Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 300W Review

peter123 9 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 7.503 views

be quiet! Pure Power 300W

Pluspunten

• Meer dan 80% rendement bij 60W belasting
  • Redelijk stil
  • Genoeg vermogen voor standaard PC zonder zware videokaart.

Minpunten

• Niet modulair
  • Hoge piep bij 2W belasting (als de PC uit is)
  • Versie L7 heeft deze hoge piep niet
  • Na 2 jaar kapot.

Prestaties en stabiliteit Score: 1
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
update 8-2011: Ervaring op lange termijn toegevoegd.
update 8-2012: 1 van de 2 functioneert niet meer goed.

Recent heb ik een nieuwe voeding gekocht voor mijn servertje. Hoewel deze niet meer dagelijks aanstaat, was de oude aan vervanging toe. (2 jaar oude Aopen) Verder denk ook ik aan het milieu en hoop een beetje met een 80+ voeding mijn investering terug te verdienen.

Eisen
De nieuwe voeding moest 80+ zijn, active PFC hebben en vooral in het lage gebied een redelijk rendement hebben, omdat mijn servertje ongeveer 30W verstookt. Bij 20% (60W) belasting is een rendement van 80% nog haalbaar, maar bij 10% (30W) ligt dat lager. Een voeding van een lager wattage (100-300W) zou een hoger rendement hebben dan een voeding met een hoog vermogen. (400-500W)

Keuze
De volgende voedingen kwamen in aanmerking:
Normale ATX voeding
Pico PSU + zware laptop adapter

De Pico PSU heeft als nadeel dat je deze niet later in een normale PC zou kunnen stoppen. Een piekvermogen van boven de 100W komt nog wel eens voor bij een LE-1100 + 690V moederbord, dus je houd weinig over als je wat extra's zou willen inbouwen. Een nadeel zou ook kunnen zijn dat je de laptopadapter moeilijk kwijt kunt. (kan misschien met knutselen in de kast?) De prijs van een zware laptop adapter + de Pico PSU vond ik ook aan de hoge kant (70-80 euro) Voordeel van de Pico PSU is dat het bij 30W een beter rendement geeft. Dit kan 2-4W schelen tov een ATX 80+ voeding.
De goedkoopste 80+ ATX voeding is de Be Quiet 300W. Omdat uit reviews bleek dat Be Quiet! niet een slecht merk is en de andere voedingen weinig extra bieden, heb ik deze gekozen.
Je kunt hier de actuele prijzen bekijken van de 80+ voedingen gesorteerd op prijs.
Datasheet Be Quiet! 300W
Info fabrikant

Inhoud en installeren
In de doos met de voeding zitten 2 tyrips, 2 klitterbandjes, boekje en 5 schroefjes. Heel netjes dus.
Instaleren is een koud kunstje. 4 schroefjes aan de achterkant van de kast indraaien en connectoren aansluiten op moederbord en HD. De kabels zijn niet modulair.

Aansluitmogelijkheden
1x floppy, 3x SATA, 2x molex, 24 pins, 4 pins. Meer dan genoeg voor een simpele PC.

Metingen
Servertje: AMD 690V moederbord, LE-1100 CPU op 0,9V-800MHz , Artic Freezer 64 pro (passief), 2x1Gb Kingston geheugen, 1 Seagate 7200.12 500Gb HD . Geen DVD-RW (scheelt 3W) Opgenomen vermogen bij 1% tot 5% CPU load:
Aopen 300W: 38W
BeQuiet 300W 80+: 30W
Opgenomen vermogen als PC uit staat: 0,3W

De voeding heb ik ook even ingebouwd in mijn oude servertje: VIA C3 800MHz - 1Gb DDR1 - Maxtor 80Gb HD - Opgenomen vermogen idle:
NoName 300W voeding: 34W
Be Quiet 300W 80+: 20W
Bij 20W was echter de 12V lijn niet stabiel (fluctueerde tussen 8 en 12V afhankelijk van load), waarschijnlijk omdat de C3 CPU op 5V werkt en er zodoende geen afname is van de 12V lijn. De 3V en 5V lijnen waren stabieler. Minder dan 22W kan deze voeding dus waarschijnlijk niet leveren. De noname voeding had deze fluctuaties niet.

Geluid
De ventilator van de Artic Freezer CPU koeler staat niet aan. Omdat de rest van de PC ook vrij stil is, hoor ik de ventilator van de voeding wel. Het geluid is echter niet storend. De 120mm ventilator van de voeding hangt boven de CPU koeler (Artic Freezer 64 pro) en zorg zodoende ook voor enige luchtverplaatsing bij de CPU.
Als de PC uit staat hoor ik een zeer hoge piep. Die hoor ik niet meer als de kast dicht is. Bij een Asrock K10N78M die 2W verbruikt als de PC uit is, is deze piep veel luider aanwezig. Geluid van de ventilator is goed, maar die piep is irritant. De 350W versie heeft ook deze irritante piep. http://tweakers.net/productreview/10784

Betrouwbaarheid
Na 3,5 jaar heeft 1 het begeven. De ander heb ik verkocht.

