Asus N80VC-GP034C Review

evleerdam 11 maart 2009, laatste update op 11 maart 2009, 433 views

Asus N80VC-GP034C

Pluspunten

• Goed scherm
  • Mooi uiterlijk
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Niet zwaar

Minpunten

• Slecht gebouwd toetsenbord
  • Klikknopjes van het toetsenbord zijn te hard en te luid
  • Accuduur

Eind februari 2009 heb ik deze laptop gekocht in Taiwan. Het merk Asus komt uit Taiwan en is daarom hier goed verkrijgbaar. Er zit een internationale garantie op (en dat is maar goed ook, aangezien ik in juni weer terugkeer naar Nederland) van twee jaar. Deze laptop lijkt niet heel goed verkrijgbaar in Nederland als ik naar de webshops kijk. Ook staat hij niet in de pricewatch, terwijl het toch een degelijke laptop is (heb hem zelf toe moeten voegen). Ik gebruik deze laptop vooral voor mijn studie, dus veel office/internet/pdf bestanden en dergelijke. Ik sluit echter niet uit dat ik hier ook wat simpele games op zal gaan draaien, alleen daar heb ik nog niet zoveel ervaring mee.

Link naar product op de asus website
Link naar product op Asus website.

Specificaties
Display: 14,1" WXGA LED 1280 x 800
Processor: Intel Core 2 Duo P8400 (2.2GHz)
Videokaart: nVidia GeForce 9300M GS 512 MB
Geheugen: DDR2 800 MHz SDRAM
Harddisk: 320GB, 5400rpm
6-Cells batterij
Microsoft Windows Vista Home Premium
Afmetingen: 34.0 x 25.0 x 3.63~3.72 cm (W x D x H)
Gewicht: 2.59kg
Extra’s: bluetooth, webcam (1.3MP), Fingerprint reader, 8 in 1 cardreader
De laptop wordt standaard geleverd inclusief muis en tas. Zelf kreeg ik er ook nog office 2007 bij, maar ik kon ook kiezen voor office 2003 (is niet standaard). Ook kreeg ik er een 8GB USB geheugenstick bij (ook niet standaard).
Prijs: varieert, ik heb hem gekocht voor 33.000NTD, wat neerkomt op ongeveer 750 euro.

Featureset en prestaties
De laptop heeft een P8400 processor. Dit is een vrij snelle processor en ook vrij recent. Hij komt uit de P- serie, wat aangeeft dat hij zuiniger is dan de T-serie. De videokaart is een 9300M GS met 512MB geheugen. Dit is een low-end videokaart, maar uiteraard beter dan de interne videokaart op het moederbord. Deze kaart is voldoende voor spellen die niet teveel van je pc eisen. Het is sowieso voldoende om Vista te draaien inclusief features als de sidebar/windows aero en dergelijke. Het is geen videokaart om zware games op te draaien, maar ik ben dat ook zeker niet van plan. In deze laptop zit 2gb intern geheugen wat uit te breiden is tot 8gb. 2 GB is natuurlijk niet veel, maar 4gb is niet heel nuttig aangezien deze laptop standaard met een 32-bit besturingssysteem geleverd wordt en er dus maar 3 gb gelezen kan worden. Deze laptop wordt gepositioneerd als business laptop, wat vooral neerkomt op veel aansluitingen. Dit is handig voor mij als ik presentaties moet geven op de universiteit, als ik moet werken met usb-sticks/muizen/pointers en dergelijke. Bovendien verwacht ik binnen een jaar afgestudeerd te zijn waardoor deze laptop als een echte business laptop gebruikt zal worden. De volgende aansluitingen zitten op de laptop:

1 x Express card
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1 x HDMI
1 x CIR for remote controller

Het scherm
Met een scherm van 14 inch valt deze laptop tussen de grote desktopvervangers en de draagbare laptops in. Het scherm heeft een resolutie van 1280 bij 800 pixels. Deze resolutie is vrij laag en dit vind ik ook een nadeel. Ik had eigenlijk liever een hogere resolutie gezien zodat er meer op mijn scherm past. Toch valt hier nog wel goed mee te werken aangezien het scherm ook ‘maar’ 14,1 inch is.
Het scherm kan ingesteld worden met betrekking tot kleurweergave en felheid. Het scherm is normaal gezien erg fel en de kleuren zijn zeer scherp. De kleuren zijn aan te passen met een knopje op het toetsenbord, je kan kiezen uit: Normal, Theater, Vivid, Gamma Correction en Soft Mode. Ik gebruik Normal, aangezien het lijkt of dat de meest natuurgetrouwe weergave is. Ook kan de felheid dus worden aangepast. Wel is het een reflecterend scherm, dit zorgt ervoor dat het slecht te gebruiken is in de (directe) zon.

