Specificaties 28" @ 1920x1080 (MVA, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X2888HS-B1 Zwart Review

sliptara 5 november 2014, laatste update op 5 november 2014, 2.497 views

Iiyama ProLite X2888HS-B1 Zwart

Prima monitor voor foto bewerking, maar voor gamen zou ik deze monitor niet aanschaffen.

Pluspunten

• Zeer goede kleuren reproductie
  • GROOT
  • niet duur
  • Vesa wallmount

Minpunten

• Door de omvang en de wijze waarop de voet is ontworpen is deze monitor erg wankel
  • Zeer veel last van ghosting bij de donkere vlakken (bij mijn model in ieder geval)

Ik had deze monitor besteld bij Yorcom (prima site; een aanrader) op 20 oktober 2014.

Toen de monitor binnen was en aangesloten viel mij meteen al op dat de kleuren erg mooi waren op dit beeldscherm, vooral de donkerdere wallpapers waarmee ik de kleuren heb getest zijn erg goed weergegeven. Het enige jammere was dat ik de monitor had gekocht als gaming monitor omdat de contrast ratio zo hoog is, de 5ms imput lagg kan ik mee leven en 75hz is in principe prima voor gaming, maar waar ik niet tegen kan is de ghosting van het scherm. Ik heb de monitor getest op Metro 2033 Redux en daar is wel goed te merken dat de monitor echt te kort schiet op het gebied van ghosting in de donkerdere plekken van het spel. Ik heb daarna nog Skyrim opgestart en die bevestigde dat dit een probleem was van de monitor en niet van Metro 2033. Daarna heb ik nog mijn 8 jaar oude 23" 60hz TN paneel met 10ms input lagg van Liyama ernaast gehouden en deze had totaal geen last van ghosting en was dus ook kwa beeld een wereld van verschil tegenover de X2888HS-B1. Alleen de kleuren en de donkere tinten waren wel weer superieur op de X2888HS-B1, maar ik kan niet leven met deze ghosting en daarom heb ik hem teruggestuurd.

Yorcom is hier heel sober over en heeft mij 2 dagen na opsturen een mail gestuurd dat het volledige bedrag zal worden teruggeschreven op mijn rekening. Nogmaals, prima website

Ik ga nu denk ik voor de Acer Predator XB280HKbprz. Ook al heeft deze monitor maar 60hz refresh rate omdat het een 4K scherm is, het heeft wel G-sync en het verschil tussen 60hz en 144hz is in mijn optiek minimaal. Acer staat als merk niet hoog op mijn ranglijst, maar over de beeldschermen heb ik nog niks slechts kunnen vinden op Tweakers. Binnenkort dus hier ook een review over, maar eerst even sparen want het verschil tussen 240,- en 600,- is toch wel vrij groot.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2888HS-B1 Zwart?

Misschien nu niet een heel nuttig advies, maar, heb je wel gekeken of de AMA goed stond? Waar BenQ die standaard op high zet, wilt Iiyama die wel eens uithouden, en ja, dan ghost een AMVA scherm behoorlijk. Op high en ultra/premium heeft een AMVA normaal gesproken niet meer ghosting dan een ander type scherm.
Beste VasZaitsev,

Ik ben op de twee dagen dat ik dit model in mijn bezit had door het volledige menu van het scherm geweest en ik kon niks vinden over AMA. Wel heb ik een gaming preset uitgeprobeert waarbij ik er van uit ging dat dit alle opties (dus ook AMA) op de juiste setting zou zetten.
Als je daadwerkelijk het verschil bijna niet merkt tussen 60hz en 144 hz (of 120hz) dan kun je zeker genoegen nemen met marketing-kreten als g-syns of superrefresh of turbofresh... Allemaal neppe oplossingen waar je al echt helemaal niets van gaat merken...
Beste TIGER79,

Als je al die "kreten" uitgeprobeert hebt dan zul je vast voor jouw optiek wel gelijk hebben, maar voor g-sync heb ik dat toch echt anders ervaren.
Persoonlijk denk ik dat g-sync de toekomst is van gamen omdat het een revolutionaire techniek is die anders is dan alle andere technieken tot nu toe die de problemen (zoals tearing en stuttering) met platte monitoren proberen op te lossen.
najah waar ik op in probeer te gaan is jou uitspraak
Daarmee lijk je te suggereren dat G-sync een volwaardige tegenhanger is van een 144hz scherm... Het komt bij mij over alsof je zou stellen dat je een lagere resolutie monitor hebt genomen "want deze kan toch hogere resoluties interpoleren"... Erg leuk, daar niet van, maar kwalitatief (en hardwarematig) krijg je niet hetzelfde resultaat....

Ik heb net even een review gelezen van tomshardware :

Bij de conclusies staat ook dat het zeker leuk is maar dat een switch van 60hz (G-sync) naar een gewone 144hz scherm nog de grootste verbetering met zich meeneemt...
In certain cases, just the shift from 60 to 144 Hz is what will hit you as most effective, particularly if you can push those really high frame rates from a high-end graphics subsystem.

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 6 november 2014 12:21]

Beste TIGER79,

Ik ben het volledig met je eens op het gebied dat een opstap van 60hz naar 144hz superieur is kwa verbetering van de 'smoothness' van een game, maar ik heb niet in mijn review aangegeven dat dit niet zo is. Helaas heb ik niet aangegeven in mijn review dat een 4K scherm alleen nog in 60hz mode geleverd wordt en na de opstap van 60hz naar een 144hz monitor is in mijn optiek de optie G-sync de beste optie om tearing en stuttering te verbeteren. Omdat ik nu ga voor een 4K scherm lijkt deze monitor mij de beste keus voor gamen.

Daarbij is het ook zo dat je zelfs met een GTX 980 en SLI niet altijd op je cap komt van 144hz, vooral niet bij de nieuwste generatie games dus dan zou ik g-sync zeker eerder nemen dan een 144hz monitor.

[Reactie gewijzigd door sliptara op 6 november 2014 14:03]