Specificaties Access Point, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm Review

PaT 22 september 2014, laatste update op 22 september 2014, 5.571 views

Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

Prima accespoint, maar niet de snelste van de klas

Pluspunten

• bereik
  • eenvoudig te installeren
  • makkelijke montage

Minpunten

• "slechts" 100 mbit/s half-duplex dus theoretisch maximaal 50 mbit/s

Beheerbaarheid Score: 5
Na heel veel wikken en wegen heb ik 2 Unifi accespoints aangeschaft in combinatie met een Edgerouter lite. Het was mij met name te doen om de stabiliteit en daar hebben de accespoints mij 100% op weten te overtuigen. Maar first things first

Installatie
In de doos zit de Unifi inclusief montageplaat, een PoE (Power over ethernet) adapter en een flyer met wat basisinstructies. Ethernetkabels zitten er niet bij en die heb je dus wel nodig om de PoE adapter zijn werk te laten doen. Een PoE adapter is in feite een stekker die via utp-kabels werkt. Daardoor hoeft er slechts 1 utp-kabel van je Unifi naar de PoE adapter te lopen.

Het installeren is een piece of cake. Je moet een stukje controller software installeren en vervolgens zoekt die software zelf je accespoints op. Hier moet je uiteraard wel even bedraad zijn aangesloten op je netwerk.
Je kan in de controller software onvoorstelbaar veel instellen, maar de basisdingen als beveilliging, netwerknaam en het wachtwoord zijn supersimpel in te stellen.

De controller software zou je ook continu kunnen laten draaien op een PC of bijvoorbeeld een NAS en dan kan je onwijs veel gegevens loggen, maar bijvoorbeeld ook een virtueel netwerk voor je gasten maken waar ze met behulp van voucher kunnen inloggen. Al die fancy dingen heb ik dus niet ingesteld want mijn NAS is niet krachtig genoeg om de controller software te draaien. Daar wordt een intel Atom cpu voor aangeraden.

Gebruik
In 1 woord, prima. Het bereik is goed (niet fenomenaal), maar dat zal ook afhangen van het type woning (beton/hout/gips). Wel vind ik de snelheid voor zo'n relatief prijzig ding niet denderend. Wifi zit door de aansluiting van 100 mbit/s dus aan maximaal 50 mbit/s (i.v.m. half duplex werking van wifi). Die haal ik dan ook bijna (kom tot zo'n 43 mbit/s) Dit is genoeg voor gewoon internetten, maar voor het overpompen van grote bestanden zou het wel sneller mogen. Daarvoor moet je bij Ubiquiti helaas naar de ranzig dure Pro of AC variant van de AC's die op het moment voor meer dan 180 (Pro), resp 250 euro (AC) oveer de toonbank gaan. Dat vond ik toch iets te veel van het goede. Wie weet als de prijzen in de toekomst zakken dat ik er nog 1 of 2 aanschaf.

Samenvatting
De Unifi's zijn prettige accespoints die zowel voor de beginnende als de gevorderde netwerker veel mogelijkheden bieden. Ze werken superstabiel en zijn eenvoudig te installeren. Een echte aanrader!

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm?

Vergeet niet dat de Pro en Ac varianten ook dual radio hebben met 2,4 en 5ghz waarbij de normale UAP alleen maar een single radio heeft. verklaart ook iets meer de hogere prijs van de UAP-Pro en UAP-AC
Klopt helemaal! Maar dan nog, andere wifi ap's halen op de 2,4Ghz band wel flink hogere snelheden. Of die dat net zo stabiel doen is dan een vraag, maar je moet deze AP's zeker niet kopen als je de hoogst mogelijke snelheid wil halen.
Ik reageerde eigenlijk alleen op je stelling over het prijsverschil, niet zozeer over het verschil in snelheid. Maar snelheid is vaker een genoemd punt bij Unifi AP's. Het doel van Unifi is natuurlijk een managable wifi netwerk voor meerdere gebruikers te leveren, je ziet dan ook dat deze ap's hun iets lagere snelheid vast houden over een groter aantal gebruikers waar de AP's die normaal met enkele clients heel snel zijn sneller instorten, beide scenario's zijn natuurlijk ook verschillend aan het gebruikers type, wil je de snelste AP voor thuis moet je zeker niet bij Unifi zijn, wil je voor een instap prijsje een net wifi netwerk leveren met meerdere AP's en een controller heb je imho geen betere waar voor je geld dan de standaard Unifi AP's.
Zag deze review, toevallig dat ik de afgelopen 3 weken wat intensiever heb geŰxperimenteerd met deze AP's. Op zich kan ik me goed vinden in de review, behalve in je kritiek over de prijs. Dit zijn enterprise AP's die van (naar horen zeggen) makkelijk 50 tot 100 clients kunnen bedienen. Een simpel shitcom APtje doet dat echt niet. In dat opzicht zijn ze zelfs rete goedkoop. Als je kijkt naar Enterprise AP's van andere bekende merken, zit je gauw in de prijsklasse tussen de 300 en 500 euro. Naar zeggen van Ubiquiti zelf doen ze aan "disruptive pricing" in plaats van aan marketing en salesmensen.

Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat de "Zero Handoff" functie (waar je het in de review niet over hebt) alleen zinvol is bij het gebruik van VOIP apparatuur op je wifi, maar de doorvoer van reguliere data enorm beperkt. Maar goed, dat schijnt nog in beta te zijn. Ik ben tot nog toe erg enthousiast over deze AP's en ook over de controller die wij wij lokaal gebruiken om remote clients (meerdere sites van verschillende klanten) te beheren. Want ook dat is zonder enige meerprijs mogelijk! Hoef niet eens meer nar een klant toe om zijn AP te resetten :-)
Ik kan niets anders dan je verhaal bevestigen. Maar je moet wel goed in ogenschouw houden wat de use-case is. Dit zijn inderdaad business-spulletjes die bereikbaar worden voor 'de consument'. Vanuit de businessgedachte kosten deze dingen natuurlijk peanuts. Voor 'de consument' is bijna 70 euro voor alleen wifi zonder enige vorm van routering oid zoals bij veel consumentenspullen wel te vinden is gewoon aan de prijs.

