Samsung Galaxy Tab S 8.4" WiFi Brons Review

Sugocy 29 september 2014, laatste update op 2 oktober 2014, 3.387 views

Samsung Galaxy Tab S 8.4" WiFi Brons

Na enkele dagen in gebruikt nog dik tevreden; middelgrote high-end tablet met prachtig, intens en indruwekkend beeldscherm, vlot werkende apps en vloeiende videoplayback. Helaas laat TouchWiz niet het uiterste van de hardware zien. Optimalisatie in animaties en UI beeldovergangen zijn niet goed uitgevoerd. Accuduur verbluffend bij video en muziek playback.

Pluspunten

• Prachtig scherm met intense kleuren
  • Snel in apps
  • High-end en stevig design

Minpunten

• Veel Samsung-product vereiste functies
  • Lichte kleuren en wit slecht voor accuduur
  • TouchWiz...

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de Samsung Galaxy Tab S 8.4". Aangezien dit nog niet erg lang is, zal ik de review updaten zodra ik meer ervaring met de tablet heb. Mocht er dan behoefte aan foto's zijn, dan kunnen die nog volgen.

Kleine gebruiks achtergrond; ik ben na jaren gebruik van de HTC HD2 overgestapt op de Note II van Samsung - een phablet. Daarnaast werkte ik wel met tablets vnl van apple en samsung en ben ik kort in het bezit geweest van een HTC flyer.

~~~[Verpakking en inhoud]]
De tablet wordt geleverd in de bekende recycle-friendy doosjes van Samsung tablets en smartphones. Hierin zit niet "meer" dan de tablet, verpakt in een stevig maar zacht papieren hoesje met daarbij een 2 ampere USB lader en een 1 meter lange kabel. Zelfs de gebruiksaanwijzing en garantie voorwaarde zijn gereduceerd tot 2 kleine boekjes ter grootte van een speelkaart.
Momenteel krijg je bij aanschaf van de Tab S, na opsturen van je streepjescode, een 64Gb MicroSD kaartje cadeau, naar verluid Class 10. Ik ben hier nog op aan het wachten en dat kan 6-8 weken duren.Het hoesje kan gebruikt worden totdat een cover is aangeschaft.

