NovaTouch een beetje tussen rood en zwart zit. Die ervaring sprak mij als liefhebber van de bruine switch (tot nu toe wel “mijn” switch) eigenlijk erg goed aan. Liefhebbers van de blauwe switches, mensen die dus bewust een harde aanslag en luide en voelbare click kiezen, zullen mogelijk wat meer moeite hebben met het aanpassen en de Topre implementatie in de NovaTouch vermoedelijk niet zien zitten. Ik zie deze Topre switches dan ook vooral als alternatief voor de gangbare bruine Cherry MX switches, mensen die best tevreden zijn met rood maar ze wellicht net iets te licht vinden, of gebruikers van zwarte switches die misschien een minimaal beetje lichter zouden willen, of toch net dat kleine stukje feedback bij het actuation point zouden willen.

Onder de header over de Topre switches zelf noemde ik een aantal mogelijke voordelen van deze switches, dus hoe zit het met deze elementen in de gebruik? Om te beginnen de snellere aanslag: Het verschil in wanneer de aanslag wordt gemaakt, (1mm bij Topre t.o.v. 2mm bij Cherry) is goed te voelen, tenminste.. als je er op gaat letten. Ik probeer mijzelf (met redelijke hardhandige klauwen) al een tijd lang te leren de knoppen niet helemaal in te drukken, maar in de praktijk komt daar tijdens het typen soms weinig van, en om alle voordelen van de techniek te benutten zal je dus serieus moeten oefenen: De aanslag/reactietijd is wanneer je structureel tot de bodem drukt wel een heel klein beetje sneller, maar je typt er dan niet direct meer woorden per minuut door. Bij het herhaaldelijk indrukken van één knop tijdens het gamen lukt het wat beter om de knop niet door te drukken en rond het gouden (actuation) punt te hangen, en als ik in een x aantal seconden zo veel mogelijk aanslagen probeer te maken zie ik ook dat ik dat bij de NovaTouch net wat meer aanslagen maak dan bij de Cherry switches, al moet ik dan echt wel bewust als een zot zitten drukken. Hierbij komt de snellere “debounce” natuurlijk ook van pas, want de switch staat zichtbaar eerder klaar om weer opnieuw ingedrukt te worden. Maar wederom moeten we nuance toevoegen en vaststellen dat je van goeden huize moet komen om dat in echte praktische winsten om te zetten, zoals een betere game prestatie/score. Twee weken tijd is helaas niet genoeg tijd om de lange ervaring met Cherry MX Brown al te overtreffen, maar ik ontkom niet aan het gevoel dat met voldoende oefening en ervaring, zeker voor de snelste gebruikers onder ons, er zeker praktische winst te behalen is. Maar verwacht niet dat je als casual gamer spontaan een klasse hoger gaat spelen.

Het andere voordeel zou de geluidsproductie zijn, en dit is ook absoluut iets wat je bij de eerste aanslag merkt. De switch zelf is praktisch stil en het typen op zich is ook duidelijk een stuk stiller. De gestabiliseerde toetsen (Enter, Spatie, Shift, Backspace) zijn echter een stuk luider wanneer je ze tot de bodem drukt (Wederom niet de bedoeling, maar gebeurt wel), en vooral het spatiebalk rammen wat ik mijzelf helaas aan heb geleerd maakt toch nog fors geluid. De oplossing voor die opvallend luidere toets is om de meegeleverde O-rings daar op te plaatsen om de geluidsproductie in lijn te brengen met de rest van het bord, en die handeling is wat mij betreft echt een aanrader.

