Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone XTD Optical Review

Foritain 15 september 2014, laatste update op 26 mei 2017, 5.587 views

Roccat Kone XTD Optical

De Roccat Kone XTD Optical presteert uitstekend. Hij heeft prettige materialen en voelt prettig en solide aan. Een bijzonder fijne muis om mee te werken als palm- of claw-grip gamer, en hij ziet er ook erg sexy uit.

Pluspunten

• Uitstekende sensor prestaties
  • Ziet er luxe / erg goed uit
  • Leuke led-feature
  • Maakt een algehele solide indruk (materialen, knoppen, kabel)
  • Materialen voelen prettig aan
  • Fijne vorm voor palm- en claw-grip gamers
  • Prima voor kolenschoppen, maar ook voor gemiddelde dameshandjes geschikt.
  • Uitgebreide software
  • Extra optionele gewichtjes

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Niet ideaal voor fingertip-grip gamers
  • Niet voor links-handigen

Review: ROCCAT Kone XTD Optical

- ROCCAT Hiro muismat
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT.org
pricewatch: Roccat Kone XTD Optical

Tot enkele weken gelden dacht ik bij de naam ROCCAT (jawel, de officiële naam is geheel in hoofdletters geschreven) aan “nieuwkomer” op de markt van randapparatuur. Toch was het inmiddels al weer 6 jaar geleden dat ik in de Media Markt een nieuwe muis aan het zoeken was en uiteindelijk bij de oorspronkelijke Kone muis uit kwam. Op dat moment was het nog wel een nieuwkomer, maar na jaren Logitech durfde ik de gok voor iets nieuws wel aan. Daarnaast lag de Kone eigenlijk het best in mijn hand, en dan is de keuze uiteraard snel gemaakt.

ROCCAT groeide sinds de introductie van de Kone, naar mijn weten één van hun eerste producten, uit tot een serieuze speler op het gebied van muizen, toetsenborden, headsets en muismatten. Tijdens mijn bezoek aan Gamescom dit jaar heb ik uitgebreid kunnen genieten bij de indrukwekkende ROCCAT stand, en onder andere kunnen spelen met de aankomende Tyon game-muis. Nu heeft de Tyon meer knoppen dan ik vingers heb, maar toen ik uiteindelijk met een mooie gloednieuwe Kone XTD optical naar huis ging brak er toch een klein innerlijk feestje los! Niet alleen dat, maar nog eens in combinatie met een mooie muismat ook. Tijd voor een nieuw reviewtje dus.

De specificaties en features van de ROCCAT website.

De basis van de ROCCAT Kone XTD Optical is een 6400 DPI Optische sensor. heeft deze “Pro-Optic (R5) sensor” gedoopt. Hoewel er muizen zijn met hogere DPI settings zijn deze absurde settings in de praktijk weinig bruikbaar. De switches onder de knoppen komen van Omron, het merk wat achter een groot deel van de degelijke muizen zit. Totaal heeft deze muis 8 programmeerbare knoppen.

Intern vinden we verder een processor en een beetje intern geheugen om instellingen in op te slaan. Hoewel we specifieke aanpassingen aan het gedrag vooral bij Laser sensoren terug vinden, heeft de Kone XTD Optical aan dergelijke features geen tekort. Zo is de lift-off-distance instelbaar, net als de polling rate (Met een 1000Hz/1ms setting als basis), en zijn ook macro’s en angle-snapping een mogelijkheid.

Het knaagdier weegt ‘droog’ 123 gram, niet bijzonder zwaar of licht, maar is met optionele gewichtjes 20 gram zwaarder te maken. Wat afmetingen betreft is de Kone XTD Optical ietwat boven gemiddeld lang en hoog, maar zal dit normaliter voor iets kleinere handen geen punt hoeven te zijn. Komen we zo op terug.

Uiteraard is een USB poort vereist om de muis aan te sluiten, en de muis is compatible met alle Windows versies van XP tot en met 8.1. Helaas kan ik niet bevestigen of hij Mac-compatible is, er staat echter geen vermelding van op de website.

Uiteraard ontbreekt de echte Kone-LED feature op de Kone XTD Optical ook niet. De led-strips, met 4 los instelbare led opties, van de eerdere Kone’s is aanwezig, echter in tegenstelling tot de oudere modellen is het logo niet langer verlicht.

Eerst even de verpakking. Ziet er degelijk en ook aardig uit, wel een stevige hoeveelheid "gamer-bling". Uiteraard een flink aantal features op de verpakking omschreven, en je kan hem ook open klappen om de muis voor je aanschaf goed te bekijken. Gezien ROCCAT gear goed beschikbaar is bij o.a. Media Markt, wel een fijne toevoeging.

In de verpakking vinden we de muis, een handleiding, en een klein doosje met de gewichtjes. Muismat uiteraard niet inbegrepen.

Het doosje bevat dus de optionele gewichtjes om je muis tot maximaal 20 gram zwaarder te maken. Klinkt als weinig? In de praktijk is 20 gram extra in je muis best veel. Zoals we mogen verwachten in deze prijsklasse is de kabel 'braided', de lengte is 1.80 meter, en aan het einde vinden we een leuke USB stekker om te zien.

Maar dan het beestje zelf! De Kone XTD Optical is een indrukwekkend beestje. In tegenstelling tot de vele zwarte muizen op de markt houdt ROCCAT het iets lichter, met een antraciet kleur bovenzijde, donker grijze zijkanten van vrij zacht, en niet 'grippend', kunststof, en een zwarte glimmende rand tussen die twee elementen in. Dit zwarte komt vervolgens weer terug in het deel met de DPI switch knoppen en het muiswiel. De materialen voelen erg fijn aan, en er is gekozen voor een niet-rubber feel van de materialen waar je vingers de muis raken. Het zwarte plastic er tussen is daarentegen wel wat stroever, wat tot gevolg heeft dat de muis niet in de hand glijdt in de palm-grip of claw-grip waar deze muis voor gemaakt lijkt te zijn. Hoewel het lastig is dergelijke materialen te beschrijven maakt de Kone XTD Optical zeker een degelijke indruk wat look en feel betreft.

Zoals je op de foto's kan zien is hij ook wel een opvallende verschijning. De lijnen van het logo zijn duidelijk aanwezig, de verschillende tinten grijs/zwart en de opdruk "XTD Optical" en "ROCCAT Kone" zijn lastig om te missen, maar het doet aan de indruk die hij achter laat zeker niets af.

