HTC Nexus 9 Wifi 32GB Wit Review

DummyXL 7 november 2014, laatste update op 24 mei 2015, 3.182 views

HTC Nexus 9 Wifi 32GB Wit

Perfect tablet met helaas wat tekortkomingen, maar ondanks dat een goede tablet.

Pluspunten

• Nieuwste Android versie, met snelle updates
  • Mooi scherm formaat bij algemeen gebruik
  • Kleur en helderheid scherm en camera
  • Scherpte is goed. Voor mij hoeven er niet meer pixels in dit ziet er goed uit ook van dichtbij
  • Mooi design en metalen rand
  • Geluid is goed als je geen mega bass verwacht
  • Tril motor
  • 2x tikken is aan

Minpunten

• Diepte in het geluid en de speaker grill ligt erg laag waardoor er daar vuil verzameld
  • Scherm formaat bij films en backlight leaking
  • Metalen rand aan de voorzijde is scherp en gaat irriteren in de handpalm
  • Warm worden en langzaam laden
  • gewicht en tekort kabeltje
  • Notificatie ledje en ir blaster mist
  • Nok nok werkt soms pas na 2e keer tikken

VOORWOORD:
Je zal hem maar spontaan besteld hebben.

Dat heb ik dus gedaan, niets voor mij ik wacht altijd netjes de reviews af. Maar op papier was dit mijn perfecte tablet. Na ja hij kwam in ieder geval heel dichtbij.

Goed besteld dus en nu maar wachten, ondertussen hoopte ik dat we wat meer informatie online zou komen maar dat gebeurde niet. Helemaal niets. Na ja kon ik ook niets negatief lezen moet je maar denken.

Op 3 Nov. Zou hij verstuurd worden vanuit de playstore, en de 5e aankomen. Tot mijn verbazing kwam hij een dag eerder en dinsdag om 4 uur had ik een kale kartonnen doos in mijn handen. Spannend! vooral omdat ik hem nog nooit had gezien. Dit heeft wel wat ;) voelde mij net een klein kind op pakjes avond. Behalve dan dat ik hem zelf moest Betalen.

Dit was wel meteen een pijnpunt, aangezien de nexus geen sd kaartslot heeft was ik gevoelsmatig verplicht de 32gb versie te kopen. Aangezien ik hem wilde gebruiken voor O. A. Films casten naar Chromecast en muziek. Hij kost 489 euro en hierdoor leg je de verwachtingen van klanten erg hoog en moet die perfect zijn. Net als de reviews online die hem dus ook in die prijsklasse gaan beoordelen. Maar goed maar ik dwaal af.

In de omdoos zitten wat luchtzakjes en een mooi doosje, wit met ronde hoeken en een plaatje van de tablet en een 9 erop aan de andere kant. Eenmaal open vind je een tablet, snoertje, lader en paar boekjes. Boekjes die ik uiteraard pas heb bekeken bij het opruimen van de doos. Maar daar mis je niet veel aan meer dan een paar pijltjes naar de richting van de knoppen en sensoren is het niet.

EERSTE INDRUK:
Ik pakte de tablet uit het doosje en de eerste gedachte zijn, mooie maat, breder dan ik gewend was door de scherm verhouding. De randen voelen koud, dat is het metaal.. Niet prettig dacht ik nog maar dit kwam natuurlijk omdat deze uit een koude ups auto kwam dus achteraf geen probleem. Achterkant is mooi heel blij dat ik voor de witte heb gekozen. Hoewel die meer offwhite is dan wit, wat een goede keuze is. Wel zwaarder dan ik had verwacht. Ter vergelijking; de tab s van Samsung is lichter. Of die te zwaar is kom ik op terug.

Snel aanzetten, stekker in het stopcontact kabel erin... Kabel tekort! Hij red de bank niet Wtf. Het kabeltje wat bijgeleverd is is wat aan de korte kant laten we maar zeggen. Gelukkig hebben we het hier over een Android tablet die zich aan de universele standaarden houd dus even een ander kabeltje gepakt en gaan.

Er komt een mooie opstart animatie op het scherm maar ik ben meteen afgeleid door het scherm. Aan de kant van de camera komt licht van de zijkant van het scherm.. Balen geen goede eerste indruk van dit scherm en zoals al gezegd als die 200 euro koste ok. Goed even loslaten maar misschien zie ik dat straks niet meer, we zullen het wel zien.