De geluidsproductie van de switches mag dan wel positief zijn, maar uiteraard moeten we de alternatieven niet vergeten. De meegeleverde O-rings zien er degelijk uit (al is kwaliteit zeer lastig goed te beoordelen op korte termijn), en een set degelijke en populaire O-ringen (bij WASD Keyboards) kost je normaliter zo 25$. Goedkopere e-bay alternatieven zitten overigens tussen de 5$ en 10$. Hoewel deze ringen ook de aanslag van de andere toetsen nog iets verder dempen, is dat natuurlijk ook een aanpassing die je op je Cherry MX toetsenbord kan doen. Het resultaat is dat het geluid van “Bottomen” (het gros van de geluidsproductie van Cherry MX bordjes) van de Cherry MX borden vervolgens een stuk dichter bij de geluidsproductie van de NovaTouch komt. Uiteraard blijven de andere verschillen in tact, en doet zo’n ring niets aan het geklik van sommige kleuren Cherry switches, maar één van de grote voordelen van Topre die voor het grote publiek van toepassing is kan in feite worden benaderd door een 10-20 euro aanpassing aan een Cherry MX toetsenbord.

Er is nog een ander element wat de geluidsproductie betreft, en dat is het geluid wat je hoort wanneer je een volledig ingedrukte toets snel los laat. Juist omdat de aanslag zelf veel stiller is valt dit geluids extra op bij de NovaTouch, ondanks dat dit bij Cherry bordjes niet echt minder is. Wederom is het op de lange termijn de bedoeling dat je de knoppen niet veel verder dan de benodigde 1mm in drukt en het zodoende uiteindelijk een non issue maakt, maar dat vereist dus wederom veel oefening en/of een zeer gevorderde gebruiker. Gelukkig zit voor de minder gevoelige typer een kleine oplossing in de verpakking, want de bovengenoemde O-rings verkorten de totale aanslag van elke toets, en de terugslag wanneer je zeer zwaar typt is vervolgens dus ook korter en ietsje stiller, al blijft dat geluid alsnog altijd een grotere factor dan de aanslag zelf. Een bijkomend gevolg van de kortere aanslag met O-rings is ook nog een minimale snelheidswinst, al zal dit vermoedelijk dichter bij het theoretische dan het praktische liggen. Het is wel een klusje om de O-rings op elke toets te zetten, maar ik heb er zelf graag de moeite voor genomen en de toevoeging van deze dingen bij de NovaTouch is voor mij ook reden geweest om ze tevens te bestellen voor mijn Cherry MX bordjes.

Ik kan uren blijven praten over mijn ervaring met de CM Storm NovaTouch, en bij elke zin die ik schrijf ontkom ik niet aan het gevoel dat ik er 3 moet toevoegen om de zaak goed in perspectief te zetten. Het gevolg was dat mijn oorspronkelijke conclusie dik twee kantjes lang was, en ik nog altijd het gevoel had dat ik nog lang niet klaar was. Dit is uiteindelijk een product voor mensen die aardig geld over hebben voor hun type-ervaring, en hun ultieme type-gevoel in de Topre switches vinden, en gamers op het hoogste niveau voor die die milliseconden winst van betekenis zouden kunnen zijn. Omdat het ultieme gevoel voor iedereen anders is kan ik dan ook niet eenzijdig zeggen dat dit bord “het beste” is voor iedereen, maar in de laatste twee weken is mij wel erg duidelijk geworden dat het voor sommige gebruikers het absoluut het geval kan zijn. De berichten op tal van fora van mensen die uiteindelijk de stap hebben genomen zijn sterk overwegend positief, dus daar valt wel wat uit op te maken. Ik vind ze zelf ook erg goed aanvoelen, maar ik zou liegen als ik zou stellen dat ik geen twijfels heb over de prijs.

De switches geven een prettige en subtiele feedback, voelen degelijk, lekker en soepel aan, en dat ze echt razend snel zijn staat buiten discussie. De geluidsproductie is duidelijk minder dan bij Cherry, maar het geluid van de snelle terugslag was voor mij een teleurstelling. Hoewel het een beetje af neemt met de meegeleverde O-ringen zal het toch vooral gewenning aan de switches zijn welke je op termijn echt noemenswaardig stiller zal laten werken.

