Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS414j Review

mouse86 26 oktober 2014, laatste update op 26 oktober 2014, 2.639 views

Synology DiskStation DS414j

Enorm gebruiksvriendelijk apparaat. Voor Android, Windows en iPhone zijn er apps. Er zit ook een dropbox vervanger bij genaamd Synology Cloudsync. Het werkt hetzelfde als Dropbox, dus geen ingewikkelde IP's of router instellingen noodzakelijk, alles wijst voor zich. FANTASTISCHE Synology support heb ik ervaren!

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Support Synology
  • Laag stroomverbruik
  • Dropbox vervanger
  • Makkelijk uit te breiden

Minpunten

• Geen

Voorwoord

Voorheen heb ik altijd zelf een centrale server gebouwd. Om dataverlies te voorkomen door het stukgaan van een harde schijf heb ik in het verleden diverse mogelijkheden geprobeerd zoals onboard raid, external PCI raid, software raid en uiteindelijk ben ik geëindigd +-3 jaar geleden door gewoon 2 schijven erin te plaatsen en via een windows app ze te laten syncen.

Dat ik zoveel heb uitgeprobeerd kwam door het feit dat er op den duur altijd weer iets mis waardoor er aandacht / tijd nodig was om het weer te herstellen, vaak wist ik niet precies meer was hoe ik het x aantal maanden geleden in elkaar had gezet en bleef het soms dagenlang in error staan waardoor er kans was op permanente dataverlies. Dit was destijds nog in mijn studententijd, dus er was uiteindelijk wel weer tijd zat om het op te lossen.

Crash!

Onlangs begon er een harde schijf te "tikken", het geluid dat de hard disk na ruim 3 jaar is overleden. Dacht dat alles nog steeds goed ingesteld was door het syncen, maar blijkbaar deed de app dit al 6 maanden niet meer omdat het een database corruptie had. Dus ik had geen recente backup meer van mijn data thuis. Gelukkig had ik ook Crashplan, een backup service die de gehele server back-upt naar de crashplan-cloud. Daarbij krijg ik elke week een melding van crashplan hoe de status van al mijn PC's en server ervoor staat, zo weet je zeker dat er niets mis gaat.

Als reactie op bovenstaande ben ik gaan kijken welke kant en klare mogelijkheden er bestaan. Want inmiddels nu ik fulltime werk, heb ik niet meer de tijd om dagen te gaan hobbyen.
Ik had eerder een Drobo central storage server bij een kennis in werking gezien en was daarvan wel gecharmeerd. Echter na het opzoeken van de prijs ben ik gaan kijken naar alternatieven. Ik kwam uit op de Synology reeks, waar veel (positieve) reviews van waren te vinden.

De redding van Crashplan

Omdat ik geen recente backup meer had, was crashplan m`n laatste optie, want die zorgt dagelijks voor een backup van het hele systeem. Ik heb mijn 2TB backup die bij crashplan had staan in 3 dagen gedownload naar een reserveschijf die ik nog had liggen, ik was bang dat dit vééél langer zou duren.

Instellen Synology

Ondertussen had ik ook de Synology binnen gekregen en heb ik daar gauw 3 schijven in gestoken; 1.5TB, 2TB en 3TB. De eerste 2 had ik al liggen en de laatste had ik extra aangeschaft.

Bij de eerste keer aansluiten is er een gebruiksvriendelijk wizzard systeem die je grafisch leidt door de noodzakelijke stappen. Ik heb gekozen voor 1 disk redundancy wat inhoud dat er één schijf kapot mag gaan zonder dat ik mijn data kwijt ben. Je kunt ook kiezen voor 2 disk redundancy , waardoor er 2 schijven tegelijk stuk mogen gaan zonder dat je gegevens kwijt bent, echter gaat dit ten koste van de ruimte. Synology heeft een handige calculator (google "Synology calculator disk space") waarmee je eenvoudig kan zien hoeveel beschikbare ruimte je hebt voor de gekozen configuratie.

Dat ik kies voor 1 schijf redundancy heeft ermee te maken dat ik ook crashplan gebruik, dus als nou echt het noodlottige toeval gebeurd dat 2 disk tegelijkertijd stuk gaan, dan heb ik altijd nog iets achter de hand.

Synology CRASH!