Het setup scherm is simpel alleen de taal keuze is nogsteeds knullig in mijn ogen. Een uur scrollen om je land te vinden kunnen ze dat niet een beetje meer ruimte geven! Maar dat zie je maar 1x dus whatever. Hij ziet dat ik een htc one bezit en installeert keurig alle geselecteerde apps van de telefoon die algemeen beschikbaar zijn voor deze tablet uit de store. (dus uiteraard geen htc apps en handmatige apks) Dat van die htc apps is wel jammer maar niet onmisbaar.

Eindelijk een homescreen en kan ik de tablet gaan ontdekken.

ANDROID 5 LOLLIPOP:
Ik ben een htc one v en nu een htc one m7 gewend dus Android ken ik wel. Android 5 voelt fris aan, het notificatie menu ziet er echt prachtig uit maar eerder kon je de knoppen instellen wat je wilde gebruiken nu niet meer, er staan er een paar en dat was het. Dit is dus eigenlijk een achteruitgang. (wifi, Bluetooth, vliegmodus, automatische rotatie, zaklamp en scherm casten).

Ik ben nova launcher gewend vind zelf Sense niet zo. Nu is de Google now launcher standaard. Dit werk goed, het menu is wit.. Juist wit, zou niet mijn keuze zijn geweest. Ik kon geen mapjes maken in het menu wel op de desktop. Dus toch nova er weer opgezet zodat ik mijn menu kon opdelen in tab bladen en mappen.. Beter. Op de desktop staat bij mij een klok en weer, nilz notificaties en agenda.. Perfect. De overzicht knop van de programma's werkt mooi je kan echt oneindig terug in de vorige gestarte apps. Ik mis alleen een "alles sluiten" knop. Is die misschien niet meer nodig? Staan de apps er wel maar worden ze zelf op de achtergrond gesloten? Nu ben ik een uur aan het swipen om ze te sluiten, maar krijg het gevoel dat dit een onnodige handelingen is geworden.

Alles heeft de "material desing" en is gewoon mooi te noemen. De agenda app maakt door de kaders eromheen niet volledig gebruik van het scherm en dat is jammer. Verder werkt het zoals verwacht. Heb nog wel SwiftKey toetsenbord ge´nteresseerd en Quickpic voor afbeelding en nog wat dingen en voel mijn nu helemaal weer thuis op dit systeem. Tot zover Android 5.

NEXUS 9 REVIEW:
Ik heb de tablet nu een aantal dagen intensief gebruikt en het is een prettige tablet om te hebben.
Helaas herken ik mij erg goed in de algemene klachten die mensen op internet geplaatst hebben.
Had ik hem nog niet in mijn handen gehad had ik nu serieus getwijfeld.

Om te beginnen hij voelt stevig mede door de metalen rand. de rand voelt wel wat hoekig wat even wennen is maar hij houd gewoon goed vast. De metalen rand is aan de bovenzijde wat scherp wat met wat langer gebruik irritatie geeft aan mijn handen. Het indrukken van de achterkant herken ik niet, hij is wat in te drukken maar zo minimaal dat het mij niet zou zijn opgevallen. Bij mij sluit de kast overal prima en geen kieren, dus niets te klagen gewoon een mooi ding Vooral de achterkant kan ik erg waarderen. Ik heb de witte en die schijnt iets minder “zacht” te zijn dan de zwarte maar hij voelt prettig en je kan hem goed vasthouden zonder het gevoel te hebben dat het uit je handen kan vallen. (in tegenstelling tot mijn htc one)

De volume en power knopjes zijn stevig in de behuizing gezet en zitten niet los. Ik herken mij niet in het goedkope gevoel van de knopjes hoewel ze wel lastig te vinden zijn soms als je ze blind probeert te zoeken. Zeker als je de tablet weer eens per-ongeluk ondersteboven houd aangezien dit bijna niet te zien is. Dan kan je natuurlijk lang zoeken omdat ze dan links onder zitten. :( Dit is echter een kwestie van wennen want bijv. aan het camera oog kan je wel zien wat de bovenkant is. De camera heb ik nog niet heel goed getest maar de eerste indruk van de achter camera is netjes, kleuren zijn goed echter snel korrelig. Ik moet dit nog beter testen om hier echt iets over te zeggen.

