Apple iPhone 6 64GB Grijs Review

Opinion 3 oktober 2014, laatste update op 9 oktober 2014, 15.270 views

Apple iPhone 6 64GB Grijs

Geruchten deden al vroeg de ronde, afbeeldingen waren al uitgelekt, maar nu is hij er: de iPhone 6. Het scherm is met 4,7” een stuk groter ten opzichte van voorgaande generaties en ook het design is op de schop gegaan.

Pluspunten

• Sublieme bouwkwaliteit;
  • Telefoon is erg dun;
  • Beeldscherm is erg mooi;
  • iOS is erg gebruiksvriendelijk en gepolijst;
  • SoC (system on a chip) is technologisch hoogstandje en daarmee toekomstbestendig.

Minpunten

• Gi-gan-tisch duur;
  • Accuduur valt toch tegen t.o.v. verwachtingen;
  • iOS biedt beperkte mogelijkheden om naar eigen hand te zetten;

Inhoudsopgave
Prestaties
Accuduur
Specificaties

Inleiding (Smartphone achtergrond)
Mijn eerste smartphone was de iPhone 3GS. Na een jaar gebruik vond ik het besturingssysteem te veel beperkingen hebben en besloot ik het toestel te Jailbraken. Na twee jaar trouwe dienst was ik echter toch toe aan iets anders. Met het vooruitzicht op de Mango update leek Windows Phone 7 mij erg interessant en heb ik de overstap gemaakt naar de Samsung Omnia 7.

Met Windows Phone 7(.8) was ik erg onder de indruk van de interface met de dynamische tegels, een heel contrast met de iOS van die tijd. Toch was de onvolwassenheid van het besturingssysteem een hindernis in het dagelijks gebruik en tegen de tijd dat een rage voorbij was, kwam het beschikbaar in de Windows Store. Daarom ben ik na een jaar overgestapt op Android, in de vorm van de Samsung Galaxy SII. Dat beviel goed en ben vorig jaar overgestapt op de Samsung Galaxy Note 3.
Onlangs heb ik mijn beeld van Windows Phone kunnen actualiseren door de Nokia Lumia 1520 te testen. Omdat het zo lang geleden is dat ik een iPhone uitgebreid heb kunnen testen is dit een leuke afwisseling.

Unboxing en eerste indrukken
De iPhone komt in een ultra minimalistische, witte verpakking.

Ook de inhoud van de verpakking is erg 'clean' en minimalistisch ontworpen.
De inhoud van de verpakking is het volgende:
- De iPhone 6;
- Een lightning - USB kabel;
- Een oplader;
- Oortjes met ingebouwde bediening en microfoon;
- Een boekje met de sim-slot opener, de nodige documenten en jawel.. twee Apple stickers.

De rechter kant van de iPhone. Zoals je kan zien is aan deze kant alleen de nano sim-slot en de aan/uit knop te vinden. Ook zie je duidelijk dat Apple het design van de telefoon op de schop heeft genomen. Waar de iPhone 5(s) veel strakke, harde lijnen had, heeft de iPhone 6 zachte en ronde vormen.

Ook de bovenkant laat de zachte rondingen hartstikke duidelijk zien. Hoewel het lastig op de foto vast te leggen is, loopt het glas ook rond af aan de zijkanten. Zo zal dus geen vuil/stof in de rand blijven hangen, wat alleen maar goed nieuws kan zijn. De zilverkleurige rand is mat afgewerkt, waarbij ik bang ben dat het gevoelig is voor krassen (wat ik niet ga testen).

Aan de linker kant van het scherm is de knop om te switchen tussen trillen / geluid aan, ook zijn daar de volume knoppen te vinden. Zowel de aan/uit knop als de volume knoppen zijn lichtjes te wiebelen, maar de knoppen maken een stevige indruk.

Aan de onderkant zie je (van links naar rechts) de 3,5mm audio jack, de onderste microfoon, de lightning connector en de luidspreker. Opvallend van de luidspreker is dat het geluid beter tot zijn recht lijkt te komen als je de telefoon verticaal in je handen houdt. Zowel voor stereo effect als voor de geluidsbeleving zou het echter beter zijn als de luidsprekers op de voorkant van de telefoon zouden zijn geplaatst, zoals bij de HTC One.

Ook zie je op deze foto de home-knop, met ingebouwde vingerafdruk scanner. Tijdens het eerste gebruik moet je je duim meerdere malen op die scanner plaatsen in verschillende posities zodat de telefoon jouw vingerafdruk goed leert kennen. Daarna is het ontgrendelen snel en vlekkeloos. Het is misschien geen feilloze beveiligingsoptie, maar het is wel heel erg laagdrempelig en gezien het gebruiksgemak kan ik er alleen blij mee zijn.

