Tesla Model S Review

Peetke 8 oktober 2014, laatste update op 20 april 2016, 14.807 views

Tesla Model S

Een bijzondere auto, waarbij zeer veel 'firsts' aanwezig zijn. Hij is het allerbeste in: snelheid, veiligheid, zuinigheid, luchtweerstand, volume, batterijcapaciteit, elektrische range, oplaadsnelheid, wegligging. En dan noem ik nu vast nog niet alles.

Pluspunten

• Auto 2.0
  • Connected
  • Bizar zuinig
  • Een auto die beter gaat worden nadat je hem in gebruik hebt
  • Veiligste auto op de weg
  • Stil!
  • Gigantisch veel ruimte in de auto
  • Iedere keer een glimlach bij het optrekken. Iedere keer!

Minpunten

• Vrij dikke dakstijlen
  • Beperkt achteruitzicht (kleine achterruit)
  • Auto is groot (4,97 bij 1,96 meter)

Intro

Ik heb in totaal een kleine maand mogen rijden met een Model S. Als echt Tweaker was ik al bijzonder enthousiast over elektrische auto's, en dat terwijl ik eigenlijk niets met auto’s heb. Het zijn voor mij simpelweg vervoersmiddelen. Na wat verdieping in Elon "Tony Stark" Musk en een maand rijden in een Model S ben ik echt een grote fan van het merk Tesla geworden. De Model S is een geavanceerde en zeer sportieve auto. Een echte auto 2.0

Een stukje geschiedenis voordat we naar de Tweakers-kant gaan.

Tilburg

De Europese assemblage gebeurt in Tilburg. Toevallig bij mij om de hoek; ik kom er geregeld langs en vergaap me dan aan de auto’s. Er staat daar ook een Roadster, die ik ook heb mogen rijden; een bijzondere en rudimentaire auto. Weinig comfort, automatisering niet bijzonder, en niet erg praktisch. Leuk voor een derde auto, als ik ooit miljonair zou zijn, want bijzonder is deze eerste iteratie van Tesla zeker. Die Roadster heeft de ontwikkeling van de Model S mogelijk gemaakt. De Roadster is gebaseerd op het onderstel van een Lotus Elise. De Model S is echter van de grond af aan ontworpen door Tesla. Een zeer duidelijke stap verder. Toen de eerste Model S auto's op de markt kwamen waren er nog allerlei opties niet beschikbaar die later (soms standaard in de § 66.000 basisversie) toegevoegd zijn. Vast niet uitputtend: automatisch inklappende spiegels, parkeersensoren, midden, Chademo-adapter. Meer recent zijn bijzondere features toegevoegd waarmee de auto op eenzame hoogte komt te staan: snelste sedan ter wereld (762pk, 3,0s naar 100km/h) en de eerste grotendeels autonome auto vanwege AutoPilot.

Autorijden 2.0

Tanken hoeft nooit meer; je vertrekt altijd met een volle tank, dus komt het zelden voor dat je tussendoor ergens zou moeten opladen. Rijden op eigen opgewekte zonne-energie geeft helemaal een leuk gevoel. En wat een kracht zit er in deze auto! Zelfs in de aller-’traagste’ versie (60kWh, 357pk, 1900kg) gaat het gigantisch vlot. Het is echt leuk om te stoppen bij een oranje stoplicht, want als je als eerste kunt vertrekken kun je even de Tesla-glimlach op je gezicht krijgen. En wat een rust; de auto is ontzettend stil, iets wat najaar 2014 nog verder verbeterd is. Zowel in wegligging, trillingen als geluid; alles is stil. Je hoort geluiden van om je heen, de airco, de wind om de auto heen (mits je de radio uitzet). En waar mensen bang voor zijn met een een elektrische auto: hij is niet zo stil dat je hem niet hoort aankomen, want wind en rolgeluid van de banden hoor je wel vrij snel (vanaf 5km/h). Op parkeerterreinen moet je wel extra rekening houden met het feit dat mensen je minder snel kunnen horen als er veel andere geluiden zijn, maar dat is natuurlijk voor alle stillere auto's zo.

Extreme zuinigheid

Als laatste het verbruikt voordat we overgaan naar IT-zaken. Op elektriciteit zit per energiehoeveelheid 2x zo veel belasting ten opzichte van diesel. Relatief veel meer belasting dus, maar gelukkig is de auto vele malen zuiniger. Ja, inderdaad vele malen. Vanwege zijn super aerodynamica (0,24 Cd, beter dan een Prius). De elektromotor is bijzonder efficiŽnt en zet vrijwel alle energie om in snelheid. Geef je minder gas, dan draait de werking om en zal de motor een dynamo worden. Ik heb dagen gereden zonder de rem aan te raken, want dit werkt echt briljant. Helemaal rijden met 1 pedaal dus. Je hebt dus maar twee punten waar je echt energie kwijt raakt; de banden op de weg (rolweerstand) en luchtweerstand. Op lagere snelheden is de auto dan ook echt bizar zuinig, maar ook met snelweg kun je de geadverteerde afstand halen. Snel optrekken kost je niet meer een euro aan benzine, want vrijwel alle energie gaat naar snelheid. Je rijdt uiteraard wel met een hogere (gemiddelde) snelheid en dus met meer luchtweerstand (maar je bent dus ook eerder op je bestemming, zonder (te) hard te rijden). Het is trouwens erg leuk om precieze data te hebben van bijvoorbeeld verbruik; anders dan een benzine-auto die schattingen maakt van verbruik en de benzinestand. Nu de cijfers over de zuinigheid:

Mijn verbruik:
190 Wh/km
5,26 km/kWh
20 cent per kWh
3,8 cent per km (vanaf 10.000kWh per jaar daalt deze prijs nog eens met ~45%!)

