Microsoft Surface Pro 3 Ci7, 8GB, 512GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

Ireyon 24 oktober 2014, laatste update op 21 juni 2016, 3.101 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci7, 8GB, 512GB, Win 8.1 Pro Zilver

De Surface Pro 3 maakt alle verwachtingen meer dan waar. Microsoft heeft een ontzettend degelijke en krachtige tablet op de markt gezet. Helaas wel een tablet met een prijskaart.

Pluspunten

• Laptop/tablet
  • Touchscreen
  • Surface Pen
  • Gewicht
  • Prestaties

Minpunten

• Aanschafprijs
  • Dure accessoires
  • Positie Start-knop

SURFACE PRO 3 REVIEW

9. FIRMWARE FIXES
  10. CONCLUSIE
  11. CHANGELOG

INLEIDING

Begin dit jaar werd de Surface Pro 3 (SP3) officieel aangekondigd door Microsoft met als opvallende kenmerken de nieuwe kickstand, het afwijkende schermdiagonaal met een resolutieverhouding van 3:2 en de verbeterde Type Cover keyboard. Vanwege deze toch wel bijzondere eigenschappen heeft dit apparaat mijn interesse weten te wekken. Microsoft durft hierbij zelfs te beweren dat je met deze Surface Pro 3 je laptop de deur uit kan doen. Dat heb ik dan ook gedaan, deels ook om de aanschaf van deze Surface te bekostigen.

Met die laatste opmerking in gedachte schrik je allereerst behoorlijk van de prijzen die Microsoft vraagt voor dit apparaat. Ik blijf het nu nog even ‘dit apparaat’ noemen want of de Surface Pro 3 nu een laptop, een ultrabook of een tablet is, daar ben ik nu nog niet over uit. Gelukkig zijn er nog wat configuratieopties om voor een relatief laag bedrag toch een Surface te kunnen aanschaffen. Zo valt er op processorgebied voor de Surface 3 te kiezen uit de 4e generatie i3-, i5- en i7 processoren, allemaal uit de Haswell serie. Daarnaast is er een 4GB of 8GB RAM uitvoering (niet configureerbaar, komt per model en CPU) en keuze uit opslag tussen de 64GB en 512GB.

Helemaal slikken is het als je naar de prijzen voor opslag kijkt. Iedere verdubbeling van opslag gaat je namelijk een goede ¤300 kosten. Het instapmodel bevat 64GB aan opslag en met aftrek van het OS blijft er nog ongeveer de helft van over. Anno vandaag is 32GB zeer weinig en je wordt dan al snel verleid tot het aankopen van meer opslagcapaciteit. Gelukkig kan de SP3 overweg met microSD geheugenkaarten om het gebrek aan opslag te compenseren. Ook is het niet onaardig dat je met een Office365 abonnement nog eens 1TB in de cloud er bij krijgt.

TIP: Als je een MicroSD kaart gebruikt, mount deze dan als directory in Windows voor naadloze intergratie en uitbereiding op de harde schijf.

En als laatste wordt je nog bijna verplicht om de Type Cover keyboard er bij te kopen. Ervaring met een Surface 1 en 2 leert dat deze keyboards bijna noodzakelijk zijn om fatsoenlijk met het apparaat te kunnen werken. Voor deze astronomische bedragen had een Type Cover bij de aanschaf inbegrepen moeten zitten. Het on-screen toetsenbord werkt natuurlijk ook, maar typt lang niet zo lekker en snel als een fysiek toetsenbord.

Kan de SP3 alle verkoopargumenten waarmaken? Op 29 augustus 2014 kwam de postbode deze aanwinst bezorgen en ben ik de proef op de som gaan nemen. Deze review is dan ook geheel op de SP3 gemaakt.

SPECIFICATIES

BesturingssysteemWindows 8.1 Pro 64-bit
ProcessorIntel Core i7-4650U @ 1.70GHz, Haswell ULT 22nm Technology
RAM8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 798MHz (12-15-15-34)
MoederbordMicrosoft Corporation Surface Pro 3 (SOCKET 0)
GrafischGeneric PnP Monitor (2160x1440@59Hz), Intel HD Graphics 5000 (Microsoft)
Opslag256GB Hitachi HFS256G3AMNB-2200A (SSD)
GeluidRealtek High Definition Audio
Afmetingen29,21cm x 20,14cm x 0,91cm
Gewicht~800g (zonder toetsenbord)
SensorenOmgevingslichtsensor, Versnellingsmeter, Gyroscoop, Magnetometer
Poorten1x USB 3.0, 1x microSD, 1x 3,5mm Audio Jack, 1x Mini-DisplayPort, 1x Cover poort
Extra’sTPM (BitLocker enabled)

