Specificaties 140mm diameter - Bekijk alle specificaties

Scythe Ashura Review

Foritain 30 september 2014, laatste update op 26 mei 2017, 724 views

Scythe Ashura

Een goedkope koeler waarmee je een i7-4770k/4790k een flink eind kan overclocken, oftewel prima prestaties. Daarnaast is hij stil, eenvoudig te installeren, en compatible met hogere ram-types. Dat het een prijsvechter is zie je aan de verpakking en lager-kwaliteit van de fans, maar voor deze prijs kan je niet klagen.

Pluspunten

• Koelt erg goed
  • Onhoorbaar op lage toeren, en in z'n algemeen simpelweg stil
  • Degelijke en unieke uitstraling
  • Compatible met hoge geheugen types
  • Prima eenvoudige installatie
  • Clips inclusief voor 2e ventilator
  • Erg goedkoop in aanschaf

Minpunten

• Sleeve-bearing fans van 'mid-range' kwaliteit
  • Valt over 1e PCI-E slot

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Scythe-eu.com

Hoewel Scythe vooral bekend is van de Mugen-serie en de vele low-profile koeloplossingen, heeft het merk ook nog een aantal modellen boven de Mugen gepositioneerd. De Ashura is daar een voorbeeld van en is inmiddels al weer een jaartje op de markt. Onlangs hebben ze ook de Mugen Max aan het assortiment toegevoegd. Beide hebben een prijskaartje van ca 40 euro (iets minder wanneer je de verzendkosten kan splitten met andere componenten), waarmee ze dus amper duurder zijn dan hun Mugen broertjes, maar wel een tikkie groter. Gezien het nu toch echt tijd was het laatste S775 systeem in huis te vervangen kwam er een nieuw processortje bij, en ging ik op zoek naar een beetje betaalbare oplossing die tevens in de nieuwe SilverStone Raven RV05 zou passen.

Het zou de Mugen Max of de Ashura worden, waarbij we de optie open hielden om er later een tweede ventilator bij te hangen. Het onderlinge verschil vond ik lastig om te beoordelen: Beide spelen in op de vraag naar koelers welke te combineren zijn met hoger types geheugen, en ook benodigde hoogte in de behuizing is gelijk. Hoewel het koelblok iets anders oogt, gebruiken ze dezelfde ventilator, en was het voor mij dus even lastig kiezen welke het zou gaan worden. Uiteindelijk was het de uitstraling van de top-cover van de Ashura die die doorslag gaf, en was een nieuw reviewtje een feit.

Om te beginnen de features en specificaties van de Scythe website:

Hoewel het geen overdreven breed koelblok is maakt de Scythe Ashura toch gebruik van een asymmetrisch ontwerp om een maximale geheugen vrijheid te geven. Het gevolg is duidelijk, de koeler zit je werkgeheugen niet in de weg, en je kan de meest absurde ram-heatsinks er prima mee gebruiken. Als single tower koeler met een gewicht van 750 gram (zonder fan), of ca 880 gram (met fan) is het geen bijzonder zware last aan je moederbord.

Hoewel de Ashura standaard met 1 ventilator komt, is het wel mogelijk een tweede te plaatsen. De ventilatoren zelf zijn de GlideStream 140 (oftewel 140mm) PWM modellen, die momenteel voor iets meer dan een tientje te koop zijn. Dit zijn sleeve-bearing ventilatoren met een MTBF (Mean time between failures, zeg maar even levensduur) van 30.000 uur. Sleeve bearings staan bekend om hun bijzonder stille werking, maar relatief korte levensduur en het risico dat ze na verloop van tijd wat hoorbaarder kunnen worden. Ter vergelijking, de Mugen series gebruikt 120mm ventilatoren en zijn dus een tikkie kleiner. De GlideStream 140 ventilatoren worden via PWM aangestuurd tussen de ca 500 (+/- 300, een grote mogelijke afwijking overigens) en 1300 RPM, waarbij ze tussen de 13 en 30.7 dBA zouden moeten produceren. De verwachting is dus een onhoorbare ventilator op lage toeren, en een net hoorbare , maar niet hinderlijke ventilator op volle toeren.