Het scherm is een echte tegenvaller en voor mij een reden geweest om serieus te twijfelen om hem terug te sturen. Begrijp me niet verkeerd het is een goed scherm maar volgens mij verkeerd gemonteerd. De zijkant bij de camara lijkt hij wat onder de behuizing te zitten waardoor de zijkant licht lekt. Echt balen en dit hoort gewoon niet in een toestel van deze prijs! De kleuren zijn daarintegen wel erg goed en helderheid is prima. Het lekken van het scherm is niet altijd erg. Bij gewoon werk valt het niet op maar vooral bij zwart beeld zoals film kijken of lezen van een boek (bij zwarte achtergrond) is het niet mooi, zonde.

Ik heb het scherm vergeleken met een paar anderen, bijv. de tab 4, tab s en iPad air 2 en de tab 4 is gewoon echt veel minder, in vergelijking met de tab s moet gezegd worden.. dat scherm is erg goed. vooral zwart maar bijv de witwaarden van de Nexus zijn beter de tab s is wat geliger. Bij de iPad air 2 valt op dat de kleuren van de Nexus wederom beter zijn maar de iPad air 2 heeft geen backlight leaking dus ja… en nog even naast een iPhone 6 gehouden en die is gewoon beter meer kleur en feller.

Overal kan ik dus zeggen een heel prettig scherm met goede kleur weergave, fel genoeg. Bij film kijken valt de zwartwaarde wat tegen waardoor het minder mooi oogt en de Backlight leakings gewoon niet goed. Inkijk hoeken zijn wel prima en het scherm formaat is geweldig, perfecte maat, en het 4:3 zorgt er voor dat hij in portret modus perfect te gebruiken is. Zoals verwacht bij film kijken heb je balken, das jammer, ik zet de film iets hoger en mis dan en een beetje zijkant maar dit is vaak prima. En voor films gebruik ik toch bijna altijd Chromecast. dus geen big deal voor mij.

De accu duur, tja.. redelijk. Bij intensief gebruik haal ik de dag. ongeveer vanaf 8 uur sochtends van de lader af met 4 uur schermtijd en intensief gebruik tegen 9 uur in de avond leeg maar ik moet het nog beter testen om een echt oordeel te geven. Echt slecht is het dus zeker ook niet. Het laden duurt ongeveer 4 uur, dat is niet snel, maar meestal leg ik hem in de nacht aan de lader en aangezien ik ongeveer 8 uur slaap is dat niet zo’n probleem. Wil je even snel laden.. ja dan wel misschien. Ik heb geen vergelijk met andere tablets hier dus in hoeverre dit goed of slecht is laat ik even in het midden.

De Nvidia chipset. tja. hij is snel, maar gevoelsmatig niet altijd. De tablet reageert snel en vloeiend geen grote problemen hier, maar soms ineens is hij even traag. bijv. bij het schakelen tussen programma’s kan hij zo even een sec niet reageren.. vervelend. ook starten programma’s soms ineens even wat trager. Dit kan zomaar in de optimalisatie zitten van de software, laten we het hopen. Het lijkt ook dat na een dag uptime de tablet vertraagt misschien ergens nog een geheugenlek? Verder hele kleine dingen waarvan ik denk.. hmm. Zoals alle apps afsluiten en als je dan het overzicht dan weer opent staat er weer een app zichtbaar zoals androidsysteem zelf (als venster) Beetje vreemd gedrag maar niet storend. Het warm worden valt mee tot nu toe. Bij het laden en installeren in het begin wordt hij links boven warm,.. warm.. niet heet. Ik vind het niet storend maar kan soms een beetje afleiden. Geen groot probleem maar geeft wel aan dat de chipset warmer wordt dan een snapdragon en misschien heeft dat toch mijn voorkeur maar misschien pas ik mijn mening nog aan op dit gebied.

GELUID:
Van het geluid verwachte ik heel wat van HTC zeker als je de m7 en m8 kent. Helaas maakt de tablet die verwachting niet waar. Het geluid is mooi vooral de stereo beleving, Maar zet je de bas wat harder.. kan je dat net zo goed laten.. er veranderd niets. Het geluid blijft wat vlak en wat betreft de bas een tegenvaller. Toch is het geluid goed zeker als je het vergelijkt bij andere tablets maar de verwachting was hoger en het had ook beter gekund als er betere speakers waren gebruikt jammer. Een ander puntje van kritiek is dat de beide speakers grills wat verzonken zitten in de behuizing waardoor er hier stof en rommel verzameld.

CONCLUSIE:
Zover dus wisselende gevoelens bij deze tablet. Zou ik hem weer kopen. Ja zeker. Ik heb er geen spijt van maar had stiekem net als velen onder ons meer verwacht van een duurdere Nexus HTC tablet.