Ter vergelijking; ik dacht altijd dat mijn LPG auto goedkoop was per kilometer, maar die komt op 11,7 cent per km. Onze Twingo (2010) op benzine komt op 11,9 cent brandstof per km. Met nu 40.000km op de teller had de Tesla die ik reed al weer (11,7-3,8*40.000/100=) § 3.160 aan brandstof bespaard. En dit prijsverschil verdubbeld dus ook nog op een gegeven moment. Heb je meerdere auto's of verwarm je je huis ook elektrisch dan zit je hier al eerder aan en kun je dus voor ongeveer 2 cent per km de weg op. Je kunt dus met veel kilometers echt flink veel geld besparen op brandstof. En dan zijn alle Superchargers ook nog eens gratis, dus kun je zelfs helemaal gratis tanken als je dat wilt.

Als we dit alles omrekenen naar Joules, kun je mooi het verschil zien tussen deze auto en een conventionele verbrandingsmotor, met schakelbak, uitlaat, etc.:
In 1 liter benzine zit 33,6 MJ (MegaJoules) energie, 1 liter LPG 24 MJ, 1 liter diesel bijna 35 MJ. Een kWh 3,6 MJ. Een Twingo (2010) gebruikt 2 MJ per kilometer, een Espace (LPG) 3 MJ per km. De Tesla zit op 0,65 MJ. Qua energie dus slechts 1/3 van een Twingo, maar dan heb je veel meer auto en features aan boord. Bizar zuinig dus!

Total Cost of Ownership

De aanschafprijs van een Tesla is een erg flink bedrag. Total Cost of Ownership zijn echter erg laag. Wegenbelasting is gegarandeerd de eerste 5 jaar nihil (daarna zal dit mogelijk gratis en anders verhouding altijd goedkoper blijven dan een vervuilende auto). De verzekering is echt goedkoop vanwege de uitgebreide garanties vanuit Tesla en zijn diefstal-ongevoeligheid. Onbekende factoren als onderhoud en afschrijving geven helaas nog niet 100% zeker plaatje. Een elektromotor gaat in principe onbeperkt mee (heel anders dan een verbrandingsmotor!) en je hebt maar weinig onderdelen die kapot kunnen gaan (geen versnellingsbak, transmissie, uitlaat, remmen gebruik je bijna niet meer). Er kan maar 1 vloeistof in de auto; ruitenwisservloeistof. Koelvloeistof en olie zijn dus ook nooit meer nodig. Als je veel kilometers maakt kan het dus als snel lonen om met een Tesla op pad te gaan.

Specs

De hardware die ik hier opsom is voornamelijk uit een 2013 Model S; latere versies zullen nieuwere hardware aan boord hebben.
  • 17" 1080 x 1920 middenconsole
  • 12,3" 1920x720 "achter het stuur"-console
  • 4G LTE met 4 jaar gratis, onbeperkt internet door heel Europa (geen video streaming) 3G-modem HSPA+ zit in oude auto's
  • Nvidia Tegra 3 quad core + 1 power saving core (middenconsole)
  • Bluetooth – 3.0 + HS; Audio streaming with A2DP sink, A2DP source, AVRCP 1.4; Audio Profile A2DP includes support for standard SBC codec (highly compressed low-bit rate audio); Gebruikt een Parrot FC6050 W chip.
  • Wifi (a/b/g/n) ook via voorgaande de Parrot chip
  • Software – Aangepaste Ubuntu Linux, QT, Webkit browser en Tesla code
  • 2x USB 2.0 poorten voor zowel media als opladen van je telefoon
  • Achteruitkijk-webcam 720P HD 30 fps
  • In totaal zijn er minimaal 52 processors aan boord
  • 320 tot 762pk
  • Accu: 70-90kWh (oudere modellen hadden ook 60kWh)
  • Gewicht: 1900 tot 2300kg incl accu (dit vergelijkbaar met een Mercedes S-klasse)
  • Een mooi overzicht is hier te zien.

Middenconsole

Als je instapt is het eerste dat opvalt het enorme middenscherm. Dit prachtige scherm is de centrale aansturing van zo'n beetje alles. Er zitten nog twee fysieke knopjes omheen, voor alarmlichten en voor het openen van het dashboardkastje, verder alleen nog op het stuur. Het Full-HD scherm is Touch-enabled en past zich automatisch aan qua helderheid. De GUI werkt zeer intuÔtief; eigenlijk iedereen die in de auto stapt vindt er zijn weg snel doorheen. Ik stip hieronder een enkele features aan.

Online

Het is een auto die altijd online is: vlak voor vertrek zet je via de App op je smartphone de climate control aan en als je een paar minuten later daadwerkelijk vertrekt is de auto netjes op temperatuur. Nooit meer krabben en nooit meer in een hete auto stappen dus! Je weet altijd waar de auto geparkeerd staat.

Profielen

De auto herkent mij als bestuurder zorgt automatisch voor de juiste standen van stoel, stuur, spiegels, maar ook temperatuur, stoelverwarmingsstand, radio/podcast resumed, enz. enz. (inmiddels echt tientallen features). Bijzonder fijn en veilig als er meerdere bestuurders zijn. Deze functie is flink beter dan in auto's waar je aan je sleutel of pasje herkend wordt en alleen stoel stuur en spiegels aangepast worden. Bij Tesla kan je onbeperkt profielen aanmaken en zitten hier dus echt tientallen geheugenfuncties onder.