Ook noemt Scythe duidelijk het ‘nieuwe mounting system’, dat mag ook wel, want de oudere Mugens stonden bekend als een Draak om te monteren. In mijn review van de Mugen 4 PCGH enige tijd geleden gaf ik al aan dat Scythe op dat gebied grote stappen heeft gezet, dus de Ashura zal vermoedelijk wel mee gaan vallen.

Zoals je mag verwachten is de Scythe Ashura compatible met alle recente Intel en AMD Sockets, waaronder S2011. Hoewel niet op de productpagina gespecificeerd lijkt Scythe een garantietermijn van 2 jaar aan te houden.

Mocht je de Mugen 4 PCGH review al hebben gezien (Of de Kaze Master II Flat fancontroller review), dan zal de verpakking je misschien wel mee vallen, want die hadden aanzienlijk meer uitroeptekens achter alle toeters en bellen staan. Nog altijd duidelijk een Japanse verpakking met een hoop ‘actie’, maar voor Scythe een stapje rustiger.

Spieken we even in de verpakking zien we het koelblok en de ventilator zitten (er ligt uiteraard nog een laagje schuim op). We zien dat de verpakking vrij weinig bescherming biedt tegen schade vanaf de voorkant, en een extra laagje schuim had wel gemogen. Ik moet wel zeggen dat ik nog geen problemen heb gehad met schade bij het ontvangst van Scythe tower koelers, dus de gevolgen lijken mij tot dusver niet relevant.

In de verpakking vinden we het koelblok zelf, één GlideStream 140 ventilator, de mounting materialen voor zowel Intel als AMD, en 4 fan clips, waarbij er dus twee zijn voor een optionele extra fan. Zoals je vermoedelijk op valt zit er enkel een Intel backplate bij, AMD gebruikers zullen de standaard backplate van hun moederbord moeten gebruiken.

Het koelblok zelf ziet er zeker aardig uit, stevig, maar niet opvallend groot of overdreven dik. We zien de zes koperen heatpipes duidelijk. Hoewel het grootste deel er vrij standaard uit ziet, heeft de Scythe Ashura een opvallende zwarte plaat aan de bovenzijde. Deze is wel wat vinger gevoelig, maar het is na het monteren eenvoudig schoon te maken voor een strak resultaat voordat je je build af maakt. Op die zwarte plaat zien we het Scythe logo duidelijk in een witte print.

De ventilator is net als andere 140mm ventilatoren best indrukwekkend om te zien vanwege het formaat zelf. Het ontwerp is verder ‘lekker zwart’ en valt op door z’n geribde koelvinnen. Verder zien we weinig echt opvallende features anders dan de positieve algehele indruk die de ventilator achter laat.

Inbouwen begint uiteraard met een moederbord, en de processor. In dit geval ga ik het inbouwen laten zien op een socket S1155 moederbord, maar de verschillen wat betreft het bouwen met andere sockets (en AMD) zijn zeer beperkt. De behuizing waar deze set in gaat is een SilverStone Raven RV05, waarbij de interne ruimte wat beperkt is, hoewel niet strikt noodzakelijk hebben we besloten (ook vanwege het betere licht voor foto’s) de koeler op het moederbord te monteren alvorens deze in de behuizing te plaatsen, maar het kan dus prima andersom.

We beginnen met een helemaal nieuwe Intel Core i7-4790k op een bloedmooie ASRock Z97 Extreme 6, niet de chip uit het test systeem, maar wel de eindbestemming van deze Ashura. Bij Intel sockets maken we gebruik van de meegeleverde backplate, waarbij deze backplate op valt vanwege de losse gaatjes voor S775, 115x, en 1366 (vaak overlappen ze een beetje). Dit is een fijne toevoeging voor de beginnende bouwer.