Features
aPFC, 2 gescheiden 12V-18A rails, 120mm temp gestuurde ventilator, enz.

Iedereen die nog niet een 80+ voeding in zijn kast heeft en een niet al te zware PC heeft, kan ik deze voeding aanbevelen. Je verdient hem weer een klein beetje terug op je energienota. Daarnaast is de ventilator ook nog eens stil. Jammer van die hoge piep.

update: Hoge piep als PC uit is en 2-6W wordt verbruikt.
update: Hoge piep niet bij een Pure Power L7 versie. Heeft te maken met slechte condensators.
update 8-2011: Recent de ventilator vervangen door een stille Zalman fan. Gewoon draadjes doorknippen, strippen en met tape weer verbonden. Na 2 jaar dienst voldoet deze voeding nog goed, maar de kwaliteit van de ventilator is dus slecht bij dit type en de hoge piep is en blijft hoorbaar als de PC uit staat. Is bij de server niet vaak het geval.
update: Ik had er 2 en 1 daarvan werkt niet meer goed. Betrouwbaarheid is voor mij slecht.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 300W?

Ik sta er van te kijken wat deze voeding kost. Ik had nooit verwacht dat een gerenomeerd merk dit soort spul op de markt zet voor deze prijs.

Wat de energiemeters betreft, heb ik het niet zo op programma's als kassa, consumentenbond, enz. Zij zijn vaak niet zo capabel als ze doen geloven om diverse producten echt goed te kunnen testen. Maar dat ze niet diuur hoeven te zijn (en toch erg goed) kun je hier bij hardware.info lezen. Je hebt dan gelijk wat meer referentiemateriaal.....

Wat houdt die 80+ label nou eigenlijk in. Ik heb nl. eind 2006 mijn Zalman 460B APS gekocht, die toen een rendement van 85% beloofde (als ik me niet vergis), maar toch heeft hij in de pricewatch geen 80+ label......

Mooie review, maar wat ik me nog afvraag is hoe je de stabiliteit van de verschillende rails meet. Ik vind dat wel een interessant gegeven, voor het geval ik deze vakantie mijn reviews maar eens wat uit ga breiden (Mijn Zalman is nu nog een mini-review).

Dat hoge piepje komt waarschijnlijk van je trafo in je voeding (you can't winn them all voor die prijs). Ik heb wel eens ergens gelezen, dat je daar met haarlak o.i.d. wel wat aan kan doen, dat schijnt te helpen. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus don't shoot the messenger als het niet werkt :).

Bedankt voor je leuke review.
"80 Plus" is een merknaam gegeven aan een project van een aantal Amerikaanse staten met de bedoeling om bedrijven te motiveren efficientere voedingen op de markt te brengen. Bedrijven kunnen (tegen betaling) hun voedingen laten testen door het 80 Plus project en ze worden dan getest op de efficiency bij resp. 20, 50 en 100 procent belasting. Als een geteste voeding bij die drie meetpunten minimaal 80% efficient is (dat wil zeggen, niet meer dan 20% van de stroom gaat verloren aan warmte), dan mag de fabrikant voor die voeding het "80 Plus" label gebruiken.

Overigens worden de voedingen bij 80 Plus op 110 volt/60Hz getest, dus de resultaten die daar gemeten worden zullen niet hetzelfde zijn wanneer je de voeding in Nederland met 220/50Hz in de muur plugt. Echter blijkt het dat voedingen het op 220V in de regel efficienter doen dan op 110V.

Niet alle fabrikanten laten hun voedingen testen door 80 Plus. Bijvoorbeeld produkten die alleen bedoeld zijn voor de Europese markt. Daarom kun je nog steeds efficiente voedingen tegenkomen die wel aan de voorwaarden van 80 Plus zouden voldoen, maar die de certificering niet hebben omdat de fabrikant er geen belang aan hechtte.

Persoonlijk vind ik dat er een Europese equivalent van het 80 Plus programma moet komen, zodat de Europese consument produkten kan vergelijken op efficiency zoals de voeding zich bij hun thuis zou gedragen.
Mooie compacte review. Ik denk dat heel wat toekomstige home-serverbouwers iets zullen hebben aan deze review.
Dit is momenteel idd. een van de meest interessante PSU's voor een (compacte) thuisserver, echter is ze toch nog niet perfect mijns inziens.

Mensen die een zuinige server willen draaien met veel opslagcapaciteit, zullen het lage aantal s-ata-aansluitingen betreuren. Ik weet dat er adapters zijn om molex naar dual sata om te zetten, maar molex naar tripple of quad sata heb ik toch nog niet gezien. Bovendien zit je dan weer met adapters te klooien die bovendien ook geld kosten.

