Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,267Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Asus USB-AC56 Review

maximiliaan! 13 september 2014, laatste update op 23 september 2014, 2.610 views

Asus USB-AC56

Deze netwerkkaart haalt zeer hoge snelheden en is ook nog compatibel met Mac OS X

Pluspunten

• Zeer hoge snelheden
  • Goed design
  • USB 3.0
  • Meegeleverd verlengsnoertje
  • Meegeleverd antennetje

Minpunten

• Plastic voorkant voelt beetje goedkoop aan, achterkant plastic is prima daarentegen
  • Niet compact voor in een laptop

Ik had een PCI-e WiFi kaart gekocht en dit werkte op vrij lage snelheden en was niet constant, deze heb ik weggedaan en deze Asus AC56 gekocht. Ik heb gekozen voor deze Asus omdat er WiFi ac inzit wat mijn router ook ondersteunt, ik wilde geen kabel aanleggen, maar wilde toch profiteren van mijn internetsnelheid.

Het design ziet er strak uit met glanzende tegeltjes, er zit een antennetje bij die je erop kan schroeven.
Ik gebruik de stick in een Mac en er zijn maar een paar adapters die OS X ondersteunt, dit is qua theoretische specs daarvan de beste.

Ik zit op de 1e verdieping en de (Apple) router staat op de begane grond, ongeveer 10 meter met betonnen vloer
Met deze stick haalde ik de volle 90 Mb/s die van mijn provider komt.
Met de stick in de computer haalde ik snelheden rond de 40 Mb/s en met het bijgeleverde verlengsnoertje dus 90 Mb/s. Scheelt een paar cm, maar dat is dus genoeg.
Deze resultaten komen van een Mac, Asus levert drivers die werken met de nieuwste Mac OS X versies. Als de Mac is opgestart wordt de netwerk utility geopend en wordt een verbinding gemaakt.

Met Windows heb ik hem ook geprobeerd, met Windows 8. De drivers werden automatisch ge´nstalleerd en haalde de zelfde resultaten als op de Mac.

Overall ben ik erg tevreden met deze stick. Wil je geen kabel aanleggen, maar toch goede snelheden halen, haal deze dan.

De stick is groot, zeker vergeleken met een 150 N nano adapter die vaak in laptops zitten.
In de foto zie je dat hij ongeveer dezelfde lengte heeft als een Apple remote. Een briefje van 5 is ook even lang.

Als je opmerkingen hebt over mijn ervaringen hebt, laat ze hieronder achter.

Heb jij ook een Asus USB-AC56?

Bedankt voor je review maar toch resteren er wat vragen:
  • Wordt er een ophang adapter voor aan een laptopscherm (notebook USB clip) meegeleverd?
  • Bij vele reviews wordt daarover niet gesproken maar bij Newegg wel, vanaf 11 minuten .
  • Heb je de mogelijkheid gehad om de Asus USB-AC56 op een Windows machine uit te proberen?
  • Indien ja werd deze meteen herkend of moest je drivers installeren?
  • Je geeft aan dat de adapter best groot uitvalt, maar kun je tekstueel uitleggen of met foto's aantonen met bijvoorbeeld jouw hand erbij hoe groot de Asus USB-AC56 is?
Ik las dat Asus USB-AC56 nog wat driver problemen had / heeft :

Heb je de nieuwste drivers van Asus gedownload?
  • Wordt er een 2e USB kabel meegeleverd bij de adapter? Dit in verband met ophangen aan je scherm. Bij eerder getoonde video van Newegg vanaf 4 minuten zie je deze (verleng) kabel wel liggen. Bij vele andere reviews kan ik er weinig over vinden.
Mocht je deze vragen willen beantwoorden met foto's of tekstueel dan krijg je van mij een hogere score dan wat ik nu in gedachten heb.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 13 september 2014 07:48]

Wordt er een ophang adapter voor aan een laptopscherm (notebook USB clip) meegeleverd?Bij vele reviews wordt daarover niet gesproken maar bij Newegg wel, vanaf 11 minuten .
Nee, dit wordt niet meegeleverd, deze video gaat over een ander product, namelijk de Asus USB-AC53. Die heeft een USB 2.0 poort i.p.v. een USB 3.0 bij deze, vandaar het prijsverschil van ▒ 15,-.

Indien ja werd deze meteen herkend of moest je drivers installeren?

Ja, op een Windows 8 laptop. Drivers werden meteen ge´nstalleerd en de snelheid is hetzelfde.

Foto en een stukje tekst erbij gedaan :)

Wordt er een 2e USB kabel meegeleverd bij de adapter?
Nee, nogmaals alleen voor de AC53.

Heb je de nieuwste drivers van Asus gedownload?
Met drivers heb ik dus geen problemen gehad, Windows werd automatisch ge´nstalleerd. Ik hoop wel dat Asus ondersteuning blijft bieden voor nieuwere Mac OS X versies.

Ik heb 2 foto's en wat tekst erbij gedaan om hopelijk zo het wat duidelijker te maken.
Als je nog vragen hebt, kan je ze uiteraard plaatsen :)
Sorry voor wat late reactie,

na het lezen van je reactie dacht ik :
Hoe heb ik zo stom kunnen zijn om naar een verkeerde type te kijken. Het verschil is maar 1 getal tussen beide USB dongles. Ik vind het jammer dat die netclip en extra kabel niet wordt meegeleverd bij de toch wat duurdere AC USB3.0 variant. Ik had nog Asus gebeld of die netclips los te verkrijgen waren en of ik ze bij hun kon kopen. Echter was dit niet mogelijk.

Bedankt voor je extra werk die je hebt verzet en het duidelijk beantwoorden van mijn vragen. Bij deze een krijg je van mij 2 sterren :)
Misschien handig om even uit te zoeken welke chipset er in het apparaat zit (Via Windows door Vendor & Device ID even op te zoeken, via OSX met een terminal commando waarschijnlijk). Dat kan andere mensen helpen, mochten ze op zoek zijn naar een stick met een specifieke chipset ;)
De adapter is overigens niet native ondersteund door Mac OS X, pas als je de utility installeert, ook wordt deze dan niet herkend in systeemvoorkeuren als WiFi
De chipset is volgens mijn Mac de Realtek RTL8812AU.
Waarvoor kan dat handig zijn?
Thanks :)

[Reactie gewijzigd door maximiliaan! op 23 september 2014 17:05]