Nadat ik mijn backup van crashplan weer terug had gezet op de Synology had ik nog een schijf erbij gedaan van 3TB, die had ik toch nog liggen. Nadat ik hem erin had gezet, en via de webinterface had ingesteld dat hij deze disk mag gebruiken om het systeem uit te breiden, begon Synology aan het uitbreiden proces. Dit duurt lang, ongeveer anderhalve dag. Helaas na 5 minuten ging het mis, ik deed de kast waar de synology in zat dicht en daarmee kwam ik tegen het uit-knopje van de stekkerdoos. Precies tijdens de rebuilt was er dus een stroomonderbreking. Na opnieuw opstarten van de Synology kreeg ik de melding dat volume gecrashed is, ik kon ook niet meer bij mijn backup. Het apparaat gaf aan de pariteit te controleren, wat ruim een dag duurde, maar uiteindelijk leverde dit niets op. Ontzettend balen dus!!

Ik heb contact opgenomen met Synology, in de hoop dat die nog wat voor mij konden doen. Ik stuurde via webinterface een support ticket en kreeg na paar minuten de melding dat het zeer druk was bij de support desk en dat een reactie tot 3 dagen kon duren. Aansluiten daarop dacht ik, ik stuur ook gewoon een mail via de support website van Synology.
Dit bleek geen slecht idee, via de website van Synology werd ik binnen 5 uur geholpen door iemand uit Taiwan (hij reageerde 4 uur Nederlandse tijds s'nachts). Hij vroeg of ik mijn Synology remote assistance wilde inschakelen en hierbij krijg je een lange code te zien die je moet doorgeven aan support.

Vervolgens zag ik via de logboeken dat er diverse keren via SSH en de webinterface op afstand werd ingelogd. Daarop kreeg ik een email dat ik een dag moest wachten want hij had wat gedaan aan de Synology wat ongeveer een dag moest duren. De volgende dag kreeg ik opnieuw een mail met daarin dat mijn data weer beschikbaar is. Wel met de mededeling dit op een externe harde schijf te zetten en vervolgens het systeem opnieuw in te stellen.

Klasse dat ze remote assistance hebben ingebouwd en zo een probleem kunnen verhelpen.

DropBox

Synology heeft een ware Dropbox killer ingebouwd zitten genaamd Synology Cloudsync. En de apps voor de telefoon gaan verder dan waar Dropbox stopt; je kunt namelijk synchroniseren met mappen op je telefoon. Iets wat met dropbox niet mogelijk is want daar kan je foto's alleen van je telefoon naar Dropbox toe, wis je het in je dropbox, dan is het niet automatisch gewist in je telefoon.

Ook dit werkt weer zeer gebruiksvriendelijk. Je hoeft niets qua IP's of router in te stellen. Je krijgt kan een naam kiezen voor je server, en dit voor je ook in bij de apps tezamen met je wachtwoord. Vervolgens werkt het.

Ik vind het een fijn gevoel dat ik mijn data nu in eigen beheer heb en dat ik niet een nieuw abonnement hoef af te sluiten bij Dropbox.

Al met al ben ik BIJZONDER tevreden met Synology, en hun snelle support heeft me alleen maar nog meer vertrouwen gegeven in het systeem.

UPS

Om herhaling te voorkomen, heb ik een UPS aangeschaft voor de Synology. Zo hoef ik ook bij stroomuitval niet bang te zijn dat ik mogelijk weer contact moet opnemen met support. Volgens synology kan je de UPS aansluiten via USB zodat de Synology vanzelf afsluit bij een stroomstoring.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS414j?

Beste,

dit is een zeer uitgebreide en interessant review waardoor ik ook intresse heb gekregen in dit product.
Welke UPS raad je aan voor dit product of maakt dit niet zoveel uit?
Ik heb de lijst met ondersteunde UPS'en gevonden op de website van Synology en dit zijn er heel wat.

Gr,
Ik heb deze APC ups gekocht:

pricewatch: APC Back-UPS 800VA, 230V, AVR, SCHUKO Sockets

Wordt ondersteund door de Synology. Prettige vind ik dat deze de Synology ruim 50 minuten online moet kunnen houden. Met het oog dat de batterij in de toekomst wat minder wordt, heb ik ruime marge dat hij voorlopig goed blijft werken de UPS :).
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal het eens bekijken ;)

Gr,