DOEL VAN DE AANKOOP

Waarom zou iemand flink geld willen investeren in deze Surface Pro 3? Goedkoop is deze laptop/tablet absoluut niet. Sla de pricewatch er maar op na en je ziet dat je voor ¤400 met gemak een i3 laptop kan vinden. Jammer genoeg is er geen RT versie meer van de Surface 3. Misschien ook wel beter gezien de power die in dit apparaat zit. Het doel van een mogelijke aanschaf moet gezocht worden om allerlei losse apparaten (laptop, tablet, e-reader, tekenpen) de deur uit te doen.

Persoonlijk heb ik voor de SP3 gekozen vanwege de TPM chip en BitLocker. Hiermee voldoet de Surface aan de één van de BYOD eisen die bedrijven (mogelijk) stellen aan het gebruik van eigen apparatuur. Daarbij heeft de SP3 standaard de Pro versie van Windows 8.1 geïnstalleerd staan en kan hiermee in een domein geplaatst worden.

Hobbymatig ben ik graag bezig met tekenen en schetsen. De SP3 kan je gemakkelijk mee naar buiten nemen om te schetsen mee te maken en om te tekenen. Onderuitgezakt op de bank heb je ook nog steeds het gevoel dat je pen en papier in handen hebt. Jammer dat Autodesk Sketchbook nog niet geoptimaliseerd is, maar Microsoft’s eigen Fresh Paint bijvoorbeeld werkt erg intuïtief en de SP3 voelt aan alsof tekenaars veel te zeggen hebben gehad in het design.

De SP3 is mijn kladblok voor aantekeningen, documentenbak en e-reader in één. Lezen vanaf het scherm werkt prettig. Als ik een idee heb of ik wil een aantekening maken dan kan ik met een druk op de Surface Pen snel OneNote activeren en beginnen met schrijven of schetsen.

De enige reden dat ik voor een i7 variant heb gekozen is dat ik graag het maximale uit dit apparaat wil halen. Programmeren, ontwerpen, gamen, het kan allemaal. Hyper-V draaien? Geen probleem. Het mag een flinke duit kosten, echter naar mijn mening is de SP3 dit allemaal waard omdat er zoveel apparaten mee vervangen kan worden, inclusief de desktop. Wat ook enigszins helpt is dat ik nog vakantiegeld over had omdat ik dit jaar niet op vakantie ben geweest.

IN DE DOOS

Geen poespas of franjes rond en in de verpakking. Iets wat ik persoonlijk erg kan waarderen. Simpel de doos, wat opbergvakken en klaar. De doos bevat de Surface, de lader, de Surface Pen en een minimalistisch boekje.

In de doos

De Type Cover komt nog met een flapje waar je de Surface Pen in kan ophangen en die je aan de onderkant van de cover kan vastplakken. Vastplakken ja, want waar in de eerdere Surface modellen een uitsparing was gemaakt om de pen in op te bergen heeft deze SP3 dat niet meer om de eenvoudige reden dat er gewoon geen ruimte is. De SP3 is dunner dan de Surface Pen. Het is alleen zo jammer dat het opbergflapje zo goedkoop aandoet en dat de lijm de eerste keer sterk is, maar de tweede keer het flapje verplaatsen de lijm al een stuk minder hecht. Raak je het flapje kwijt dan kan je voor ¤5 een nieuwe kopen bij Microsoft.

Het alternatief is dat je de Surface Pen aan de magneet van zowel het toetsenbord als de ingang van de oplader kan ophangen. Maar dit is niet robuust en de pen valt al snel er af. De Surface Pen vervangen kost je overigens ¤50 dus het beste alternatief is een degelijke hoes kopen waar de pen in opgeborgen kan worden. Laat Microsoft die nou toevallig ook verkopen, voor ¤50.

De Surface Pen heeft nu twee AAA-batterijen nodig omwille van de bluetooth verbinding met de Surface. De vorige Surface modellen hadden een “passieve” pen, maar de Surface Pro 3 heeft een “actieve” pen met een bluetooth verbinding. Deze batterijen worden gelukkig standaard meegeleverd. Hoe lang een setje batterijen mee gaat moet ik nog testen.

BENCHMARKS

Harde feiten en cijfers vertellen soms een ander verhaal dan persoonlijke gebruikservaring. Daarom heb ik een aantal benchmarks gedraaid om de prestaties van de SP3 te meten en uit te drukken in cijfers om deze te vergelijken met andere apparaten.
Achtergrond
Deze tests zijn niet uitgevoerd op een schone installatie maar na meer dan een maand met de SP3 gewerkt te hebben. Zo heb ik Avast! Antivirus en CCleaner draaien die mogelijk de resultaten (nadelig) kunnen beïnvloeden. Ook staat Outlook en Word open.