Een puntje van kritiek bij de originele Kone was het muiswiel. ROCCAT lijkt voor recente Kone modellen het muiswiel een flinke upgrade te hebben doorgevoerd, en geven deze aanpassing dan ook duidelijk aan met de "Titan Wheel" feature. Duidelijk is dat het een heel ander muiswiel is dan het origineel had, want deze voelt bijzonder stevig aan, en biedt ook een tilt-functie, waarbij je hem naar links of rechts kan drukken als extra functie. Het muiswiel voelt gezien de stevigheid wel wat zwaar aan om te scrollen, wat voor liefhebbers van een zeer licht muiswieltje wel een overweging kan zijn.

Kijken we naar de onderkant, dan zien we de onderkant van een muis.. jawel. Woopie! Wat getalletjes waar niemand naar kijkt, wat logo's waar niemand iets van begrijpt, en een aardig oogende sensor. Ook zien we hier duidelijk het klepje waar de optionele gewichtjes onder kunnen worden geplaatst.

Één ding is zeker, de ROCCAT Kone XTD Optical is net als zijn voorvaders een indrukwekkend beestje om te zien, en wat materialen betreft voelt hij als een stevig stukje evolutie aan. ROCCAT lijkt wat ontwikkeling betreft niet stil te zitten, ondanks dat de basis vorm van de Kone niet gek veel is veranderd.

De Kone XTD komt met een stevig software pakket. Deze moet je zelf vanaf de ROCCAT website downloaden. Gelukkig werkt de muis gewoon prima voordat je dit doet, maar veel van de functies worden in de software geregeld dus installatie is wel aan te raden.

Na installatie komen we direct in het "Main Control" venster. Vanuit hier kunnen we de meeste basis functies aanpassen. We kunnen maximaal 5 DPI settings geheel naar wens selecteren, waar na we deze met de DPI switch knop kunnen schakelen, en ook kunnen we de Windows sensitivity, double-click speed, en scroll en tilt snelheden aanpassen. Al deze settings kunnen we in 5 profielen op slaan, om zo tot een flink aantal mogelijke settings te komen. Uiteraard kan je de profielen ook gebruiken om de voorkeuren van meerdere gebruikers op te slaan.

In het volgende scherm zien we de knoppen nogmaals duidelijk, en zien we dat we de funcites per knop kunnen aanpassen. Naast de linker en rechter muisknop, de twee duim knoppen, de twee knoppen onder, en de knop boven het muiswiel, heeft het muiswiel zelf ook 5 individueel in te stellen functies. Zo kan je een losse handeling koppelen aan het indrukken van je muiswiel, het naar boven- of beneden scrollen, en het naar links of rechts 'tilten' van je muiswiel.

Aan de rechterkant zien we daar overigens nogmaals 12 functies, en ROCCAT geeft het in de software al aan: Je kan één van de twee de duimknoppen de "easy-shift" functie toewijzen. Dit functioneert als een soort-van-shift functie, waarbij het combineren van de easy-shift knop met een andere muisknop, een andere functie tot gevolg heeft. Mocht je dus knoppen te kort komen, kan je zo dus flink wat extra handelingen in je muis inbouwen zonder naar je toetsenbord macro’s of shift te hoeven grijpen. Uiteraard ontbreekt volwaardige macro-functionaliteit ook niet voor de liefhebber, al moet ik toegeven daar zelf nooit gebruik van te maken.

In het venster advanced control wordt het al wat complexer. Angle-snapping is in feite prediction, wanneer je dit aan zet probeert de muis te herkennen wanneer je een rechte lijn wil trekken, en dan helpt hij een handje en trekt hij daadwerkelijk een rechte lijn. Sensor Alignment is mij niet helemaal duidelijk wat ze daar mee willen: je kan de x- en y- assen een beetje verschuiven, wat nut zou kunnen hebben wanneer je de muis structureel scheef vast houdt? Ik laat hem in elk geval lekker op "off".

Lift-off Distance is de instelling waarbij je kan kiezen hoe snel de muis stopt met tracken bij het optillen van de muis. Een echte persoonlijke voorkeur, echter is het verschil in de praktijk tussen "off" "normal" en "extra low" minimaal. Dermate minimaal dat ik het tijdens gebruik van de muis niet echt kan merken. Wel kan ik stellen dat de Lift-off distance in zijn algemeenheid ietwat aan de lage kant is, want in de regel wordt gezien als een positieve feature. Polling rate van 1000 Hz is 'de standaard' voor goede game muizen op USB, maar kan eventueel omlaag worden geschroeft. De feature om een geluidje af te spelen bij het aanpassen van bepaalde instellingen van je muis is verder ook wel aardig.

Als laatste zien we nog de Acceleration feature, iets wat de meeste serieuze gamers natuurlijk –niet- willen. Ik met al mijn wijsheid was heel even teleurgesteld bij het testen van de acceleratie, totdat ik er achter kwam dat deze setting standaard aan staat.

En dan komen we nu bij 'het speelgoed'! Kleurtjes! Ledjes! Kleureffecten! Party-time etc etc. De vier ledjes kunnen individueel worden ingesteld, je kan leuke effectjes instellen, je kan de muis automatisch laten verkleuren door het hele spectrum heen, en je kan ze uiteraard ook gewoon uitschakelen. Maar als je een ROCCAT Kone serie muis koopt wil je natuurlijk gewoon de ledjes zien. De meeste effecten spreken voor zich, en je kan het zo gek maken als je zelf wil.

In het R.A.D. venster komen we nog iets leuks tegen: "Achievements" of "Trophies", en ook de statistieken van ons gebruik. In dit geval allemaal mooie nulletjes, omdat ik de muis voor de foto's nog even schoon wilde houden. We kunnen hier registreren hoe vaak we elke knop hebben gebruikt, en grofweg hoeveel meter onze muis heeft bewogen. Wanneer je aan bepaalde eisen voldoet unlock je de achievements. Is het eigenlijk compleet nutteloos? Yep. Is het stiekem wel leuk? Oh yep. Optioneel kan je die achievements ook nog eens delen via Facebook en dergelijke, maar gelukkig wordt je daar op geen moment voor lastig gevallen, of geforceerd om in te loggen. De functie is er als je het wil, doe je er niets mee heb je er ook geen moment last van.

Het laatste schermpje is in verhouding relatief saai. Je krijgt te zien of er driver updates zijn, en kan direct vragen stellen of problemen aan ROCCAT voorleggen zonder op zoek te hoeven gaan naar contact adressen, etcetera.