Aan de achterkant zijn twee horizontale lijnen te zien, evenals de nodige opdruk met betrekking tot het FCC nummer. Het is jammer dat deze opdruk op de achterkant aanwezig moet zijn, maar die informatie kan nergens anders weggewerkt worden omdat de achterkant niet verwijderbaar is.

Hier zie je de 8MP camera, de achterste microfoon en de flitser. Verder is uiteraard het Apple logo zichtbaar. Wat mij betreft heeft Apple een steekje laten vallen met de fysieke afmetingen van de camera: deze steekt namelijk dusdanig uit dat het toestel gaat wiebelen als je deze plat neerlegt en de touchscreen aantikt.

Nog een vergelijking met de Samsung Galaxy Note 3 om de grootte van het toestel in perspectief te zetten:
Zowel in lengte als in dikte is de iPhone een stuk kleiner. Hoewel ik de schermgrootte van de Note 3 erg prettig vind en het oppervlakte van de Note 3 beter benut wordt qua verhouding oppervlakte - schermgrootte, is het formaat van de iPhone 6 een stuk prettiger in je broekzak. Wat betreft het uiterlijk vind ik het vooral een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik beide telefoons mooi: de Note 3 is wat stoerder en zakelijker, de iPhone wat 'liever' en ziet er haast uit als een juweel.

iOS8
De iPhone 6 wordt meegeleverd met iOS8. Zoals ik in de inleiding heb aangegeven waren mijn laatste uitgebreide ervaringen met iOS zo'n 4-5 jaar geleden. Ook al heeft iOS absoluut niet stilgestaan, voelt het besturingssysteem direct bekend aan.

Ik zou het besturingssysteem omschrijven als soepel en gebruiksvriendelijk, maar niet erg flexibel. Daarmee bedoel ik dat je niet helemaal los kan gaan met het maken van instellingen of dingen aanpassen. Een voordeel daarvan is dat je lastig iets fout kan doen, maar ik persoonlijk hou ik ervan om dingen naar mijn eigen hand te zetten.

Het besturingssysteem voelt redelijk compleet aan. Voor veel toepassingen zijn standaard apps meegeleverd en als dat niet voldoende is staat de App Store bomvol apps.

Edit 09-10-2014: Cerius heeft mij in de comments nog getriggerd over een punt wat bij het ecosysteem hoort, namelijk iTunes. Dit is een programma waar ik voorheen, maar ook nu niet aan kan wennen. Ik stoor mij er aan dat ik niet gewoon door een mappenstructuur kan bladeren zonder hulpprogramma en ik vind het onbegrijpelijk dat muziekbestanden en videobestanden geconverteerd moeten worden.

Beeldscherm
Het scherm ziet er erg mooi uit. Ik durf ook gerust te beweren dat het geen groot gemis is dat het scherm 'slechts' een resolutie van 1334 x 750 pixels heeft. Ook qua pixels per inch is de iPhone geen absolute topper, maar het scherm ziet er simpelweg erg scherp uit.
De kijkhoeken zijn uitstekend: er treden amper kleurverschuivingen op. De helderheid van het scherm is prima, waardoor je het toestel in de volle zon goed kan aflezen.

Camera
Alvast een tweetal video's om de camera te demonstreren. Op de eerste loopt het pad schuin af, wat de nodige trillingen veroorzaakt. In de tweede video ga ik een roltrap op, wat interessant is vanwege de hoeveelheid details en hoe de camera omgaat met lichtovergangen.

Ik heb een aantal foto's gemaakt met zowel de iPhone 6 als de Samsung Galaxy Note 3 om de resultaten te kunnen vergelijken. De linker foto's zijn steeds die van de iPhone, de rechter die van de Note 3.
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/iPhone-6-032-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/20140928_141646-150x150.jpg

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/iPhone-6-034-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/20140928_141721-150x150.jpg

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/iPhone-6-036-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/09/20140928_141740-150x150.jpg

De afstand van de gefotografeerde objecten is steeds hetzelfde en beide camera's zijn volledig uitgezoomd. Toch laat de Note 3 alles meer ingezoomd zien. Verder lijken de foto's van de iPhone wat doffer en zie je dat de hogere resolutie van de Note 3 meer details laat zien.

Ik heb ook een aantal foto's onder donkere omstandigheden gemaakt, om te kijken hoe de camera van de iPhone 6 dan presteert:
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/10/064-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/10/066-150x150.jpg
De eerste foto vind ik wel mooi geworden, maar de tweede foto laat toch duidelijk ruis zien. De foto's zijn mooi, maar niet adembenemend of gigantisch veel beter dan de concurrentie.

Prestaties
In de iPhone 6 zit de nieuwste processor van Apple: de A8. Dit is een van de eerste mobiele processors die gefabriceerd worden op de 20nm technologie. De verbeteringen in de processor zijn vooral gericht op efficiëntie: tot wel 50% efficiënter in energieverbruik. In mijn beleving zijn high-end mobiele processors al langere tijd meer dan "snel genoeg", maar accuduur kan nooit te lang zijn, dus dit vind ik zeker een goede keuze van Apple.