De NovaTouch zelf is erg zakelijk om te zien, maar of een uitstraling bij je past zal je ook zelf moeten bepalen. Wel voelt hij erg solide aan, de caps zelf voelen prettig aan, en staat hij vast als een huis op tafel. Het ontbreken van het numpad, backlight (deze mis ik zelf toch wel een beetje), of eigenlijk welke onderscheidende feature anders dan de switches zelf is iets waar ik een deel van de mogelijke geïnteresseerden zie afhaken, maar we krijgen er wel een lekker compact en dus draagbaar toetsenbord voor terug, en de ruimte aan de rechter kant geeft je muis opvallend meer vrijheid. Draagbaarheid is op zich fijn, want de kans dat je op je werk of andere typ-locatie even een tweede neer legt schat ik niet gek groot. Tevens is het een bord welke vanwege z’n Cherry MX keycap compatibility goed naar eigen smaak in te richten is met tal van goed verkrijgbare keycaps. En mensen die bereid zijn richting de 200 euro te gaan voor hun specifieke type-ervaring zullen vermoedelijk wat minder moeilijk doen over een paar tientjes voor leuke caps om hun toetsenbord helemaal naar wens in te richten. Die mogelijkheid doet natuurlijk weinig aan het feit dat de NovaTouch direct uit de doos als totaalplaatje erg basic is, de kostprijs voor Topre switches terzijde, dat basic gevoel blijft hangen en ik had toch graag iets extra’s gezien voor dit bedrag. Al was het maar een langere garantie, of een mooie hoes om hem in mee te nemen. De combinatie van een super high-end switch met een grotendeels kostenbesparende uitvoering is iets waar ik zelf enkele vraagtekens bij zet.

Ik ben als echte Cherry MX Brown liefhebber wel erg gelukkig met de NovaTouch ervaring, en zoals ik hierboven al uitvoerig beschreef denk ik dat ook Cherry MX Black en Red gebruikers in Topre een interessant alternatief kunnen vinden. De gamer doelgroep uiteraard ook niet vergeten, maar dan hebben we het over die zeer kleine groep gamers die tegen de limieten zitten van wat hun hardware mogelijk maakt. Ik ben daar simpelweg niet één van, dus het goed beoordelen van dat praktische voordeel ligt buiten mijn mogelijkheden in deze review. Zowel die gamers die de NovaTouch voor de snelheid zouden overwegen als de meer gangbare gebruikers die het enkel voor het gevoel zullen doen zullen toch echt zelf op zoek moeten gaan naar een test-mogelijkheid met dit toetsenbord, en zo vervolgens hun beslissing te maken.

Wat de NovaTouch vermoedelijk het meest in de weg staat is dat het vinden van een test gelegenheid geen eenvoudige taak zal zijn. Vooralsnog vereist het dat je naar een gaming event af reist, al hoop ik dat de wat grotere winkels op termijn een demo aan zullen bieden. De prijs is weliswaar een obstakel voor de grote markt, maar de liefhebber- en pro doelgroep zullen daar minder over vallen als ze de NovaTouch zelf goed hebben kunnen ervaren. En al met al kan ik met zekerheid zeggen dat als je je toetsenbord keuze zeer serieus neemt, je de CM Storm NovaTouch zeker een keer zou moeten uitproberen, want het is absoluut een charmante en unieke ervaring.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:
https://www.techtesters.eu/pic/CMNOVATOUCH/x1t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/CMNOVATOUCH/x2t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/CMNOVATOUCH/x3t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/CMNOVATOUCH/x4t.JPG

Terug naar boven

Heb jij ook een CM Storm NovaTouch TKL?

Vindt het toch altijd wel bizar dat een toetsenbord met zo'n gigantische prijs (laten we eerlijk zijn, het blijft maar een toetsenbord) geen numpad heeft. Zelf gebruik ik hem als gamer enorm vaak.

Al is het om een authenticator code in te voeren, of om items te veilen in game etc.
Erg groot gemis en zeker een reden waarom ik nooit zo'n toetsenbord zou kopen. Gebruik op het moment zelf de Steelseries 7G (gekregen van een maatje). Achteraf zag ik dat deze ook een stevige prijs had maar gelukkig wel een numpad.