OTA-updates

Updates! En dan niet alleen om bugs te fixen, nee ongeveer iedere maand verbetert deze auto zichzelf. Een auto die beter wordt in plaats van slechter? Dat kan omdat er ontzettend veel op de enorme computerschermen in de auto gebeurt. En die krijgen geregeld een firmware update, waarna hij meer, beter en sneller dingen kan. Inmiddels zijn ze bij versie 6.2 aangekomen, zoals je in de Tweakers meuktracker kunt zien. Een voorbeeld van een erg fijne toegevoegde feature is het automatisch op bepaalde locaties verhogen van de vering (erg fijn in drempelland Nederland). Voortaan zal de auto bij een drempel de vering automatisch verhogen en erna weer verlagen. Verder zijn er allerlei streaming muziekdiensten toegevoegd (FM is zo passe!). Er is gehint op diensten als Google Auto, Android Apps kunnen draaien, Chrome als webbrowser (nu een eigen Webkit implementatie). In de auto's sinds september 2014 zitten sensoren om de auto zelf te kunnen laten rijden. Deze features komen stukje bij beetje in de nieuwe software-releases. Lane departure warning en het lezen van snelheidsborden (zie je altijd in beeld hoe hard je mag rijden). Wat uitgebouwd gaat worden met automatisch remmen, dynamic cruise control, tot uiteindelijk de geheel autonome "AutoPilot".

Veiligheid

Veiligheid staat voorop; nieuws dat bij het testen van de Amerikaanse zusterorganisatie van Euro NCAP dat de Tesla de test-machine kapot heeft gemaakt gingen als snel de wereld rond. Ondanks dat het een monster qua snelheid is, is de wegligging met de accu onder in briljant te noemen. Je plakt echt op de weg; slippen is erg lastig. Uiteraard zit er een bijzonder geavanceerde traction control aan boord. En een prachtig airbag-gordijn doet passagiers rondom goed beschermen. Maar de auto heeft meer uniekere beschermende features, dat alleen met een elektrische auto mogelijk is. Zo zit er geen motor in de voorkant van de auto en daardoor zit er een ruime meter dan kreukelzone aan de voorkant van de auto. Met volle snelheid tegen een betonnen paal rijden hoeft dus niet dodelijk te zijn; al zullen systemen als auto-braking dit onmogelijk maken.

Verbeterpunten

De achterruit is vrij klein en daardoor is het zicht door de binnenspiegel beperkt. Ook is de auto vrij laag. Dit is inherent aan het (sport)model en zal wezenlijk anders zijn bij de Model X, maar ik vond dit voor mijn gebruik wel een nadeel aan de Model S. Verder is het een zeer groot formaat auto (4,97 meter lang, 1,96 meter breed; zoek voor de gein je eigen autoformaat eens op!), dus als boodschappenauto is het soms even lastig inparkeren/uitstappen. Aan de voorkant zijn de dakspijlen vrij dik, dus moet je bij een kruispunt altijd goed kijken of daar niet net een naderende auto achter zit. Het zorgt er wel weer voor dat het dak de stevigste is van alle auto's ter wereld en dit je bij een ongeluk goed zal beschermen. De internetverbinding is als je aan het webbrowsen bent op de middenconsole of op Google Maps rondschuift een beperking: HSDPA+ had inmiddels best een goede LTE(+) verbinding mogen zijn. Overigens is dat laatste zelf al simpel op te lossen door een mobiele hotspot te nemen (sowieso handig in elke auto!). Recent komen de Tesla's wel met 4G LTE uit de fabriek.

Waar gaat het heen?

Sinds september 2014 krijgen alle Tesla's die geleverd worden nog niet aangekondigde apparatuur mee voor Lane keeping, Adaptive Cruise Control. In de D-versies komt zowel voor als achter een elektromotor te liggen, die er voor zorgen dat de auto van 0 naar 100 kan in minder 3,3 seconden boven de 100km/h zitten. Hij heeft dan dus 4-wiel aandrijving en is juist zuiniger dan de achterwiel-aandrijfversie. Dit laatste is uniek, want normaal is een 4-wiel-drive systeem altijd onzuiniger. En verregaande automatisering: op privť-terrein kun je de auto roepen en dan komt hij netjes voorrijden. De AutoPilot kan o.a. van baan wisselen en leest verkeersborden. De auto was al zeer relaxed op langere afstanden, maar als hij zelfstandig de snelwegen kan rijden, gaat dit nog weer een aantal stapjes verder. Elon Musk geeft met de Autopilot aan dat Tesla helemaal voorop in de zelfrijdende technologie.

Verder timmert het bedrijf aan de weg met binnenkort tweedehands Tesla's, en de introductie van de Model X in Q3 van 2015. De goedkopere Model III zit in de pijplijn voor 2017 (echte massaproductie pas in 2018). De toekomst voor dit bedrijf ziet er bijzonder goed uit. Qua kosten is de aanschaf de hobbel, maar per kilometer betaal je ruim tweederde minder dan met een ‘normale’ auto. Vaste lasten en variabele kosten zijn bijzonder laag, zeker voor een auto van deze klasse. De total cost of ownership kan dus al snel zeer positief uitvallen, t.o.v. een fossiel exemplaar.

Wat komt er nog meer aan? Winkels & Superchargers openen dagelijks over heel de wereld. In juni 2015 zijn er al 450 SuperCharger-lokaties met 2.500 laders waar je gratis kunt 'tanken'. In januari 2016 staat de teller op 600 locaties met 3.500 SupeChargers. In 15-30 minuten ben je weer flink voller (laden met maximaal 135.000 Watt) en kun je dus weer -tig kilometers rijden. Verder gaat Tesla vol investeren in accutechnologie in de Gigafactory en zijn er de zelf ontwikkelde batterij-wissel-stations waar je binnen (180 seconden een nieuwe volle accu kunt krijgen). De batterij wisselstations zijn in de vrieskast gezet, omdat er weinig vraag naar was door Tesla eigenaren.

