AOpen QF50C Review

PeaceNlove 6 maart 2009, laatste update op 6 maart 2009, 1.015 views

AOpen QF50C

Pluspunten

• Lage prijs
  • Nette vormgeving
  • Voldoende ruimte
  • Megeleverde 12cm fan

Minpunten

• Maar een satastroomkabel

Kwaliteit voeding Score: 3
Introductie
De Aopen QF50C is een degelijke kast voor systemen die niet al te veel vereisen. Ik heb deze kast aangeschaft voor een kantoor pc. In de kast is een MSI K9N6PGM2-V mATX moederbord geplaatst, een AMD 7750BE 95W TDP, harddisk en een DVD-brander.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is goed. De kast voelt stevig aan en er vallen niet direct scherpe randjes te ontdekken. De harddisk-cage valt los te schroeven, maar als alle schroeven goed vast zitten, dan zit de cage ook goed vast.
Bij de kast wordt helaas geen voedingskabel meegeleverd, dit is wel een minpuntje.

Inbouwmogelijkheden
De kast heeft ruimte voor een ATX-moederbord. In mijn geval heb ik er een mATX moederbord in gedaan. Er zijn voldoende gaten om spacers in te schroeven en deze spacers worden in voldoende mate meegeleverd.
De kast heeft 4 5,25inch bays. Deze zijn bij levering allemaal afgeschermd met een rond zilverkleurig frontje. De onderste drie hebben bovendien daarachter een stalen plaat van de behuizing zitten. Deze kunnen met enig geweld wel verwijderd worden. De bovenste heeft dat niet en daar kan na verwijdering van het frontje zo een DVD-brander ingeschoven worden.
Hieronder vind je de ruimte om 3 3,5inch drives te plaatsen. De onderste is alleen voor een harddisk, de plek er boven is op de voorkant al voorzien van een diskettesleuf en hierin kan een diskettestation geplaatst worden, maar ook een harddisk. De plek bovenaan is ook voor beide geschikt, maar kan direct toegankelijk gemaakt worden van buiten door een frontje.
Helemaal onderaan is een klepje en daarachter zijn aansluitingen te vinden voor de hoofdtelefoon, microfoon en 2X USB. Deze kunnen via zowel blokjes als losse kabels aangesloten worden op het moederbord

Koelingsmogelijkheden
De kast is bij levering voorzien van een voeding met 8cm fan en achteraan een 12cm fan. Deze fans koelen het systeem voldoende terwijl ze niet al te veel geluid maken. Op 1 meter afstand is de pc echter nog wel te horen.

Vormgeving
Van buiten ziet de kast er goed uit. De zijkant en de bovenkant zijn zilverkleurig en de voorkant is een combinatie van zilver met zwart. Het ziet er netjes uit. Om het helemaal af te maken kan je er een zilverkleurige optical bijnemen.

Installatiegemak
De kast is ruim en je kan overal makkelijk bij. Je kan de plaat waar het moederbord op wordt vastgeschroefd niet uitnemen, dus je zult het moederbord in de kast zelf moeten vastschroeven. De harddisk en de opticals worden vastgezet met schroeven. Het kan altijd makkelijker, maar er was nergens echt een probleem dat iets niet paste.

Kwaliteit van de voeding
Tot nu toe heeft geen enkele Aopen voeding mij in de steek gelaten en ik heb inmiddels ervaring met ongeveer 6 voedingen, die horen bij een QF50*-behuizing.
De voeding heeft een vermogen van 350 watt. Dit is als volgt verdeeld:
  • +3,3V: 20A
  • +5V: 20A
  • +12V1: 10A
  • +12V2: 13A
  • +5Vsb: 2.5A
  • -12V: 0.3A
De voeding heeft een 20+4 ATX stekker, de 4 extra kunnen afgekoppeld worden en een P4 stekker om het moederbord van stroom te voorzien. Verder is er één Sata-stroomkabel en een aantal molexen en floppyconnectors. Dat er maar één Sata-stroomkabel wordt meegeleverd vind ik wel jammer, omdat tegenwoordig ook opticals steeds vaker met Sata-aansluitingen verkocht worden.

De prijs is erg laag voor een kast met deze kwaliteit. Naar mijn mening betaal je niet veel voor een stevige kast met een goede voeding voor hardware die niet al te veel nodig heeft. Als de kast nog goedkoper wordt denk dat je echt inlevert op de kwaliteit van de voeding en dat die kwaliteit ondermaats is.

Heb jij ook een AOpen QF50C?

Heb deze ook aangeschaft voor een budgetpc'tje.. Echt een superkast! ;)