Specificaties GF GTX 980 (1,178GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 Review

HKS-Skyline 21 oktober 2014, laatste update op 21 oktober 2014, 2.978 views

Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5

Een zeer stille videokaart met een standaard overclock en zeer goede koelprestaties.

Pluspunten

• Bij niet intensief gebruik blijven de fans uit
  • Tijdens intensief gebruik ook zeer stil
  • 4GB geheugen, top voor hogere resoluties
  • Degelijk afgewerkte koeler met metalen kap
  • Standaard overclocked
  • Meegeleverde stickers om de kaart te customizen
  • Gunstige prijs voor een GTX980

Minpunten

• Overclock had wat hoger gemogen, maar dat kan ook zelf worden gedaan

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Het werd weer eens tijd voor nieuw speelgoed, met een aantal zware games die de komende maanden uit gaan komen (voor mij staan GTA V en Assassins Creed Unity hoog op het lijstje) wilde ik er zeker van zijn dat alles soepel zou draaien.

In deze beknopte review mijn ervaringen van de kaart tot nu toe.
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal dus de uitgebreide benchmarks laat ik over aan andere review websites, hier onder een beschrijving van mijn ervaring bij het in gebruik nemen van de kaart.
Ik heb voor de ASUS kaart gekozen in verband met de geluidsproductie, de kaart maakt gebruik van een flinke koeler met dikke heatpipes en dankzij de 0dB Fan feature staan de ventilatoren uit tot de GPU een temperatuur van 65 graden bereikt. In praktijk betekend dit dat de fans uit staan tot ik een game draai. Want alles dat ik verder doe zoals internetten en een film kijken vraagt niet genoeg rekenkracht om de kaart te doen opwarmen. Na een uur een film te hebben gekeken zat de temperatuur zo rond de 50 a 55 graden.

Vrij snel na het starten van een game gaat de temperatuur omhoog en gaan de fans aan, ook tijdens het gamen is de kaart erg stil, zelfs heel veel stiller dan de referentie GTX780 die ik tijdelijk in gebruik had. Ik merk zelf eigenlijk niets van het geluid aangezien ik met een koptelefoon mijn games speel, maar bij het kijken van een film is het erg prettig dat het systeem stiller is aangezien ik dat wel via speakers doe.

De kaart zit in een nette doos met een extra doosje voor de accessoires. Er zit een eenvoudige setup handleiding en een driver CD bij, nu raad ik zelf altijd aan om gewoon direct de nieuwste drivers even te downloaden van de Nvidia website, dat werkt altijd beter dan de meegeleverde drivers. Op de CD staat overigens wel een handige tool genaamd GPU Tweak. GPU Tweak geeft de mogelijkheid de kaart te overclocken en de koeling aan te passen, ik gebruik het zelf niet aangezien ik de kaart snel en stil zat vind, maar wie weet dat ik in de toekomst nog net wat meer uit de kaart wil halen. Dit zorgt uiteraard wel voor een wat hogere temperatuur en wellicht dat de fans dan niet meer uitschakelen omdat de kaart boven de 65 graden blijft.

Verder zitten er ook nog stickers in de doos voor op de kaart. Dit zijn overigens mooie aluminium plaatjes en geen simpele kunststof stickers. Deze zitten er bij in het rood en het donkergrijs, hier mee is de kaart naar wens te voorzien van een extra kleurtje.

De kaart is voorzien van een 8 en een 6 pins PCI-E power aansluiting, ook zit er een verloop kabel bij van 2x 6 pins naar 1x 8 pins. Een oudere voeding met enkel 4x 6 pins kabels kan zo ook zonder problemen de kaart van stroom voorzien.

Verder is de kap over de koeler van metaal, bij veel videokaarten is dat tegenwoordig van kunststof maar in dit geval niet. Niet dat het voor de prestaties iets uit maakt, maar het geeft de kaart toch een wat meer “premium” look en feel mee.

De kaart is zoals alle 980 en 970 kaarten voorzien van een HDMI 2.0 aansluiting, dit was voor mij een belangrijke feature aangezien ik mijn PC ook aan mijn tv wil koppelen en ik zal mijn tv wellicht komend jaar vervangen voor een UHD tv met HDMI 2.0. Verder zitten er nog een DVI-I en 3 Display port aansluitingen op. Een ouderwetse VGA monitor kan dus ook nog worden aangesloten als je een verloopje van DVI naar VGA hebt.

Een ander leuk detail is dat als je de koeler van boven bekijkt heeft het wat weg van een uil, dit komt ook weer terug in het logo en op de doos. De naam Strix komt van een geslacht van vogels uit de Strigidae (uilen) familie.

Al met al ben ik zeer tevreden met de kaart. Naar mijn mening is het zeker een aanrader als je op zoek bent naar een zeer stille maar toch zeer krachtige videokaart.

Heb jij ook een Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5?

-Een mooie kaart idd door de 0db functie. Ik vraag me af waarom alleen Strix kaarten dat kunnen want het is een kwestie van de stroom afsluiten en alle fans staan stil. Veel mainboards doen het voor de behuizing fans, zelfs al hebben ze 3-pin inplaats van 4-Pin PWM.
-Dat de kaart stiller is komt waarschijnlijk ook omdat het stroom verbruik veel lager ligt dan de 780. Ik zelf heb de EVGA 780Ti SuperClocked en dat is wel een echte heethoofd en dan heb ik hem nog niet eens nog hoger geklokt.
-Een hogere overclock zorgt niet dat de GPU standaard warmer word. De GPU kan zichzelf drosselen net zoals de CPU. Mijn 780Ti drosselt naar 380mHz en de CPU ergens naar 700mHz inpl. 4-4,4 GHz. Ik kan me voorstellen dat de temp. bij films gelijk blijft. Bij Games word hij wel heter.
-Ik zou je toch aanraden de software eens te gebruiken, ik heb het gevoel dat de GPU en CPU zich alleen met software kunnen drosselen, want m'n CPU staat standard (4790K) op 4 tot 4,4GHz.
Maak je maar geen zorgen, ook met zware overclocks blijven deze kaarten zeer stil. Die van Asus dan.

Zo ook mijn eigen Asus R9 280X DCII, deze blijft onder maximale voltage's en 1140 core, 1900 mem onder de 65 graden bij de zwaarste spellen. Daarbij blijft de fan veruit het stilste van het systeem.

Deze kaarten verbruiken veel minder stroom, dus ook nog minder lawaai.
Zo gauw mijn budget het toelaat zit er ook een mooie 980 van Asus in mijn systeem, alleen jammer dat mijn 280X geen cent meer waard is.
Mijn 780Ti is net 4 maanden oud en al 200 euro goedkoper 0.o
Leuk dat de 980 en sneller en goedkoper is :D , maar voor de mensen met een 700 series kaart een dorn in het oog ;(
De EVGA 970 & 980 bieden met een BIOS update nu ook 0db, tot 60-67C. De modellen die later over de band gaan hebben deze update al. De 0db feature is alleen voor ACX 2.0 modellen.

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 22 oktober 2014 21:18]

Ik heb zelf dan de Asus GTX 970 gehaald en op de cd staat alleen een link naar de drivers van de asus website.
Dus jou advies om de drivers niet van de cd's te gebruiken maakt in dit geval niet uit.
Ik heb alleen geen stickers gekregen voor op mijn kaart ;(