En waterstof dan?
De concurrentie van Tesla die nog bezig is met Feul Cells, hoe zit dat? Elon Musk zijn ooit "Fool Cells"! Lees hier een goed stuk van Engadget. Aan waterstof fuelcells zitten echt nogal flinke nadelen en zullen daarom mijns inziens nooit een goed alternatief kunnen bieden (ook praktische problemen zoals niet door tunnels mogen (rijden), minimaal 5 minuten doen over tanken, en niet mogen parkeren in parkeergarages). Laden met hogere snelheden (150kW en 300kW zijn al aangekondigd door Volkswagen (Porsche) en Daimler (Mercedes), waarmee laden zo snel gaat dat het vergelijkbaar gaat worden met tanken (in enkele minuten honderden kilometers kunnen rijden). Waterstof zal altijd een factor 4 zo duur zijn (minder efficient) en heeft veel dure apparatuur aan boord en bij een tankstation. Voorlopig zal waterstof dus een zeer marginale rol blijven spelen.

Rij je mee?

De afgelopen weken heb ik met vrienden, kennissen en buren tientallen testritten gemaakt. Wat blijft het een prachtige ervaring! In Nederland zijn er een aantal locaties waar je gratis testritten kunt maken. Dus wie wil er nog een rondje mee in de Tesla!? Er rijden er in Nederland inmiddels ongeveer 3.500 rond, dus het aantal begint al meer dan een niche-auto te worden. Goede zaak!

Wil je zien wat Tesla techniek gemixed met Mercedes-supercar prijsje van enkele tonnen (~250.000 euro) kan doen?

Als je vragen of opmerkingen hebt over deze review, dan help ik graag mee zaken te verduidelijken/aan te vullen!

Laatste aanpassing: 23-7-2015
Eerste versie van deze review: 8-10-2014

Heb jij ook een Tesla Model S?

Leuke review. soort van rondrijden in de auto van de toekomst :-)

bij "goedkoop" rijden hoort ook aanschafprijs/afschrijving/restwaarde van een auto meegenomen te worden. deze auto is zes keer zo duur als de twingo die je noemt, en minstens anderhalf keer zo duur als een espace (catalogusprijzen). voordat je dat terugverdient hebt met "goedkope" kilometers zijn de accu's e.d. al lang EOL.

Als elektrische auto's verkocht gaan worden tegen "markt" autoprijzen, dan worden ze interessant voor de gemiddelde automobilist, nu blijft het helaas nog een nice produkt voor de erg rijken.

Op dit moment is electriciteit nog een goedkope brandstof voor auto's, echter zodra het elektrisch rijden gemeengoed wordt voor auto's, gaat onze overheid waarschijnlijk wel iets bedenken waarmee ze het geld wat ze verdienden op benzine, opnieuw gaan verdienen aan elektrische auto's. De schatkist moet wel gevuld blijven natuurlijk :P

verder leuke review :Y)
Ja, inderdaad. Ik heb vergeleken met wat ik zelf heb. Niet met bijvoorbeeld een meer vergelijkbare auto als een BMW M5. Ik verwacht dat daarbij het verbruik veel hoger zal liggen. Onze Twingo weegt 800kg en doet 1 op 17. Een meer vergelijkbare auto met een Model S zal zwaarder zijn en met allerlei toeters en bellen juist meer richting de 1 op 10 a 15 gaan zitten. De eerder genoemde BMW M5 even opgezocht (§ 130.000, 1900kg, even snel als de Model S) rijdt maar 1 op 7. Dan zit je al op bijna 6 MJ ofwel 27 cent per kilometer. Dat is al wel factor 8 verschil.

Afschrijving en restwaarde is nog maar beperkt iets van te zeggen. Met ruim 2.000 verkochte Model S-en in Nederland staat er eigenlijk geen 1 te koop, dus ik weet het niet.

De garantie is wel zeer uitgebreid door Tesla gegeven (8 jaar op batterij en accu).

En wat ik aangaf over de belasting: als we allemaal elektrisch zouden rijden betalen we relatief gezien 2,5x zo veel belasting. Aangezien we veel zuiniger rijden zal dit in absolute zin de helft zijn van wat het nu opbrengt. Totale benzine-accijnzen is nu ongeveer 4 miljard euro per jaar. Dat gaat niet radicaal anders worden als alle personenauto's elektrisch zouden rijden. We hebben dan qua gezondheidswinst door minder uitstoot waarschijnlijk al een veelvoud aan minder zorgkosten.

[Reactie gewijzigd door Peetke op 8 oktober 2014 22:40]

En wat denk je van de zwaartekracht met een auto van bijna 2000kg? Heb zelf proef gereden met de Model S 420pk en moet toegeven, dat de acceleratie verbluffend is en de auto een hoog tweakers gehalte heeft. Maar als je het echt over rij- en stuurplezier hebt, dan moet je geen Tesla kopen. Dus niet te vergelijken met een M5 of RS4!

Leuk om je tweak info te lezen van de Tesla. Met de nodige door ontwikkeling gaat dit de toekomst worden. Helaas tuffen we over 10 jaar allemaal achter elkaar aan en wordt het een soort zelfrijdende trein ipv een auto.
Ik ken juist mensen die van de M5 en RS4 zijn overgestapt en die zeggen :

Audi en BMW afwerking is beter maar het rijgedrag van de Tesla is superieur aan de eerder 2 genoemde. Het is dan ook een persoonlijke mening.
De stabiliteit van de Model S is erg goed maar hij mist voor mij een stuk stuurgevoel. Het is allemaal erg kunstmatig, hiervoor had ik een BMW 5-serie (F11) met de nodige onderstel-opties en die reed toch zeker strakker - en dat was dan nog een diesel oook. Een M5 lijkt mij geen vergelijk. Demping/vering is wel prima voor elkaar: comfortabel zonder deinerig te worden, en met de optionele luchtvering kun je het nog wat meer naar je hand zetten.

