Roccat Hiro Review

Deadsmell 18 september 2014, laatste update op 18 september 2014, 775 views

Roccat Hiro

De Roccat Hiro komt over als een hele degelijke muismat, met een goede grip op een glad bureau. De muis glijdt over de mat als een kunstschaatser over een ijsvloer.

Pluspunten

• Lage weerstand oppervlakte
  • Hoge kwaliteit
  • Mooi, simpel design

Minpunten

• Hoge prijs
  • Lage weerstand alleen met de juiste muizen (geen pootjes)

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe muis viel mijn oog op Foritain's review van de Roccat Kone XTD Optical. Hierin besprak hij ook de Roccat Hiro muismat. Het mooie design en de lovende woorden die over de mat gesproken werden, haalden mij over om zowel mat als muis aan te schaffen.

Op het moment van schrijven heb ik beide twee dagen in huis. Dit is te weinig om een goed oordeel over de kwaliteiten van de mat te geven. Beschouw deze recensie daarom als een eerste indruk. Mocht mijn mening in de loop van de tijd veranderen, dan zal ik hem bijwerken.

De Roccat Hiro is op het eerste oog een hele degelijke muismat. De toplaag is gemaakt van een stroef oneffen materiaal, waarop de Roccat Kone glijdt als een kunstschaatser op het ijs. Met de Logitech MX518, die in tegenstelling tot de Roccat 'pootjes' heeft, is het een heel ander verhaal. Deze muis beweegt erg stroef over het oppervlakte. Het verschilt natuurlijk per gebruiker wat wel of niet een fijne ervaring is, maar het gebruik met de MX518 levert bij mij een uiterst onprettige ervaring op. Het tegenovergestelde is waar als ik de Kone gebruik. Zelden heb ik een muis fijner over een mat voelen zoeven. Daarnaast voelt het topmateriaal ook prettig aan je handen.

Roccat Hiro muismat

De onderkant van de mat is gemaakt van een mooi blauw materiaal, met een schuimrubberachtige textuur. De hechting op een glad bureau is hiermee uitstekend. Door met de vlakke hand druk uit te oefenen op de mat is er wel enige beweging in te krijgen, maar bij het gebruik met de muis is dit uitgesloten. Ook niet met stevige druk.

Onderkant Roccat Hiro muismat

Roccat adverteert op de verpakking met slogans als 'No-fray edges', 'easy to clean' en 'ultra-quiet gliding'. Dat de randen niet rafelen is iets dat de tijd zal uitwijzen. Een visuele inspectie geeft in ieder geval een goede eerste indruk.
Gemakkelijk schoon te maken kan ik bevestigen, omdat de troep die mijn MX518 achterliet gemakkelijk met de hand te verwijderen was. Foritain geeft in zijn recensie aan dat ook een vochtige doek de mat goed schoon houdt. Dat neem van hem aan. :)
Qua stilte hoef je van de Hiro geen wonderen te verwachten. Ja, in combinatie met de Kone hoor je inderdaad nauwelijks geluid, maar met de MX518 toch beduidend meer. Oftewel, het is heel erg afhankelijk van de muis die je gebruikt.

Rand Roccat Hiro muismat

Momenteel wordt de Roccat Hiro aangeboden voor minimaal ¤39,99, wat stevig aan de prijs is voor een muismat. Mijn eerste indruk is echter wel dat hij die uitgave waard gaat zijn. De tijd zal het leren!

Heb jij ook een Roccat Hiro?

Heeey! Leuk man. Ik heb deze ook enkel met de Kone XTD in gebruikt, had niet verwacht dat een heel andere muis echt anders zou voelen, is die MX518 een beetje versleten al, of ligt het daar niet aan? Misschien toch maar een keer een muismat round up doen met tal van muizen o.i.d. Wel een handige tip alvast om rekening mee te houden :D

Maar! Leuk dat ie goed bevalt, en we zullen inderdaad zien hoe hij ons misbruik de komende maanden gaat weerstaan. Veel plezier er mee, en leuk dat ik je een beetje heb kunnen helpen kiezen zo :D

En.. mogen we nog meer reviews van jou verwachten? :D
De pootjes van de MX518 vertonen een beetje slijtage, maar de rondingen zijn nog intact. Ik heb hem net even grondig schoongemaakt en dan gaat het muizen wat beter, maar het blijft een onprettige ervaring. Ik krijg te veel feedback voor een fijne ervaring. Een goedkope muismat met een plastic top zou fijner zijn bij de MX, denk ik. Maar misschien ben ik in twee dagen te gewend geraakt aan de Kone. Is ook wel een erg fijn speeltje. :P

Geen idee nog of er meer reviews van mij gaan komen. Ik las toevallig de recensie van mcp20366 en had zo'n andere ervaring met deze muismat dat ik ook mijn geluid besloot te laten horen. Best leuk werk, dus wie weet. :)

Enne, bedankt voor de tip hè! ;)
Je bent aardig compleet nu geloof ik :p

Zie die andere review nu ook, kan er weinig van zeggen, ding ligt hier bijzonder stevig. Al mag je voor 40 euro natuurlijk wel verwachten dat je 100% tevreden bent, maar gelukkig is er altijd de wet koop op afstand als een product in een individuele situatie niet aan de verwachtingen voldoet.

Dame heeft de XTD Optical nu een paar dagen permanent naast haar (mooie nieuwe :D ) pc liggen en is er helemaal blij mee. Is wel terug gestapt naar slechts 2 van de 4 gewichtjes. Ik hou het nog bij nul :p
Mooie nieuwe pc? Ik meende daar een hint van gelezen te hebben in één van je reviews? Heb je mooie plaatjes? ;)

Ik ben begonnen met nul gewichtjes, maar inmiddels ook overgestapt naar twee. Bevalt me wel beter. Binnenkort eens vier proberen. :)

Hoe doet haar muis het trouwens met de lichteffecten? Volledig verlicht en knipperend gaat goed bij mij, maar als ik een ander effect probeer dan toont 'ie lichtblauwe leds die af en toe aan en uit gaan. Zelfde bij de flow effecten. En uitschakelen van individuele leds werkt niet. Software issue?

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 18 september 2014 20:45]

Gek, ik had wat instellingen doorlopen maar niets geks gemerkt. Firmware updateje zou ik sowieso even uitvoeren. Overigens schijnen die leds aardig door die balk heen, dus als je aan 1 zijde 1 ledje uit zet (of een andere kleur stelt) maar de andere aan laat staan zie je er niet zo veel van.

Zal straks even kijken voor je, na het 'even spelen' heb ik ze vooral op 1 kleur gezet (vind ik gewoon mooier) dus ik weet het niet uit mn hoofd.

Nieuw pctje komen wat foto's van, absoluut, beetje te denken hoe het leuk aan te kleden ;) Heb iig alle foto's van haar bouw procesje :D