Een bijkomend voordeel van de focus op efficiëntie is dat de processor ook minder warmte zal produceren. Normaal gesproken als de temperaturen te veel oplopen, moet de processor een stap terug moeten nemen qua prestaties om beschadiging te voorkomen. Apple belooft dan ook dat de A8 hoge prestaties kan vasthouden.

De focus op efficiëntie betekent zeker niet dat de prestaties achteruit zijn gegaan. Sterker nog, Apple claimt een snelheidswinst van 25% qua rekenracht. Aan de grafische kant ligt de nadruk meer op prestatiewinst, Apple belooft namelijk een vooruitgang van 50%.

De cijfers die Apple levert zijn natuurlijk in de meest gunstige omstandigheden en moeten voor de praktijk dan ook met een korrel zout genomen worden. Persoonlijk vind ik de gebruikerservaring veel belangrijker dan de hierboven genoemde getallen.
De gehele gebruikerservaring van de iPhone 6 foutloos soepel te noemen. Ik heb zelfs het gevoel dat de vele animaties in iOS meer vertraging opleveren dan dat je op de processor moet wachten. De cijfers van 25% - 50% snelheidswinst zijn niet in dezelfde mate terug te voelen in het dagelijks gebruik, maar dat komt meer omdat de iPhone 5(s) ook al een soepele gebruikerservaring biedt.
Het is met name een geruststelling dat de processor de komende tijd goed mee kan komen met de ontwikkelingen.

Accuduur
Met een standby tijd van 1 dag en 10 uur is de accu van 100% naar 10% gezakt. Dit betekent dat met mijn gebruik twee dagen niet haalbaar is, wat ik eerlijk gezegd toch een beetje teleurstellend vind. Voor de capaciteit van de accu vind ik het een hele prestatie, maar eerlijk gezegd zou ik liever een hogere accucapaciteit gehad, dan zou ik die ene millimeter extra aan dikte voor lief nemen.

Mijn beeld van de accuduur is in de loop van de tijd niet veranderd maar bevestigd. Met mijn gebruik, waarvan ik denk dat het redelijk normaal gebruik is, kan de telefoon ongeveer anderhalve dag mee.

Ook belangrijk is hoe snel de accu oplaadt. Als je last-minute de lading wilt opkrikken is het fijn als dit snel gaat. Ik heb een grafiek gemaakt waarin je kan zien hoe snel de accu laadt:

De schommelingen tussen 10 en 80 minuten zullen voornamelijk ontstaan door afrondingsverschillen. Totdat de telefoon ongeveer voor 90% is opgeladen, laadt de accu met ongeveer 10% per 10 minuten op. Zoals gebruikelijk bij lithium-ion accu's duren de laatste percentages langer. Om de accu van leeg naar helemaal vol te krijgen duurt ongeveer 2,5 uur.

Specificaties
Beeldscherm: 4,7" IPS met een resolutie van 1334 x 750 pixels (326 pixels per inch);
Afmetingen (LxBxH): 138.1 x 67.0 x 6.9mm;
Gewicht: 129g;
Processor: Apple A8, dual core;
Accu: 1810 mAh lithium-ion;
Camera: 8MP met flitser, 1.2MP front-facing camera;
Connectiviteit: 802.11a/b/g/n/ac Wi‑Fi, Bluetooth 4.0, NFC;

De uiterlijke kenmerken van de iPhone 6 wijken erg af van de iPhone 5. Allereerst is het beeldscherm met 4,7" een stuk groter, waardoor ook de algehele afmetingen van het toestel zijn meegegroeid. (Voor mij geen bezwaar, maar schermgrootte is erg persoonlijk.) Het toestel is wel harstikke dun, maar wat mij betreft had Apple beter de accu capaciteit kunnen verbeteren om ervoor te zorgen dat de telefoon twee volle dagen op één acculading mee kan.

De stijl van het uiterlijk is ook op de schop gegaan: de strakke, 'harde' lijnen van de iPhone 5 hebben plaats gemaakt voor de ronde vormen en een mat afgewerkte omlijning, die het toestel juist een 'zacht' uiterlijk geven. Qua finesse in de bouwkwaliteit is de iPhone 6 een uitstekend toestel.

Vanuit technologisch oogpunt zijn zowel de processor als de grafische chip een grote stap vooruit. In mijn ervaringen heeft het echter geen grote impact op de gebruikerservaring omdat dat met de iPhone 5s ook al uitstekend was. Daarentegen weet je met deze cutting-edge hardware wel dat je zeker twee jaar met de markt mee kan komen.