We draaien de vier meegeleverde (stand-off) schroeven direct de backplate in om deze vast te zetten.. eitje.

Erg fijn dat, in tegenstelling tot bij de meeste koelers, de s775, 115x, en 1366 schroefgaten niet aan elkaar vast geplakt zitten.

De volgende stap is de zwarte balkjes op deze stand-off schroeven vast te zetten, ook een eitje.

Een balkje leggen we op het koelblok zelf, deze valt gezien de vorm praktisch vanzelf op z’n plaats.

Een keutel koelpasta op de processor, koelblok op de processor plaatsen, en met twee schroefjes zetten we hem permanent vast. Meer dan eenvoudig genoeg lijkt mij.

Omdat de foto’s van de heatpipes voor het inbouwen van het moederbord niet bijzonder scherp waren heb ik die weg moeten laten, dus dan nog maar een paar foto’tjes na het monteren.

Vervolgens resteert nog het plaatsen van de ventilator met de fan-clips, ook dat zal geen uitdaging vormen.

Na de volledige installatie even spieken naar de compatibiliteit. Hoewel de koeler het eerste PCI-E slot overlapt zal dit voor de meeste gebruikers geen overweging zijn; de videokaart en de PCI-E 16x slot bevinden zich in de regel een stapje lager.

Wat betreft het geheugen doet de Scythe Ashura het geweldig. Totaal geen overlap, en de door ons gekozen G.Skill Ripjaws passen dan ook eenvoudig. Er zit nog een paar millimeter tussen het geheugen en de ventilator, dus meer dan genoeg ruimte.

Bij het plaatsen in de behuizing kwamen we er achter dat SilverStone de specificatie van 162mm voor een processorkoeler lekker strak heeft bemeten (met regelmaat kan ik in behuizingen koelers kwijt die een centimeter boven de specificatie uit komen). De 161mm hoge Ashura past er precies in, maar we moesten de ventilator ietsje lager zetten dan we hem in eerste instantie hadden gezet. Uiteraard geen punt omdat het geheugen toch niet in de weg zit.

Toch ventilator maar een stapje lager vanwege de beperkte ruimte in de case, zo gepiept.

Voorheen werden alle cpu’s getest op een AMD Athlon X4 760k, een leuke betaalbare overclock chip op een ASRock FM2A88X Extreme 4+. Omdat ik met meer en meer high-end koelers aan de slag ging moest er een zwaarder systeem bij, en omdat ik ook relatief veel compacte ITX builds maak heb ik er ook een opstelling bij gehaald welke gebruikt zal worden om HTPC / Low-profile koelers te testen.

De keuze is gevallen op een Intel Core i7 4770k op een Gigabyte Z87X-UD3H voor de high-end setup, en een Intel G3258 op een Asus H81i-PLUS voor de HTPC / low-profile setup. De i7 is een flinke upgrade over de 760K, en dus een beter platform voor high-end koelers. De G3258, de overclockbare Pentium Anniversary edition, is een relatief zuinige chip en daarmee een interessant product voor compacte en/of betaalbare builds.

Een andere aanpassing aan de testmethode is het beperken van de hoeveelheid tests per processor, zo gaan de verschillende overclocks per processor verdwijnen, en hanteer ik enkel nog stock en overclocked. Deze settings zijn

- AMD Athlon X4 760k: Stock: 3.8 GHz. OC: 4.5 GHz 1.4375 V
- Intel Core i7-4770k: Stock 3.9 GHz. OC: 4.2 GHz 1.20 V
- Intel Pentium G3258: Stock 3.2 GHz. OC : Nog te bepalen.