Het voordeel hiervan is dat deze benchmarks de realiteit beter benaderen. Het lijkt mij dat niemand dit apparaat koopt om alleen maar naar de desktop te staren na een nieuwe installatie. Alle testen zijn overigens uitgevoerd met de SP3 aangesloten op netstroom en energieprofiel “gebalanceerd”.
Opslag
Voor opslag heeft Microsoft gekozen voor een redelijk anonieme Hitachi SSD van het type HFS256G3AMNB-2200A. De snelheden zijn goed, maar niet super, en het kopiëren van data van en naar de Surface verloopt vlot. Overigens niks te klagen over deze keuze.

Crystal Disk Mark 50Mb blockCrystal Disk Mark 1Gb blockCrystal Disk Mark 4Gb block
Accu
De accuduur van de SP3 wordt geadverteerd op 9 uur. In werkelijkheid kom je daar best wel in de buurt van, maar dat is sterk afhankelijk wat je allemaal draait aan applicaties.

Zo heb ik een paar testen uitgevoerd door een op gemiddelde werkdag met de accu te werken. Hiermee kom ik tussen de 6 á 9 uur werken uit, met als voornaamste activiteiten Outlook, Office en browsen. Met video kijken gaat de accu al wat minder lang mee, zo’n 4 tot 6 uur, en met het spelen van (intensieve) games houdt het al snel op bij de 2-4 uur.

De stand-by tijd is overigens na de september firmwarepatch zeer goed. Een week op stand-by is zeker haalbaar en net als bij de iPad hoor je nog steeds geluidjes dat je nieuwe mail hebt of bijvoorbeeld er een Skype oproep binnen komt.

Batterijgegevens
Sample 1
Sample 2

Bovenstaande grafieken geven het verloop van de batterij aan over een dag werken. De eerste grafiek geeft het verloop aan van een dag intensief bezig zijn met de SP3. Daar bedoel ik mee onder andere software installeren, video kijken, games spelen en dit verslag schrijven. De tweede grafiek geeft het verbruik aan onder lichte belasting, dus puur Office, Outlook en RDP naar een externe computer om daarop te werken.

Meer meetgegevens heb ik in dit Excel-bestand staan.
Grafisch
3DMark Ice Storm
Score: 39882 with Intel HD Graphics 5000(1x) and Intel Core i7-4650U
- Graphics Score 47485
- Physics Score 25560

Zoals verwacht geen bijzonder hoge scores. Alhoewel de Surface zich best leent voor een paar games, mits deze grafisch maar niet te zwaar zijn. Voor casual gaming is dit een fijn apparaat, temeer vanwege de touchscreen en het tablet-formaat waarmee je zittend of liggend op de bank prima kan gamen. Ook de Windows Store games (Halo en Asphalt) zijn vermakelijk op een scherm zoals van deze Surface.
Prestaties
- CPU (Single Core) 59cb
- MP Ratio 4,28x

Cinebench ResultatenCinebench ResultatenCinebench Resultaten

DISPLAY

Het display van de SP3 is redelijk uniek. Nog weinig devices maken gebruik van de 3:2 aspectverhouding. Deze verhouding levert in de praktijk meer informatie op in de hoogte wat prettig werkt bijvoorbeeld in combinatie met Word of Excel, maar ook met browsen. Films kijken levert een mooie ervaring op omdat de SP3 een hogere PPI (Pixels Per Inch) heeft dan een HDMI scherm.

De afmetingen van het display komen overeen met een velletje A4, waardoor aantekeningen maken met de Surface Pen in OneNote natuurgetrouw aanvoelt. Je hebt in weze een A4-kladblok in handen qua gewicht, omvang en afmetingen.

De kijkhoeken van het paneel zijn vanuit alle hoeken en standen perfect af te lezen. Er treedt geen verkleuring op. Het display heeft juist geen hele felle backlight en daarom treedt er nauwelijks bleeding op. Puur zwart is zonder kalibratie nog niet zo zwart als de bezels maar komt wel goed in de buurt, zonder dat het zwart naar grijs neigt te verkleuren.

Kleurafwijkingen kan ik helaas niet meten. De redactie van Tweakers.net heeft dit wel gedaan en hieruit blijkt dat er matige kleurafwijkingen zijn. Zo zijn er nog een aantal websites die hetzelfde melden, maar plaatsen als kanttekening dat de kalibratie standaard uit de fabriek al goed genoeg is.

