MediaPortal Review

Sypher 16 maart 2009, 3.234 views

MediaPortal

Pluspunten

• Gratis
  • Skinbaar
  • Uitbreidbaar met plugins
  • Eenvoudig
  • Opensource

Minpunten

• Soms wat aan de trage kant met reageren (index van films openen bijv)
  • Upgrades tot aan 1.0 omslachtig

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Ik maak zelf een tijd gebruik van de opensource mediacenter software Mediaportal. MediaPortal is een fork van het zogehete Xbox Media Center (tegenwoordig XBMC). Op het moment van forken bestond er van XBMC nog geen Windows variant.

Mediaportal richt zich (voor nu) puur op Windows users.

Wat maakt MediaPortal zo geweldig?
  • Skinbaar - Er zijn veel verschillende skins beschikbaar
  • Plugins - Men kan plugins schrijven / veel plugins beschikbaar
  • Community - De community is behulpzaam
  • Installatiegemak - Het is vrij eenvoudig te installeren en te configureren
Mediaportal richt zich zelf voornamelijk op Films, TV en muziek. Er zit ondersteuning in voor TV tuners en zaken als tvgidsen zijn ook niet vergeten. Zelf gebruik ik hem voornamelijk voor TV series (een losse plugin die echt super is) en films. De films-module is mooi gedaan want je kan filmgegevens van bijvoorbeeld IMDB laten ophalen + de cover. Idem voor albums.

Vervolgens kan het systeem ook automatisch ISO files mounten met Daemontools. Hier hoef je zelf geen losse handelingen meer voor te verrichten.

Ik zei al dat ik zo enthousiast was over de TV series plugin. De plugin haalt automatisch de informatie van de serie van het internet (van TheTVDB.com). Je krijgt er dus summaries, airdates, directors, titels en thumbnails bij. Verder krijg je in je overzicht ook "banners" of "posters" van de serie om hem aan te herkennen.

Enfin. Mediaportal laat zich snel installeren en dan werkt het. Ik heb het zowel op XP als op Vista draaidende en het bevalt nog steeds prima. Zo nu en dan heb je wel eens last van een crashje, maar dit komt vaak door plugins. Zelf gebruik ik enkel TVgemist (koppeling naar SBS, RTL en Uitzendinggemist.nl) en de TVseries plugin.

Het updaten is tot aan 1.0 final wat omslachtig geweest, maar vanaf nu gaat men patches uitbrengen in plaats van dat je het geheel opnieuw moet installeren.

Ik gebruik het dagelijks en het bevalt me prima. Er zit standaard ondersteuning aan boord voor diverse afstandsbedieningen waaronder de Microsoft Mediacenter remote.

Misschien vraag je je af waarom Mediaportal en niet bijvoorbeeld Windows Mediacenter?
Hier heb ik zelf een paar redenen voor:
  • Mediaportal is gratis
  • Mediaportal is opensouce; iedereen kan er verbeteringen in aanbrengen
  • Mediaportal is uitbreidbaar; iedereen kan er skins en plugins voor bouwen
  • Mediaportal heeft een goede community met actieve leden, die je graag verder helpen
  • Mediaportal bevat meer functies van Mediacenter (al dan niet via plugins)

Heb jij ook een MediaPortal?

Ook ik heb MediaPortal al een hele tijd draaien. Eerst onder XP en de laatste tijd onder Vista 32 bits. Met TV Series plugin, Moving Pictures plugin voor een mooiere weergave van films, youtube, lastfm, emulators en uitzending gemist. Alles werkt redelijk stabiel: updates van MS willen nog weleens roet in het eten gooien (uitzetten dus). Icm met logitech harmony erg confortabel. Menus zijn inderdaad niet al te snel. Vooral icm met netwerkshares.
De vogel scene is idd sterk afhankelijk van de gebruikte hardware en codec, maak zelf ook gebruik van mediaportal onder Vista (32bit) en in combinatie met een 8800GTS (Purevideo HD) voor het afspelen van de HD films, powerdvd is dan alleen nodig voor het kunnen gebruiken van het hardware matige decoderen van de videostream, in mediaportal moet je aangeven in de configuratie dat je voor x264 codering de powerdvd decoder gebruikt, pas dan is de CPU in mindere mate een beperkende factor.

