Seagate Desktop HDD, 2TB Review

MartijnGP 25 oktober 2014, 554 views

Seagate Desktop HDD, 2TB

Ik kan hier vrij kort over zijn, dit is een waardeloze schijf. De eerste DOA, de tweede overspoelt me na nog geen week met IO errors en een hels kabaal bij benaderen.

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Duurkoop
  • Onbetrouwbaar!
  • Kabaal!

Zoals al gezegd in de samenvatting kan ik over deze schijf vrij kort zijn; waardeloos. En dat verbaast mij ten zeerste moet ik zeggen, ik gebruik al zo lang ik mij kan herrinneren bij voorkeeur Seagate schijven, simpelweg omdat ik er nooit gedonder mee heb gehad. Met Samsung en Hitachi (waarschijnlijk geheel toevallig natuurlijk) wel, dus vandaar. Puur een gevoelskwestie.

HTPC kwam wat storage te kort. Er hingen wat 250 GB schijven aan, een 500 GB schijf en een externe schijf. Vrij onhandig, dus besloten de hele boel op één 2 TB schijf onder te brengen. Lekker overzichtelijk en dan past alles tenminste in de kast. Omdat ik de schijf eigenlijk alleen als storage gebruik en bij hoge uitzondering wat lichte games er vanaf draai was performance me niet zo belangrijk. Vandaar ook dat ik geen aandacht besteed heb aan of ik nou het model met twee of drie platters heb. Naar mijn weten het model met drie. Over de lees- en schrijfsnelheden heb ik dan ook niks te klagen. Echt iets zinnigs kan ik daar niet over zeggen, want intensief gebruiken doe ik hem niet en bij een benchmark vliegen de IO errors me om de oren.

In ieder geval, schijf besteld bij Mycom en hier twee straten verderop opgehaald. Ideaal. HTPC uit elkaar, schijfje erin en opstarten. Op de schijf bevond zich een partitie die zich voordeed als FAT van 4.1 GB. Niet beschrijfbaar, niet leesbaar. Fatmatteren van de schijf wilde ook niet, wederom vlogen de IO errors in het rond; de exacte foutmelding moet ik helaas schuldig blijven. Nog maar eens terug naar de BIOS om te kijken of één en ander wel goed stond. SATA mode stond op AHCI en aangezien mijn onboard controller niet veel meer opties heeft, maar weer gereboot. Schijf weg. Terug naar de BIOS weer. Ook daar is de schijf nergens meer te bekennen. Terug in de doos gevouwen en teruggebracht.

Weer terug bij MyCom kreeg ik, erg netjes, zonder gezeur een nieuw exemplaar mee. Deze werkte wel direct zonder problemen. Even geformatteerd en direct wat films naartoe verplaatst. Dit ging vrij aardig, al hoorde ik wel één en ander gepiep en gekraak uit de schijf komen. Nou is er in andere reviews al te lezen over het 'chirping noise'. Ik heb dat maar de schuld gegeven, heb even mijn flie transfers afgewacht en besloot de firmware maar eens te upgraden. Bleek niet mogelijk, mijn schijf had als model 1CH164. Dit blijkt een nieuwe revisie van begin dit jaar te zijn die de nieuwe firmware al aan boord heeft. Een recentere dan CC29 lijkt niet beschikbaar.

Dat maar even gelaten voor het wat was en de schijf in gebruik genomen. Nu, een week later, is de schijf 'af en toe' benaderbaar. Wanneer dit het geval is, produceert de schijf een aanzienlijke herrie. Continue een soort piep, gevolgd door het opnieuw opspinnen van de schijf. Dat kan natuurlijk eens gebeuren na wat inactiviteit, maar niet letterlijk elke zes seconden. Ik heb de SMART data er eens bijgepakt en die vertoont in principe niks geks, maar het behoeft geen uitleg dat dit soort gedrag nou niet bepaald vertrouwen schept in een schijf. En dat nog los van het feit dat de data doorvoer tot stilstand komt tijdens dit soort grappen, waardoor een 1080p video behoorlijk hapert van tijd tot tijd.

De monitor tools van Seagate zijn alleen beschikbaar voor Windows, helaas. Nou heeft de laatste Windows bak hier in huis al in geen half jaar meer aangestaan, maar ik heb die toch even onder het stof vandaan gehaald. Ook daar ditzelfde gedrag met het piepen en spinnen van de schijf. De Seagate tools nemen niets bijzonders waar op 762 spinups na (de schijf draait 24/7 in een HTPC en heeft buiten het openen van wat video files niets te doen). Echter ook hier weer leesfouten, opnieuw opspinnen en dergelijke grappen.

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik deze schijf niet meer vertrouw. Hij gaat morgen wederom terug naar MyCom, en ik zoek wel een andere uit. Nou ben ik me er natuurlijk wel van bewust dat dit model niet voor niks vier sterren heeft. Het lijkt me dat ik gewoon pech heb gehad met mijn twee schijven, maar voor mij reden genoeg om voorlopig niks meer uit deze serie aan te schaffen. Helaas.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 2TB?

Meer advertenties

Op dat onderzoek was ook de nodige kritiek, maar de schijf van Toshiba ( gemaakt in de fabrieken van Hitachi) die ik heb is inderdaad erg snel en erg goed voor de prijs. pricewatch: Toshiba DT01ACA200, 2TB
Ach en dan nog zijn het maar statistieken. Zoals ik al schreef heb ik gewoon hele dikke pech gehad met twee verrotte schijven achter elkaar. Dat zou normaal gesproken niet moeten gebeuren.

Desalniettemin gaat het zeker bij privé gebruik niet alleen om de statistieken, maar vooral om het gevoel wat je bij een schijf hebt, ik denk dat ik je niet hoef huit te leggen waarom je je niet prettig zult voelen bij een schijf die al piepend en krakend er rustig tien seconden voor uittrekt om zijn inhoud te presenteren.
Snel boeit me niet zo als het puur voor opslag is. Betrouwbaarheid wel..