Het besturingssysteem is ook erg persoonlijk. iOS8 is erg compleet en gebruiksvriendelijk en ik kan mij voorstellen dat dit voor sommige mensen ook een argument is om voor een iPhone te kiezen. Alles bij elkaar is de iPhone 6 een uitstekende keuze te noemen, hoewel ¤ 800 gigantisch veel geld is voor een telefoon.

Heb jij ook een Apple iPhone 6 64GB Grijs?

Meer advertenties

Ik begrijp de reacties van LCP wel...
Windows Phone is eigenlijk alles waar Apple voorheen voor stond...
- Stabiel OS
- Licht OS waar je geen torenhoge specs voor nodig hebt
- Een kind van 2 kan het gebruiken (bij wijze van)

Ik draai nu een jaar WP8 en mijn Lumia wordt geen miliseconde trager... Zelfs op een Lumia 520 draait WP redelijk vlekkeloos. Dat kun je misschien het beste vergelijken met een oude Iphone 3GS. Dat werkt nu voor geen meter meer (ik heb er nog één liggen).

Laat je oma voor de grap eens op één van de 3 OS'en een MP3 als beltoon instellen ;)
Dit was gisteren een serieuze vraag van mijn schoonmoeder, omdat kerst eraan kwam.

Bij iOS is het al snel, laat maar zitten, jammer dan maar niet.
Bij Android is het zoeken in de systeemmappen met benameingen als "ext_SDCARD".
En bij Windows Phone? Een mapje als je op je telefoon in expolorer drukt, genaamd "Ringtones". Gooi hem daarin en binnen me menu staat de mp3 er automatisch bij...

Klein voorbeeldje, maar WP is écht gebruikersgemak.

Echter, wel met een groot nadeel: Het aantal apps.
Het meeste is er wel, banken, whatsapp, netflix etc. Maar zaken als marktplaats mis ik nog.
Wellicht leuk voor de geinteresseerden, audio output metingen van de iPhone 6:
Mooie review. Zit nog te twijfelen of ik een i6 zal proberen als Android liefhebber. Heb ermee gespeeld en het is een mooi toestel. Camera is goed en dat vind ik belangrijk.

Maar er zijn een aantal dingen die waarschijnlijk niet kunnen en dingen waar ik tegen aanliep bij vrienden met een 5s.

Geluidsprofielen aanmaken is volgens mij niet mogelijk. Dus niet een profiel voor snachts, werk en weekend bijv.

Afzonderlijke geluidsinstellingen voor beltoon en notificatie

Alarm/wekker zonder trillen. ??

Dataverbruik per app per maand bekijken en eventueel limieten instellen.

Geen terug toets onderin scherm. Wel bovenin scherm. Vind ik lastig met 1 hand en dubbelklikken op home knop is omslachtig

Niet even aan PC koppelen en wat bestanden overzetten net als windows.

Appstore vind ik minder overzichtelijk/mooi dan Google Play. Moest gisteren een app zoeken maar voordat ik de goede had was ik even verder. Weinig info

Natuurlijk zijn er nog wel wat zaken maar dit is wat me opviel. Klopt het niet dan hoor ik het graag.

Het klinkt allemaal niet zo best maar wil toch wel eens een iphone uit proberen. Hoop alleen niet dat ik er teveel op achteruit ga. Ben namelijk best wel iemand die veel met zn telefoon rotzooit.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 12 oktober 2014 19:57]

Het is duidelijk dat je weinig tot geen ervaring hebt met een iPhone. De meeste punten die je noemt zijn zonder meer aanwezig in iOS.
  • Geluidsprofielen maken is niet mogelijk, maar er bestaat wel een niet storen functie die jouw wens erg tegemoet komt.
  • Alarm zonder trillen is simpelweg de trilfunctie uitzetten. Want wanneer wil je een alarm zonder trillen, maar wel een trilfunctie als de telefoon een melding geeft? Tevens kan het geluid en trilfunctie uit en het alarm gaat dan wel gewoon af.
  • Dataverbruik per app bekijken kan eenvoudig.
  • De 'terug-toets' is overbodig in iOS. Simpelweg van links naar rechts vegen in je scherm bij nagenoeg alle apps (ook 3rd-party). Of één maal op de homeknop drukken om terug te springen naar het Home-scherm (niet anders dan Android).
  • Even aan PC koppelen en bestanden overzetten werkt snel en automatisch via synchronisatie met iTunes (zowel Mac als Windows), zonder enige tussenkomst van de gebruiker. Tevens is automatische back-up naar iCloud via wifi ook mogelijk. Daarmee is 'aan de PC koppelen' niet meer nodig.
  • Ik vond de app store van Google Play juist heel erg onoverzichtelijk als iOS-gebruiker. Kwestie van wennen/smaak.
Volgens mij is er voor al jouw wensen een oplossing :)
Lees anders eens de reviews van iOS7 en iOS8.
Oke bedankt voor je reactie. Heb niet zoveel ervaring met ios. Af en toe heb ik eens met een 4s en 5s gespeeld maar het kleine beeldscherm en beetje saaie OS trok me niet.