Het is gewoon een unieke tablet qua scherm (4:3), processor (64bit NVIDIA) en fabrikant.
Hij is voor mij precies de goede maat en daar ben ik blij mee. Hij voelt goed aan en vooral de achterkant en zijkant vind ik er geweldig uitzien. Hij is wat zwaar maar niet te zwaar en stevig. Het scherm is een tegenvaller en het geluid goed maar had er meer van verwacht, maar toch beter dan de meeste tablets. De nieuwe Android versie is erg prettig te gebruiken maar dit is een tijdelijke voorsprong aangezien dit ook wel naar andere tablets zal komen (behalve de iPad ;-) ).

Ik ben er toch wel blij mee ondanks mijn kritiek en kan hem zeker aanraden. Toch moet je niet je ogen sluiten hij is goed maar blinkt nergens echt uit, de Samsung tab s is lichter en een beter zij het iets geler amoled scherm dit is een zeer goed alternatief, alleen wel met Samsung eigen skin waar je van moet houden. Ook de sony z3 is een goede concurrent en de iPad, een goed gebouwde tablet maar wel ios. voor mij geen optie maar voor anderen mogelijk wel.

Vragen en opmerkingen zijn welkom.

Heb jij ook een HTC Nexus 9 Wifi 32GB Wit?

Leuk om een eerste review te lezen. UItgebreide tekst ook. Misschien nog eens de tekst doornemen en interpuncties en hoofdletters her en der aanpassen? Mooi dat je er (redelijk) blij mee bent!
Is het mogelijk om met de stock-videospeler het scherm te 'locken'? Dus het scherm touch-input te laten negeren terwijl je films kijkt? Dit is een feature van TouchWiz die ik mis op elk niet-Samsung apparaat.
@-nj-: thanks

@B00st3r : dice player en vlc kunnen locken.
Hoi DummyXl,,,Goede review! Wat mij wel opvalt,is dat je vrij veel "negatieve" elementen benoemd, maar vervolgens raad je hem wel aan..... Dat viel mij op. De review zelf is bovengemiddeld goed/duidelijk.
Ja en dat gevoel heb ik nog steeds, beetje haat liefde.. Maar gebruik hem veel en find het nog steeds een prettig ding ondanks zijn toch wel duidelijke tekortkomingen
Prima review! Kan me goed vinden in je woorden. Heb hem zelf ook spontaan gekocht, en ja, ik ben ook lichtelijk teleurgesteld in de kwaliteit van het scherm. Bijna 500 euro voor een 32 GB versie, dan verwacht je wel iets beters. Opladen van de accu is inderdaad ook een puntje, heeft z´n tijd nodig ;)
De reden waarom ik liever eerst iets uitprobeer alvorens tot aankoop over te gaan.Toch een smak geld. Dat doe ik dan niet zomaar ff spontaan.

Leuke review.
Thanks.
Ik sluit me aan bij jayaloha, een leuke review maar het leest voor geen meter. Bijna iedere zin bestaat uit twee losse zinnen die gewoon doorlopen. Probeer het voor jezelf eens hardop te lezen dan merk je het (van)zelf.
Ik was bijna zover mijn Nexus 7 (2013) te vervangen, maar mede door deze review zie ik er vanaf. De montage van het scherm doet hem de das om voor die prijs. Ik heb de prijzen van de Ipads niet in mijn hoofd zitten maar bij gelijke prijzen krijgt Apple bij mij de voorkeur. Android en dan juist de Nexus zie ik als een goedkoper alternatief, maar dat is bij de 9 dus jammer genoeg niet zo. Dus bedankt voor je review!
Het crashen van bepaalde apps opgeven als minpunt van de tablet slaat natuurlijk nergens op. Die apps moeten waarschijnlijk gewoon een Lollipop update krijgen. De apps worden niet bij de tablet geleverd dus horen ook geen onderdeel uit te maken van de beoordeling.
@k7of9: hier heb je een punt.

Hoewel dit iets is wat gebruikers gewoon gaan tegenkomen en vind dat ik dat moet melden, is dit geen min punt van de tablet. Ik heb het daarom aangepast.
Dank voor je review.

Hoewel het niet de tablet is waar ik op hoopte (en wellicht anderen met mij), blijft de Nexus 9 32gb de tablet die ik ga kopen als deze beschikbaar is.
Ik hoop alleen dat dit van de latere batch is waarmee wellicht wat negatieve punten worden verbeterd.