Verder weer een top review! :)
De twee punten die je aandraagt zijn inderdaad ook lastig te beoordelen. Ik heb zelf dus de Trigger-Z en voor mijn werk kan ik daar de numpad niet missen. De dame heeft echter de TKL Rapid-i en heeft hem geen dag gemist, en de ruimte die het vervolgens maakt voor de muis vindt zij zelf een veel grotere winst. Ik kan het als review-onderdeel enkel noemen, maar beoordelen zal iedereen uiteindelijk zelf moeten doen.

Ook de prijs zit ik een beetje mee. Ja voor een toetsenbord is hij aan de prijs, maar er zijn er zat die 150 euro Cherry bordjes kopen, en als ik de Topre switches dan voel kan ik goed begrijpen dat iemand daar uiteindelijk toch de voorkeur aan geeft en dat laatste verschil dan door de vingers ziet. Zelfs met een budget Cherry MX bord vergelijken moet je het zelf in perspectief zetten, als je een maandje biologisch boodschappen gaat doen in plaats van naar de Lidl gaat dan kom je er ook al aan, maar als je voor een toetsenbord voor 5 jaar dat meer uit geeft voelt het "gigantisch". Tevens geven er genoeg bakken geld uit aan led-features of andere show onderdelen ;) . Maar het is absoluut lastig om eenzijdig over te concluderen.

Dank voor je reactie, het compliment.. enne.. authenticator? Ben jij toevallig spontaan ziek van werk thuis eind van deze week? :p
*kuch* voel wel een griepje opkomen ja *kuch* :X

Nee had al verlof op genomen haha.

Maar om even terug te komen, ik kan inderdaad begrijpen dat het kleinere toetsenbord voordelen zou hebben t.o.v. de plaatsing van de muis naast het toetsenbord. Zelf heb ik daar weinig last van dus zou een persoonlijke voorkeur zijn, inderdaad lastig om dat als min/plus punten mee te rekenen.

Zelf nog niet bekend met de Topre switches dus hier kan ik nog geen oordeel over geven, alsnog vindt ik het enorme prijzen maar tegenwoordig lijkt dat steeds normaler te worden voor accesoires. Zo kost een race-stuurtje voor de Xbox One als voorbeeld bijna evenveel als de console zelf.

Is het mischien een idee om eens te beginnen met het testen van de toetsenborden in RTS games, zoals b.v. starcraft 2? En dan een schema van je APM per toetsenbord/switch ?

Ik ben namelijk nieuwsgierig of de verschillende switches een grote impact hebben op het aantal acties dat je per minuut kan uitvoeren. Uiteraard moet je hier natuurlijk wel een beetje kennis van hebben maar mischien heb jij dat wel.
Accessoires en luxe goederen, zeker met "gaming" erbij zit natuurlijk meer geld, en de marges liggen daar hoger. Vraag mij wel af of CM hier nu dik aan gaat verdienen hoor, maar je begrijpt het idee.

Als ik zelf een pro gamer was geweest waarbij elke 0.1 seconde een verschil kan maken dan had ik met alle plezier daar iets mee gedaan, maar het zou een beetje te vergelijken zijn met mij Usain Bolt's schoenen te geven en dan kijken of ik er harder op loop dan op mijn eigen sportschoenen (Zeker als ik die al goed ingelopen heb ;) ), maar voor hem kunnen die verschillen het verschil tussen goud en zilver zijn (al pak ik met Bolt wel een beetje een apart voorbeeld :D ). De snelheidsverschillen zijn wel te zien, te meten, maar zoals ik ook blijf zeggen: als normale gamer zal je er niet opeens een pro van worden. Niet als we het over Cherry vs Topre hebben iig.