Veel ligt ook aan de banden. Standaard levert Tesla hem af op 19" velgen met vierseizoenenbanden van Goodyear en dat is niet bepaald de meest geschikte band voor een beetje sportief rijden. Als je de 21" wielen besteld krijg je iets betere (Continental ExtremeContact) maar ook dat blijven all season banden en dus een compromis. Wil je fatsoenlijke sloffen dan moet je er zelf iets anders onder leggen, of het Performance Plus-pakket nemen waar je Pilot Sport PS2's bij krijgt)
Dat lijkt me eerlijk gezegd heel onwaarschijnlijk. M5 is een extreem goede stuurauto en de Tesla erkend niet: Weinig feedback en veel te soepel (Amerikaans) geveerd. Ik denk dat de mensen waar jij het over hebt vooral doelen op confort?
Hij heeft een erg laag zwaartepunt (lager dan elke benzine-productieauto), omdat de accu plat onderin ligt. Dit maakt dat hij echt plakt op de weg. I.c.m. erg goede traction control en ESP, en je kunt ondanks de 420pk eigenlijk geen rare dingen meer doen. Vooral dus erg prettig en veilig; erg veel is juist uit handen genomen van de bestuurder. Overigens kun je zaken als traction control wel uitzetten, en de sportiefheid van je stuur kiezen.
De Tesla rijdt inderdaad niet verkeerd, maar meer comfortabel en snel dan sportief. Ik heb oa gereden met een snelle 5 serie, Nissan GT-r, Audi RS4 en een Ducati Panigale. Die laatste 3 toveren een enorme smile op je gezicht, sturen perfect, maken lekker herrie en je bent bang om tot het uiterste te gaan. Dat is de fun die ik in de Tesla S mistte. {zei de petrol head :) }

Als ik zakelijk een ton euro's te besteden had zou ik bij Tesla gaan kijken, als ik het prive te besteden had zou er iets anders komen. Rij je trouwens nog in de Tesla rond?

[Reactie gewijzigd door Fazer013 op 8 oktober 2014 23:36]

Dat is dus waar ze roadster voor is gebouwd, als speelgoed, en dus als auto voor maar een handje vol mensen. De meeste mensen willen gewoon een snelle, zuinig sedan met voldoende ruimte, en dat is de model S.
Wat ik nog mis (en naar mijn mening ook niet duidelijk terug te vinden is op de website van Tesla) is hoe het zit met de publieke laadpalen en alle bijbehorende kabels. Ik heb geen elektrische auto, maar heb begrepen dat elke laadpaal weer een andere kabel gebruikt. Als ik in het bestelproces op de website van Tesla kijk zie ik ook tal van kabels die ik (voor een flinke meerprijs) mee kan bestellen.

Ik ben geen elektricien en een 3-fase rode of blauwe kabel zegt mij niets. Welke kabel heb je nu wanneer nodig, en wat kun je met de kabel die je erbij krijgt behalve aan een normaal 230V stopcontact hangen?

En hoe zit het met het buitenland? Ik las laatst ergens dat Frankrijk bijvoorbeeld weer hele andere aansluitingen heeft bij zijn publieke laadpalen |:(
Standaard krijg je er een stekker voor een normaal stopcontact bij, en eentje voor een algemene krachtstoomaansluiting (de bekende rode stekker). Vreemd genoeg levert Tesla in Nederland niet de hier gebruikelijke type 2 a.k.a. Mennekes-kabel mee. Die mag je bijbestellen voor een kleine 600 euro, of je kunt hem elders kopen (ik heb voor ~300 euro een prima kabel van 6 meter aangeschaft).

Met name in Frankrijk is de CHAdeMO-stekker gebruikelijk voor openbare laadstations, in de meeste andere landen is type 2 de standaard. Met een type 2 kabel en een normale stekker als backup kan je normaal gesproken wel uit de voeten.
Als je de kabel aanschaft bij de aankoop kost de Mennekes-kabel slechts 190 euro.
Ah, dan hebben ze die prijs fors verlaagd. Toen ik mijn auto kreeg was het nog 585 euro voor een kabel van 5 meter.

Dat soort fratsen haalt Tesla trouwens wel vaker uit: zaken die eerst een optie zijn waar je grof voor hebt moeten betalen zijn vlak daarna onderdeel van de standaarduitrusting. Zo heb ik 250 euro afgetikt voor een hoedenplank (basicly een stuk bordkarton met wat stof eromheen) die een maand later onderdeel werd van de standaarduitrusting. Mijn auto heeft inklapbare buitenspiegels, die van een collega die hem drie maanden eerder kreeg niet. Als je hem nu krijgt heb je zonder meerprijs de hardware voor lane change warning, snelheidswaarschuwingen incl camera voor verkeersborden en adaptieve cruise control aan boord, die enkel nog via een toekomstige softwareupdate geactiveerd moet worden.
Redelijk frustrerend voor huidige eigenaren: dat er meer opties beschikbaar komen is 1 ding, maar dat je binnen een half jaar significante features er gratis bij krijgt die voor een bestaande eigenaar niet eens mogelijk zijn voelt toch niet zo lekker.

[Reactie gewijzigd door Daniel op 9 oktober 2014 13:41]

Ik zie dat de basisprijs nu niet 66.000 meer is, maar 66.200 (+ verplicht 440 en 225 euro). Jammer dat ze dat niet wat naar beneden weten te krijgen. Wel goed dat je meer opties voor die basisprijs krijgt. En inderdaad jammer dat jij als vroege instapper dan dingen mist.