Overige punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- De temperaturen worden gemeten met de koeler op een open test bench.
- Geen verdere ventilatoren of koeling wordt toegpast, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt.
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. Een stevige synthetische test.
- Ik noteer de gemiddelde temperatuur van de vier cores nadat deze minimaal 15 minuten onveranderd blijven. Eventuele uitschieters van individuele cores worden onder de header “prestaties” besproken.
- Bij het passeren van 70 graden Celcius (AMD) of 90 graden Celcius (Intel) faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling. Andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, kunnen dan tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overclocken, ook met zeer krachtige koeloplossingen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overclocks kan bereiken.

Hoewel het een vrij betaalbare koeloplossing is is het wel een stevige 140mm tower koeler, en moest de Scythe Ashura het dus opnemen tegen de zware jongens op het i7-4770k systeem alvorens hij op z’n permanente 4790k zou worden geplaatst.

Eerst maar even op idle. Helemaal keurig, maar natuurlijk niet zo spannend.

Dus… prime95, en knallen:

En dan met een overclockje erbij:

Helaas is er met het nieuwe platform nog niet zo gek veel vergelijkend materiaal, maar de directe vergelijking met de Noctua NH-U12S is wel erg interessant en meteen een goede basis voor de beoordeling van de Ashura. Die koeler kost namelijk 15 tot 20 euro meer en zet praktisch dezelfde koelprestaties neer. Ook op het gebied van geluidsprestaties ontlopen die twee producten elkaar overigens weinig. Daarbij moet natuurlijk wel worden gezegd dat Noctua de betere bouwkwaliteit van de ventilatoren (betere kwaliteit bearings) als voordeel heeft, en die 6 jaar garantie voor die prijs geven. Tot zo verre je dat zelf interessant vindt: de verpakking is ook van een hele andere orde. Vergelijkbare koelprestaties, maar toch een heel andere doelgroep zo lijkt het. Toch kan je duidelijk zien dat je voor een flink lagere prijs dezelfde koelprestaties in huis kan halen, handig wanneer je dat noemenswaardige prijsverschil goed elders kan besteden. Hou er dus rekening mee dat de kans groter is dat je na een aantal jaren de ventilator zal willen vervangen, omdat dat hij iets luider kan worden, maar de besparing bij de aanschaf is natuurlijk weer ruim voldoende om t.z.t. een nieuwe ventilator te kopen –als- het al nodig gaat zijn.

Een andere conclusie die je uit deze data kan trekken is dat de Scythe Ashura prima overweg kan met een redelijk high-end processor als de Intel Core i7, zelfs wanneer je een beetje wilt overclocken. Vergeet ook niet dat dit temperaturen zijn bij stress-tests, en dat bij ‘normaal gebruik’ een iets hogere kloksnelheid (Denk aan 4.3 of wellicht zelfs 4.4GHz, afhankelijk van je chip), ook haalbaar zou moeten zijn. Dit werd bevestigd op de i7-4790k waar de Scythe Ashura nu op zit in de Raven RV05, waar deze processor niet boven de 75 graden C komt op 4.4 GHz. Helaas geen vergelijkend materiaal op die chip, en het exacte stabiele voltage staat nog niet helemaal vast, maar het geeft duidelijk aan dat de prestaties dik in orde zijn. Zeker als we dan wederom de prijs erbij pakken.

Ook de geluidsproductie is echt dik in orde, wat dat betreft zit de Scythe Ashura zeker aan de top. Op lage toeren is hij onhoorbaar stil, wat je natuurlijk van elke koeler zou hopen. Op volle toeren is de Ashura in tegenstelling tot de Mugen 4 PCGH wel duidelijk waar te nemen, maar is het nog altijd een acceptable geluidsproductie te noemen. Niet alleen zal hij op volle toeren niemand hinderen, maar met een standaard, of zelfs met een vrij aggressief fanprofiel zal hij tijdens normaal gebruik zelden hoorbaar zijn. De ventilator is namelijk pas hoog in het pwm-gebied (~70-75% plus) waarneembaar te noemen, maar zelfs met de i7-4790k @ 4.4GHz tijdens een avondje gamen hoefde de GlideStream fan niet harder dan dat (70% pwm) te draaien om de processor geen moment boven de 75 C uit te laten komen. De echte grenzen van je high-end processor opzoeken en dan de zwaarste stress tests draaien zal er niet in zitten, maar vanuit een praktisch oogpunt krijg je een hoop prestatie voor je geld.

