Steelseries Qck Review

Bor 6 januari 2013, 11.694 views

Steelseries Qck

Pluspunten

• Goedkoop
  • Glad
  • Duurzaam
  • Zeer goede anti-slip
  • Dun
  • Voelt niet warm of zweterig na langdurig gebruik
  • Makkelijk verkrijgbaar

Minpunten

• Trekt stof / haren en pluisjes aan
  • Onhandige verpakking (indien oude verpakking)
  • Hoeken gaan een beetje rafelen na lang gebruik

Algemeen
Na jaren lang een min of meer standaard bedrijfsmuismat te hebben gebruikt werd het tijd voor een nieuwe mat. Eisen die ik stelde waren: zacht, zakelijk uiterlijk (ik heb een hekel aan gamers muismatten met flitsende kleuren, grote logo's etc), geschikt voor zowel gaming als office werk, redelijk geprijs en goed verkrijgbaar. Na het lezen van diverse reviews en het bekijken van enkele matten is de keuze gevallen op de steelpad QcK.

Vormgeving en gebruik
De Steelpad QcK is een zachte muismat bedoelt voor low-sense gaming hoewel diverse gamers melden dat high sense even goed werkt op deze mat. De mat is gemaakt van een fijn aanvoelende zachte stof waar de muis erg soepel over heen glijd en waar je de pols goed op kunt laten rusten. Ook na langdurig gebruik word de mat niet erg warm of zweterig.

Met de vormgeving zit het wel goed. Een nette zakelijk ogende zwarte muismat met afgeronde hoeken ligt naast mijn toetsenbord. De mat heeft een afmetingen van Afmetingen: 320 x 270 x 2mm. De 2mm dikte zorgt er voor dat het werken met de mat ook prettig is wanneer je de pols niet helemaal op de mat legt.

Nadeel van de mat is dat hij stof / haren / pluisjes aantrekt. Regelmatig klop ik de mat voorzichtig uit om hem te ontdoen van katteharen en kleine pluisjes.

Aan de rand dichtst bij het toetsenbord waar ik veelvuldig met mijn arm / mouw overheen ga begint de mat iets te rafelen aan de zijkant. Op dit moment bij mij nog geen probleem maar ik kan mij voorstellen dat dit rafelen ervoor zorgt dat de mat op een gegeven moment hierdoor vervangen moet worden. Ondanks dit nadeel heb ik de duurzaamheid van de mat toch als positief punt opgegeven. Geen enkele mat heeft het bij mij langer uitgehouden dan ik de QcK pad nu heb en .... de QcK is nog lang niet aan vervanging toe.

De onderkant van de mat is voorzien van een erg goed werkende anti-slip laag / structuur. De anti slip structuur doet precies wat hij moet doen: de mat ligt rotsvast op mijn bureau.

Verpakking
De muis werd opgerold geleverd in een plastic koken die lastig open te krijgen was zonder de muismat te beschadigen. De koker was gesealed op een manier zoals je ook bij blisterverpakkingen tegen komt waardoor je echt een schaar nodig hebt om de mat uit de koker te krijgen. Na voorzichtig knipwerk lag een minuutje later de kersverse muismat voor mij op tafel: krullend omdat hij blijkbaar lang opgerold in de koker had gezeten. Een paar uurjtes een zwaar boek op de randen en ook dat probleem was opgelost. Helaas heb ik geen foto gemaakt van de verpakking. Op internet kom ik foto's tegen (zie hieronder) van een (blijkbaar) aangepaste verpakking. Blijkbaar heeft men geleerd van de lastige verpakking waardoor dit punt niet meer meeweegt als minpunt bij nieuwe matten.

Over de prijs kan ik redelijk kort zijn; deze is meer dan redelijk. Sterker nog, de mat is gewoon goedkoop! Voor net iets meer dan de standaard muismat bij de lokale computershop krijg je een zeer degelijke en goede muismat. Op dit moment is de prijs in de pricewatch 8,32 wat deze mat een "must buy" maakt in mijn ogen.

De soortgelijke matten uit het assortiment (bijvoorbeeld de iets grotere Qck+) zijn even goed geprijst. De grotere Qck+ is op dit moment 13,-

De mat is bovendien makkelijk verkrijgbaar bij bv de Mediamarkt of de Dynabyte op de hoek van de straat.

Wil je meer weten over deze muismat? Laat een reactie achter!

Update 30-07-2012
Ik ben inmiddels aan de 2e muismat toe. De eerste was niet af maar werd vies van het vele gebruik. Schoonmaken is lastig bij deze mat omdat het vuil op een gegeven moment tussen de vezels van de stof lijkt te gaan zitten. De eerste mat heeft het lang uitgehouden en is erg veel gebruikt. Met de duurzaamheid zit het wat mij betreft wel goed. Ik heb gezien de lage prijs niet getest of de mat schoongemaakt kan worden met een sopje of in de wasmachine.