Ze bieden wel een aantal zaken aan als retrofit. Bijvoorbeeld parkeersensoren en inklapbare spiegels kun je in ieder geval later laten inbouwen als je die in een vroeger model niet had. Moet je helaas dan wel voor betalen.
Die basisprijs is op zich niet verkeerd voor formaat auto en het vermogen (306 pk), maar je krijgt dan een relatief behoorlijk kale auto: stoffen bekleding, zonder navigatie, zonder dimmende spiegels, zonder parkeersensoren, geen supercharging etc. etc. Aan de andere kant, pak een BMW 535i met automaat kaal (vanaf 65k) en dan zit dat er ook allemaal niet op.
Om op Tesla-waardig niveau te komen moet je toch minstens het tech pakket en nog wat dingetjes aanvinken en ga je meer in de richting van de 74k.

[Reactie gewijzigd door Daniel op 9 oktober 2014 13:49]

Is inderdaad jammer maar dat is bij alle merken zo (behalve die hoedenplank).

Ik kocht mijn A4 met Sline etc 2 maanden later is er ineens een Proline S pakket tja.
Inderdaad, dat heb ik eigenlijk niet besproken. Ik heb hem thuis opgeladen en dat ook maar 1 a 2 keer in een week, want je kunt er net zoals met een gewone auto veel kilometers mee maken. De meeste ritten van mij waren kleinere ritten, dus dan leg ik hem thuis ook niet iedere keer aan de stroom (zou ik in de winter misschien wel doen, dan kun je makkelijker je auto voor-ontdooien). Thuis in ieder geval als dat kan een laadkabel uit je muur laten komen, zodat je niet meer aan twee kanten een stekker hoeft in te prikken (makkelijker). In onze gemeente is er overigens subsidie om een (eigen) laadpaal aan te laten leggen. En als je geen laadmogelijkheid aan huis hebt, kun je deze in je straat aanvragen.

Onderweg
Laden is het makkelijkste bij een Supercharger; die heeft de kabel aan het apparaat en het is dus net al tanken; erin prikken en 20 minuten later heb je weer een paar honderd kilometer bereik. Die dingen staan door heel Europa langs de snelwegen en dit is dus echt prima voor grote afstanden.

Als je buiten het Supercharger-netwerk wilt opladen (zoals thuis of op het werk bij een 'commerciŽle' laadpaal heb je altijd het nadeel dat die duurder is. Elektriciteit kost thuis 21cent per kWh. Met zonnepanelen misschien nog minder. Bij een laadpaal heb je een pasje nodig. Bijvoorbeeld van Essent, Nuon of gewoon de ANWB, waarbij zijn de kosten van het laden doorrekenen aan jou. Als laatste natuurlijk een juiste kabel en dat wisselt helaas nog. Fastnet met tientallen laders naast de snelwegen heeft het het beste voor elkaar; standaard drie verschillende laders. Dat zijn ook wereldwijd de drie meest voorkomende systemen. In de VS is er voor je Tesla ook een CHAdeMO stekker, maar voorzover ik weet is die er voor de Europese nog niet.

De laadpunten zijn o.a. te vinden via een site zoals:
Daar kun je ook per stekkersoort filteren om een idee te krijgen hoeveel er door Nederland zitten. En je kunt zien dat dat er nu dus al best veel zijn (regio Amsterdam bijna 2.000). Je kunt zien of ze vrij zijn en met welk vermogen je kunt laden. In de Tesla waar ik in zat lagen er standaard 3 stekkers.

Overgens weet de Tesla waar je hebt geladen en geeft die als laadpunten weer op je Google Maps. Daar staan ook alle Superchargers op.

Die laadkabel die je Tesla krijgt is modulair en daar kunnen verschillende systemen op. Voor andere systemen heb je een andere kabel nodig. Een rode kabel krijg je er standaard bij (3 fasen 400V 16A), een blauwe kun je er bij bestellen (1-fase, 400Volt, 32A). Mennekes en CHAdeMO zijn volgens mij de twee meest gangbare snelladers, waar de Tesla aan moet kunnen (gaan) laden. In de praktijk was dit voor mij niet nodig (heb wel 1600km gereden).

[Reactie gewijzigd door Peetke op 9 oktober 2014 07:50]

De blauwe kabel is 1-fase 230 volt bij 32A, niet 400 volt. Deze laad met 7,4 kW ipv 3,0 kW uit een standaard 230 stopcontact (deze trekt "maar" 13 A, ipv 16 waarop de meeste groepen zijn afgezekerd. Dit wordt gedaan vanwege eventuele oude bekabeling en meerdere apparaten op een groep. Daarnaast is er inderdaad de standaard CEE krachtstroom stekker. Deze levert 11 kW. Ik vind het wel jammer dat ze geen 32A CEE gebruiken. Deze is bij bedrijven regelmatig wel aanwezig en hiermee zou de laadtijd t.o.v. een 16 ampere stekker zo ongeveer gehalveerd worden.
Toevallig ooit naar 1 van de 3 superchargers gegaan in Nederland? Zo ja wat zijn je ervaringen en is de laadtijd ook echt zoals aangegeven? :)
Nee, helaas geen ervaring mee. Ik heb thuis ook alleen aan de normale 230V gehangen. Opladen kan dan erg lang duren, dus als je er eentje neemt, laat wel een mooie 3-fasen aansluiting aanleggen.
Aah jammer toch bedankt en veel plezier met je nieuwe aanwinst. Altijd al gedroomd om er 1 te hebben :)
Ik heb wel ervaring met een supercharger bij Breda. Als hij "leeg" is (gaat nooit helemaal leeg want is beveiligd) kun je de accu in 15 - 20 min. opladen tot ongeveer 70%.