~~~[Cover]
Dat laatste is iets wat ik direct heb gedaan, je moet wel als je een beetje praktisch en tegelijk zuinig met je tablet om wil gaan. In eerste instantie had ik de Samsung Simple Cover aangeschaft, maar deze mist elke functionaliteit. De achterkant is niet beschermd en de kaft kan niet gebruikt worden om de tablet in bepaalde posities te zetten. Ik heb deze dan ook na 1 dag terug gebracht en een Samsung Book Cover besteld. Deze moet morgen in de brievenbus vallen.

~~~[Eerste dag, eerste ervaring]]
Bij aanzetten was ik meteen verbluft door het scherm. Het is kraakhelder, scherp en de kleuren zijn prachtig. Dit laatste kan soms onwerkelijk overkomen maar dat is te corrigeren. Na bekijken van het meegeleverde videootje heb ik besloten niets te veranderen, de hoge resolutie en contrast zijn echt de kracht van het apparaat. De accu had nog 66% over van de 4900mAh juice in de enorme batterij. Ik heb de accu eerst volledig leeg gespeeld en daarna uitgeschakeld het apparaat weer volledig opgeladen. Dit was na ruim 6 uur intensief gebruik; email, apps downloaden, games spelen, videos bekijken, langdurig youtuben etc.

Tijdens mijn eerste dag ben ik veel van de opties door gelopen. Deze staan fijn geordend, maar het beslaat een lange lijst. Daarnaast zijn enkele opties alleen compatible met Samsung producten en dan niet eens alle Samsung producten, helaas. Mirror screen wil bijvoorbeeld niet werken met de Note II.

Na de eerste accu cyclus merkte ik, omdat ik met mijn GUI design bezig was, dat de batterij snel achteruit ging. De achtergrond was dan ook een fel gekleurde afbeelding met veel wit. Ik heb dit vervangen door een wat donkerder en rustiger ogende achtergrond en merkte eigenlijk direct dat dit de accuduur ten goede kwam. Blijft speculatief, maar het ordenen van mijn iconen kostte minder energie dan het invoegen van 4 widgets. (5& & 8%, respectivelijk!)

Het inrichten van mij GUI ging vrij vlot. Naast de standaard android paginas met enkele standaard widgets van zowel Samsung als Google, is er ook ruimte voor 3 full-screen gevulde widget paginas. Deze paginas worden gevuld met widget-blokken en er is ruimte voor maximaal 6 items per pagina. Er kan gekozen worden uit verschillende nieuws widgets en deze staan verbonden met FlipNote. Daarnaast zijn er ook nog items voor de muziek-speler, S-Planner (Agenda), Office app, Weather app, Youtube app, Watch-On app en meer. De watch-on app biedt na instellen controle over je televisie door middel van de ingebouwde infra-rood zender. Het gebruiksgemak is oke en ik kreeg het simpel werkende op mijn Sony TV met bijbehorende zender informatie en dergelijke.

Tijdens het bekijken van video viel me pas op dat de speakers in de rand zijn verwerkt :D In vergelijking met de HTC One, waarbij de speakers aan de voorkant zitten, een mooie middenweg. Het komt het design ten goede maar kan soms onhandig zijn als je de tablet vast hebt en dus de speaker aan een kant afdempt. Voornamelijk tijdens gamen was dit soms hinderlijk. Het geluid daar en tegen is mooi, helder en er kan een hoog volume ingesteld worden. De verdeling van volume niveaus mist meer precisie aan de luidde kant. Vanwege de positiie is het heerlijk om naar videos met geluid te klijken.

De tablet is snel, erg snel, maar TouchWiz laat de potentie van de hardware niet zien. De octacore van Samsung lijkt me snel genoeg om de GUI soepel te laten draaien, want in de apps is er niets aan de hand, zelfs tijdens multi-tasken, gebruik van zware video/photo apps en games zoals GTA Vice City. Ik ga waarschijnlijk nog wat benchmarks draaien :) Resultaten zullen dan volgen.
Als laatste heb ik de camera even gebruikt. De beeldstabilisator is leuk, maar kan soms juist de foto verknallen. Verder nog niet in de opties gedoken. Mijn eerste indruk was wel positief en de aanwezige flitser is geen overbodige luxe.

Ik ga nu nog even een paar dagen goed genieten van het apparaat en hoop dat het gebruiksgemak wat hoger wordt als ik de cover binnen heb. Daarnaast heb ik een bluetooth toetsenbord besteld, hiervan zal ik ook een kleine review schrijven hoe de combinatie bevalt.

~~~[Conclusie]
De Samsung Galaxy Tab S8.4" heeft na enkele dagen gebruik nog steeds de Wow!-factor. Het scherm blijft me verbazen tijdens alle mogelijke toepassingen op de tablet. Daarnaast is de bouw erg solide maar weegt het apparaat bijna niets. Goed geluid, goede camera zowel voor als achter en een snelle processor. Het enige wat soms knaagt isTouchWiz. Ik krijg het gevoel dat ze een Android L update aan het voorbereiden zijn, en dit een voorproefje is, want de inhoud zou die kleine hick-ups makkelijk aan moeten kunnen.

To be continued...

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S 8.4" WiFi Brons?

Heeft u nog benchmarks gedraaid?
Ik zal enkele benchmarks zo spoedig mogelijk posten:)
Dat is goed, ik heb de tablet zelf mu 2 dagen en bevalt echt goed, alles is kraak helder en games draaien super alhoewel ik wel moet zeggen dat niet alle games er even mooi uit ziem als op een s5 mischien dat het door de resolutie komt of omdat het scherm 8.4 inch is omdamks het er niet het allermooist uit ziet draaid alles wel op hog3 frames.

Groet blije tab s user
Uit de benchmarks blijkt ook dat-ie net iets minder presteert als de S5. Maar dat lijkt me logisch, 1080 scherm vs. UHD scherm op de tab S; Mali-T628MP6 in de tablet en een adreno 330 in de S5, net als in mn Note II.

Zal de resultaten spoedig mogelijk posten:) Ging niet vanuit Android, images uploaden:(
Oh oke daar heb ik dan bar weinig verstand van maar ik zal het afwachten.