Als het op tower koelers aan komt verwacht ik dat je een onhoorbare pc kan hebben in idle, en dat de prestaties evenredig naar de prijs zijn. Dat je dat bij de Scythe Ashura krijgt staat absoluut vast. Sterker nog wat koelprestaties doet hij het voor zijn prijs opvallend goed. Het is niet –de- koeler om synthetische tests op record brekende overclocks aan te kunnen, daarin legt hij het af tegen de flink duurdere koelers, maar wel een product met welke je een toch aardige overclock op je high-end processor neer kan zetten, en vervolgens tijdens normale taken als gamen of video-bewerken de temperaturen dik binnen veilige marges kan houden. Dat bevestigden de resultaten in elk geval duidelijk, want een i7-4790k op 4.4GHz tijdens intensief gamen prima koel kunnen houden is een goede prestatie om dagelijks te kunnen gebruiken.

De Scythe Ashura is wel een echte prijsvechter, en dat zie je aan een aantal elementen duidelijk af: de verpakking is eenvoudig en een ‘voldoende’, en op het oog ziet de constructie er allemaal wel prima uit, maar de sleeve-bearing ventilator is gewoon een goedkoper type. Slecht is het zeker niet, en wat Scythe gelukkig niet doet is er tal van marketing termen tegen aan gooien (wat inmiddels ook wel de standaard lijkt.. grr) om het iets anders te noemen dan wat het is; ze zeggen duidelijk dat het sleeve bearings zijn, en de MTBF 30.000 uur is. En laten we wel wezen, het gros van de processorkoelers, zeker in deze prijsklasse, doet het wat dat betreft echt niet (of niet veel) beter, veel meer dan een MTBF van 40.000 zit er niet in tenzij je een flinke stap duurder gaat, en ook dat zijn dan nog ‘gewoon’ sleeve bearings waarbij het daadwerkelijke verschil vermoedelijk niet gek groot zal zijn.

Naast de prima koelprestaties krijg je vooral ook uitstekende geluidsprestaties, waarbij de koeler onder normale omstandigheden van absoluut onhoorbaar tot zeer stil zal zijn, en enkel tijdens zeer zware load pas hoorbaar zal worden. Daarnaast nog een eenvoudige installatie erbij, fan-clips voor een tweede fan, en een interessante en toch ook net een beetje opvallende uitstraling met het zwarte top-cover en je hebt een product welke in elk geval het overwegen waard is. Het blijft realiteit dat de betere koelers in dit prijssegment, waar deze zich onder mag scharen, elkaar soms weinig ontlopen en dat je als fabrikant dan toch nog iets extra’s moet doen. Dus dat de Ashura een beetje extra op valt met z’n toffe en net iets andere uitstraling zal hem vermoedelijk nog wat interessanter maken voor een aantal mogelijke kopers.

Wanneer je op zoek bent naar krachtige prestaties en de aanschafprijs lekker laag wil houden, denk ik dat de Scythe Ashura een uitzonderlijk goede prijs-prestatieverhouding biedt, en zodoende dus ook een prima aanrader genoemd mag worden.

Sidenote: Het is de bedoeling dat een 2e ventilator op deze Ashura komt, in dat geval zal ik de review uiteraard even updaten met wat extra resultaten

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Scythe Ashura?

Whats up met die nagellak?
Dat zijn de vingers van mijn systembuilder-slaaf.