Het is bij elektrisch opladen ook zo dat hoe voller de accu al is bij het laden hoe langer het in verhouding duurt om de laatste percentages bij te laden. Kortom om de overige 30% bij te laden kan goed nog een extra 10 min. kosten op een supercharger.
Klinkt goed circa half uur tot een uur voor een volle accu. Wist overigens niet dat ie beveiligd was, dus het is goed doordacht. Hoe zit het met de beschikbaarheid? Ooit meegemaakt dat alle chargers bezet waren? Bedankt voor je info weer wat geleerd :D
Ik woon in Tilburg en ben maar ťťn keer met een maat van me naar Oosterhout gereden om het eens te proberen. Dat is daar vlakbij een motel en echt langs de McDonalds. Je kunt hem er dus ook aan de stroom hangen en ff wat gaan "eten".

Dat was overigens rond 12 uur 's nachts dus toen wij aankwamen was er niemand maar na een 10 - 15 min., toen wij weer wilde gaan, kwam er net iemand aangereden die ook wilde gaan laden.

Voor ons was het meer een excuus om 's nachts een stukje te kunnen vlammen met die bak. :D
Geweldig thanks voor de info :)
Ik heb de superchargers een paar keer gebruikt (zijn er trouwens inmiddels 4: Oosterhout, Zevenaar, Zwolle en Urmond) en het laadtempo is inderdaad 'as advertised'. Wel is het zo dat de snelheid sterk afhangt van hoe druk het is, en hoe leeg je accu is. Hoe leger, hoe sneller het laden gaat. Verder delen twee 'stalls' een laadunit. Als je dus aankoppelt naast een andere Tesla die dezelfde laadunit gebruikt krijg je veel minder vermogen dan wanneer je de enige gebruiker bent.

Met een accu is nog ~15% vol is ligt de laadsnelheid op ongever 550 kilometer range per uur, en dat loopt vanaf dat moment heel langzaam terug. Het effect is dat je in een half uur van een lege batterij naar ongeveer 80% vol kunt komen (uitgaande van het 85kWh-model) Is je accu boven de 80% vol dan begint het laadtempo echt flink af te nemen. De laatste 20% duren ongeveer net zo lang als de eerste 80%.
Aahh goed om te weten erg interessant hartelijk dank! Nooit geweten dat er zoveel achter het laden zelf zit :*) :*) :*)
Pff, dat is mijn huidige droom auto, maar jezus wat een aanschafprijs in Nederland. In Amerika is hij volgens mij een stuk goedkoper, zowel door belasting als de euro.

Het goedkopere model zal in Nederland ook ruim 40-45k gaan kosten, dus ook gewoon veel te duur voor de niet-lease rijder. Doodzonde :(

De Nissan Leaf vind ik ook te duur voor wat je krijgt, maar is wel een stuk beter.
Mee eens, ontwikkeling stagneert door de hoge prijzen!

Waarom is het niet mogelijk om een Up!/CityGo/Mii/C1/108/Aygo/Alto/Smart... te voorzien van een kleine elektrische motor voor een betaalbare prijs?

"...in Noorwegen hoeft geen torenhoge aankoopbelasting of BTW worden afgedragen. Om het allemaal nog aantrekkelijker te maken, mogen de EV’s gratis gebruik maken van de tolwegen, busbaan, parkeerplaatsen en laadpalen."
In Noorwegen rijden er al bijna 6.000 rond! Je ziet ze ook echt overal (zo veel wegen hebben ze er niet). Bijna 1,1% is volledig elektrisch (klink erg weinig, maar de vervanging van auto's gaat helaas niet zo snel). Elektriciteit is daar ook nog eens volledig met waterkracht opgewekt. Beter kan denk ik niet!

In Nederland is alles in rep-en roer dat de pomphouders aan de grens zo zielig zijn. Brandstof verkopen dalen al een jaar een aantal procent. Zou dat niet op zijn minst voor een groot deel zo zijn omdat mensen minder rijden, auto's zuiniger worden en een deel zelfs helemaal elektrisch is geworden?

[Reactie gewijzigd door Peetke op 9 oktober 2014 10:55]

Ik woon in Noorwegen en de opmars van de elektrische auto is enorm.
Tolwegen, of meer gebruikelijk, toltunnels en tolbruggen kosten al snel 5 tot soms wel 15 euro per passering! De brug waar ik woon kost 8 euro per passering, of 4,5 met korting.
De benzine prijzen liggen tegen de 2 euro per liter aan, al varieert het hier sterker dan in NL. Soms ligt het op de 1.60 en een paar dagen later kan je 1.80 betalen.

Verder kosten autos in Noorwegen een STUK meer dan in NL. Je betaalt een giga bedrag voor de PK en uitstoot. Als je een 2 liter motor auto koopt betaal je gemiddeld zo'n 50% meer dan in NL, en voor de echte slurpers kan dat veel hoger liggen. Een auto die qua snelheid zich kan meten met een Tesla (de BMW M5 bijvoorbeeld) kost hier 2,5x tot 4x zoveel als de Tesla Model S 85.

De Tesla is een dure auto, ook hier in Noorwegen, maar als je vaak tolwegen rijd en veel kilometers maakt, dan verdien je dat rap terug.

Mjn enige twijfelpunt is de afschrijving. Hoeveel verlies je per jaar aan afschrijving? De meeste experts denken dat je de gehele auto moet afschrijven tussen de 7 en 10 jaar. Dat betekent dus een afschrijving van rond de 8000 euro per jaar. Endat is dus de grootste reden waarom ik geen Tesla aanschaf.

