Logitech Harmony Touch Review

djoelzz 2 november 2014, 1.467 views

Logitech Harmony Touch

Prima afstandsbediening die zeer gemakkelijk te configureren is. De software biedt je de mogelijkheid om de afstandsbediening geheel naar eigen wens in te richten. De beperkte batterijduur en knoppenindeling vormen een minpunt, maar dat wordt goedgemaakt door alle andere positieve aspecten.

Pluspunten

• Zeer gemakkelijk te configuren en alles naar eigen wens in te stellen
  • Ligt lekker in de hand
  • Maakt alle andere afstandsbedieningen overbodig, kan 15 apparaten aansturen

Minpunten

• Knoppen indeling niet altijd even praktisch (plaatsing videoknoppen aan bovenzijde).
  • Accuduur is beperkt (op een volle accu enkele dagen te gebruiken)

Configuratie Score: 4
Aanleiding

Na jaren een Harmony 700 te hebben gebruikt, was deze toe aan vervanging. Ik was niet meer helemaal tevreden, omdat ik me al een tijdje ergerde aan de beperkte IR straal (precies richten was noodzakelijk). Daarnaast liep het wisselen tussen activiteiten niet soepel en ontbreekt een batterij indicator.

Omdat ik zeer te spreken was over de gemakkelijke configuratie, was ik er snel uit dat het weer een Logitech ging worden. De keus viel uiteindelijk op het meest gangbare model, de Touch.

Configuratie

Het instellen van de juiste apparaten is een fluitje van een cent. Je maakt hiervoor gebruik van het tooltje MyHarmony. Bij de eerste verbinding wordt ook gelijk de firmware van de afstandsbediening geupdate. De afstandsbediening kan maximaal 15 apparaten bedienen. In mijn geval zijn het er 5:
- TV
- versterker
- Digitale receiver
- Media player
- Xbox

Het grote voordeel van universele afstandsbedieningen is natuurlijk dat je activiteiten kunt instellen. Voor de activiteit `TV kijken`, gebruik ik bijvoorbeeld drie apparaten. Voor deze activiteit wordt automatisch vastgelegd dat ik kanalen kies via de digitale receiver, maar als ik het volume wijzig gebeurt dat op de versterker.

Hier bemerkte ik een groot verschil met mijn `oude` Harmony 700. Deze heb ik echt nog moeten tweaken na het instellen van de apparaten, om de activiteiten soepel te laten lopen. Door het inbouwen van vertragingen, wijzigen van de volgorde van opdrachten etc is dat uiteindelijk gelukt, hoewel er soms toch fouten optraden. Bij de Harmony Touch heb ik geen enkele instelling op dit vlak hoeven te maken: de activiteiten werken perfect.

Uiteraard biedt Harmony de mogelijkheid om alles te configureren zoals jij dat wil, tot op het niveau van elk knopje voor elke activiteit. Via MyHarmony is dat heel gemakkelijk.

Een leuke toevoeging is de mogelijkheid om je kabelprovider en postcode op te geven, waarna bepaalt kan worden welk zenderpakket je hebt. Hierna worden alle kanalen, inclusief logo, toegevoegd op de afstandsbediening. Zelf heb ik dit (nog) niet gedaan, maar door het instellen van favorieten kun je op deze manier een mooie "startpagina" maken.

Hardware

De afstandsbediening ligt fijn in de hand. De onderzijde is iets zwaarder, omdat daar de accu is geplaatst, maar dat is juist prettig bij de bediening.

De knoppenindeling was voor mij een twijfelpunt. De fysieke nummerknoppen zijn immers verdwenen en alleen nog op te roepen via touchscreen/display. Vooral bij het snel willen schakelen naar een bepaald kanaalnummer kan dit een handicap zijn, hoewel dat wordt ondervangen door de mogelijkheid om je eigen favorieten toe te voegen aan het startscherm.

En nadeel vind ik wel dat de plaatsing van de videoknoppen. Deze zijn helemaal aan de bovenzijde geplaatst, terwijl de ergonomie van de afstandsbediening erop gericht is dat je hem onderaan vasthoudt.

