Specificaties GF GT730 (902MHz), 2GB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus GT 730 Passive LP Review

Jol65 21 oktober 2014, laatste update op 30 oktober 2014, 4.121 views

Asus GT 730 Passive LP

Voor mijn wat gedatteerde systeempje met slechts een PCIe x2 bus, wilde ik toch een videokaart om wat games te spelen. De kaart moest vooral stil zijn, om de 'stilte' die ik bereikt heb mijn de keuze voor processorkoeler en harde schijf, niet voor niets is.

Pluspunten

• Passief
  • Low Profile en niet te diep
  • Met 2 brackets voor een low profile kast

Minpunten

• Je hebt een driver van Asus/Nvidia nodig onder Windows 8.1

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Voor de genoemde bus zijn er niet veel kaarten beschikbaar en de GT 730 is dan al snel 'top'. Gezien de stilte, ligt een passief gekoelde kaart voor de hand.

Er zijn natuurlijk maar 2 dingen echt belangrijke: performance en temperatuur. Want ook al heeft de kaart geen fan, overmatig verbruik moet uiteindelijk worden afgevoerd door een van de andere ventilatoren in de kast.

Temperatuur
De temperatuur onder vollast komt niet boven de 65 graden uit, 25 graden meer dan idle. De temperatuur loopt ook vrij snel weer terug. Geen van de ventilatoren gaat harder draaien, dus dat zit wel goed. Als je overklokt komt-ie tot 90 graden onder vollast, net iets onder het max van 98.

Performance
Met de bijgeleverde tool kun je hem makkelijk overklokken. Ook op de hoogste stand (20% overklokt) blijft het geheel stabiel en wordt de kaart nauwelijks warmer.

Spellen
Eerste moderne spel dat ik heb gespeeld is Vanishing of Ethan Carter. De minimale systeemeisen zijn niet heel hoog, maar zonder grafische kaart (de graphics van het moederbord) is het niet te spelen (responsiveness als rubber).
Dit spel kun je soepel spelen met deze kaart, zelfs op de standaard setting High, met 2x Multisample anti-aliasing (MSAA) en 4x Anisotropic Filtering (AF). Volledig overklokt speelt het goed maar zonder maximal overkloksettings beweegt het beeld blokkerig. De GPU draait (niet onverwacht) 100% en ik heb hem tot 80 graden kunnen opstoken (max is 90 graden zo).

Benchmarks
Volgens een performance testprogramma (Passmark) scoort deze kaart ongeveer gelijk aan de 'normale' 730. Wat een enorm verschil maakt, is maximaal overklokken. Op de DirectX 11 test gaat de framerate van 15,5 naar 21. Deze maximale settings zijn stabiel, geen crashes of problemen mee gehad.

Heb jij ook een Asus GT 730 Passive LP?

Welke spellen speel je er mee? Ik zit ook te kijken voor een LP kaart in mijn HP dc7900 SFF. De PCI-e x16 geeft maximaal 35W, maar ik heb begrepen dat er mensen zijn die bijvoorbeeld een LP kaart met wat hoger gewenst voedingsvermogen wel werkend hebben in dit systeem met 240W voeding.

Hoeveel geeft jouw slot af?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 21 oktober 2014 23:58]

Volgens de PCI-e specificaties hoort een slot 75 Watt te kunnen leveren, Dus er vanuit gaande dat Jol65 een retail moederbord gebruikt moet ook dat slot 75W kunnen leveren.

Edit:
Het ligt iets complexer blijkbaar sorry: (afkomstig van wikipedia)
All sizes of 4 and 8 PCI Express cards are allowed a maximum power consumption of 25 W. All 1 cards are initially 10 W; full-height cards may configure themselves as 'high-power' to reach 25 W, while half-height 1 cards are fixed at 10 W. All sizes of 16 cards are initially 25 W; like 1 cards, half-height cards are limited to this number while full-height cards may increase their power after configuration. They can use up to 75 W (3.3 V 3 A + 12 V 5.5 A), though the specification demands that the higher-power configuration be used for graphics cards only, while cards of other purposes are to remain at 25 W
Als laatste staat op de site van nVidia vermeld dat deze kaart 64W zou verbruiken...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 22 oktober 2014 12:25]

@Spekkie88 De link naar de website van nVidia is niet de goede. Het moet zijn http://www.geforce.co.uk/...rce-gt-730/specifications.
De chip die Asus gebruikt, is de middelste: DDR3 en 902 MHz base klok. Onderaan staat de TDP van 23 Watt.
Oeps sorry je hebt gelijk, was in de veronderstelling dat het om een 740 ging... :z
Al kan ik blijkbaar mijn vorige post niet meer aanpassen...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 25 oktober 2014 13:47]

De kaart gebruikt niet het hele PCIe slot (niet alle pinnen). Ik ben er redelijk van overtuigd dat het een 25 watt kaart is, ookal geeft de website idd meer aan. Er zit geen voedingsstekkertje op, het vermogen komt dus via de PCIe bus.