Enkele voorbeelden:
- http://www.displaymate.com/Surface_Pro_ShootOut_1.htm
- http://www.anandtech.com/show/8077/microsoft-surface-pro-3-review/5

Kijkenhoeken van het schermKijkenhoeken van het scherm
Zwart is bijna zwartScherm in portrait mode
De omvang van de SP3 is een A4tjeIdiaal om mee te tekenen
Technische gegevens
Display technologie12” IPS / PLS LCD
Resolutie en aspectratio2160 x 1440 pixels (3:2)
Totaal aantal pixels3,1 MP
Pixels per Inch (PPI)216ppi (ClearType sub-pixel rendering)
Schermoppervlakte66,5inch²
Afmetingen29,21cm x 20,14cm

CAMERA

De Surface heeft zowel voor als achter een 5 megapixel camera en maakt eigenlijk nog best wel prima foto’s. Veel moet je er ook niet van verwachten, het is tenslotte een laptop/tablet en geen fototoestel, maar de kwaliteit is lang niet zo slecht als de Vaio Pro die ik voor de SP3 bezat. De foto’s zijn soms met standaard instellingen wat overbelicht. Echter biedt de Windows 8 camera-app een aantal opties, zoals ook de Lumia telefoons die hebben, om helderheid, kleurbalans en het focuspunt aan te passen. Ook het maken van een panorama foto, een sphere foto (via Photosynth) en een zelfontspanner behoren tot de opties.
Voorbeeld front camera
Front-camera SP3Front-camera SP3
Voorbeeld rear camera
Rear-camera SP3Rear-camera SP3
Rear-camera SP3Rear-camera SP3

WERKEN MET DE SURFACE PRO 3

Dat de SP3 zich prima leent voor zakelijk gebruik dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. De benchmarks laten zien dat Office applicaties en grafische designtools goed draaien. Maar hoe zet ik de SP3 in voor mijn werk en privé?

Als zakelijk alternatief voor een laptop overtreft de SP3 met gemak de traditionele laptop. Dit komt omdat de touchscreen extra (nuttige) functionaliteit biedt en in combinatie met de Type Cover lekkerder typt dan welke laptopkeyboard dan ook. Vooral als het toetsenbord aan het schermmagneetje in de bezel vast geklikt zit zodat het toetsenbord een helling krijgt. De feedback die je dan voelt is goed en ook al ben je een harde tikker, het toetsenbord zakt niet door onder druk van een toetsaanslag. Ook zitten de toetsen veel aangenamer gepositioneerd. De 2 standen waarin de Type Cover gebruikt kan worden maken dat je in een veel natuurlijker houding voor het scherm kan zitten. De lichtsensor stuurt in het donker de LEDs aan zodat de Type Cover toetsen in de avond goed zichtbaar zijn.

De Surface Pen voegt nog eens extra meerwaarde toe door de integratie met Office 2013 en OneNote. Een annotatie toevoegen binnen een document werkt goed, beter dan op een iPad zelfs. Ook handgeschreven notities maken en een handtekening zetten werkt zuiver. Zodra je de Type Cover 180 graden omvouwt en laat rusten op de achterkant van de SP3 dan worden de toetsen vergrendeld. Nu kan je de SP3 als notitieblok gebruiken, zonder dat je per ongeluk toetsen indrukt en Windows dit als een toetsaanslag registreert. Dit is dan ook de kracht van de SP3 als tablet of hybride, alles werkt feilloos en soepel. Hier is heel goed over nagedacht door Microsoft en de uitwerking is subliem.

Aantekeningen maken en doodles

Vooral tijdens vergaderingen, cursussen en eigenlijk overal waar je pen en papier voor zou pakken is de combinatie van de Surface Pen en OneNote een reden om een SP3 aan te schaffen. De input van de pen wordt zonder vertraging nauwkeurig geregistreerd en wanneer je snel scrhijft of een tekening maakt is dat geen probleem. De digitiser in het scherm en de Wacom-pen die de SP2 gebruikt die mis ik totaal niet. Het enige verschil tussen de pennen van de SP2 en de SP3 is de drukgevoeligheid van de penpunt, wat van 65k naar 256 samples gedaald is. In de praktijk merk je het verschil simpelweg niet.

De enige reden dat je een laptop zou kiezen boven de SP3 zou het schermdiagonaal kunnen zijn. Een 12inch die bijna exact de afmetingen van een A4 heeft kan niet matchen met een 15, 17 of 19-inch zware laptop. Dat laatste is een laptop zeker, want eenmaal de Surface in je handen gehad en het gemak waarin hij in een laptoptas past doet mij volledig afstappen van een traditionele laptop.