Nu de 6 wat groter is en sinds ios7 er wat extra functionaliteit bij gekomen is, vind ik het wel interessant.

Maar met android weet ik gewoon dat ik er bijna alles mee kan doen wat ik zelf wil. Dus ben een beetje bang dat ik met een iphone toch tegen beperkingen aan loop.

Kan het altijd proberen anders weet ik het nooit. Misschien vind ik het wel helemaal geweldig en anders niet.
Nette review :) Ik ben juist zeer tevreden over de accuduur die bijna 2 dagen haalt bij normaal gebruik. Dit haalde ik met de Android toestellen niet en ik heb er heel wat gehad (zie inventaris) maar goed ieder zijn eigen menig natuurlijk..

Verder nette review +3 :)
Weet je zeker dat je geen rare apps had? Ik kan, als minimale gebruiker maar wel als enorme beller, toch bijna vier dagen doen op mijn 3100MAh accu.
Vandaar mijn schermprintjes waarop je kan zien welke app welk verbruik veroorzaakt :) Geen gekkigheden dus. De grootste verbruiker is het scherm en die zal tijdens het bellen uit staan.
Thanks! Mijn probleem met de accuduur is dat hij de 2 volle dagen niet haalt, waardoor ik hem toch elke nacht aan de lader zou hangen. Gezien de energiezuinige SoC had ik eigenlijk wel 2 volle dagen verwacht. Ik had dan ook liever gehad dat de telefoon iets dikker zou zijn en wél 2 volle dagen mee zou gaan.
Ik zet de telefoon 's nachts altijd in vliegtuigmodus. Dan verbruikt hij een STUK minder stroom, en het is gezonder want geen straling (waar de meningen over verdeeld zijn, maar ik vind het een fijner gevoel)
Ik vind het persoonlijk jammer dat ze inderdaad niet voor een iets dikker toestel zijn gegaan, met een dikkere accu. Dan hebben ze echt een streepje voor op andere fabrikanten, met een toestel wat gewoon enkele dagen mee kan zonder deze aan de lader te hangen.

Zelf heb ik geen reden om over te stappen, ik ben in het bezit van een iPhone 5S. Ik vind deze persoonlijk qua design mooier dan de 6. De 6 lijkt meer op andere smartphones, terwijl voorgaande iPhones wel echt een heel eigen uniek design hebben.

Ik wacht op de iPhone 7, maar eens kijken waar ze dan mee op de proppen komen. Eerst nog de iPhone 6S: "De manager (van Samsung) wilde vooralsnog niet uit de doeken doen wanneer de massaproductie van 14 nm chips van start kan gaan. Vermoedelijk zal Apple echter in het najaar van 2015 de eerste toestellen al introduceren met de nieuwe A9 chip aan boord."

Ik ben benieuwd of dat soepel gaat verlopen, want ze hebben steeds meer moeite met kleinere productie procedés.
+3 is natuurlijk veel te veel voor deze review. Ik vind het eindoordeel iets te hoog voor de subonderdelen die je geeft, komt eerder op 4 van de 5 sterren uit lijkt mij.

Leuke review, alleen mag je van mij wel wat kritischer zijn.
Waar had je graag meer toelichting op gehad? :)
Edit: als ik 4,5 sterren had kunnen geven zou ik dat hebben gedaan. In de praktijk werkt het toestel gewoon erg lekker. Verder heb ik wel wat zaken aangekaart waarvan ik minder tevreden over ben, maar als iemand zegt dat hij een iPhone wilt kopen en tevreden is met dat ecosysteem kan ik niet zeggen dat het een slechte keuze is. Ik vind de 5s zeker goed genoeg, maar dan zit je weer met het feit dat dat scherm veel kleiner is en schermgrootte is erg persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 9 oktober 2014 14:08]

Ik vind deze review wel een +3 waard, ieder zijn eigen mening toch? De ene is meer tevreden met de iPhone 6 dan de ander.. :+
Het doel van het modden is juist dat je objectief blijf en je eigen mening er buiten laat. Objectief gezien dus geen +3 Mist teveel details (zoals over het scherm en geluid) en is niet objectief genoeg in het eindoordeel.
Dan ken je oneplus zeker nog niet :P :P
Als je moet kiezen tussen je note 3 en de iPhone 6, wat verkies je?
Dat is natuurlijk erg persoonlijk, vooral het schermformaat en besturingssysteem, maar vooral gezien de prijs-kwaliteit zou ik toch voor de Note 3 kiezen.
Dank je voor de feedback.

