Specificaties 7" (1920x1200), Android 4.2, WiFi+4G - Bekijk alle specificaties

Huawei MediaPad X1 7.0 Wit Review

Phomer 29 september 2014, laatste update op 30 september 2014, 815 views

Huawei MediaPad X1 7.0 Wit

Prima toestel! Geen snelheidsmonster, maar voor wie geen haast heeft zit goed met dit toestel. Na wat kleine strubbelingen alles volledig werkend gekregen en bevalt het toestel goed. Natuurlijk is het formaat niet voor iedereen weggelegd, maar het heeft zeker veel voordelen. Top Toestel!

Pluspunten

• Voelt Highend aan
  • Mooi scherm met hoge resolutie
  • Accu gaat ruim twee dagen mee
  • Solide Behuizing
  • Kan andere van stroom voorzien
  • Uitgebreide privacyinstellingen
  • Energie en Processor monitor
  • Super helderheid modus in de zon

Minpunten

• Niet de snelste
  • Niet met 1 hand te bedienen
  • Sommige apps zijn niet vertaald
  • Geen NFC
  • Speaker aan de achterzijde

Motivatie:

Nadat mijn Samsung Galaxy S3 anderhalf jaar goed gefunctioneerd heeft, werd het tijd voor een nieuwe mobiele ervaring. Omdat ik veel app en mail en maar weinig bel, wilde ik dit maal voor een groot toestel gaan. Na mijn positieve ervaringen met Samsung, ging de voorkeur uit naar de Note 3. Omdat dit toestel toch erg duur is ben ik verder gaan kijken en viel mijn oog op een aantal andere merken waaronder Acer en Huawei. De resolutie van dit toestel, het absurde formaat van 7" en de exclusiviteit omdat hij nog niet in Europa te koop was, deden mij ertoe besluiten om hem vanuit China te importeren.

Specs in een notendop:

Huawei Honor X1 7D-503L (Mediapad X1)
WLAN + LTE Cat4 + GPS
Bluetooth 4.0
DTS Sound
Camera achter is een Sony 13MP met F2.2 met flits, Camera voor 5MP

Look & Feel:

Het toestel voelt solide aan en is verrassend licht voor het formaat, namelijk 239g. De afmetingen zijn
h183.5 mm X b103.9 mm X d7.18 mm. Hij is opgebouwd uit een aluminium unibody, afgewerkt met plastic elementen waar de sensors zitten. Langs de linkerkant vinden we helemaal niets, daarentegen aan de rechterkant bovenaan een MicroSD-slot achter een pin-klepje, daaronder de volumeknop, daaronder de powerknop en helemaal onderaan een SIM-slot achter een pin-klepje. De pin-klepjes vallen helemaal weg in de behuizing, waardoor alleen de volume- en de powerknop enigszins uitsteken. Aan de bovenzijde is een 3.5mm stereo phones aansluiting met daarnaast een noice-canceling gaatje die zichtbaar aanwezig is. Aan de onderzijde is de MicroUSB aansluiting geplaatst met daarnaast de microfoon. Aan de achterzijde is de 13MP camera terug te vinden aan de bovenkant, die nagenoeg niet uitsteekt, echt heel minimaal. De speaker is aan de onderkant geplaatst.

Software:

Emotion UI 2.0 is niet mijn eerste keuze. Zeker het feit dat alle apps op het desktop komen te staan is behoorlijk wennen en kost wat tijd om te ordenen. Natuurlijk kan je gewoon mappen maken en daarin per thema je apps ordenen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit ideaal vindt. Daarentegen geeft Emotion UI wel de mogelijkheid om een hoop zaken naar eigen smaak in te richten. Zo is het mogelijk om een breed scala aan overgangen in te stellen, zijn er vier verschillende thema's aanwezig met allen verschillende icoontjes voor de stock-koppeling en kan je naar eigen inzicht het drop-down menu aanpassen. De navigeer toetsen zijn virtueel aanwezig onderaan het scherm. Deze balk kan je ook verbergen als je ze niet gebruikt, bijvoorbeeld tijdens het surfen. Wel zijn de back en de programma's knop omgedraaid, das even wennen. Verder is er nog een leuke gadget in de vorm van een 'button'. Dit halve rondje kleeft aan de zijkant van je scherm en daarmee kan je basic functies snel opvragen zoals, back, home, programma's, lock en opschonen. Net als bij Samsung, is er een 'hover' functie toegevoegd, waarmee je een preview krijgt als je met je vinger boven een map hangt. DNLA in de vorm van Multi-Scherm werkt perfect. Stuur al mijn materiaal naar mijn HTPC en speel binnen een paar tellen 1080p af in XBMC! Een functie die zeker niet mag ontbreken in deze review is de 'tik' functie. Twee keer kloppen op het scherm zorgt ervoor dat het toestel ontwaakt. Ik gebruik dit erg vaak, twee keer tikken, vegen en aan de slag!