Privé gebruik ik de SP3 voornamelijk voor (zelf)studie en ontspanning. De Windows Store biedt een hoop entertainment en via Steam heb ik nog wat leuke platform- en puzzelgames om de tijd mee te doden. Als tablet werkt de SP3 in het begin een beetje onwennig. Hij is groot voor een tablet, maar niet zwaar. Je hebt alleen weinig grip of manieren om de tablet goed vast te houden, dus een goede cover is essentieel. Je zou bijna een handgreep willen bevestigen op de achterkant.

Zonder Type Cover is de SP3 lastig te bedienen. Het on-screen toetsenbord werkt niet lekker. Gelukkig kan je de lay-out van het toetsenbord aanpassen. Deze kan gesplitst worden zodat je met je duimen eenvoudig en snel kan typen. Dit werkt goed, tot je het numerieke gedeelte in het midden moet bedienen. Daarvoor moet je wel erg ver met je duimen rekken. Naast de split-variant is er ook nog handschriftherkenning. In plaats van typen schrijf je woorden in een invoerveld op en Windows zet de invoer om in tekst. Dit werkt overigens wel, echter het corrigeren is een heel karwei. Eigenlijk word je bijna verplicht om een Type Cover er bij te kopen. Wat overigens geen miskoop is maar een toetsenbord van ¤130 extra op de aanschafprijs van de Surfacee is wel erg gortig.
Een dag met de Surface Pro 3
Voor mij begint een werkweek met een ICT afdelingsoverleg. In dit overleg worden de taken en de lopende projecten besproken en waar de collega’s zich die week mee bezig gaan houden. Tijdens dit overleg gebruik ik de SP3 als notitieblok: OneNote in portrait mode en bijhouden wat er besproken wordt door korte notulen te maken.

Na het overleg zet ik Lync aan en ga ik mij bezig houden met het voeren van een aantal telefoongesprekken. Omdat Lync 2013 vrij recent in onze organisatie geimplementeerd is voer ik af en toe wat testen uit om de stabiliteit en de kwaliteit van gesprekken te testen. Soms ook even videobellen met collega’s om deze functionaliteit ook getest te hebben. Vanaf nu ben ik telefonisch bereikbaar op de Surface en ga ik aan de slag met mijn vaste werkzaamheden. Zo ben ik op dit moment bezig om een kennisdatabank aan te leggen omdat onze gezamenlijke kennis gedocumenteerd te hebben. Het typen van lange verhalen gaat heerlijk op de Type Cover en voelt niet vermoeiend aan. Je kan je armen en handen prima rusten op het toetsenbord. Ook kunnen je polsen in een natuurlijke blijven omdat je niet op de kast van een laptop hoeft te rusten, maar direct op de tafel.

Halverwege de week houden we een meeting over Lync. De voortgang van de uitrol en de problemen worden besproken. Tijdens dit overleg gebruik ik de kracht van Windows 8.1 om 3 apps tegelijk en naast elkaar open te houden voor snel contact. Ik “snap” in het linker gedeelte van het scherm de Lync app vast met een actief chatvenster. In het rechter gedeelte “snap” ik de Skype app vast. De overige vrije ruimte in het midden benut ik met de Word. Dat ziet er dan zo uit:

OH SNAP!

Overigens werkt deze lay-out, ondanks het beperkte schermoppervlakte, erg prettig. Windows apps schalen prima mee naargelang je de vensters groter of kleiner maakt.

Eenmaal in de avond is het thuis op de bank even genieten van enkel de Surface als tablet (zonder het toetsenbord) om op internet rond te struinen, wat Metro apps doornemen en ontspannen met een paar games. Als e-reader heb de SP3 nog niet goed kunnen testen omdat ik zoekende ben naar apps die e-books degelijk kunnen presenteren. Denk aan leesbaarheid, helderheid van het scherm dimmen, lettertype en readability. Jammer dat Aldiko niet beschikbaar is voor Windows.

FIRMWARE FIXES

In september heeft Microsoft een grote firmware patch uitgegeven die tal van klachten heeft opgelost. Onderstaand een klein relaas van bevindingen van de Surface van voor deze patch. Let wel, al mijn klachten zijn door de firmwarepatch opgelost en het apparaat werkt nu volledig naar behoren.

