Synology DiskStation DS115j Review

guidonno 11 oktober 2014, laatste update op 22 januari 2015, 3.575 views

Synology DiskStation DS115j

Wordt gebruikt als NAS voor videocamera's en backup van wat kleine bestanden. Hiervoor gebruik ik een 1TB Laptop harde schijf uit de kast ;) Lekker stil en zuinig. Een redelijk krachtige CPU. Echter dezelfde avond is het moederbord al kapot..

Pluspunten

• Afwerking is in order
  • Community Synology
  • Performance

Minpunten

• Binnen 4 uur kapot.
  • Plaatsen schijf is onhandig (Vergeleken met mijn DS214)

Kwaliteit voeding Score: 4
Deze NAS heb ik aangeschaft voor familie:
Vrijdagmiddag kwam deze nas binnen. Wordt gebruikt als NAS voor videocamera's en backup van wat kleine bestanden. Hiervoor gebruik ik een stille 1TB Laptop harde schijf.

De NAS is lekker stil en de performance is meer dan voldoende.
256MB en een 800MHZ CPU is meer dan voldoende voor de meeste gebruikers. Mijn DS214 heeft 512MB en hier staan heel veel apps op. Deze gebruikt nu 35% van de 512MB. Dat is ongeveer 180MB.
Verschillende apps gebruik ik nu nog niet eens. Je kan dus erg goed uit de voeten met 256MB

Echter dezelfde avond is het moederbord al kapot.. Ook liep de installatie meerdere keren vast.
Wellicht is er bespaard op belangrijke componenten? Elco? Mijn DS214 loopt als een trein en had hier geen last van.

Zojuist de NAS terug van Garantie. Binnen 15 minuten werkend!

Update 28-11-2014
De Nas werkt erg stabiel. Met 1 ip camera H.264 (720P) zit het cpu gebruik op 20 a 30 % Uiteindelijk moeten er 3 720P camera aan gekoppeld worden. Ik vraag mij af of de cpu dit aan kan.
Opvallend is de temperatuur. Deze is altijd boven de 40 graden. Ook met de Fan op Turbo..

Tevreden met de aankoop?
Ik heb de twijfels bij de bouwkwaliteit en de snelheid op lange termijn. Spaar even door voor een duurder exemplaar? Wellicht is dat een betere optie.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS115j?

Hoe kwam je er achter dat het moederbord kapot was?

[Reactie gewijzigd door patrickrick2 op 14 oktober 2015 22:24]

Op alle vormen van hard reset geen reactie. Kon hem niet benaderen en zag hem niet in de setup tool van synology.
Alle lampjes bleven oneindig knipperen op de NAS

[Reactie gewijzigd door guidonno op 14 oktober 2015 22:55]