In de praktijk werkt de ROCCAT Kone XTD Optical opvallend prettig. De knoppen voelen erg stevig, en zijn niet bijzonder luid of stil; typisch Omron switches, een duidelijke travel van de knoppen en een duidelijke feedback, en een standaard hoorbare 'click' bij het indrukken. Het muiswiel geeft in verhouding een diepere, donkerdere klik, en deze voelt ook merkbaar zwaarder aan, zowel in het indrukken als het scrollen. Het scrollen gaat overigens wel in relatief kleine stapjes, wat het gewicht dan weer een beetje in balans brengt. Liefhebbers van een heel licht scrollwiel zullen hem wel als te zwaar kunnen ervaren.

Het materiaal is zoals eerder besproken ook zeker prima; het voelt allemaal prettig en degelijk aan. In tegenstelling tot rubber-feel muizen is de Kone XTD Optical wel wat gladder, maar alle materialen voelen kwalitatief in orde. De hardere plastic strip zorgt voor wat extra grip bij de palm- en claw-grip, maar je vingers maken enkel contact met de gladdere elementen. De zijkanten waar je duim, pink, en ringvinger rusten zijn wat zachter, de top-coating is duidelijk een stapje harder.

Wat is een palm-grip of claw-grip vraag je je misschien af? Heel kort door de bocht zijn er 3 gangbare manieren om een muis vast te houden. De palm-grip, waarbij je hele handpalm, en je gehele vingers op de muis rusten. De claw-grip, waarbij je handpalm op de muis rust, maar de vingers in een gebogen "claw-vorm" met de vingertoppen op de knoppen zitten. En de fingertip-grip, waarbij je de muis tussen duim-top en pink en/of ringvinger-top vast houdt, de hand-palm los van de muis is, en de vingertoppen wederom op de muis rusten.

In de praktijk zijn er uiteraard veel tussen-varianten, want iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Toch bepaald de vorm van een muis (groten)deels de geschikte soorten grip. Een smalle muis ligt een finger-tip grip gebruiker meestal wat beter, waar een forse, en ook wat hogere, muis als de Kone XTD Optical meer aan stuurt op een palm- of claw-grip. Dit is in de praktijk goed merkbaar, want die laatste twee posities voelen in combinatie met deze muis erg goed, zowel voor mijn eigen handen (iets bovengemiddeld groot), maar ook voor de wat kleinere dameshand, ondanks de niet geringe afmetingen. Uiteraard moeten we niet vergeten dat de muis gevormd is voor de rechter hand, en dat linkshandigen dus buiten de boot vallen.

De fingertip-grip liefhebber daarentegen zal de Kone vorm vermoedelijk wat te groot vinden, maar het is vooral de vormgeving van het duim gedeelte wat die fingertip-grip in de weg zit. Het randje waar je duim bij de andere grips over heen valt zit exact waar je bij een fingertip-grip normaliter je duim-top zou plaatsen; je zit dus met je duim –op- een harde rand. Dit werkt simpelweg niet lekker. Het moge duidelijk zijn: Deze muis is voor palm-, claw-, of hybride varianten van die twee geschikt. Alle varianten waar je duim in de er voor bedoelde ruimte komt te liggen.

Je ziet hier duidelijk waar je duim hoort te 'vallen'

Verder is het gewicht, en de aanpasbaarheid, een leuke feature in de praktijk. Ik hou mijn muis zelf liever licht, en prefereer de Kone XTD Optical zonder extra gewichtjes, maar de dame hing er meteen 20 gram extra in. Zo heb je voor ieder wat wils.

Ook niet onbelangrijk voor een game-muis is de eenvoud waarmee de muis over tafel glijdt, ook dat doet de Kone XTD Optical prima. Zoals altijd is het verschil tussen een gemiddeld tafeloppervlak en een goede muismat wel duidelijk aanwezig (wrijving hangt uiteraard af van beide oppervlaktes). Een goede muismat maakt dus nog altijd een noemenswaardig verschil.

Uiteindelijk is het een prettige muis om mee te leven. Fijne materialen, een ruime hoeveelheid knoppen, aangevuld met de easy-shift functie zullen de meeste gamers er genoeg aan hebben, flink wat features in de software, een prettige vorm voor de meest gangbare grips en geschikt voor zowel grotere als kleinere handen, er valt weinig op aan te merken.

ROCCAT doet traditioneel ietwat geheimzinnig over de gebruikte sensoren in hun muizen, waar de serieuze gamer wereld inmiddels in staat is om grofweg de bekende Avago / Pixart typenummers te beoordelen, houden ze vast aan hun naamgeving waar niemand echt iets mee kan. Zo heeft deze Kone XTD Optical de “Pro-Optic (R5) Sensor”, maar geen enkel groot merk maakt de sensoren zelf, dus moeten we op zoek naar de werkelijke inhoud. Mocht je niet duidelijk zijn wat de sensor doet: De sensor is –het- kritische onderdeel verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van de muis.

Nu moet je sensor ervaringen ook een beetje relativeren. Een groot deel van de gamers kijkt niet langer dan hun neus lang is, en lijkt nog altijd overtuigd dat een hogere DPI betere prestaties tot gevolg heeft. Absoluut onzin. Daarnaast zijn de verschillen tussen de betere sensoren lastig waar te nemen, vaak zijn deze bijvoorbeeld net wel meetbaar, maar in de praktijk niet merkbaar. Zo hebben de populaire laser sensoren zoals de Avago ADNS-9800 (Die bijvoorbeeld ook in de Kone XTD Laser zit) wel inherente positieve acceleratie (waarbij een snelle beweging van de muis van n millimeter meer verplaatsing op het scherm tot gevolg heeft dan een langzame beweging met de muis van n millimeter). Deze acceleratie is voldoende voor puristen om deze sensoren af te schrijven, terwijl ik van mening ben dat deze sensoren voor een zeer prettige gebruikservaring zorgen vanwege de uitstekende andere eigenschappen. Tevens is positieve acceleratie iets is wat voor het gros lastig op te merken is, en ook eenvoudig is om aan te wennen wanneer je het wel ervaart, maar zoals altijd, meningen verschillen. Voor toekomstige reviews ga ik de sensor-uitleg in de review verkorten, en een algemene pagina maken waarbij ik nog wat verder in ga op de sensoren, en vooral ook de gevolgen van de mogelijke kopers.

Maar dan terug naar de sensor in de Kone XTD Optical. ROCCAT maakt het niet eenvoudig om het te achterhalen, maar het betreft de Avago S3988 optische sensor welke de basis vormt voor de Kone XTD Optical, een sensor waarvan je je af vraagt waarom ze die informatie zo goed verbergen, want deze heeft eigenlijk een prima reputatie! De sensor heeft wel een beperkt marktaandeel, want de enige muis die ik kan vinden die van dezelfde sensor gebruik maakt is de Razer Deathadder 2013.