[Reactie gewijzigd door yoramm op 9 oktober 2014 14:54]

In Amerika is die niet veel goedkoper scheelt 5000 euro ofzo.
Je hebt ook nog wel interne wrijving die soms ook aardig kan oplopen. Maar verder een fraaie review, jammer dat hij zo duur is in aanschaf...
Ja, er zijn ook nog andere zaken (verwarming/airco, electronica, verlichting). Maar als je die vergelijkt bij de hoeveelheid die je verliest door de luchtweerstand zal die met stip op 1 komen te staan. Rolweerstand eigenlijk geen idee, maar ging uit van een respectabele tweede plaats. Kan best zijn dat dit de interne wrijving is. Iemand een meer onderbouwd idee? Zou dit best willen weten, waar nu de meeste energievreters nog zitten.
Warmte verlies van de elektro motoren en accu's. De accu's worden namelijk watergekoeld en opgewarmd wanneer het koud is bij een koude start.
Zeer goede review, en wat een toffe auto!

Had ik het geld maar..
Ze worden wat beter bereikbaar: in de basisprijs zit nu meer dan 1,5 jaar geleden. In die § 66.000,- krijg je dus meer waar voor je geld. Verder zijn er nu allerlei lease opties (eventueel met terugkoop-garanties). Toevallig gisteren nog een mailtje van Tesla over gehad dat ze weer nieuwe financieringsopties hebben. Dit terugkoopprogramma garandeerd bijna de helft van de waarde van de auto na 3 jaar (dat is schijnbaar netjes in deze prijsklasse :o ).

Maar goed dat zijn natuurlijk druppeltjes op een plaat. Het grote wachten is op de Model III, die er over een goede twee jaar is. Dan zal de nieuwprijs met § ~30.000,- een stuk beter te financieren zijn (met in je berekening natuurlijk de super lage vaste kosten en vele lagere gebruikskosten per km).
Naja dat terugkoop programma is mooi maar

Tesla betaalt na 36 maanden 46 procent van de oorspronkelijke basis aankoopprijs van de Model S en 43 procent van de aankoopprijs van alle opties! Bij 48 maanden is het terug te betalen bedrag 39 procent van de oorspronkelijke basis aankoopprijs en 31 procent van de aankoopprijzen van alle opties. Daarmee zit Tesla een paar procentpunt boven de restwaarde-inschatting van Autotelex

(Copy paste van http://www.automotive-onl...ft_nieuwwaarde_terug.html)
Vergeet Tesla met zijn schadelijke accu's, zout water heeft de toekomst
Tesla staat volledig open voor nieuwe technieken; sterker nog een flink deel van de Gigafactory is R&D en zijn ze daarmee ook zelf bezig om betere batterijen te ontwikkelen.

Als je met die nanoflowcell-vloeistof ook thuis veilig kunt laden en het hele proces een beetje energie-efficiŽntie heeft (een van de grote nadelen van waterstof) zou die nanoflowcell in potentie erg leuk kunnen zijn. Maar eerst zien, want lees nu veel beweringen, maar er staan nergens echte specificaties, op dit na:
nominal voltage: 500 - 700 V, Peak 735 V
nominal current: 95 A
tank capacity: 2 x 250 l
De auto weegt lees ik 2300kg.
Tesla is natuurlijk een prachtig bedrijf met mooie technieken, maar vergeet de Europeanen niet.
Wat meer technische gegevens over hun nieuwste auto:

Meet the youngest member of the QUANT family: the new QUANTiNO. An innovative electric vehicle for the mass market, powered by nanoFlowcellģ. A sporty and dynamic car, the stand-out feature is undoubtedly the low-voltage drivetrain. Even at only 48 volts rated voltage, a combination of nanoFlowcellģ, buffer system, and four electric motors generates 4 x 25 kW/136 HP, giving the QUANTiNO a top speed of more than 200 km/h. With two 175-liter tanks, the QUANTiNO has a range of over 1,000 kilometers, fully electric and without harmful emissions. 3.91 meters long, the little 2+2-seat brother of the QUANT E and QUANT F appeals with its unique design and the striking detail of 22-inch wheels that literally make it stand out in its class. If there is one.

Volgens de website kan er gemakkelijk en veilig vanaf huis geladen worden.

Will electrolyte fuel be attractive in cost terms for consumers and providers? "Yes, because fueling up on ionic liquid is already possible today. And because the production of ionic liquid can be readily implemented with existing engineering knowledge. Remember that ionic liquids are nontoxic and nonflammable - with great advantages in mass production, logistics, and storage and no need for high-level safety protocols."

Dit lijkt me een andere techniek dan de traditionele waterstof auto.
Bij profielen: "[...] als er meerdere bestuurders zijn. Deze functie is flink beter" en dat was einde zin :+

Prachtreview verder. Ik was al langer geÔnteresseerd in Tesla. Zelf ben ik financieel nog lang niet in staat om eigen vervoer te kunnen hebben, maar tegen die tijd hoop ik Tesla te kunnen overwegen.
Thanx! Is gefixed.
Ja voor mij is die Model S ook echt niet haalbaar. Ik zou zelf wel heel erg graag een Model X met een Model III voor het lokale verkeer willen hebben. * Peetke droomt verder!
Leuke review om te lezen, weer eens wat anders dan een random computeronderdeel.

Klein typfoutje in je Joule berekeningen:
1kWh is 3,6 MJ, niet Giga.
Volgens mij geldt dat ook voor de benzine en andere waardes (M ipv G)

(PS: staat die auto in de Tweakers Pricewatch nu echt onder de hoofdcategorie "TV en Home Cinema" ??) :)
Mja Gadget was het beste dat ik er bij kon verzinnen. T.net blijft een nerd-site en geen autosite, dus zie nog niet snel andere categorieŽn komen. We hebben wel een heilige koe: }:O