MSI GP60 2PE-440NL Review

georgnl 19 oktober 2014, laatste update op 3 januari 2015, 2.502 views

MSI GP60 2PE-440NL

Mooie laptop met goede prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Full HD scherm
  • Steelseries toetsenbord
  • Goede gaming performance op lage/medium settings
  • Lekker snel in alledaags gebruik
  • Mooi design

Minpunten

• Touchpad
  • Geen SSD
  • Statuslichtjes

Omdat mijn oude laptop (HP Compaq CQ56) echt te traag was geworden besloot ik dat ik een nieuwe laptop nodig had. Ik zocht naar een snelle 15,6 inch laptop rond de 700 euro waar ik het liefst ook nog op kon gamen. Na lang gezocht te hebben kwam ik uiteindelijk uit op de MSI GP60 2PE-440NL, omdat deze de beste prijs-specs verhouding had.

Ik heb de MSI voor 758 bij notebookshop.nl besteld. Dit was wel wat boven mijn budget maar ik wilde graag iets meer investeren voor de betere performance die ik hiervoor kreeg.

Invoermethoden en extra knoppen
Het steelseries toetsebord typet heel fijn en voelt geweldig voor een laptop. De touchpad daarintegen heeft een texture met kleine bobbeltjes en is niet erg fijn om te gebruiken. Boven het toetsebord zitten verder nog knoppen om de laptop aan/uit te zetten, het scherm aan/uit te zetten, de fans harder te laten draaien (ik gebruik deze niet vaak omdat de FPS niet veel hoger wordt en de laptop dan erg luidruchtig is), de wireless verbinding aan/uit te zetten, en om de dragon gaming center software te openen, hier zie je de temperatuur en de belasting van de GPU/CPU.

Bouwkwaliteit en design
De laptop is gemaakt van plastic met daaroverheen een print om het er als geborsteld staal uit te laten zien. Hoewel het plastic voldoende stevig is had echt geborsteld staal wel een stuk meer premium gevoeld. Het materiaal aan de binnenkant is niet erg vingerafdrukgevoelig, aan de bovenkant daarentegen blijven vingerafdrukken gek genoeg een stuk beter zitten. Dit viel mij vooral op omdat het er niet erg gemakkelijk af te poetsen is.
Persoonlijk vindt ik het rood met zwarte msi gaming G series design erg mooi. De rode details zijn niet te opvallend waardoor de laptop nog wel redelijk rustig oogt.
De blauwe lichtjes om de status van wireless batterij etc. aan te geven kunnen in het donker wel storend zijn. Zeker als je op wat verdere afstand zit en bijvoorbeeld een film kijkt vallen de lichtjes erg op. Jammer vindt ik verder de neppe ventilator roosters aan de voorkant. Deze zijn dichtgemaakt en helpen dus niet bij het koelen van je laptop. Zelf vindt ik, hoewel het niet in het oog springt, de laptop hierdoor minder clean ogen.

Prestaties
De laptop start snel genoeg op, in 16 seconden op het inlogscherm en van daar in 21 op de homepage, en is lekker snel. Surfen en schoolwerk gaat allemaal heel vlot, en apps starten ondanks het ontbreken van een SSD toch nog behoorlijk snel op. Maar aangezien de laptop door MSI als gaming laptop wordt gemaakt wil je natuurlijk dat dit ook een beetje smooth gaat. Games runnen over het algemeen goed als je de settings niet te hoog zet. Als voorbeeld heb ik drie games getest:

Assassin's creed freedom cry:

1920x1080 Medium: 50-55 fps
1920x1080 High: 40-45 fps

Borderlands 2:
1280x768 High: 45-60 fps

Hieruit blijkt dat nieuwere games runnen op full HD en hoge settings niet mogelijk, maar dat games prima runnen op low in HD.

Scherm
Het scherm is een mat full HD scherm en geeft kleuren mooi weer. Wel had de helderheid naar mijn mening wat hoger mogen zijn. In echt fel licht kunnen donkere dingen soms erg moeilijk zichtbaar zijn. De kijkhoeken zijn goed, ook wanneer je vanuit een grote hoek kijkt is alles goed te zien.

Warmte- en Geluidsproductie
De laptop is in idle hoewel hoorbaar erg stil en niet storend. De temperaturen tijdens browsen, office etc. zijn ongeveer 30 tot 45 C.
Tijdens het gamen loopt zowel de temperatuur als de geluidsproductie op. De temperatuur is dan afhankelijk van de game tussen de 60 en 80 C. Je kan dan de knop gebruiken om de fans op volle snelheid te laten draaien. Deze gebruik ik echter niet heel vaak omdat het maar erg weinig performance opleverd en de temperaturen niet veel lager worden hoewel de laptop dan wel veel lawaai produceerd.

Geluid
De ingebouwde speakers geven een goed geluid. Het is een van de betere speakers die ik heb gehoord wat betreft laptops. Vooral hogere tonen klinken goed en het volume kan hoog genoeg. Zelf gebruik ik vaker mijn headset maar als je de speakers gebruikt heb je ook prima geluid.

Accuduur
Bij normaal gebruik gaat de accu ongeveer 3 tot 4 uur mee. Bij gamen is dit vaak 2 tot 3 uur. Voor mij zelf is het eigenlijk geen probleem omdat ik hem altijd thuis gebruik, maar als je meer reist en minder vaak een stopcontact bij de hand hebt kan het goed zijn dat de batterijduur te kort is.

Al met al heb je voor het geld een prima laptop die games goed op lage/medium settings draait. In het dagelijks gebruik is hij lekker snel en bij browsen en office werk ervaar ik geen lagg. Het design is mooi (dit is natuurlijk wel persoonlijk) en de bouwkwaliteit is goed in orde.

Foto's

Dit is mijn eerste review en tips zijn dus welkom!

Heb jij ook een MSI GP60 2PE-440NL?

Goede review.

Tip, maak voordat je foto's neemt je laptop een beetje schoon ;p
Haha, had ik inderdaad moeten doen ja. Er zijn sowieso wat puntjes die ik kan verbeteren als ik het zo teruglees :X . Ik zal de review binnenkort even een update geven ;)
He ik ben van plan om ook 1 te kopen maar kan die ook game.s zo als dayz aan ?
Dayz is volgensmij geen heel zwaar spel. Ik heb even naar de systeemeisen gekeken en dat zou hij volgensmij makkelijk aankunnen. Ik heb met de laptop verschillende games gespeeld en het meeste kan hij wel redelijk goed aan. Far cry 3 loopt bevoordeeld heel vlotjes als je de settings niet te hoog zet.
er is wel een versie met ssd denk ik
Lijkt me een mooie en snelle laptop, denk dat ik m ook ga kopen (als ik genoeg heb)
Wat is hoorbaarder onder loud? (Irritant of gewoon wel zacht genoeg?)
Ik zou het zeker niet zacht noemen. Zelf Stoor ik me er niet aan, maar het kan best zijn dat jij je er wel aan kan irriteren. Ik zit meestal met een headset op en dan heb je er totaal geen last van. Maar als je het geluid op de speakertjes hebt staan,vooral op een wat lager volume is het duidelijk hoorbaar. Als ik het volume wat hoger zet heb ik zelf geen last van. Als je de "fans op volle snelheid laten draaien" knop gebruikt is het geluid echter goed hoorbaar en dan kan ik me er zelfs met een headset op nog aan ergeren.
Oke, niets voor min dus, zoek Zelf n vrij stills laptop. (School.etc maar ook voor gamen.)