Inherent aan het gebruik van deze S3988, en ook in de praktijk met de Kone XTD Optical erg goed merkbaar, zijn de uitstekende prestaties op het gebied van nauwkeurigheid. Op de laagste, hoogste, en alle DPI settings er tussen in doet deze muis het eigenlijk uitstekend. Er is geen sprake van hinderlijke jitter of prediction (tenzij je de setting aan zet natuurlijk), en ook acceleratie is niet of nauwelijks waar te nemen. Daarnaast is de tracking op alle geteste oppervlaktes prima in orde: een houten tafel, grove bureauleggers, gelamineerde tafels, en uiteraard de betere muismatten. Uitstekende score voor de sensor dus.

Een kleine groep gebruikers van de Deathadder 2013 verweten de sensor "smoothing" toe te passen, waarbij het onwaarschijnlijk is dat dit door specifieke aanpassingen van Razer komt. Het zou dus mogelijk ook van toepassing kunnen zijn op de Kone XTD Optical. Echter deze smoothing zou dusdanig minimaal zijn dat het praktisch niet op te merken is, en helaas praktisch ook niet te meten. Het zou de correctie zijn van kleine trillingen op hogere DPI niveau's om een vloeiender gevoel te geven, en dat kan ik simpelweg niet testen, bevestigen, of ontkrachten. Daarnaast moet ik ook toegeven dat het totaal een non-issue zou zijn want het doet aan de ervaring niets af. Ik zet het er enkel voor de compleetheid maar bij. In de praktijk doet deze muis het gewoon erg goed, zowel in het fijnere pixel-precieze werk, als in games als CS:GO waarbij nauwkeurigheid zeker gewenst is.

Ik zei het in de inleiding al, ik ging niet alleen met een leuke muis naar huis, maar ook met een passende muismat. Deze ROCCAT Hiro maakte echt een bijzonder fijne indruk op Gamescom, en thuis was dat zeker niet anders. Maar eerst even de verpakking. Niet opgerold, maar netjes geheel vlak geleverd. Op de verpakking zien we wat mooie features vermeld.

Met 350x250mm is het een muismat van formaat. Grotendeels zwart, met enkel het ROCCAT logo en de naam Hiro aan de rechter onderzijde. Die onderzijde is overigens mooi blauw gekleurd, en zoals je zal verwachten zorgt deze voor de nodige grip. Verschuiven gaat niet gebeuren, tenzij je hem op tilt. Het licht blauwe randje kan je tijdens gebruik nog net zien, wat wel leuk samen gaat met het logo.

Hoe beschrijf je een muismat.. lastig! Belangrijk is een goede grip op tafel, dat muizen goed en nauwkeurig kunnen werken, een goed afgewerkte rand om rafelen tegen te gaan, en dan heb je het eigenlijk wel. De Hiro doet het op die vlakken goed, en zou ook nog eens goed schoon te maken zijn, wat in de praktijk ook goed lijkt te werken en ook wel verdomde handig is. Een vochtig doekje komt al een heel eind. Duurzaamheid is helaas op korte termijn lastig (niet) vast te stellen, maar na enkele weken gebruik ziet hij er nog top uit en zijn er geen opmerkingen over te maken.

Een muismat kan zich richten op gamers die een lage weerstand willen, maar sommige mensen willen juist een zwaarder oppervlak. De Hiro is duidelijk bedoeld voor de eerste categorie, want het oppervlakte glijdt soepeler dan welke muismat ik heb kunnen testen, en dat zijn er inmiddels aardig wat! Onder andere de Zowie's, en ook de populaire Steelseries zijn echt prima muismatten, maar deze Hiro doet daar nog wel een schepje boven op, al praten we dan wel over hele andere prijsklasses. Het maakt de Hiro voor mij de fijnste muismat die ik tot nu toe heb gehad en met de mat enkele weken in gebruik ben ik nog altijd zeer onder de indruk. Sinds dat ik CS:GO weer een beetje heb opgepakt is een super glijdende mat een fijne toevoeging.

Opmerkingen? Hij mag dan wel mijn favoriet zijn, maar je zal er aardig diep voor in de buidel moeten tasten, want hij is verkrijgbaar vanaf 40 euro; een erg stevige prijs voor een muismat.

Voordat we naar de conclusie gaan nog een aantal foto's. Wanneer we de muis inschakelen komt de instelbare verlichting uiteraard in actie. Bij daglicht is het effect vrij rustig te noemen

In het donker komt de verlichting echter beter tot z'n recht!

Terug naar het muisje zelf: Waar komen we dan met de ROCCAT Kone XTD Optical op uit? Dat het merk doet wat vele andere doen om gamers te ‘lokken’ is duidelijk: ook bij de Kone XTD Optical ontbreken de fancy marketing termen niet, en worden de vele features met een hoop bombarie uiteengezet. Het zal het jonge publiek ongetwijfeld goed aanspreken, wat ook op Gamescom het geval leek: de hordes gamende tieners stonden te dansen en te springen om hun handen op de goodies te krijgen.

Bekijken we de Kone XTD Optical met een nuchtere Hollandse blik, en laten we alle bling even voor wat het is, dan kan je toch enkel concluderen dat het een muis is met een hele degelijke, en eigenlijk uitstekende inhoud. De sensor presteert op elk vlak uitstekend, de muis heeft prettige materialen (tenzij je van een rubber-feel houdt natuurlijk), de knoppen voelen degelijk, en de muis glijdt eenvoudig over alle oppervlaktes heen, en het is gewoon een heel mooi ding om te zien. Vergeleken met de originele Kone is het ook duidelijk een stap vooruit wat sensor, materialen, en afwerking betreft. De enige opmerkingen zijn dat de muis niet voor linkshandigen gemaakt is, en ook de fingertip-grip liefhebbers zullen een muis met een andere vorm prefereren. Dat zijn echter opmerkingen die bij lange na niet voor iedereen van toepassing zijn.

Mijn laatste reviews gingen veelal over wat goedkopere muizen dan de ROCCAT Kone XTD Optical, en daar concludeerde ik dat je voor 50 euro of zelfs minder zeker een muis met een top sensor in huis kan halen. Met een prijskaartje van bijna 80 euro mag je dan uiteraard wat extra’s verwachten van deze muis, en verwacht je achteraf het gevoel te hebben dat je een beetje extra bent verwend. Optionele gewichtjes, een duidelijk stapje hoger wat betreft materialen, en een uitstekend feature pakket, de zeer goede algehele uitstraling en de mooie LED feature zijn voor mij voldoende om de prijs wel te begrijpen; je voelt toch wel dat deze muis wat hoger gepositioneerd is.