De afstandbediening wordt geleverd met een oplaaddock. Dit werkt prettig, omdat het dan niet meer nodig is om elke keer een USB kabel aan te sluiten (zoals bij de Harmony 700 het geval was).

Algemene opmerkingen

Enkele algemene opmerkingen die mij opvallen bij het gebruik:
- De batterijduur is beperkt. Op een volle accu kan de afstandsbediening enkele dagen worden gebruikt.
- Het touchscreen is erg gevoelig. Op zich is dat positief, maar bijvoorbeeld bij het gebruiken van de videoknoppen aan de bovenzijde van de afstandsbediening, is het mij al regelmatig gebeurd dat ik per ongeluk ergens op klikte.
- De grootste stroomverbruiker is het touchscreen. Je kunt de duur dat het scherm aanblijft instellen, om zo de batterij te sparen. Echter, ik mis een optie in de instellingen. Wanneer je eenmaal in een activiteit zit, kun je prima de activiteit sturen zonder het touchscreen. Wanneer het volume wordt gewijzigd bijvoorbeeld, springt toch steeds het touchscreen aan. Dit kan niet worden uitgezet.
- Erg prettig is de aanwezigheid van een Home en Favorieten knop, waardoor je altijd in 1 x terug kunt, ongeacht in welke activiteit je bezig bent.
- De optie bestaat om een activiteit met alleen het Touchscreen te bedienen. Met swipen kun je dan het volume of de kanalen wijzigen. Deze optie heeft in mijn optiek geen toegevoegde waarde omdat de fysieke knoppen ook aanwezig zijn.
- De infrarood straal is breder/krachtiger ten opzichte van mijn oude Harmony 700.
- Instellingen kunnen ook worden gewijzigd op de afstandsbediening zelf, het is dus niet nodig om altijd een USB connectie te maken met je PC.
- De afstandsbediening beschikt over de mogelijkheid om hem iets leren (functie oude afstandsbediening), maar deze optie heb ik niet nodig gehad omdat al mijn apparaten in de database aanwezig zijn.

Opmerkingen en vragen zijn welkom.

Heb jij ook een Logitech Harmony Touch?

Leuk beschreven en uitgelegd heb hem zelf ook.

Nu heb je het over dat je geen tijd kan instellen hoelang het scherm aanblijft maar dat kan je wel instellen, raar dat je deze niet hebt.

Instellingen (icoon 3 streepjes rechts onderaan) Afstandbediening 》Vergrendelingstijd - daar kan ik van 0 tot 30 seconden instellen hoelang ik het scherm aan wil laten na een aktie.

Over de accu duur vind ikzelf niet zo storend dat hij maar een paar dagen mee gaat op een volle accu, kijk 's avonds als ik hem wil wegleggen hoeveel stroom er nog inzit en bij weinig zet ik hem op de oplader, 's morgens weer pakken, klaar.

Wat ik zo leuk vond was dat als hij in de lader stond en helemaal was opgeladen, dat dan de verlichting van de toetsjes gingen branden maar nadat ik de laatste Update had gekregen was dat eruit gehaald.

Volgens een Helpdesk medewerker waren er klachten omdat het branden van de knop-verlichting "geld kost" 8)7 nouja, 1 keer op de beldeur drukken als er iemand voor de deur staat, kost meer :+

Ben het met je eens dat de video knoppen niet zo op een handige plaats zitten, soms als ik een film wil pauseren gebeurt het nog wel eens dat ik met een gedeelte van mijn hand het touch-scherm raak waardoor mijn routine-functie (tv, versterker, NAS) onderbroken word zodat ik de bediening kwijt ben.

Tot zover maar weer ...
Bedankt voor je reactie.
Dat staat er niet volgens mij. Wat ik bedoel te zeggen: wanneer ik in een activiteit zit, hoeft van mij het scherm niet op te lichten als ik bijvoorbeeld het volume wijzig. Dat is niet in te stellen.

[Reactie gewijzigd door djoelzz op 3 november 2014 12:19]