Monitor:

De Energie monitor is een mooie toevoeging die continu bijhoudt welke apps er veel stoom gebruiken. Je krijgt een melding zodra er een app teveel stroom gebruikt en wanneer er apps op de achtergrond blijven draaien en daarmee stroom blijven trekken. Daarnaast kan je tot in de puntjes aanpassen wanneer en welke app wel een melding verdienen en welke niet. Zit je hier niet op te wachten dan kunnen deze meldingen ook uit gezet worden. Daarnaast is er ook een monitor voor het gebruik van de processor en de apps. Zo kan je de telefoon opschonen met een druk op de knop en geeft hij aan welke apps en bestanden niet of nauwelijks gebruikt worden. Tot slot is er dan nog de privacymonitor die het mogelijk maakt om per app in te stellen wanneer je wel of geen melding krijgt. Ook kan je precies instellen waar welke apps rechten/toegang toe hebben. Zie screenshots voor de lijst van instellingen.

Scherm:

Het scherm met de resolutie van 1920 X 1200 heeft een helderheid van 323 PPI. Alles ziet er dan ook super scherp uit. Helaas zorgt Emotion UI er voor dat er een soort kader om de app-icoontjes heen komt, waardoor sommige icoontjes wat 'blurry' overkomen. Verder kijk ik geregeld youtube weg of een serie via XBMC (KODI) en dat ziet er fenomenaal uit. Zwart is zwart, wit is wit en ook de kijkhoeken zijn dik in orde. Misschien als je er een test op los laat, zal anders blijken, maar met mijn blote oog ziet het er erg mooi uit.
Verder heeft het toestel, zoals vele, de functie om automatisch de helderheid aan te passen. Alleen wanneer je in het felle zonlicht staat zorgt het toestel ervoor dat alles nog feller wordt. Er komt een soort 'extra' witbalans over alles heen waardoor alles nog beter af te lezen is.

Hardware:

De hardware is wat het is. De specs zijn niet highend en dit is dan ook duidelijk een toestel wat niet is weggelegd voor de gamer. Natuurlijk werken een hoop spellen gewoon alleen de Mali-450 is gewoon beperkt in zijn berekeningen. Als je de scores bekijkt in de screenshot van Antutu Benchmark 5, dan zie waarmee je de keuken van Huawei kan vergelijken. Met een score van 27168 komt hij uit in het midden segment. Voor mij is het een kleine upgrade geweest van S3 naar de X1, maar het is meer dan genoeg, gezien de doeleinden waarvoor ik dit toestel gebruik.

Camera:

De camera lijkt op papier prima, maar valt in de praktijk een beetje tegen. Het scherpstellen gaat niet zo snel als ik gewend ben van mijn S3 en om echt goede foto's te maken moet je gewoon de tijd nemen. Ondanks dit feit maakt hij mooie kliekjes en zijn er genoeg opties op de boel naar eigen inzicht aan te passen. De video's worden geschoten met een beeldstabilisator en daar zie je het resultaat van terug. De video's die ik schiet in 1080p zien er erg strak uit en ook het geluid wordt goed opgenomen. De camera aan de voorzijde schiet zijn plaatjes in 5MP en komen ook aardig uit de verf. Deze is ook voorzien van een 'schoonheidsoptie' waarmee je de huid wat egaler kan maken, werkt best aardig. Beiden camera's hebben de optie om een GPS locatie toe te voegen, geluid toe te voegen en om een timer in te stellen.

Accu:

De accu in de X1 is niet vervangbaar en heeft een capaciteit van 5000mHa! hiermee haal ik makkelijk twee en een halve dag vol met surfen, mailen privť en zakelijk, muziek afspelen, spelletje voor mijn dochter, beetje shoppen, foto's maken, video's streamen via XBMC en dat ene telefoontje van mijn moeder.. Daarbij is het nu nog aardig weer, waarbij de helderheid net over de helft en op automatisch staat. Ik verwacht straks in de herfst, de drie dagen nog wel te halen! De accu kan niet alleen de X1 van stroom voorzien, maar ook de mobiel van mijn vrouw opladen, als zij door haar stroom heen is! Haar HTC ONE S is nu twee jaar en haalt het einde van de dag maar net. Zo kan ik haar net dat laatste stootje geven om de dag mee door te komen. Erg handig!