Maar goed, ROCCAT laat met de Kone XTD Optical eigenlijk geen steken vallen, dus wanneer je die ca 80 euro uit geeft zal je er in elk geval niet ongelukkig van worden.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Kone XTD Optical?

Prachtige review...Zit zelf al een tijd te zoeken naar een nieuwe muis. Gewoon een muis, zonder te veel shit die gewoon lekker in de hand ligt en prima is voor gamen. Heb laatst een G502 geprobeerd, eigenlijk een hele lekkere muis alleen stoorde ik mij aan het duimknopje. Vervolgens een G700s in huis gehaald, ook bijna perfect alleen toen stoorde ik mij aan het materiaal. Het materiaal was een soort kunststof met allemaal spikkels, voelde een beetje als schuurpapier :+ . Daarom ook besloten die weg te doen. Zit nu al ruim 2 jaar met mijn Razer Deathadder die niet echt een hele prettige vorm heeft. In het midden van de muis gaat ie ineens omhoog wat zorgt voor een best onnatuurlijke houding zorgt. Ik weet niet precies welke grip ik het fijnst vind. Toen ik de twee Logitechs probeerde, vond ik de palmgrip wel prettig, met mijn huidige Razer is palmgrip niet prettig dus moet ik een fingertip-grip doen, pols steunend op mijn muismat. Opzich prima, alleen ik ben op zoek naar een wat comfortabelere muis. Als jij dit verhaal zo leest, raad jij deze muis dan aan? Ik heb niet al te grote handen, maar ook niet al te klein 8)7 Gewoon gemiddeld voor een 18 jarige. Prijs maakt mij niet uit. Ik speel regelmatig Call of Duty, dus een hoge DPI is wel prettig. Bij mijn huidige Razer til ik de muis regelmatig op om de muis weer in de goede positie te leggen, anders gaat m'n pols wat pijn doen als ik dat niet doe. Ik hoop van je te horen! Doe nu wat voorzichtiger met muizen kopen, als ik ze steeds moet terug sturen vind ik (en zeker de webshop) dat vrij irritant haha.
Het is trouwens altijd weer één groot feest als ik weer een review van je mag lezen!

[Reactie gewijzigd door Jefixed op 2 juli 2015 12:15]

Dank je, en graag gedaan :D

Ik heb nu zelf de Tyon, maar dat is een gevalletje apart natuurlijk. De dame (ook geen grote handen) heeft sinds deze review deze Kone XTD Optical, en dit is m.i is dit één van de beste (palm-grip) muizen van dit moment, althans als het budget niet echt een overweging is. Je koopt veel muis voor (veel) minder tegenwoordig, maar als je niet op een paar tientjes hoeft te kijken kan ik mij op dit moment geen betere muis bedenken.

Als ik nu een nieuwe muis zou moeten kopen zou dat denk ik ook de Kone zijn. Bouwkwaliteit, materialen, sensor, het klopt allemaal. Het prijsverschil is wel stevig, maar nogmaals, je krijgt er wat voor terug.
Dankjewel voor je snelle reactie! Net even de Tyon bekeken, deze had ik al eerder bekeken zag ik. Maar deze leek mij niets omdat er veel te veel knoppen opzitten... Ik haat muizen met een duimknop, liefst ook geen knoppen op de linker/rechter muisknop (mits deze goed zijn geplaatst :P) dat is bij de Tyon wel het geval. Ik vind de Kone XTD wel erg interessant voor mezelf. Ik vind het gewoon een schoonheid om te zien, met die mooie lichtjes en hij lijkt me echt super lekker liggen in de hand. Palm grip is toch wel het fijnst, kan ook prima uit te voeten met een fingertop-grip, maar als het ff kan palm grip, en dan leunend met m'n pols op de muismat = _/-\o_ . En hoe zit het eigenlijk met de zijkanten? Mijn G700s had hele gladde zijkanten, een soort schuurspons materiaal XD. Voelde echt niet prettig. Zit er iets van rubber voor betere grip? Dat heeft mijn huidige Deathadder wel, en dat is echt heel fijn!
Je zegt dat als je nu een muis zou moeten kopen, het de Kone XTD zou zijn en dat het prijsverschil stevig is, bedoel je dat in vergelijking met de Tyon? De Tyon is namelijk ongeveer een tientje duurder. :)

Edit: Kon je reactie niet meer afwachten... Mijn hand bestuurde mijn muis naar Mediamarkt.nl, zocht het artikel op, bestelde en betaalde... Mijn hand vind dus dat ze een betere muis verdient :*) :*) :*) Hahaha, ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden. Krijg 'm morgen! :)

[Reactie gewijzigd door Jefixed op 2 juli 2015 19:23]

Waarom de XTD optical en niet de Laser?

Groeten Dorus
De optische sensor is net een stapje beter dan de laser sensor. Weinig mis met de Avago ADNS-9800 uit de laser variant, en de gemiddelde gebruiker zal het misschien niet eens ervaren, maar er is wel enige positieve acceleratie inherent aan die keuze. Op zich zie ik weinig reden om die laser varianten af te raden, integendeel ze werken prettig, maar als je voor de optische kan kiezen zie ik geen reden om dan juist die laser te pakken.
Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat de prijs van de optical een beetje gaat dalen zodat ik hem ook in huis kan halen.

Super review verder!
Vraagje over de muismat, hoe hard is het materiaal?
Ik had een Razer Imperator die ik op een Razer Goliatus Control muismat gebruikte en de voetjes daarvan hebben nooit slijtage plekken vertoond (behalve van het uiterste begin toen ik een harde muismat gebruikte :/ )

Nu heb ik een Corsair MM200 voor bij mijn laptop en een Mionix Sargas 450 voor bij mijn desktop, maar deze hebben beide niet echt mooi afgewerkte randen :/
(de mionix is ook nog eens van wat steviger materiaal gemaakt dus het gebeurt soms dat je het voelt dat de braided draad daar langs schuurt -.-" )

@Redbullet.
Je kunt kijken naar de Mionix Avior 7000, tweehandige muis met optische sensor :)
Het is bijzonder lastig uit te leggen. Hij is hard genoeg om als een zotte te glijden, en dus niet een beetje te vertragen door het (minimaal) inzakken wat je bij veel matten merkt (SteelSeries heeft dat een beetje, maar je merkt het vooral bij goedkope muismatten bij de Dixons/Media Markt/etc. Ik denk dat je aan de buigzaamheid kan zien (zie ook de foto) dat het een relatief zacht en flexibel materiaal is.