Ik hou van SC2 hoor, een heerlijke game, maar ik denk niet dat mijn APM maar een moment gerelateerd is aan mijn toetsenbord :D Ik ben wel erg benieuwd of bijv. "Polt" nu met de NovaTouch gaat trainen, dat zou wat kunnen zeggen. Misschien als ik nog wat hc raiding had gedaan, maar die dagen liggen ver achter mij :p

[Reactie gewijzigd door Foritain op 11 november 2014 11:11]

Ik denk ook niet dat mensen de aanname moeten maken dat APM vaststaat aan een toetsenbord maar juist aan de speelstijl. Ben zelf een SC2 speler met 220 APM gemiddeld en speel in masters. Dit zegt helaas niks over mijn skills omdat mensen met apm van 120 je gewoon inmaken ;)
Meer APM garandeert geen skills, maar ik betwijfel of er pro's zijn die onder de 100 zitten? :D

Overigens heb jij mij goed vermaakt met Brutal in SC2, maar online was het keer op keer een drama :D
Kwestie van smaak. :)

Ik vind het een goede ontwikkeling dat er meer TKL-bordjes op de markt komen. Zelf gebruikte ik het numpad maar heel zelden en nu ik een TKL-bordje heb, mis ik het niet. Daarbij zijn TKL-bordjes ook ergonomisch beter, omdat je muishand dan dichterbij je andere hand is. Dat is een natuurlijkere houding en levert je minder snel rsi-achtige klachten op.
Bedankt voor je uitgebreide review! Erg leuk om te lezen! :)

Ik hoop dat ik eens in de gelegenheid ben om die switches uit te proberen, want ik ben erg benieuwd naar die ervaring. Mooi toetsenbordje ook, lekker basic. Alleen qua uitstraling is hij me iets té basic. Een leuk CM logo op de spatiebalk had hem niet misstaan.

Volgens mij ben je in de onderstaande zin de naam van een fabrikant vergeten. Wie heeft er het alleenrecht op Cherry MX met RGB LEDS?

"Een andere reden dat fabrikanten uitwijken naar alternatieve mechanische switches is dat nog iets van een jaar het alleenrecht heeft op de Cherry MX switch met RGB LEDS, en alles met RGB LEDs op dit moment als een zotte lijkt te verkopen."
Volgens mij Corsair maar pin me daar niet op vast. Wat ik kon vinden is dit:

Duidelijk! :)

Het gaat in dat geval over switches met ingebouwde LEDS? Want mijn Ducky heeft ook Cherry MX Switches met LEDS, maar daar zijn de LEDS er onder geplaatst.
Corsair inderdaad, weet niet waarom die naam is verdwenen :D Ze hebben het alleenrecht (vooralsnog) op RGB Cherry MX switches, oftewel de LEDs die je van kleuren kan laten veranderen. Dat is de reden dat fabrikanten die voorheen vooral Cherry MX gebruikten voor hun mechanische toetsenborden 'opeens' (nou ja, productontwikkeling duurt natuurlijk best lang) naar alternatieven uit moeten wijken.

Of Logitech ze zelf ontwikkeld of koopt weet ik niet, maar Razer gebruikt in elk geval de chinese Kailh switches. Ik heb deze even kunnen voelen op het Rapoo / Vpro toetsenbord en ik had niet direct door dat het geen Cherry was, maar ook dat moet ik maar eens een keer op lange termijn gaan ervaren...
Zoals altijd weer een hele mooie review. Dit is een toetsenbord waar ik ook over heb getwijfeld. Toch ben ik voor een andere gegaan met ook een TKL indeling. Moet zeggen TKL bevalt me echt.
Zelf vind ik het missen van een numpad bij een TKL model geen minpunt. Je koopt niets voor niets een TKL bordje.
Ook is de uitleg over de Topre-switches is top. Erg duidelijk allemaal.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 12 november 2014 08:51]

Alleen nog de lees en schrijf fouten corrigeren dan kan ik op de knop "zet de review online" drukken.
Foritain 4 president
Mocht ik mij nog eens verkiesbaar stellen laat ik het je zeker weten ;)
Foritain,

Wederom doe je mij verbazen metje vermogen om emotie en kennis te combineren in uitgebreide reviews, bedankt hiervoor!
Toch is het de Roccat Ryos TKL geworden, bevalt prima
Ligt hier ook :D Stuk forser, maar ook een tof ding. Wel dag en nacht verschil in uiterlijk mbt een NovaTouch.