De SP3 wil na het ontwaken uit hibernate niet meer de actieve netwerkverbindingen herstellen. Bluetooth en Wi-Fi staan uit en de verbindingen kunnen niet meer hersteld worden. Probleemoplosser geeft aan dat er geen driver geïnstalleerd is voor de netwerkadapter. De driver handmatig updaten via apparaatbeheer of via de driverpack lost het probleem op. Dit is wel erg vervelend en tijdrovend om iedere keer weer opnieuw de driver te installeren. Het alternatief is om de SP3 een reboot te geven.

Ook throttling bleek bij aankoop een issue te zijn. Zo gingen de ventilatoren loeien zonder enige aanleiding ook wanneer het apparaat niks uitvoert. Ook in de stand-by mode in de opbergtas gingen de ventilatoren spontaan loeien. Hierdoor werd de SP3 gevaarlijk warm en de lucht in de tas ook. De enige remedie was om het apparaat af te sluiten en geen gebruik van stand-by te maken voor het vervoeren van je device.

Tot slot was er een probleem dat de OneNote knop op de pen nauwelijks leek te reageren. De pen verloor regelmatig de bluetooth verbinding met de SP3. Een blamage voor Microsoft aangezien de pen een van de selling-points is. Hoewel de pen zelf subliem werkt is dit probleem dan ook merkwaardig dat dit niet getest is of zelfs door de kwaliteitcheck is gekomen.

Veel klachten lijken specifiek op de i7 modellen van toepassing te zijn, maar de andere modellen hebben ook soortgelijke issues. Er is een hele discussie op Microsoft Community vol met klachten en waar Microsoft medewerkers of MVP’s ook zelf in reageren om brandjes te blussen.

Zoals gezegd heeft Microsoft een hoop problemen aangepakt met de september firmwarerelease. Ook is er een app gemaakt die verkrijgbaar is in de Windows Store en een aantal eigenschappen van de pen kan tweaken. Eigenschappen zoals de gevoeligheid en wat de knoppen op de pen doen. Voor mij heeft deze firmwarepatch geholpen en ik heb geen problemen meer met mijn Surface.

CONCLUSIE

Met de Surface Pro 3 heeft Microsoft een degelijk apparaat op de markt gezet. Dit is de visie die Microsoft met Windows 8 voor ogen heeft en wat de hardware moet kunnen met dit besturingssysteem. Alles lijkt in harmonie met elkaar te werken. Het oproepen van de charms, de Modern User Interface (MUI) en zelfs het besturen van de traditionele desktop, het werkt allemaal in harmonie met elkaar.

Toch heeft de Surface de nodige opstartproblemen gehad. Van de early adopters is ontzettend veel geduld gevraagd door alle problemen met hitte en netwerkconnectiviteit. Gelukkig worden klachten serieus genomen en heeft Microsoft reeds een hoop problemen aangepakt. Ik kan eigenlijk niet iets negatiefs melden aan dit apparaat anders dan wat non-issues zoals bijvoorbeeld de weerspiegeling van het scherm in direct zonlicht en de forse prijs.

Wel heb ik mijzelf een antwoord kunnen geven op de vraag die ik stelde in de inleiding: Is de Surface Pro 3 nu een laptop of een tablet? Ik kan volmondig roepen dat de SP3 meer is dan een laptop en zeker gezien kan worden als een vervanger voor een laptop, mits je genoegen neemt met een kleiner schermoppervlak. Als er een RT versie bestond dan waren de rollen omgedraaid en kan de SP3 meer tablet dan laptop genoemd worden.

CHANGELOG

Alle updates die te melden zijn hou ik hier bij.
13-12-2014 (Deel 2)
Blijkbaar luistert Microsoft graag naar haar klanten. Zojuist vernomen dat de Surface Hub app een update heeft gekregen die de hardware Start-toets kan uitzetten. Erg handig voor tijdens het tekenen, goede update en klantwaardering
Bron: http://www.mywindows.nl/2...ws-knop-uit-te-schakelen/
13-12-2014 (Deel 1)
Publicatiedag op Tweakers.. het heeft even geduurd :Y) . Ik zou dit artikel graag wat willen opfleuren met headers en allerlei poespas maar ik kon er geen tijd meer voor vinden. Ik hoop dat dit artikel goed in de smaak valt. Grammaticaal kan het best krom zijn, ik hoor graag de input zodat ik het artikel verder kan aanpassen.
29-10-2014
Microsoft heeft vandaag een nieuwe firmware patch uitgerold. In het kort zou deze patch de nog bestaande Wi-Fi problemen moeten oplossen. De Surface die ik gebruik heeft sinds de september patch nergens last meer van, maar wereldwijd schijnen er nog problemen te zijn met connectiviteit na wakker worden uit hibernate en problemen met betrekking tot Hyper-V.
Patch details: http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/install-update-activate/pro-3-update-history
27-10-2014
Vandaag is de MarooFolio cover voor de Surface Pro 3 bezorgt. Nadat ik de SP3 bijna uit mijn handen had laten vallen vond ik het wel tijd worden voor een bescherming. Nu zijn er wel wat covers beschikbaar maar of ze zijn niet optimaal geschikt, of ze voelen erg goedkoop aan. Besloten om de Maroo aan te schaffen bij Microsoft.