Bouwkwaliteit en ergonomie
De bouwkwaliteit van de laptop is erg goed. Hij is erg stevig en lijkt van goed materiaal gebruikt te zijn. De laptop ziet er ook goed uit, er lijken een soort puntjes lijnen op de buitenkant te zitten wat er goed uitziet. Helaas zitten er op deze laptop (is standaard meen ik) een aantal stickers onder het toetsenbord met de specificaties. Deze haal ik er denk ik binnenkort af, maar dan moet het weer goed schoongemaakt worden aangezien het anders zo plakkerig wordt.
Helaas heeft deze laptop een finger-print scanner. Ik gebruik dit niet aangezien ik dat niet echt vertrouw (ben altijd bang dat ik straks niet meer kan inloggen als bijvoorbeeld een sneetje in mijn vingers heb of iets dergelijks). Maar hij zit er wel op en dat verpest het uiterlijk een beetje vind ik.
Een groot nadeel van de laptop vind ik het toetsenbord. Dit toetsenbord is wel redelijk stil, maar als je de toetsen indrukt, wordt meteen dat gedeelte van het toetsenbord ingedrukt. Dit toetsenbord lijkt niet heel stevig. De touchpad is wel stevig, maar de knoppen van de touchpad (de ‘muisknoppen’) moet je dan weer hard indrukken en zijn erg luid. Zelf heb ik hier geen last van aangezien ik altijd de met de laptop meegeleverde muis gebruik. Deze muis is klein maar erg handig en van goede kwaliteit. Als je grote handen hebt is deze muis wel snel te klein lijkt me.

De usb-aansluitingen van de laptop zitten zowel links, achter en rechts. Dit kan best handig zijn als je veel usb-apparaten gebruikt.

Het geluid van de laptop is voor mijn gevoel een typisch laptop geluid. Ik gebruik dan ook altijd oordopjes als ik zelf moet werken op mijn laptop.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop blijft redelijk koel bij normaal gebruil. Ook is de laptop zeer stil bij normaal gebruik. Ik heb de laptop nog niet echt zwaar belast dus ervaringen met warmte en geluidsproductie bij zwaar gebruik heb ik niet. De dvd-speler heb ik wel gebruikt en maakt zoals gebruikelijk wel wat meer lawaai.

Mobiliteit en accuduur
Met de mobiliteit zit het wel goed. De laptop weegt maar 2,6 kilo en past prima in de meegeleverde tas. De accuduur is vrij kort vind ik. Bij normaal gebruik (draadloos internet en surfen/office) gaat de accu maar zo’n 2 uur mee. Wel staat het scherm dan redelijk fel ingesteld en laptop staat ingesteld op prestaties en niet op accuduur. Als je het scherm wat minder fel insteld en wat opties inschakelt om de accuduur wat te verbeteren, dan kan je deze laptop zo’n 2,5 uur gebruiken voordat je hem weer moet aansluiten, als je nog meer prestaties inlevert is 3 uur wel mogelijk denk ik. Het is echter ook mogelijk om al na 1,5 uur de accu leeg te hebben, dan zet je simpelweg alle accu besparende features uit. Nu goed, ik vind 2 uur in ieder geval best weinig voor een laptop.
De laptop is niet erg groot en heeft maar een 14,1 inch scherm, dit zorgt ervoor dat hij behoorlijk draagbaar is zonder al teveel in te levern op de schermgrootte.

Algemeen
-Vista wordt standaard ge´nstalleerd met tal van "handige" programmaatjes zoals norton anti-virus. Ook staan er veel standaard Asus-programma’s op die ik eigenlijk nooit gebruik. Ik vind zelf dat deze programma’s de computer alleen maar langzamer maken en wil je het maximale uit je laptop halen, dan zal je denk ik zelf een besturingssysteem moeten installeren.
- Op deze laptop zit Express Gate. Dit is een programma dat ervoor zorgt dat je je computer binnen 7 seconden kan opstarten en van een aantal standaard programma’s gebruik kan maken zoals: web browser, music player, photo manager, skype en chat (zoals msn). Ik gebruik dit niet vaak, maar als ik het gebruik is het best handig. Soms sluit ik bijvoorbeeld mijn laptop af, maar kom er dan achter dat ik net even snel een adres ben vergeten op te zoeken op internet. Dan is het best handig.
- Foto’s hieronder zijn zelf gemaakt. Sorry, het was een beetje donker. En er zitten inderdaad een paar vette vingers op mijn scherm.

Als er nog vragen zijn, laat het horen, ik probeer te reageren. Dit is mijn eerste review op Tweakers.net. Ik snap dat hij vrij algemeen is en er geen benchmarks bij zitten. Benchmarks heb ik niet aangezien deze laptop niet gemaakt is om te gamen. Ik gebruik hem vooral voor office en internetten en dergelijke. Voor zeer goede prestaties moet je deze laptop niet kopen denk ik. Deze laptop is voor mensen die een mooie stille laptop willen met veel aansluitingen. Een echte business laptop, die draagbaar is, een zeer helder en scherp scherm heeft en bovendien net wat meer biedt dan de goedkope laptops.

Mocht je ander commentaar hebben dan de algemeenheid en het gebruik aan benchmarks, zet het dan hieronder.

//Edit 1: lay-out beetje aangepast

Heb jij ook een Asus N80VC-GP034C?