11-08-2012
Ik heb even gezocht wat de beste manier is om de mat schoon te maken. Dit zou kunnen met een tandenborstel en een sopje of water. Ik heb er voor gekozen om een oude, niet meer zo schone mat, schoon te maken met een klein sopje en een vezeldoekje. Dat blijkt prima te werken. Even voorzichtig schoonwrijven, laten drogen en je kunt de mat weer gebruiken. Deze makkelijke manier van schoonmaken maakt de mat nog interessanter vind ik.

Update 26-02-2014
Inmiddels zijn we weer een hele tijd verder en voldoet de muismat nog prima. Ik heb er inmiddels nog twee bijgekocht waaronder een die ik ook op het werk gebruik. De plus en minpunten de ik in de review heb genoemd gaan nog steeds op hoewel mij opvalt dat het aantrekken van haren en pluisjes met de nieuwe matten iets minder lijkt te zijn. Misschien dat de matten iets minder statisch zijn oid want ik merk geen verschil in materiaal. Al met al nog steeds een aanrader, zeker voor deze prijs!

Heb jij ook een Steelseries Qck?

Ik heb een Razer Exactmat, een stalen muismat met speciaal oppervlak. Je kunt kiezen tussen grove en fijne structuur op een van de beide zijden.
Veel makkelijker, vind ik, dan de normale flexibele muismatten. Rubbertjes op de hoeken zorgen ervoor dat de muismat stevig op z'n plek blijft. Hij is ook erg makkelijk schoon te maken en kan eigenlijk niet kapot. Aanrader!

Een tikje duurder, maar dan heb je ook wat: http://store.razerzone.co...US/pd/productID.169416500
kan dat stomme pols-kussentje wel er af? :)
Presteren lasermuizen beter op deze mat dan een tafeloppervlak of een huis tuin en keuken matje? Of merk je geen verschil...
is een steelseries HD4 (of 4HD of hoe dan ook) dan niet iets voor je? Is de gene die ik hier heb. Hij is niet stof, maar wel buigbaar zachter plastic. Daardoor is het oppervlak wel wat harder en glijd mijn muis beter dan wat voor stoffen mat dan ook lijkt me. En hij is makkelijker schoon te maken omdat het een hard oppervlak is.

(Ik heb een kleine swiffer duster hier liggen die ik over m'n muismat en onderkant muis heen haal elke keer als de kat op m'n toetsenboord is gaan zitten :))
Misschien een handige tip voor mensen die vinden dat deze mat te stroef gaat, haal bij de action een bus silicone spray en spuit wat op de mat. Heerlijk soepeltjes glijdt je muis weer, met zon bus doe je wel een paar jaar. Elke week 1-2x is voldoende.
Gestructureerde en duidelijke review.
Ik heb de muismat in combinatie met een Razer Diamondback 3G en dat is een aangename combinatie. Al je positieve punten kan ik alleen maar beamen. Dat hij stof aantrekt is ook waar, kattenhaar niet bij mij, ik heb dan ook geen kat :+ . Maarja welke zwarte muismatten/objecten trekken geen stof aan. Het uitrafelen, daar heb ik nog geen last van, hopelijk blijft dat nog even uit :)
Ik heb dezelfde muismat, gewonnen op een LAN party xD Ik heb ook (nog) geen last van uitrafelende hoeken
Ik vraag mij altijd weer af waarom iedereen van muismat wisselt.
Bij mijn computer ligt een muismat die van het jaar 0 stamt, we kregen het bij een TMF-blad in 1997.
Het ding is nog steeds geheel intact, vanochtend heb ik de eerste rafel ontdekt.
Zelfs de opdruk is nog geheel intact.

Dit alles met ongeveer 5 uur per dag computeren (vroeger zelfs meer, toen ik tussen de 7 en de 12 zat, speelde ik meer dan 6 uur per dag op de pc, met boven beschreven muismat).
Hij is nog steeds lekker comfortabel zelfs.

Maar in ieder geval nette review!
Ik moet zeggen dat met deze prijs deze muismat ook zeker een goede vervanger zou zijn als ik die TMF-muismat nog eens dood zou krijgen.
Succes met je muismat!
Mijn vorige muismat was van het type plastic bovenkant met een papier met bedrijfslogo eronder. Naar verloop van tijd raken die of lek, of het relief sluit er af, of ze worden zweterig en vies of gaan bol staan. Genoeg klachten dus voor een nieuwe mat!

Thanks voor de complimenten!
De review is op 15 maart 2009 geplaatst en je hebt de mat sinds maart 2009. Dus tenzij je hem echt op 1 maart hebt ontvangen had je hem nog geen 2 weken bij het plaatsen van de review. En toch begint-ie al te rafelen? Dus nu, december 2011 is hij helemaal naar de kloten?
En wat voor muismatten had je hiervoor als die het een weekje uithielden?

Leuke review, maar ik vraag me wel af hoe goed ik hem kan gebruiken, als je hem echt maar 2 weken hebt gehad en hij nu al stuk gaat.