Goede review trouwens
iOS8 is erg compleet en gebruiksvriendelijk
Ik snap nog steeds niet echt waarom mensen dit steeds beweren. Hoe gebruiksvriendelijk kan een OS zijn die niets anders heeft dan een chaotisch grid met dode, statische icoontjes? Van alle mobiele OS-en vind ik juist iOS het meest gebruiksONvriendelijk. Niet alleen de chaotisch grids met icoontjes, maar ook het settings menu met inconsistentie alom. Daarnaast biedt het geen enkele vorm van dynamiek en app-info richting de gebruiker zonder apps te moeten openen (op de paar notification widgets na) Om nog maar te zwijgen over het gebruik van foto's, wat echt een dramatische ervaring is. Het gebruik van iTunes begin ik maar niet eens aan en als klap op de vuurpijl nog de inconsistente UI's van de apps. Nee, ik begrijp het echt niet.
Hoewel ik met het iTunes gedeelte volledig mee eens ben, ben ik het oneens over jouw mening over iOS. Hoewel ik Android prefereer vindt ik iOS zeer vloeiend en natuurlijk aanvoelen. Ook de applicaties hebben een gelikte finish die niet de vinden is in het rommelige design van Android en het hoekige, kille design van Windows Phone.

Het enige Mobile OS die ik, naast Apple iOS, gelikt wil noemen is Ubuntu Mobile, al vrees ik dat dat een 10 jaren plan wordt voor het uberhaupt uit komt :(
iOS is vloeiend, wellicht. En het 'werkt' ook wel. Maar dat is niet mijn punt.

iOS is een applauncher en niets meer. Je bent continue aan het zoeken waar je icoontjes staan en steeds apps aan het openen om informatie tot je te krijgen. Die apps zijn dan ook nog eens inconsistent aan het besturingssysteem qua layout en design zodat het allemaal een chaotische, rommelige ervaring geeft.
Daarnaast is er vrij weinig te personaliseren behalve de wallpaper.

Even een vergelijking in gebruik met Windows Phone (ja, ik ben hier meer een liefhebber van ja, klopt. Maar met een reden)

Ik wil het actuele weer weten, de status van een item op eBay waar ik op geboden heb, of er nog gereageerd is op mijn Facebook update, de laatste headlines van het nieuws, wat er het laatst tegen me gezegd is via WhatsApp, wat de statusupdates zijn van mijn vrienden, wat mijn eerstvolgende agendapunt is, hoe lang ik al geparkeerd sta.

- Met iOS ben ik daarmee alle apps daarvoor aan het openen. Icoontje vinden, app openen, terug naar homescreen, icoontje vinden, app openen, terug naar homescreen. Etc. etc.

- Op mijn Lumia kijk ik 10 seconden op het homescreen en weet ik alles d.m.v. de LiveTiles en het feit dat alles netjes naar mijn persoonlijke voorkeur ingedeeld staat op een manier die ik belangrijk vind.

- Moet ik een app gebruiken die niet op mijn homescreen staat: een swipe naar links en alle apps op alfabetische volgorde te vinden met een zoekfunctie direct beschikbaar die niet alleen op je telefoon zoekt, maar ook in de Store.

* In iOS staan ALLE geïnstalleerde apps op de homescreens, wat een totale chaos geeft.

- Wil ik een instelling wijzigen van een app die ik gebruik, dan is het settings menu daarvan altijd op dezelfde plaats te vinden in de app.

* In iOS staat de ene keer de setting in het Settings Menu van het OS en de andere keer in de app zelf.

- Werken met foto's is een verademing op een Windows Phone t.o.v. iOS. Je kunt je albums volledig beheren op jou manier.

* Op iOS is werken met foto's een regelrecht drama. Albums volledig beheren is niet mogelijk. Foto's dien je te syncen met iTunes. Om nog maar te zwijgen over importeren van foto's op een iPad. Dat gaat nergens over; Je kunt niet bepalen waar je ze opslaat, niet bepalen in welk album je ze zet, niet verplaatsen etc. etc.

Dit zijn een paar voorbeelden, maar er zijn er nog legio te noemen.
Dus qua gebruiksvriendelijkheid, daar ben ik het totaal mee oneens.
Hmm...niet helemaal waar. Teminste, niet meer.

Het meeste wat je noemt is persoonlijke smaak, ik ga daar niet tegenin. Windows Phone is met zn tiles inderdaad meer gericht op het tonen van data in 1 oogomslag, single page format. Aan de ene kant handig, aan de andere kant enorm chaotisch en vervelend als je niet wilt dat anderen die jouw telefoon even lenen kunnen zien hoeveel
je banksaldo is en welke schattige dingen je whatsappt naar je vriendin.

Als voor de icons in iOS, Alle icons staan op de pagina's (niet persee home screen), klopt, maar zijn te verdelen in mappen (wel een keer extra tikken) en het is inderdaad een app openen voordat je de content kan zien. Voor de meer privacy beruste persoon misschien dan een betere keuze.
Daarnaast zijn de widgets ontworpen om juist die informatie in 1 oogomslag (wat je bij Win. Phone het liefste hebt) alles te zien. Even simpel het scherm onlaag trekken. Niet perfect maar meer privacy friendly naar mijn idee. Idem voor Android.

