D-Link DIR-880L Review

Problemtulip 10 november 2014, 227 views

D-Link DIR-880L

goed, gebruiksvriendelijk maar toch een pittig prijskaartje

Pluspunten

• Goed bereik
  • Gebruiksvriendelijk
  • WI-FI AC toekomst

Minpunten

• geen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
D-link AC1900 Router review

Inhoud van de doos:
- D-link AC1900 router
- 3 antennes
- power kabel
- 1m gigabit ethernetkabel
- muur bevestiging kit

Door het niet zo bevallen van mijn huidige TP-link en met name het bereik, is mijn oog gevallen op deze router. Aangezien ik in een appartement woon met veel WIFI om mij heen wou ik graag een router met AC, en met name 1 met goeie 5GHZ performance.

Tevens is deze router voorbereid op het AC protocol, hiermee zijn hogere doorvoersnelheden mogelijk en ben ik daarmee voorbereid op de toekomst. Met name in laptop is het vervangen van de WIFI adapter vaak een mogelijk, en anders is er de optie voor een USB dongle met het AC protocol.

Test apparatuur

- Imac 27 inch late 2011
- MSI GT70 laptop

D-link interface en gebruikersgemak

De installatie van de nieuwe router is behoorlijk eenvoudig, en vereist geen “rocket science” , zodra de router is opgestart en correct is aangesloten op het modem van de internetprovider zal er een "1st time used wizzard" opgestart worden om de basic settings met je door te nemen.

Wanneer deze settings zijn doorgenomen kom je in het “home screen” vanuit hier kan je alle basis settings makkelijk aanpassen

Wanneer je drukt op 1 van de bolletjes, bijvoorbeeld “ connected clients” zal je de output onderin weergegeven krijgen. Vervolgens kan je vanuit daar ook per DHCP lease bijvoorbeeld de reservering toewijzen door op het potloodje te klikken.

Al met al ben ik erg tevreden hoe D-link de interface instinctief heeft gekregen, en zal het ook voor wat minder ervaren mensen snel te begrijpen zijn.

Verder opties als Port forwarding, firewall, DMZ, static routes ,web site filtering, parental control zijn allemaal aanwezig.

WIFI performance

Per device heb ik 2 Wi-Fi test methodes gebruikt
- 2 meter afstand zonder muur, filetransfer MKV bestand 6 GB
- 9 meter afstand met 2 muren er tussen, filetransfer MKV bestand 6 GB

IMAC:
deze is enkel op 9 meter afstand getest (te lomp om heen en weer te slepen :P

Deze iMac ondersteund helaas geen AC, echter wel de 2.4 als de 5GHZ band

2,4 GHZ WI-FI

Rekening houdende met een appartement met ongeveer 7 Wi-Fi verbindingen op 2.4 GHz ben ik niet geheel ontevreden

5 GHZ WI-FI

Op 5 GHz merk ik een groot verschil ten opzichte van de 2.4 ghz band. En met 9 meter afstand en 2 muren ben ik tevreden met de doorvoersnelheid.

MSI GT70:

2.4 ghz : 9 meter afstand 2 muren

5 ghz : 9 meter afstand 2 muren

5 ghz : 2 meter afstand

LAN

Met de laptop aangesloten op de kabel en op 1 gbit, krijg ik de volgende doorvoersnelheden.

conclusie

het bereik van deze router is een upgrade ten opzichte van mijn D-LINK en daarmee is mijn eerste en voornamelijkste doel bereikt. Over de snelheden van WIFI kan ik enkel zeggen dat het voor mij persoonlijk goed genoeg is. Ik heb helaas niet het apparatuur / software om het volledig te kunnen testen.

Op de website van smallnetbuilders kan je eventueel wat meer doorgelichte wifi tests bekijken: http://www.smallnetbuilde...900-wi-fi-router-reviewed

Verder is het een gebruiksvriendelijke router welke is voorbereid op het toekomstige wifi protocol AC.

Enige nadeel is de prijs, voor een router van a 150 Euro vind ik het niet een concurrerende router.

Heb jij ook een D-Link DIR-880L?