Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT Review

Chiyeko 23 september 2014, laatste update op 24 augustus 2016, 662 views

Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT

Op eerste gezicht een leuke starters kit voor water koeling, bij nader inzien veel meer moeite dan het waard is door slecht passende onderdelen en onbruikbare schroeven. Koel prestaties zijn naar mijn kennis goed, maar dat had je ook kunnen bereiken door zelf een kit samen te stellen.

Pluspunten

• Alles in 1 zet.
  • Koelt goed.
  • Genoeg slang lengte zelfs als je een foutje maakt.
  • Uitbreidbaar naar wens.

Minpunten

• Schroef koppen zijn te klein en gaan dwars door standaard fan mounts heen.
  • Resevoir was net iets dikker als mijn 5.25 inch bays.
  • Bijgeleverde fans zijn niet hoogstaand.
  • Front cover van het resevoir is fragiel (bij mij nu al 2 hoeken afgebroken.) en zit los.
  • binnen twee jaar lek reseviour en vul opening die afbreekt

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Tja hand net even de radiator van mijn Corsair H100 leeg geblazen echter toen ik deze terug plaatse hoorde ik klok klok klok en dacht dat is niet de bedoeling. Dus tijd voor een nieuwe koeler en zat eerst weer te kijken naar een nieuwe AIO, maar kwam toen deze zet tegen voor iets boven de 200 euro bij Alternate. Besloten om het maar eens te gaan proberen.

De zet zit nettjes in een doos verpakt en alles zit er in en ook een simpele handleiding al wijst het zichzelf vooral. Eerste problem was meteen dat het resevoir niet paste in mijn 800D, moest het een en ander in 5.25inch bays verbuige en kreeg hem er toen in, maar nog steeds niet perfect. De instalatie van de pomp ging met gemak en ook het CPU waterblok ging er zonder moeitje op al wijste de handleiding niet op de backplate, heb die zelf wel gebruikt gezien deze aanwezig was.

Probleem nummer 2 kwam met de radiator de schroeven die worde geleverd zijn alleen voor een pull configuratie als je hem als exhaust gebruikt wat bij mij het geval is gezien hij boven in de 800D moet worden geplaats, extra schroeven voor meer opties was welkom geweest. Probleem nummer 2 en die is veel groter, de geleverde schroeven hebben kopjes die zo klein zijn dat ze dwars door het gat van een standaard fan schroef gaan! Gelukkig had ik wat schroeven van de H100 anders had ik hem dus niet kunnen instaleren.

Gezien ik nog noctua NF-P12 fans heb liggen heb ik de stock fans niet gebruikt, maar al kijkenden naar de specs en bouw kwaliteit kan ik zeggen dat ze zeker niet hoogstaand zijn, maar waarschijnlijk afdoende.

Mijn conclusie hier is dat ik deze zet niet kan aanraden, het is te veel moeite om alles geinstaleert te krijgen vanwege het slechte ontwerp en onbruikbare schroeven. De koel prestaties zijn dusver goed, gezien hij er net in zit draait mijn Intel I7 3770K OC op 4.5Ghz op zo'n 60 graden celsius.

Edit: Antwoord van alphacool over mijn problemen was dat ze het zouden doorspelen naar hun engineering afdeeling, niet echt brillant dus.

Edit 2: Hij heeft zelfs mijn 3770K op 5.0Ghz met 1.52V weten te koelen al kwam er een piek van 96C, maar verder bleef hij onder de 90, gezien er een kleine vernauwing in 1 van de slangen zit vind ik dit nog steeds een goed resultaat.

Edit 3: Binnen twee jaar reseviour lek en de vul opening breekt af tiujdens het open draaien. waardeering met 1 ster verlaagd hiervoor.

Heb jij ook een Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT?

Sorry maar ik kan me niet echt vinden in je review, en ook heb ik online nergens een negatieve review gelezen van deze sets.

Je negatieve punten
Schroef koppen zijn te klein en gaan dwars door standaard fan mounts heen.
Resevoir was net iets dikker als mijn 5.25 inch bays.
Ik heb zelf drie van deze sets gemonteerd bij een vrienden in hun PCs, maar had geen noemenswaardige problemen met de schroeven of de bay res, wel was de bay net iets te groot, en moest er iets meer kracht gebruikt worden dan normaal.
Bijgeleverde fans zijn niet hoogstaand.
Correct het zijn geen top fans, maar voldoen nog steeds prima, en maken niet teveel lawaai.

Maar persoonlijk denk ik ook dat ze beter geen fans kunnen mee leveren, en dat aan de klanten zelf overlaten, maar dan is het weer geen complete set.
Je krijgt waar je voor betaald, en het is zeker niet het beste van het beste, en hoe heb je de hoekjes afgebroken? (kan je een paar foto's van de installatie maken)

En de prijs geef je maar 3 sterren?, vergelijkbare sets van losse onderdelen zitten gemiddeld 50% hoger qua prijs, wat had je verwacht voor dat geld?, een top set?

En installatiegemak 1 ster, waar baseer je dat op?, puur op jouw problemen met de bay res?, en de schroefjes?, dat vind ik wel een hele behoorlijke zware aftrek.

En zelfs een dom blondje heeft er geen noemenswaardige problemen met de: Unboxing en Installatie :+

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 september 2014 16:36]

Een review blijft toch altijd de eigen ervaring. Bij mij paste de 5.25 inch echt gewoon niet, kwam 1.5-2mm te kort, hoekjes braken af tijdens de instaltje gezien ik veel kracht nodig hadt om hem zelfs na het verbuigen van het metaal erin te krijgen.

Ben het eens met de fans en heb die ook niet meegenomen in de punten gezien ik ze zelf niet gebruik.

Verder vind ik de schroeven dus echt waardeloos, mijn case (corsair 800D) heeft gewoone gaten voor fan schroeven en daar gaan deze dus dwars doorheen en dat betekent dus dat ik hem gewoon niet had kunnen instaleren met de geleverde schroeven dus dat hij op 1 ster uitkomt vind ik logish want hij was niet te installeren.

Prijs gezien had ik niet de top van de wereld verwacht, maar met mijn problemen vind ik hem net geen 4 sterren waard, had ik gewoon de juiste schoreven gehad ed had ik geen probleem met een hogere score.

Heb ook een mail uistaan naar alphacool met mijn problemen die ik heb gevonden, misschien heb ik gewoon verkeerde schoreven gekregen who knows, maar ik de huidige staat sta ik achter mijn review.
Heren,

Ik zou een 'XSPC RayStorm D5 Photon AX360 WaterCooling Kit' aanraden.
Staat niet op tweakers, maar bij HighFlow.nl, zie link

Daarbij heb ik een uitgebreide review staan.
Kost je 350euro, maar is echt een perfecte set!
Mooi solide spul, dikke slangen, goed passend, strak in de lak, mooi afgewerkt!

Groeten Niels

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 29 september 2015 11:43]