Probleem met de beoordeling is ook dat een persoonlijke voorkeur voor een materiaal een grote factor is. De Zowie G-TF die ik hier nog heb is een duidelijk grove stof, en dat bevalt mij voor normaal gebruik best prima maar ik ken mensen die dat totaal niets vinden. Een aluminium variant die ik heb, de InWin Batmat (vet ding trouwens), geeft weer een heel ander gevoel, ondanks dat hij toch goed glijdt geeft het extra gewicht en het gebrek aan welke vorm van interne beweging dan ook toch een andere ervaring dan een kunststof mat. Erg lastig allemaal, zelf aanvoelen is praktisch de enige oplossing, maar ik kan wel stellen dat deze mat uitzonderlijk lekker glijdt, minimaal weerstand biedt, netjes afgewerkt lijkt (ik merk ook geen problemen met de braided kabel en de rand), maar wel aan de prijs is.
Dat is toevallig! Ik besloot net op zoek te gaan naar een nieuwe muis en eerst jouw recensies maar eens te checken. Heb je gisteren dit mooie exemplaar online gezet! :)

Ik ben op zoek naar een bedrade gaming muis met macrofuncties en bij voorkeur een rode led, ter vervanging van mijn oude Logitech MX518. Laat deze nu aan mijn weinige eisen voldoen. Mooi matje ook.

De laatste maanden heb je wel vaker reviews van muizen geplaatst. Maakt de Roccat Kone XTD Optical een betere indruk dan de concurrentie, of is er een andere die je voorkeur heeft?
Rode leds, check ;)

Ik denk dat ik een keer een losse post maak mbt muizen, sensoren, etcetera, want de vraag komt regelmatig naar voren. Ik kom zelf ook van die oude logitech vorm af, en de Kone viel mij wat dat betreft erg goed. Nieuwere logitech vormen bevallen mij ook wel, maar zijn m.i. iets meer van hun traditionele vorm afgestapt.

Feit is dat er goede en slechte sensoren zijn, en een aantal sensoren waar wat plusjes en minnetjes aan hangen. Zodra het een slechte sensor is heb je meestal maar 1 argument om hem te overwegen: De prijs. Zo vindt je voor 20 euro simpelweg geen perfect presterende muis, maar kan een muis nog een overweging zijn. Zodra een sensor (praktisch) perfect is, of een minpuntje heeft waarvan jij denkt dat het te overzien is (vooral acceleratie vind ik zelf zo'n punt), dan resteert altijd nog de featureset (x knoppen, links/rechts handig), de geschikte grips/vorm, en de materiaal voorkeur. Dat zijn punten die ik wel kan beschrijven, maar niet van kan bepalen wat goed is (tenzij knoppen te stroef zijn, of juist matig aanvoelen, maar ik laat slechte bouwkwaliteit nu even buiten beschouwing gezien dat zelden voor komt). Zo kan iemand een rubber-feel heerlijk vinden, of juist niet (ik pas), maar een rubberen grip bij de duim kan weer prettig zijn.. of niet.

Deze Roccat voelt gewoon super degelijk, presteert goed, en ligt mij goed. Er zijn goedkopere muizen die sensor-technisch even goed presteren, maar als ik deze muis vergelijk met de andere uit de reviews, voelt het (materiaal) wel een standje hoger en zie je bij het openen (uitstraling) al dat er een prijsverschil tussen zit (met uitzondering van de Sensei Wireless misschien, ik vind hem zo mooi, maar zooo duur). Om nou vervolgens tot de conclusie te komen dat iets 'beter' is vind ik er lastig, want elke hand is anders. Voordeel van de Roccat is dat je bij de Media Markt o.i.d. over het algemeen wel even kan voelen (let op dat de oude Kone series anders aanvoelen), wat bij de meeste merken simpelweg niet kan.
Ik heb me nog nooit verdiept in sensoren, met uitzondering van één mooi verhaal hier op het forum eens. Ik denk dat het voor mijn gamegedrag ook niet bijzonder veel uitmaakt. Voor iemand die voornamelijk Diablo en af en toe een shooter speelt, zal alles in deze prijsklasse wel van voldoende niveau zijn (of zeg ik nu iets doms?). Maar dat neemt niet weg dat ik het leuk zou vinden om daar eens wat meer over te lezen. Dus als je van plan bent iets op te zetten, dan heb je alvast mij als geïnteresseerde! ;)

Dus de Roccat voelt qua vorm ongeveer hetzelfde aan als de oude Logitechs? Daar hoopte ik al op bij het zien van de foto's, want die vind ik een erg fijne grip hebben. Ik denk dat ik hem maar op de gok ga aanschaffen. Volgens mij kan er niet veel mis gaan met dit speeltje. :)
http://tweakers.net/ext/f/qKbtQGmylEm1NaV3AcPisAnZ/full.jpg :)

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 17 september 2014 15:45]

Dan hoef ik de bovenstaande niet meer te beantwoorden vermoed ik. Zou zeggen dat de Kone ietsje hoger is, maar echt heel exotisch vormgegeven is hij natuurlijk niet.

En de verschillen tussen de sensoren, ik ga daar zeker wat mee doen! Om te verwachten dat alles in een bepaalde prijsklasse in orde is denk ik dat dat wel een beetje optimistisch is ja ;) (Al is dat bij sommige productcategorieren erger dan anderen, muizen 'vallen nog mee' zullen we maar zeggen). Maar zo te zien zit jij voorlopig goed ;)
Mooie review, zoals gewoonlijk!
Ondanks die ene minpunt "Niet voor links-handigen" toch gelezen :P
Dank je :D En tja, als lefty valt een muis als deze natuurlijk snel af.
Huh? Mijn normale XTD is anders wel voor links en rechtshandigen, hij past perfect in mijn linkerhand. Ben ook links maar gebruik de muis rechts.

Waarom zou ik eigenlijk deze boven de normale XTD pakken? Die sensor maakt eigenlijk toch niet zo verschrikkelijk veel uit, het zijn geen Action muizen.
Tja, ik heb zelf na een ongeval een lange tijd met links moeten muizen, waardoor ik regelmatig en prettig met beide handen 'muis'. De vorm is inderdaad niet absurd sterk voor rechts handigen gemaakt, waardoor het wel te werken is met links, maar toch is het m.i. het net even niet. Zo komt je middelvinger hoger dan je ringvinger, en de duim-ruimte ligt toch niet lekker met mijn ringvinger en pink. Ik zal er 'niet ideaal' voor linkshandigen van maken, en onze linksvoetige vrienden zullen het dan vermoedelijk zelf maar moeten proberen. Hoe dan ook lijkt het mij een terechte overweging/'minpun', maar het is een correcte opmerking dat het, wanneer noodzakelijk, best wel te doen is.

