Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Flex 2 14-00870 Review

clkndk 5 november 2014, laatste update op 16 november 2014, 3.582 views

Lenovo IdeaPad Flex 2 14-00870

Leuke laptop met alles wat je nodig hebt, backlight toetsen, full hd touchscreen, eindelijk is het Windows 8 legoscherm nuttig. Boot nu Linux Mint 17.1 Cinnamon, prachtig.

Pluspunten

• Full HD scherm
  • Touchscreen
  • USB3.0

Minpunten

• Schermverlichting in hoeken zeer zichtbaar bij zwart scherm
  • Minder solide bouw

Gisteren deze Lenovo Flex 14-00870 overgenomen van iemand, die hem bij een Oxxio abonnement kreeg.
Eerder had ik zijn 15 inch broertje gevonden in Tweakers als optionele computer om te kopen.
Mijn eisen waren een Intel i*-processor, full hd scherm, touchscreen, usb3.0.
Bijkomend vond ik een bedrade netwerkaansluiting en een sdcard reader wel belangrijk.

Deze laptop komt standaard met een 1366x768 scherm en ik moest echt zeker weten dat dit de full hd versie was met 1920x1080. Dit uitgezocht met een USB met Ubuntu (booten door als een gek Fn-F12 in te tikken tijdens opstart).
Op de doos stond ook FHD en dat bleek te kloppen.

Instellen van Windows8.1 duurde langer dan ik had gedacht maar daarna startte hij lekker vlot op en voor het eerst kon ik enige logica ervaren in het blokjesscherm, ooit Metro interface, van Windows 8. Dat Windows blijft echter een gedrocht zonder goede samenhang tussen Metro en desktop.
McAfee-zooi gedeinstalleerd, Firefox en Thunderbird erop en Startmenu Classic of wat de naam ook alweer precies is.

Het opstarten van een Linux-versie gaat meestal fout, maar is voor mij wel essentieel, lukt dat echt niet dan verkoop ik deze laptop weer. Al wel via Clonezilla de originele staat gebackupt en via schijfbeheer van Windows ruimte vrijgemaakt voor 2 Linux-partities en een swap. Dit wordt vervolgd.

VERVOLG
De release candidate van Linux Mint 17.1 Cinnamon vandaag gedownload en middels Unetbootin op usb gezet. Door ESC of F12 bij de BIOS-instellingen gekomen, secure boot uit en Legacy boot gekozen. Later kwam ik er pas achter dat bij de bootinstellingen niet alleen usb boot naar boven moet, maar ook de harddisk moet boven de Windows loader worden gezet.
Vanaf usb de live Mint geboot zonder enig probleem. Tijdens installatie de partities gekozen die al onder Windows door mij waren gemaakt. Er blijkt ook een heel kleine partitie gemaakt te moeten worden waar het BIOS de bootcode van GRUB in kan zetten, deze ook gekozen. Heeft iets met GPT en EFI te maken.
Toen Mint geboot (waarin ik nu tik). Alles lijkt out-of-the-box te werken, het touchscreen alleen nog als muisfunctie, niet multitouch, moet ik nog uitzoeken.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Flex 2 14-00870?