Daarnaast vind ik het 3 a 4 voudige vragen voor 'alleen' een 5Ghz band en een hoge troughput (ik versimpel het nu wat) best stevig. Nogmaals, misschien niet vanuit een zakelijke benadering, maar wel voor een simpele thuisgebruiker die wat stabiel spul wil hebben.
Je hebt helemaal gelijk. De beoogde use-case ligt dan wellicht niet helemaal bij de consumer groep. Omdat bij deze apparaten een software-controller ge´nstalleerd moet worden blijft het sowieso voorbehouden aan tweakers of professionals. Maar een standaard MediaMarkt AP is toch niet veel goedkoper? En een AP die routeert moet ik niet, daar heb je routers voor... Dat is naar mijn idee alleen maar een nadeel.
Als ik het goed begrijp heb je dus wel *iets* (hardware component of software oplossing op PC) nodig om de AP's aan te sturen? Je kunt ze niet eenmalig met je laptop ff instellen en daarna ophangen, waarbij ze op eigen kracht werken?
Jawel, eenmalig met de controller software instellen en gaaaaan! Die controller software hoeft niet te blijven draaien.
Oh kijk aan, dat is wel gunstig :) Dan is het prima om te gebruiken in een thuissituatie.

Bedankt!
Het is wel belangrijk dat je controller IP vast is. Anders herkent hij de volgende keer dat je hem start niet als "zijn" AP's en kun je geheel opnieuw beginnen. Werkt overigens ook perfect onder linux!

[Reactie gewijzigd door conhen op 24 september 2014 11:54]

Leuke review!

Toch snap ik je "50 mbit" en "half duplex" verhaal nog niet helemaal.....

Ik snap wel dat de ethernetverbinding maximaal 100 mbit is. Maar dat is neem ik aan wel een gewone full duplex 100 mbit verbinding.

Dat wifi slechts 'half duplex' is kan ik in mee komen, maar als je met name veel downloadt en er alleen wat 'ack' pakketjes naar de zendende server toe hoeven, dan heb je volgens mij amper 'last' van een half duplex verhaal of wat dan ook.

Hoeveel gebruik je er trouwens? Als je er slechts 1 gebruikt, dan vraag ik me af of je niet beter voor iets anders had kunnen kijken zoals van Engenius. USP van deze Unifi dingen is natuurlijk de zero handoff roaming bij gebruik van meerdere exemplaren. Ik denk iig na over zo'n setje omdat wifi bij ons in huis beroerd is door betonnen vloeren en alu in de ondervloeren van het laminaat.

Nu gebruiken we meerdere losse AP's maar dat is gewoon waardeloos omdat met name Android devices niet 'op tijd' overschakelen op een veel sterker AP.
Ik heb er twee in gebruik en ga binnekort ook ZHO inschakelen. Inderdaad mijn Android LG G2 blijft regelmatig plakken aan het AP die op zolder bevestigd is. Die heeft dus nog bereik op de begane grond (maar niet denderend) terwijl het AP op de begane grond zelf een fantastische dekking heeft. In eerste instantie dacht ik dat ik ZHO niet nodig had, maar dat blijkt dus wel het geval te zijn.

Wat betreft het full/half-duplex verhaal. Wat ik altijd begrepen heb is dat wifi half-duplex functioneert en je dus in de praktijk maar de helft van de maximale snelheid kan halen. Misschien zit ik in dit geval compleet fout, maar aangezien ik met mijn Surface Pro inderdaad ongeveer de helft van die 100 mbit/s haal dacht ik dat dit klopte. Ik hoor het graag als ik helemaal fout zit op dat vlak hoor.

Overigens zijn de AP's echt belachelijk stabiel. Zelden zo'n rocksolid apparaat in huis gehad.
Thanks voor de snelle reactie :).

Ik ben ook geen expert op het gebied van wifi hoor. Maar meestal als mijn huidige AP een bepaalde link speed aangeeft, dan haal ik die snelheid ook wel (minus wat overhead natuurlijk).

Wat ik wel lees is dat het "contention-based" is. Lees: er kan maar 1 apparaat tegelijk zenden of ontvangen. Maar volgen smij moet je ook met deze dingetjes gewoon pakweg 100 mbit/s kunnen halen, als de 2,4 ghz. ook echt 'schoon' is.

Iig, eerdaags ook maar eens aanschaffen. Ik ben in de verleiding om een 3-pack te kopen, maar misschien kom ik met 2 ook wel goed (als ik de AP voor boven in het trappenhuis midden tussen de zolder en 1e verdieping kan hangen :P )

Weet alleen niet hoe het stralingsdiagram is als ik 'm verticaal tegen de muur bevestig.

[Reactie gewijzigd door eymey op 27 oktober 2014 14:34]

Zo is het horizontaal..., lijkt mij dat dat 90 graden draait mits tegen de muur bevestigd.

[Reactie gewijzigd door PaT op 27 oktober 2014 15:16]

Thanks :). zou in theorie dus wel moeten werken. Als dat niet werkt kan ik altijd nog een derde achteraf erbij kopen (dan geniet ik alleen niet van het prijsvoordeel bij aanschaf van 3 tegelijk).

Ik weet genoeg!