Zelfspot:

Natuurlijk moet je wel een beetje tegen commentaar kunnen als je met deze 7" joekel in je broek gaat lopen. Zelf draag ik mijn broeken 'baggy' en past hij gek genoeg gewoon in mijn broekzak, maar zodra ik een sprintje moet trekken wordt het toch wel lastig :P Het 'in de broekzak doen' is het makkelijke gedeelte, wacht maar tot je hem eruit haalt.. Ik heb al veel verbaasde gezichten gezien en ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niemand ben tegengekomen die een week zou willen ruilen =)

Conclusie:

Zoek je een combinatie van een tablet en een mobiel; een mobiel waar je lekker mee kan surfen en appen; een tablet waarmee je kan bellen? Dan is de Huawei Honor X1 wellicht wat voor jou! Nu ruim twee maanden in gebruik en ik ben nog steeds niet van plan om hem in te ruilen. Alles verloopt soepel genoeg om lekker de dag mee door te komen en de batterij houdt het lekker lang uit. Hij is zeker niet de snelste op de markt, maar je krijgt er een hele solide, knappe en veel te grote Phablet voor terug! En dat alles voor nog geen 350 euro.

Als ik de tijd heb gevonden, geef ik mijn X1 een update naar Kitkat en Emotion UI 3.0. Zodra dat gebeurd is zal ik deze ervaring aan de review toevoegen.

Foto's:

Heb jij ook een Huawei MediaPad X1 7.0 Wit?

Fijne review!

Heb je inmiddels al tijd gehad voor de update naar kitkat? Ik las ergens dat het toestel een stuk vloeiender aanvoelt na de update, dus ben benieuwd naar jouw ervaring.

Zit zelf hard te twijfelen of ik niet zo'n toestel wil. Heb nu een note 2 en had tevens een nexus 7, maar die heb ik weggedaan omdat het verschil qua schermgrote te klein was om met beide apparaten rond te lopen. Dit lijkt me een mooi compromis.

Gebruik je een hoesje?
Hi,

De update naar kitkat ging vloeiend. De juiste rom van xda getrokken, de instructies daar gevolgd en klaar. De kleurweergave is beter, alles lijkt wat scherper te zijn en het geheugen loopt minder snel vol bij normaal gebruik.

Alles is dus inderdaad vloeiender. Alleen wat ik zelf minder vind, had ik overigens ook gelezen, dat alles groter lijkt. Iets met de resokutie van de pictogrammen geloof ik.

Om terug te komen om de compromis. Dat was ook mijn probleem. Ik zocht naar het beste van twee werelden. En dat is het zeker. Je hebt het overzicht van een tablet en de functionaliteit van een smartphone en dat bijna in je broekzak. Voor mij is het formaat inclusief een hoesje geen probleem.

Vergelijk je de X1 met de nexus 7 dan ga je nog wat meemaken, want hij is lichter en compacter. De X1 is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar als ik het een beetje kan inschatten, is dit apparaat zeker de moeite waard een kans te geven.

Groet Paul
Mooie en complete review!

Inmiddels heb ik nu, sinds kort, zelf ook een MediaPad X1 en ik herken dan ook precies wat jij in je review schrijft, heel herkenbaar dus...
Ik heb mijn MediaPad kunnen updaten naar KitKat "Over The Air" met de officieel, door Huawei uitgebrachte update. Dat verliep vlekkeloos en was verrassend snel klaar ook.
Wat jij hierboven schrijft in je reactie over de veranderde resolutie en de grotere pictogrammen, na de KitKat update, herken ik dan weer niet. Hier ziet alles, voor wat betreft de grootte van de pictogrammen en de resolutie, er hetzelfde uit als voor de KitKat update, dus misschien in jouw geval toch maar even de officieel uitgebrachte KitKat update installeren, wellicht dat het "probleem" dan opgelost is, voor zover je het als een probleem ervaart. Mijn MediaPad draait nu op KitKat 4.4.2 met UI 2.3, hopelijk komt er nog een officiŽle update beschikbaar naar UI 3.0, maar dat wacht ik wel gewoon rustig af.

Ik had voor deze MediaPad X1 een Samsung Mega 6.3, dus ik was al gewend aan een groot toestel, maar ondanks dat moest ik toch weer even wennen aan dit nieuwe, nog grotere formaat van de MediaPad.
De bouwkwaliteit, de gigantische accu en het full-HD scherm hebben mij uiteindelijk toch doen besluiten deze phablet aan te schaffen en zelfs qwa snelheid is deze MediaPad een upgrade ten opzichte van mijn Samsung Mega. Ik ben er dan ook heel blij mee...

Groet, een blije MediaPad X1 gebruiker.
Begrijp ik goed, dat jij een update naar android 4.4 hebt gedaan met je telefoon zonder zelf dingen te installeren? Het is dus een officiele update van huawei?

alvast bedankt voor je antwoord.
Via een site heb ik de officiŽle rom gedownload en die heb ik er zelf op gezet. Het duurde mij te lang voordat de update over the air binnenkwam. Vervolgens zelf playstore erop gezet en taalpakketje erop etc. Is allemaal eenvoudig en tweug te vinden online. Groet Paul

Hier de link naar de rom:

Effe youtube erbij voor de stappen, zelf ben ik ook geen wizkid en het is mij ook gelukt!

[Reactie gewijzigd door Phomer op 27 april 2015 18:39]