Zelfde geld voor ATI's AVIVO HD, met de juiste harware en instellingen is dit een van de beste mediaportals die er is, zeer uitgebreid en vrij in de keuze voor het gebruiken van specifieke decoders, iets dat in mediacenter gewoon niet kan (zonder onder water getweak).
Stream je ook? of download je content en kijk je het vanaf je hd?
Ik heb een externe netwerkschijf waar een deel van mijn data op staat. Dit kan hij ook gewoon aan, UNC paden zijn geen probleem.

De rest van de content staat op mijn 1TB schijf waarop ook het OS staat.
Gebruik het nu ook een tijd! Erg fijn programma! Traagheid heb ik eigenlijk weinig last van... Soms wel wat haperingen in de films. Raad het iedereen aan zeker met LCD TV en HDTV Films/ Series! Ook met Logitech Harmony's!

[Reactie gewijzigd door hwmook op 16 maart 2009 16:24]

de traagheid zit hem in de menu('s) niet in het afspelen zelf.

oh en tevens heb ik met mediaportal ook de beruchte "bird scene" afgespeeld (nou weet ik dat dat ook grotendeels HW is maar toch)

erg fijn programma, en zoals al gezecht.. die serie plugin is super. met de view op: "Unwatched" zie je alleen de episodes die je nog moet kijken.

voor mensen met een HTPC, een echte aanrader
hmm, na het lezen van deze review moet ik mij toch ook maar eens aan een goeie HTPC wagen, goeie review! :)
Toevallig, net vandaag Media Portal geďnstalleerd op men HTPC omdat MCE maar niet deftig wou werken. Installatie verliep zéér vlot en de configuratie mogelijkheden zijn echt oneindig. In no time was alles ingesteld en kon ik vlot aan de slag. Meteen een leuke skin erop gezet.

Wel moet ik nog wat plugins nakijken, die TVserie plugin ziet er tof uit, aangezien ik veel series op HD heb staan, ook zou ik eens willen zien naar die mogelijkheid om info van IMDB te halen voor de films.

Kortom, het is goed, en ben er van overtuigd dat het nog beter zal worden, zeker en vast een MCE killer voor Windows!
Hoe is Blu-Ray / HD DVD support in mediaportal? Ik heb namelijk officiele discs en ik heb geen zin om maar weer te blijven klooien om alles aan de praat te kunnen krijgen. Ik snap dat ik een codec van een derde partij nodig heb, maar is het vervolgens goed aan de praat te krijgen?
Ik heb gisteren dan eindelijk een blu-ray speler gekocht en ingebouwd. Voor mediaportal is er inderdaad een prima plugin (wordt ook naar gelinkt in de startpost op got) en dat werkt naar mijn mening prima. I

k heb in mediaportal nu een extra linkje/knop genaamd blu-ray speler, en als ik die kies wordt automatisch powerdvd geladen (in full screen met mooie skin zodat het goed bij mediaportal past). En als ik daarmee klaar ben druk ik op de groene knop van mijn MCE remote, en dan kom ik weer netjes terug in het het menu van mediaportal.

Edit: deze plugin werkt natuurlijk ook voor hd-dvd want powerdvd kan ze allebei aan.

[Reactie gewijzigd door denyos op 23 maart 2009 10:48]

Er is een plug-in waarmee je PowerDVD zou moeten kunnen integreren (http://www.team-mediaport...,35/func,fileinfo/id,684/), maar ik heb 'm nog niet getest.
Verder heb ik ook wel andere producten getest, maar kom toch altijd weer bij Mediaportal terug vanwege de codec keuzemogelijkheid en de vele plug-ins.