Ik zou hem omdraaien. Waarom zou je de laser nog kopen met deze muis op de markt? Als je reeds de laser versie hebt, waar volgens mij de ook echt prima avago adns-9800 in zit, is het verschil inderdaad vrij klein, en zal je vooral de acceleratie als verschil opmerken. Toch voelt de S3988 voor mij, samen met de andere goede optische alternatieven, net een tikkie soepeler aan, maar we hebben het inderdaad over verschillen die net op te merken zijn als je in de gelegenheid bent veel sensoren tegelijkertijd te testen. Ik zou je zeker niet aanraden je laser variant in te ruilen, maar ik zie niet in waarom een nieuwe koper de laser zou overwegen boven deze. (Tenzij je het vanuit een marketing oogpunt bekijkt, waarbij veel mensen nog lijken te denken dat 'laser' beter is)

En wat bedoel je met een Action muis? Ik zou verwachten dat toch aardig wat mensen snelle FPS games met deze muisjes spelen, een degelijke sensor lijkt mij (ook gezien de prijsklasse) gewoon een vereiste.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 september 2014 18:04]

Bij de Action krijg je "pro-gaming" muizen voor 2,99 Euro. En het lijkt me dat het verschil in kwaliteit VELE malen groter is tussen de Kone XTD (optical) en de Action muis dan tussen de Kone XTD en de Kone XTD Optical.

Daar bedoel ik mee, dat je in deze prijsklasse niet echt meer een miskoop kunt doen qua sensor, ik heb deze Kone XTD eigenlijk alleen gekocht vanwege de perfecte dit voor mijn handen. Deze zijn namelijk vrij groot en ik kreeg kramp van kleinere muizen, dat er lichtjes opzitten en allerlij extra dingen was eigenlijk niet eens mijn hoofddoel maar ik ben er wel super blij mee.

Heel eerlijk: echt verschil tussen een 15 euro Logitech LS1 Laser muis en deze qua game-prestaties merk ik niet/nauwelijks, wel als ik ergens snel en precies naartoe moet met de muis is er wel iets te merken, maar ook de knoppen zijn zo handig voor volume en nummers doorspelen op Spotify of WMP bijv.
Ah.. ik dacht "Action" als in, actie-games ;)

Maar correct, het verschil tussen de betere en beste sensoren is een stuk kleiner (uiteraard) dan tussen de slechte en betere sensoren.

Of je verschil merkt is inderdaad deels persoonlijk. Bij de echt 'beste' sensoren heb je het zelfs over verschillen die je niet alleen niet of nauwelijks kan merken, maar niet of nauwelijks kan meten. Toch zie je daar van die verhalen bij dat mensen 'het echt merken'... tja, dan denk ik persoonlijk dat het tussen de oortjes speelt.

Toch kan je (men in zn algemeenheid) wel degelijk het verschil ervaren tussen de laser en optische sensoren, en logitech maakt best aardige dingen, maar een <20 euro logitech kan (meetbaar feit) wat sensor prestaties simpelweg niet op tegen de betere game muizen (lees: sensoren) overigens ook niet tegen die van Logitech zelf die het wel uitstekend doen (maar ook duurder zijn dan de door jou genoemde). Ik voel die verschillen bijvoorbeeld wel degelijk, en die zijn ook goed meetbaar, en goed te zien wanneer je bepaalde opdrachten uit voert; of dit nu pixel-precies werk is, of de precisie bij hogere DPI, etc. Nu heb ik wel de luxe dat ik veel muizen kan ervaren natuurlijk, wat echt vergelijken makkelijker maakt.

Ik zou voorstellen, als je dat leuk vindt, dat je een keer pixel-precies werk gaat uitvoeren met verschillende optische en laser sensoren, en kijkt naar o.a. diagonale lijnen op hogere DPI bij verschillende sensoren. Dat ze allemaal in staat zijn een knop in spotify te bereiken staat uiteraard buiten discussie, maar zodra je 50 euro of meer uit geeft dan een muis, dan mag je m.i. de lat wel hoger leggen.
Je raad het nooit..... +3 :D

Bij een mooie muis hoort een mooie review, en dan ben je bij Foritain aan het juiste adres :)

Jammer genoeg ziet zo'n muis niet zo mooi uit bij een iMac :(
:D Dank je :D

.. en.. iMac.. gaming.. whuhu? Neuuu ik blijf ver uit de buurt van Mac vs Windows, iPhone vs Android, etc discussies. Ieder z'n ding zullen we maar zeggen :D

Hij staat wel heel goed bij de Raven RV05 overigens ;)
Gaming + iMac = :N Heb er wel ETS2 op lopen :D

Maar dat betekend niet dat je geen mooie/fijne muis mag hebben :)

En jaja, schep maar weer op met je RV05 :9
Tis 'maar' een kastje van 100 euro, meerprijs van dat systeem om hem een beetje cool er uit te doen zien is een stuk minder dan jij voor je iMac hebt betaald ;) Zal binnenkort een lijstje met fototjes erbij zetten, tis een leuk ding geworden inmiddels.

Vraag mij af of deze muis het sowieso doet met een Mac overigens, heb er geen om hem te testen. Uit interesse, welke muis heb je nu?
Niks speciaals, een Apple Magic Mouse. Werkt fijn, en nog vrij stevig ook (die van mijn broer is eens op de grond gevallen (natuursteen), geen krasje te zien. Waarschijnijk geluk gehad, want glas en natuursteen is geen goede combo...). Wel irritant dat de muis zich wel eens verbind met de MacBook Pro en vice versa :(

Maar goed, niet te ver afdwalen. Vrij fijne muis, maar niet voor langdurig gebruik. Daarom ook eens aan het kijken naar een andere :)
Ik zou je graag helpen maar heb helaas nul ervaringen met wat wel/niet op mac werkt. Heb wel wat muis reviewtjes gemaakt, maar niets op macs kunnen testen. Heb best veel muizen in een vorm getest, vast houden, of mee kunnen spelen, dus als je iets vindt waar je over twijfelt kan het geen kwaad het even te vragen. Ook de sensor prestaties zijn vaak eenvoudig te herleiden als je het model goed uit zoekt, dan kan je zelfs zonder ervaring vooraf al uitvogelen hoe de prestaties zullen uitvallen. Toevallig dat ROCCAT dat nou net even moeilijker maakt (net als Logitech overigens).
Geen probleem, het zal me we lukken :)

Magic Mouse heeft dacht 1300 dpi en daar kan ik prima mee leven :)

Daarnaast kan ik gewoon eens een muis bestellen, als het niet werkt of het bevalt me niet kan ik hem nog altijd terug sturen :*)
Nederlandse wet koop op afstand is soms wel bijzonder fijn inderdaad. Gelukkig maar zelden gebruik van gemaakt, maar toch.