Het gedeelte over foto's geef ik je gedeeltelijk gelijk. iTunes is inderdaad een ramp. Maar tegenwoordig kan je mappen aanmaken via de iphone zelf (iOS 8 dingetje) en het delen met een ipad kan simpeler via airplay of icloud.

Daarnaast is het delen van foto's op een Android phone/tablet niet veel beter. Maargoed, echte foto's maak je niet met een telefoon :D

Tja over personalisatie, kwa personaliseren van de telefoon zelf (lees: niet apps) is Win. Phone juist meer dichtgetimmerd dan een iPhone. Maar in vergelijking met Adnroid al helemaal.

In Conclusie, je punten zijn te begrijpen vanuit gebruikers oogpunt, vanuit technisch oogpunt wellicht niet helemaal juist. Maargoed, telefoons OS'en zijn ondertusse halve religies geworden, dus pak gewoon wat je het fijnst vindt :D
Aan de ene kant handig, aan de andere kant enorm chaotisch[...]
Chaotisch? Heb je wel eens een Windows Phone vastgehad? Juist het homescherm van Windows Phone is overzichtelijk en strak en daarom juist rustig.. Ja, het is dynamisch, maar dat heeft niets met chaos te maken. Als je het hebt over chaos, dan staat de wirwar van dode icoontjes in een grid van iOS (en Android) toch echt met stip bovenaan.
[...] en vervelend als je niet wilt dat anderen die jouw telefoon even lenen kunnen zien hoeveel
je banksaldo is en welke schattige dingen je whatsappt naar je vriendin.
Sorry, maar dat is een non-argument. Je telefoon leen je doorgaans niet uit. En mijn banksaldo is echt niet via een LiveTile te zien. En ook al was dat het geval, dan had ik het uitgezet.
Mappen. Nog een stuk chaos erbij. Want als je meer dan een handjevol icons in een map gooit, laat de map al niet meer zien welke apps er allemaal in zitten. En de icons worden ontzettend klein weergegeven. En daardoor creëren mappen nóg minder overzicht in de geïnstalleerde apps.
Even simpel het scherm onlaag trekken
Nog een stukje van iOS die imo niet gebruiksvriendelijk werkt. Want met Windows Phone (en Android) veeg je boven vanaf de rand om het Notificatie Centrum te openen. In iOS moet je half onder de rand vegen, anders open je die daily view (of hoe heet het?)
Niet intuïtief en onhandig als je het mij vraagt.
Maargoed, echte foto's maak je niet met een telefoon
Niet met een iPhone nee ;) En al helemaal geen filmpjes. Wél met een Lumia, die verreweg de beste camera's hebben (Lumia 1020, 930, 1520)
Je hebt blijkbaar echt nog geen Windows Phone gezien want dat is onjuist.
Als je een volgorde van personalisatie zou moeten opnoemen met de drie platformen dan zou het er zo uitzien:
1 - Android
2 - Windows Phone
3 - iPhone

Met de iPhone valt vrijwel niets te personaliseren. Je wallpaper en daar is het wel mee gezegd.

Met Windows Phone:
  • Thema kleur aan te passen
  • Grootte van de LiveTiles aan te passen in 3 formaten
  • Volgorde van de LiveTiles op het homescreen vrij aan te passen.
  • LiveTiles aan of uit te zetten
  • Twee of drie verticale rijen LiveTiles zelf aan te passen
  • Je contacten die jij belangrijk vind vrij te pinnen op het homescherm waardoor je gemiste oproepen ziet, status updates van Sociale Media, ontvangen mail etc.
  • In-app gedeeltes vrij te pinnen op het homescherm (bijv. een item die je volgt op eBay of een specifieke weerlocatie kun je pinnen op het homescherm)
  • Background wallpapers aan te passen. En de keuze of de LiveTiles transparant moeten zijn zodat je de wallpaper er doorheen ziet
  • Achtergrond aan te passen in wit of zwart
  • Lockscreen aan te passen met allerlei apps en thema's en notificaties
  • Fotostream weer te geven met eigen gekozen foto's op de LiveTile van de fotohub
Kortom, met Windows Phone kun je je toestel personaliseren met zaken die voor de gebruiker echt belangrijk zijn. Dát is gebruiksvriendelijkheid. iOS biedt niets van dit alles, dus mijn mening blijft.

[Reactie gewijzigd door LCP op 9 oktober 2014 20:53]

Je bent enorm aan het overdrijven.
Om maar 1 voorbeeld te noemen; livetiles die je zo loopt op te hemelen, vind ik helemaal niet noodzakelijk. Alle belangrijke info kan je d.m.v. notificaties instellen met IOS>
Dit ligt toch echt aan jou. IOS staat bekend om de gebruiksvriendelijkheid.