Een beter alternatief voor een server lijkt mij dan ook de 15 euro duurdere Seasonic S12II-330 die eveneens 80+ is (met zelfs beter rendement dan deze Be Quiet!)
Je hebt dan meer uitbreidingscapaciteit voor je server. (vooral voor zuinige HDD's zoals de groene Samsung en Western Digital schijven)

Toch vind ik ook bij de Seasonic het vermogen van de voeding nog te hoog. Volgens mij zit er toch nog een gat in de voedingenmarkt voor hoge-rendements 150-250W voedingen met veel s-ata-aansluitingen. Probeer zo maar eens een fatsoenlijke losse 80+ PSU te vinden van minder dan 300W, die zijn er momenteel niet.

Ik wou hiermee toekomstige kopers toch even waarschuwen voor de geringe uitbreidingscapaciteit van deze voeding
kijk even bij highflow, zat molex naar 4x SATA voedingsadapters, en vaak nog gesleeved en netjes op een rijtje ook ;)
Interessante review!

Ik heb voor mijn servertje deze voeding ook overwogen, maar ben uiteindelijk voor de straight power variant gegaan ivm met meer aansluitmogelijkheden. Jammergenoeg was de lichtste variant 350W ipv 300W.
+ Zeer efficient
+ Weinig geluid
+ 0,3W verbruik als de PC uit staat

- Hoge pieptoon als de PC uit staat. (Heb nogal goede oren)
Hoe kom jij aan 0.3W als de PC uit staat? Ik meet hier 18W als de pc uit staat ...
Dat is bij elke PC verschillend. ;)
Is idd ook voeding afhankelijk, maar ligt vaker aan de PC.

Heb je er misschien USB apparaten aan hangen die nog stroom vragen als de PC uit staat? Of heb je dingen in het bios aanstaan waardoor die kan booten zonder de aan knop in te drukken. Zoals boot van netwerk, toetsenbord of muis. ;)
Volgens mij meette ik 18W als er helemaal niets aan de voeding hing, maar helemaal zeker weet ik het nietmeer.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat die 18 watt niet klopt, of dit nu door meting komt of door defecte voeding. Want als een voeding 18 watt verbruikt zonder iets er aan dan kan een fabrikant wel z'n boeltje inpakken en maar iets anders gaan doen. ;)
Neem aan dat de meting van het verbruik is als de PC idle is?
Prima review :), enkel het niet modulair zijn als minpunt meerekenen snap ik niet helemaal. Het lijkt mij namelijk vanzelfsprekend dat voedingen in deze prijsklasse niet modulair zullen zijn.
De Seasonic lijkt mij ook beter, maar toen ik deze Be Quiet! kocht was deze er niet of veel duurder geloof ik. Een 200W 80+ voeding is denk ik ook een gat in de markt. Voor deze prijs kun je inderdaad geen modulair verwachten.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 9 juni 2009 10:35]

CPU koeler: Ik hoor, als de PC uit staat een zeer hoge piep.
heb jij je koeler aan staan als je PC uit is of snap ik het niet zo goed
Ik zal het stukje wat duidelijker maken. De ventilator van de Artic Freezer 64 pro staat uit. De voedingsventilator staat aan. Dit als de PC aan staat.
Dat is veel te veel. Meet eens een spaarlamp van 8W oid. Kun je kijken hoe naukeurig je E-meter is. Heb je de E-meter op de stekker van de PC aangesloten? Trek eens wat kabels los van de voeding. Misschien is het moederbord niet zo zuinig? USB dingen aangesloten?
Prima review. Ik heb deze voeding ook sinds een aantal weken, ook voor mijn servertje met grotendeels dezelfde hardware; AMD 690V, LE1200, 2 GB, 2X WD GP 500 GB / 1 TB, ook in een Elite 340 :)
Ik ben er ook tevreden mee. Wat betreft de pieptoon, ik hoor deze ook zacht wanneer hij aan staat. Het is niet echt heel irritant en ook niet altijd hoorbaar, ligt eraan waar ik precies sta (of lig :) ) Verder hoor ik het alleen wanneer er nauwelijks omgevingsgeluid is. De totale geluidsproductie is in ieder geval een verbetering tov mijn vorige voeding. Het is inderdaad jammer dat hij niet modulair is, zie je eigenlijk alleen bij zwaardere voedingen. Maar dat zou 'm ook weer duurder maken en modulaire voedingen zijn daarentegen ook weer bedoeld voor zwaardere systemen om de boel netjes te houden en de airflow te verbeteren. Maar lichtgewichten als deze BQ zie je zowieso te weinig. De meeste huis tuin en keuken PC's hebben hier zat aan. Eventueel de 350W variant.
Het enige nadeel is dan wel het ontbreken van een zes-pins aansluiting voor een (ietswat zwaardere) grafische kaart, ook een factor om rekening mee te houden.