DPI zegt inderdaad niet gek veel, maar sensor prestaties kunnen aardig verschillen. Maar goed, geen idee hoe die apple sensor is, verwacht ook niet dat ik daar nog een keer uitvoerig mee aan de slag ga, maar wie weet!
Heb al regelmatig spullen terug moeten sturen, voornamelijk netwerkapparatuur, werkte hier allemaal niet :( Gelukkig is er die wet, heeft me al regelmatig gered :)
Mijne (dezelfde muis, maar dan de Laser variant) heeft volledige support voor Mac en werkt dan ook prima op mijn macbook. Standaard plug 'n play, met driver configureerbaar, exact zoals in Windows.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 september 2014 13:41]

Top review gozer! Ik heb deze muis ook, al is het dan met de laser sensor. Ik vind hem ook geweldig, maar ik mis voor een "gamer-muis" wel de 3e duimknop (sniperbutton). Het liefst zou deze nog in te stellen moeten zijn van voor naar achter, om een optimale plek te creëren voor je duim.
Dank je :D

Kan je met die easy-shift niet een oplossing bedenken, al zal je ze dan tegelijk moeten indrukken o.i.d.

Het blijft lastig beoordelen (hoeveelheid knoppen), die Zowie's hebben er nog minder en dan is het wel een puntje, maar op een gegeven moment is het lastig om er plusjes of minnetjes aan te geven, zal iedereen toch een beetje voor zich moeten bepalen. Zo heb ik zelf die sniperbutton o.i.d. nooit gebruikt of gemist :D

Misschien is de aankomende Tyon wat voor je? Die heeft wel absurd veel knoppen :D
Easy shift is in hectische toestanden in games ook niet handig (genoeg), gaat net zo vaak fout als goed bij mij. Waar ik een lagere DPI voor gebruik is in de gunner seats van voertuigen in BF, waar de DPI standaard hoger van is. Ook moet je vaak snel uitstappen om een gastje neer te knallen of te repairen en is een lagere DPI profiel ook niet handig. Het is geen must die extra knop, maar handig is het wel vind ik.
De tyon is misschien wel iets idd, zat ook te denken aan de Logitech G502.
Geen echte ervaring met de 502, maar wie weet komt het nog. Vind de vorm persoonlijk wel erg prettig, en ook de bouwkwaliteit van Logitech lijkt altijd wel goed voor elkaar. Tyon heb ik na deze Kone XTD Optical wel veel zin in gekregen eigenlijk. Hij lag ook op Gamescom, en hij speelde prima weg, maar niet de tijd gehad om er echt uitvoering naar te kijken (vooral de echte prestaties etc).

En ik begrijp je dilemma. Zelf je eisen stellen zal altijd van belang blijven, want je kan natuurlijk nooit een muis hebben die voor iedereen perfect is. Mocht de Tyon er een keer komen zal ik zeker een reviewtje maken, en kijken of ik met die duimknop overweg kan :D
Mocht je de tyon gaan reviewen dan mag je mij een PM sturen ;) . Ik kijk er nu al naar uit _/-\o_
Ik hoop dat zeker te gaan doen! Maar geen idee hoe/wat/wanneer....
Hele mooie en duidelijk review, zelf was ik ook al van plan de FK te vervangen voor een Roccat en te vergelijken.
Ik zou eigenlijk wel eens je verzameling muizen willen zien. Volgens mij haal jij elke 2 maand een nieuwe...
De FK1 was zwaaaar vertraagd bij mij, maar die moet vandaag of morgen echt binnen komen ;) Zal een leuke vergelijking zijn, waarbij het bovenstaande (reactie @Deadsmell) ook wel weer van toepassing zal zijn. Ik verwacht een perfect presterende muis, met een andere vorm, en een andere doelgroep (Geen software-> pluggen en knallen vs software, leds, 'gamer uitstraling'). Denk dat het beide fijne muizen zullen blijken.

Mijn verzameling valt wel mee hoor ;) Maar het zal wel iets meer dan gemiddeld zijn... je moet wat he.
Ook deze review heb ik weer met plezier gelezen. Helemaal super! Het is geweldig om te zien dat je zoveel energie in je reviews steekt. Go on! :)
Op dit moment heb ik een Razer muis (Guild Wars). Deze heeft een soort laagje erop zitten, maar dit gaat er nu langzaam van af, waardoor de muis er vrij smerig uitziet voor anderen. Ook klikt de muis automatisch op een random moment.

Nu zit ik een beetje naar een andere muis te kijken en een goede vriend zei dat hij de Roccat Kone XTD heeft en hem dit goed bevalt. Heeft deze muis geen last van de bovenstaande "problemen"? De Razer muis heb ik inmiddels zo'n 4-5 jaar en ik heb hier geen geld voor neergelegd, dus een iets duurdere muis is geen probleem.

Mocht het dit merk worden, dat zit ik nog te kijken naar de Kone XTD en de Kone XTD Optical (wat zijn de verschillen?). Ik heb me hier nog niet in verdiept, omdat ik graag de muis bij hem wil proberen voordat ik serieus ga kijken voor een muis.
4-5 jaar is op zich nog respectabel voor een intensief gebruikte game-muis. Deze XTD hebben wij nu een maandje of 8 en de dame gebruikt hem dagelijks intensief. Vooralsnog geen enkele tekenen van slijtage aan de coating, voet, of elders, maar goed, 8 maanden is wat anders dan een x aantal jaar, dus de tijd zal het moeten leren. Zij is er in elk geval erg gelukkig mee, en mijn Tyon (ook een interessante overweging als je meer knoppen kan gebruiken) is ook nog maar een paar maandjes oud maar is ook nog in top conditie.

Het enige verschil is de sensor, en in Nederland is er sprake van een groot prijsverschil (15-20 euro meerprijs voor Optical). Of de meerprijs de moeite waard is ligt vooral aan je game-gedrag. De Optical sensor is op papier de betere, echter is het verschil tussen een goede en perfecte sensor in veel doeleinden niet of nauwelijks op te merken. Ik heb de Laser XTD zelf niet gehad of kunnen testen, maar met recente firmware (en ROCCAT doet firmware updates normaliter goed) is de Avago 9800 Laser sensor m.i. een uitstekende all-rounder. Enkel wanneer je primair FPS games speelt op low-sense (400-800) lijkt de optische sensor de meerprijs waard, als je een beetje van alles speelt lijkt de besparing mij een prima overweging. Let wel op dat optische sensoren soms wat gevoeliger zijn voor het oppervlak waar je op werkt. Een degelijke muismat blijft interessant voor scherpe prestaties.