MSI GX700-252NL Review

Sypher 16 maart 2009, laatste update op 16 maart 2009, 522 views

MSI GX700-252NL

Pluspunten

• Pianolak
  • 4.1 surround sound
  • HDMI & HD content afspeelbaar
  • Degelijk
  • Stil
  • Relatief koel
  • Muis & Rugzak bijgeleverd

Minpunten

• Pianolak
  • Accuduur
  • Toetsen touchpad gaan wat zwaar

In december heb ik na zo'n 4,5 jaar maar eens een nieuwe laptop aangeschaft. Voorheen had ik een Centrino M 1.6 GHz met 1GB geheugen en 60GB harddisk. Deze draaide Vista maar niet al te best, Ubuntu draaide er prima op.

Mijn oog viel op een mooie pianogelakte laptop van MSI. Ze adverteren hem zelf als een "gaming laptop". Op zich klopt dit ook wel maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem niet voor wat anders kunt gebruiken ;)

De specs zijn als volgt:
  • CPU: Intel Core 2 Duo T8100 (met ondersteuning voor hardwarematige virtualisatie)
  • Geheugen: 3GB DDR2
  • Harddisk: 320GB Toshiba 5400RPM
  • Videokaart: GeForce 8600M GT (VGA & HDMI, 512MB eigen geheugen. DirectX 10)
  • Scherm: 17" Glossy WXGA+ 1440x900
  • Optical: Toshiba DVD-RW DL
  • USB/FW: Firewire 400, 3x USB 2.0
  • Wireless: 802.11a, 802.11g, 802.11n (Intel)
  • LAN: 1Gbps(Intel)
  • Bluetooth: Ja, 2.0
  • Extra's: Cardreader, Laptoptas bijgeleverd, Muis bijgeleverd, 1.3 MP Webcam
  • Gewicht: 3.4kg
  • Kleur: Zwart met pianolak
  • OS: Vista Home Premium Preinstalled
  • Garantie: 2 jaar pick-up-and-return
Standaard was er Microsoft Windows Vista Home Premium meegeleverd. Zelf heb ik er in de eerste instantie direct Ubuntu 8.10 opgezet, mede doordat ik toen iets meer richtte op "Linux op de desktop".

In Ubuntu draaide bijna alles out-of-the-box. Het enige wat niet werkte was de ingebouwde 1.3 megapixel webcam. Hiervoor waren experimentele drivers beschikbaar. Helaas produceerden deze wel erg paarse beelden. Maar ja, de webcam is meer een leuk hebbedingetje maar geen showstopper.

Alles maar dan ook alles werkte prima. Draadloos via A/G/N, connectivity met bleutooth, 3D alles werkte perfect.

Later heb ik er toch weer Windows Vista HP opgezet, mede doordat ik het zonde vond om de licentie ongebruikt te laten en ik toch wel eens wilde weten hoe deze gaming laptop precies games aan kon :)

Windows Vista had wat meer voeten in de aarde om hem te voorzien van al zijn drivers. De bijgeleverde driver-cd brengt je een heel eind, als je meer actuele drivers wil ben je aanwezen op zoekmachines.

De installatie slikte mijn OEM key (welke onderop op een sticker staat), maar zonder key ge´nstalleerd. Activeren ging overigens wel gewoon zonder gedoe.

Goed, terug naar wat details.
Qua geluidsproductie viel het aanzienlijk mee. Als je hem aanzet zoemt hij een beetje, en thats it. Hij is verder stil, totdat je hem gaat stressen. Dan begint hij best wel wat geluid (en warme) te produceren maar beiden zijn zeker acceptabel.

En ja. Gamen gaat prima. De beta van Battlefield Heroes draait zeer soepel. Verder heb ik alleen nog maar een opensource game geprobeerd (gebaseerd op de Q3 engine) maar die draaide ook super.

Verder. Iets wat zeker noemenswaardig is het 4.1 systeem. Dat geluid is echt mooi. Het voelt heel ruimtelijk aan, en de bass die het produceert valt ook zeker niet tegen. De jacks voor microfoon en headset/koptelefoon zijn multifunctioneel en je kunt er dus ook nog een extern setje op aansluiten. De Realtek software vraagt je dan wat die jack precies is.

Verder presteert de A/G/N Intel wireless prima. Ik heb hem tot nu toe alleen met G geprobeerd, maar ik ga er vanuit dat hij ook wel werkt met deze andere twee.

Het scherm is kraakhelder, maar glossy. Vroeger had ik altijd afgezworen ooit een glossy scherm te nemen, maar al met al valt het wel mee. Ik heb hem echter nog niet buiten of in de zon geprobeerd, ik vrees dat dit toch wel wat meer tegenvalt.

Hij kan prima HD (mkv, 720p) content aan. Dit speelt vloeiend en het geluid is super.

Verder, de pianolak is best mooi maar je ziet hand- en vingerafdrukken nogal snel. Veel poetsen is dus noodzakelijk als je hem mooi wilt houden.

Er zat een rugzak van MSI en een lasermouse met MSI branding bij. Dit is echter een A4Tech Smart X-750 laser mouse. Deze werkt ook zeer goed, je kunt er diverse DPI's op instellen.

Ook een noemenswaardig detail is de HDMI aansluiting waarmee je hem dus aan je HDTV kan aansluiten en de 3 USB poorten waar - eindelijk! - eens rekening is gehouden met bredere USB stekkers.

De accu - een 6 cells accu - gaat ongeveer 2 uur mee. Mijn vorige laptop ging - in het begin - 4 uur mee. Echter gebruik ik hem vaak op netstroom, maar vind het wel jammer dat het maar 2 uur is.

Verder; op het deksel zit een MSI logo wat verlicht is door middel van je beeldschermverlichting. Een beetje afgekeken van Apple, maar wel aardig.

Tot slot 1 klein minpuntje: De toetsen van het touchpad zijn vrij ruw. Je moet redelijk drukken om te klikken. Nu gebruik ik praktisch altijd een muis, dus is dat geen probleem.

Ik ben veeleisend en het was best een klus om een laptop te vinden die aan al mijn eisen voldeed. Toch heb ik hem gevonden!

Heb jij ook een MSI GX700-252NL?

Welke processor zit erin?
Hoeveel geheugen en hoe snel?
Welke videokaart?
Grote van het scherm?

Geef is wat meer informatie over het apparaat zelf ;)

[Reactie gewijzigd door Rollo op 16 maart 2009 16:47]

Zit opzich wat in maar die staat ook gewoon hier :)

Enfin. Toegevoegd :)

[Reactie gewijzigd door Sypher op 16 maart 2009 17:10]

nou ja ik heb de zelfde laptop als Sypher heeft, en ik ben er totaal mee eens! prestatie super, prijs goed (in verhouding met wat je krijgt) en zoals al gezecht de lak.. tja.. wat kan ik er over zeggen, het is behoorlijk gevoelig voor vingers, maar ik blijf het toch als een gebruiks object zien en niet als kunst dus ik zit er dan ook niet zo mee.

ik denk niet dat je je accuduur van vroeger moet vergelijken met nu, de meesta 6 cels zijn "crap" invergelijking met een oudere laptop.. zo verbruiken nu eenmaal meer tegenwoordig.