Dat en dat is haar nieuwe pc dus ik mag daar niet aan zitten met mn vingers :D
Uitstekende review!

Zo willen we ze vaker zien, kan ik denk ik namens iedereen zeggen.
Vooral mooie temp charts en duidelijk wat het verschil nog is met bijv een waterkoeler of een NH D15, heel inzichtelijk.
Dank je voor de motiverende opmerking :D

Ik had in voorgaande reviews aardig wat lucht- en waterkoelers vergeleken, echter die 760k was gewoon niet heet genoeg om de verschillen goed in beeld te brengen, vandaar een 'schone' start met slechts een handje vol koelers. Er komen er echter nog meer aan, zowel vochtig als droog :D Maar mocht je nog wat resultaten willen zien: Linkje! (Al is het wat minder overzichtelijk, ik hou de grafieken nu wat eenvoudiger)
Krijg bijna trauma stressbal neigingen van hoe absurd degelijk deze koeler z'n mounting hardware is ten aanzien van de Mugen serie. Echt. Wauw. Scythe KAN het dus wel!

Uitstekende review en complimenten voor ook de meer den uitstekende fotografie!
Wederom dank voor je leuke reacties :D

Moet zeggen dat de Mugen 4 ook prima mounting had hoor, ze hebben grote stappen gemaakt (sinds de Mugen 2 meen ik, ik dacht dat de 3 ook wel in orde was, maar weet het niet 100% zeker meer). Hoewel er wat koelers zijn die het nog even beter doen, is het huidige systeem echt meer dan goed genoeg om zelfs beginners niet te frustreren.
Fouritain wederom een mooie review die in het spotlichtje hoort klassse gedaan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dank je kerel :D

p.s. geen u-tje in de naam ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 1 oktober 2014 09:45]

Dit had je zeker niet zien aankomen, maar eh... +3 :D

Doet inderdaad niet veel onder voor een Noctua NH-U12, en dat bevestig jij nog eens :)

Waarom heb je trouwens een 4770K en geen 4790K? Maar wel een Z97 bordje :?
Daarnaast geef je dit aan:
"Intel Core i7 4770k op een Gigabyte Z87X-UD3H"
Op de foto zie ik toch duidelijk een Z97 Extreme 6 van AsRock :)

Edit: Derpederp, die i7 4770k en Gigabyte is jouw testsetup en die Z97-setup is de setup waar de koeler uiteindelijk op komt. 7(8)7

[Reactie gewijzigd door MK1998NL op 1 oktober 2014 15:19]

Correct :D De 4770k is gepromoveerd tot test-cpu, en de 4790k + z97 Extreme 6 is nu het nieuwe vaste systeem van mn lieve dame.
Pijltjes op de fan hoe je hem moet plaatsen voor de luchtverplaatsing :D
weer een top review, maar zoiets weet je al voordat je er aan begint volgens mij :D
Pijltjes zie je inderdaad op heel veel fans, wel zo handig als je er niet dagelijks mee bezig bent :D

En dank! Het is wel de doelstelling inderdaad, maar het resultaat en de votes moeten altijd nog maar blijken :)
als je dat pci slot toch graag wilt gebruiken, dan zou je toch low profile ram kunnen nemen, de cooler een slag draaien, en dan naar beneden (of boven) laten blazen?

weer een erg leuke review om te lezen btw!
Dat is uiteraard een optie, maar niet in alle behuizingen aan te raden. Zeker een SilverStone RV05 als deze heeft een sterke airflow van in de richting zoals ik hem nu heb geplaatst, en dat komt de prestaties ongetwijfeld ten goede. Maar inderdaad, voldoende behuizingen waar het prima is.

En dank :D
oke, ik overweeg mn cm elite 430 nog eens op te meten, daar zou hij bovenuit kunnen blazen

geen dank :)
Dat zijn inderdaad situaties waarin het wel kan, mits je standaard hoogte geheugen hebt uiteraard!