De cover weegt van zichzelf best zwaar en met de SP3 er in komt het gewicht rond de kilo uit. De hoeken van de SP3 worden in rubberen houders geklikt die het apparaat vastklemmen en in de cover houden. De kickstand van de SP3 komt te vervallen. In plaats daarvan komt de cover met zijn eigen kickstand die in slechts een enkele positie in te stellen is. Toch werkt deze stand erg prettig voor normaal typewerk en je kan nog steeds het scherm bedienen met touch. Als je de cover dubbelklapt dan heb je nog 2 andere standen, een rechtopstaande stand en een liggende stand, vergelijkbaar met de Apple cover voor de iPad.

Beschermcover SP3Verschillende posities mogelijk
Verschillende posities mogelijkVerschillende posities mogelijk

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci7, 8GB, 512GB, Win 8.1 Pro Zilver?

Mooi en duidelijk verhaal. Ik zou willen dat ik het geld voor zo'n apparaat had...
Aan de andere kant: ik heb nu een 'zware' i5 desktop met 3 monitors. Als ik jouw verhaal lees dan is de SP3 daarvoor bij lange na geen vervanger. En als tablet is hij me toch echt te duur. Niettemin een leuk verhaal over een fraai apparaat.
Dankje voor je compliment. Wat bedoel je met "geen vervanger voor een desktop met 3 monitoren"? Wat als je de dockingsstation koopt en daar je SP3 in klikt? De SP3 is meer dan een desktop, op het formaat van een A4 met het gewicht van een pakje suiker. Het is alleen een onhandig vast te houden tablet, dat dan weer wel.
Ja, dat is ook weer waar. Een dockingstation is erg handig, maar maakt hem natuurlijk nóg duurder. Maar het is natuurlijk geen vergelijking. Ik bedoel eigenlijk dat je zo'n apparaat koopt (zoals je ook aangeeft) als vervanger van bestaande apparaten. Laptop, tablet, tekentablet enz. Maar niet echt als vervanger van een zware desktop, omdat die meestal een stuk krachtiger zijn.
Neemt niet weg dat het een heerlijk hebbeding is. Het 12" formaat is ideaal voor het lezen van PDFs (die meestal A4 zijn) trouwens.
Hoi Ireyon,

Goeie review! Ik zit er over te denken om deze zomer een SP3 te kopen, omdat ik na de zomervakantie ga studeren. Echter wacht ik nog even af, in de hoop dat Microsoft stiekem niet alleen met een nieuwe Surface, maar ook met een nieuwe Surface Pro gaat uitkomen dit seizoen, misschien wel samen met Windows 10...

Maargoed, even terug naar de SP3, ik vraag me toch af hoe het nou precies zit met die kickstand. Als je bijvoorbeeld in de trein zit, of op de bank, of misschien wel in een collegezaal (weet niet wanneer dit voor jou voor het laatst is geweest, maargoed, stel je het even voor), kun je dan nog steeds goed overweg met de SP3 in combinatie met de typecover? Of zou je dan toch echt liever je tekst willen schrijven met de pen, of een tafel opzoeken? Hoe kan ik me voorstellen dat het op je schoot typen met de tablet gaat dus?
Hoi,

Lastige maar wel een interessante vraag. Persoonlijk vind ik het typen op schoot met de SP3 goed werken. Dat komt vooral omdat het een touch screen is, dus heb je geen muis nodig en een oppervlakte om de muisaanwijzer te verplaatsen. Daarnaast is het toetsenbord ideaal omdat het zeer dun en eigenlijk prima meeveert met de aanslag van het tikken. Je kan ook het onscreen toetsenbord gebruiken in combinatie met je vingers of de Surface Pen, maar dat werkt minder prettig omdat het toetsenbord al de helft van de schermruimte in gebruik neemt. Werken met de Pen doe ik eerlijk gezegd het minst, de Pen biedt alleen meerwaarde bij tekenen. Wat overigens wel werkt en wat ik zelf vaak doe is de pen tussen mn vingers houden bij het werken in Word of Excel omdat je aantekeningen kan maken en ook gelijk kan gummen.