Verder ben je allerlei punten op aan het noemen, die je in IOS met een sleepbeweging ook ziet, je lijkt me typisch iemand die oordeelt zonder er ervaring mee te hebben.

Wanneer je namelijk met je vinger op het homescreen van boven na onder sleept. Krijg je op je scherm alle informatie van je apps. Zo zie je de facebook updates staan, je ziet wie iets heeft gezegd op whatsapp, het weer kan je al standaard zien zonder apps. Agendapunten staan er ook.. Bij windows kun je het inderdaad veel meer "customizen" dat ben ik met je eens. Maar de belangrijkste dingen staan er bij IOS wel.
Maar die onzin wat jij loopt te verkopen is totaal niet waar:
Het homescreen vind ik helemaal niet chaotisch, je kan alles prima indelen in mappen etc.

Met je iTunes mening ben ik het wel volledig met je eens.

Het is niet voor niets dat IOS bekend staat als het meest gebruiksvriendelijke OS. Iedereen die het heeft of heeft gehad is er super tevreden over. De enige reden waarom mensen overstappen van een Iphone naar een ander merk is door de prijs of het uiterlijk van de telefoon, maar nooit omdat ze het OS niet prettig vinden..
Je bedoelt je wilt het niet begrijpen.

Waarom denk je dat Android de UI van iOS heeft gekopieerd? (je hoeft er niet over te discussieren want dat is een feit).

En als iOS door kinderen van 2 jaar en ouderen gebruikt kan worden en gezien wordt als het eerste OS dat begrepen wordt door dit soort mensen denk ik toch dat het aan jou ligt.
Prima review, alleen lijkt de iPhone volgens je grafiek in 15 minuten volledig op te laden.. Dat lijkt me niet te kloppen.
Oh ja dank je, moet minuten x10 zijn. Ik ga het fixen. heb het gefixt.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 3 oktober 2014 16:16]

Heel nette review. Eén vraag; op de foto van de achterkant lijkt het of het Apple logo te klein is voor de uitsnede in de kast waardoor je een naad ziet. Is dat zo, of lijkt dat zo omdat het logo iets dieper ligt?
Het logo ligt inderdaad iets dieper, wat in combinatie met de kijkhoek ervoor zorgt dat het lijkt alsof de rand niet aan alle kanten gelijk is.
Gelukkig maar, ik kon me al nauwelijks voorstellen dat er by-design een naad aanwezig zou zijn :)
Wauw wat een uiteenlopende beoordelingen, van alles wat. Meningen zijn uiteraard toegestaan en alle feedback is welkom, maar willen de mensen die de review een +0 of een +1 geven misschien vertellen wat ze nog meer in de review willen zien? Dan kan ik eventueel nog verbeteringen aanbrengen.
@LCP wat een drama over een OS, Ik reageer normaal gesproken niet op reviews of artikelen op tweakters, maar toch even een uitzondering met betrekking tot het OS, wat maakt het uit welke meer te tweaken is ? het is totaal subjectief! wat maakt het uit dat de een dit kan en de ander dat, ze hebben allemaal voor en nadelen. Erg fijn allemaal maar het begint zowat een religie te worden, als je niet in mijn OS geloofd ben je een heiden. Nog even en we maken elkaar af om welk OS we gebruiken.... Het maakt niet uit wat ik gebruik of waar mijn voorkeur ligt. Jij bent blij met jou telefoon en wij zijn dat met onze what ever OS en model het moge zijn. Jou mening is heel erg goed en dat waardeerd iedereen dat jij een mening hebt. Maar het gaat hier over een iPhone en iOS review, ga je in elk forum bericht of reviews over andere telefoons en OSen langs om mensen te vertellen dat jou telefoon opper almachtig is ? Beetje zinloos
Ik claim niet dat mijn telefoon oppermachtig is. Ik weerleg alleen de algemene opvatting dat iOS het gebruiksvriendelijkst is. Als we het hebben over subjectief, dan is dat het juist. Ik waardeer ook mensen hun mening, maar zodra ze iOS gaan bestempelen als het beste en dat bijna als een feit gaan zien, dan ga ik me er inderdaad mee bemoeien :)
Iedereen is vrij in wat hij/zij het prettigst vindt, maar als het over Apple gaat, dan is dat ineens het allerbeste en superieur e.d. Dat trek ik gewoon niet :P
Jouw commentaar begon toch met kritiek op mijn opmerking dat iOS gebruiksvriendelijk is? Persoonlijk gaat mijn smaak toevallig ook meer uit naar WP dan naar iOS, maar ik vind iOS wel intuïtief werken en merk dat heel veel non-tech mensen er ook goed mee overweg kunnen. Misschien deels door het gebrek aan instellingsmogelijkheden, want dan kan je ook niet veel fout doen. Maar volgens mij heb ik dat ook in mijn review verwerkt.