Tot slot maakt de kickstand het typen op schoot helemaal af omdat je de stand zo'n 160 graden traploos kan draaien, dus kan deze prima op je knieeen rusten. Enig nadeel is als je in de buitenlucht wil werken is dat het scherm erg glanzend is, dus veel glare oplevert. Tip is dan ook om een anti-glare folie op het display te plakken als je veel buiten werkt (of in de trein bijvoorbeeld met TL licht op je scherm).

Al met al denk ik dat je prima kan werken op schoot, maar je zou het moeten ervaren of het voor jou ook werkt. Bij de Mediamarkt bijvoorbeeld kan je de SP3 hands on proberen, zo zullen er vast meer winkels zijn.
Bedankt voor je reactie, duidelijk!
Zal eens even kijken of ik hem inderdaad ergens "op schoot kan nemen". Bij winkels waar ik nu ben geweest zat het apparaat vast aan de tafel.
Leuke review :)

Alleen een klein foutje.

[Reactie gewijzigd door tweakerjunior op 20 december 2014 23:29]

Wat is er foutief in die zin? Mijn redenatie is deel het aantal pixels door het oppervlak. Een HDMI scherm heeft 1920x1080/oppervlakte en de SP3 een 2160x1440/oppervlakte waardoor de PPI bij de Surface hoger ligt.
Leuke review om te lezen. Ik ben sinds eergisteren ook een SP3 gebruiker van de i7 512. Ik heb op mijn werk een docking en 2 DELL U2414H schermen die Daisy chaining ondersteunen. Dit werkt best aardig.

Het probleem waar ik mee zit is de wazige fonts in een hoop apps. Heeft met DPi scaling te maken. Heb jij hier ook last van?

ps. Plaatjes werken niet in de review
Dankje voor het melden, heb de links inmiddels aangepast. Gefeliciteerd met je SP3, mooi apparaat om mee te werken en hoop dat je er ook veel gebruiksgemak van al hebben!

Ik heb heel soms inderdaad wazige fonts, maar meestal wil het voor mij helpen om van landscape naar portrait te switchen en weer terug. Ik heb de DPI overigens op 100% staan. Toch ga ik denk ik naar 125% om niet al te veel te hoeven turen op het beeldscherm.

Heb nu sinds kort een issue dat wanneer de SP3 uit slaapstand komt, de lock-screen niet werkt. Je kan wel je plaatje omhoog swipen en het enige wat je dan ziet is je profielplaatje en de tekst "computer vergrendeld". Verder kan je hem niet meer unlocken. Daar ga ik van het weekend eens voor zitten om te kijken wat dat veroorzaakt.
Ik heb vandaag een gevacht met mijn monitoren gehad. Monitor niet actief na sleep mode.

Ik merk dat de surface nog best wat issues heeft na het ontwaken vanuit slaap stand.
Dat is helaas niet iets wat de Surface veroorzaakt, Micrsoft heeft al een eeuwigheid last van de zogenaamde "sleep of death" bug: dan werken de netwerkverbindingen niet meer. Soms lijkt het op een type netwerkadapter die gebruikt wordt, maar zowel Intel als Marvel hebben hier last van.

Zorg in ieder geval dat je SP3 zo actueel mogelijk is. De sleep-of-death bug heb ik al sinds oktober niet meer, maar deze lock-screen bug is nieuw.
Ik heb een artikel gevonden welke verteld dat Hyper-V op je Surface de standby functie aardig veranderd. Ik vond al dat de Tablet niet snel "ontwaakt" na het dichtdoen van de cover. Het leek net alsof deze opnieuw moest opstarten. Na het uitvoeren van het volgende command [cmd]bcdedit /set hypervisorlaunchtype off[/cmd] werkt dit veel vlotter en blijft ook je systeem connected tijdens standby.

Nadeel is dat als je Hyper-V weer wilt gebruiken je dit weer op auto moet zetten gevolgd door een herstart. :(

Handige tip, bedankt! Vandaag testen of dit werkt. Ik las al dat veel van de klachten van SP3 gebruikers te maken hadden met Hyper-V.
Ik denk dat je een Full HD scherm bedoelt. HDMI is een aansluiting niet een resolutie.

[Reactie gewijzigd door tweakerjunior op 21 december 2014 11:28]

Niet alle SSD schijven zijn Hitachi. Net als andere fabrikanten (HP, Lenovo, Apple etc) maakt Microsoft gebruik van meerdere fabrikanten. Zo heb ik in mijn SP3 i7 512Gb een Samsung disk zitten, SAMSUNG_MZMTE512HMHP ofwel een 840 EVO OEM