Samsung Evo microSDXC 64GB + SD-adapter Review

Xepos 11 september 2014, laatste update op 17 december 2014, 7.017 views

Samsung Evo microSDXC 64GB + SD-adapter

Prima prijs/kwaliteit voor een 64GB microSD.

Pluspunten

Minpunten

• Helaas geen opbergdoosje erbij.

Bij de samsung shop zijn de micro SD's in de aanbieding waarbij je een verdubbeling krijgt van wat je hebt besteld. 16GB betekent 32GB en 32GB word dan 64GB.
Na een vakantie met genoeg foto's genomen leek het mij een prima gelegenheid om mijn telefoongeheugen wat uit te breiden.

Met een prijs van §0,458 per GB vind ik het een prima prijs/grootte. Het is niet de goedkoopste 64GB microSD die je kunt vinden in de pricewatch, maar het wel een van de eerste A-merken die als goedkoopste uit komt.

Verpakking
Samsung heeft er gelukkig ervoor gekozen om geen plastic blisters te gebruiken. Nu hebben ze er een stevige kartonnen omhulsel en om de microSD en adapter een klein plastic velletje om heen te doen. Voor mij is dat geen probleem, maar mocht je het willen retourneren dan zou de winkelier wel eens lastig kunnen doen als je het al open hebt gemaakt.

Begintoestand
De microSD kaart is bij levering geformatteerd naar het exFat bestandssysteem. Wat betekent dat je dus direct ook grote (4GB+) bestanden erop kunt zetten.

Snelheid
Samsung beschrijft op de verpakking dat de micro SD een transferspeed tot 48MB/s kan lezen bereiken. Nu ga ik er vanuit dat Samsung daarmee bedoelt een leessnelheid van 48MB/s en een schrijfsnelheid ver daaronder. Maar daar ga ik niet over klagen.

Nu heb ik gebruik gemaakt van CrystalDiskMark om een benchmark te maken.
Hieronder is het resultaat te zien, waarbij we dus wel vrij lage waardes halen maar ik werk nu wel op een vrij oude laptop waarbij ik weet dat de lees- en schrijfsnelheden nooit zo hoog waren.

Verder heb ik nog een vrij groot bestand overgezet naar de micro SD kaart.
De overdrachtssnelheid was zeer stabiel en bleef rond de 13.5 MB/s.
Hierdoor duurde het voor een bestand van 6.3GB ongeveer 8,5 minuten om over te zetten

Ik geloof als er gebruik wordt gemaakt van een meer recente PC met beschikking tot een usb 3.0 micro SD lezer de beloofde snelheden van Samsung reŽler wordt.

** Edit:
Ik heb het nu nog eens opgemeten maar dan met een externe card reader. Resultaten zien er al een stuk beter uit maar ik haal nog niet helemaal de geadverteerde snelheid. Zoals eerder aangehaald kan dit door mijn oude laptop liggen.

Om het kort en krachtig te houden: het is absoluut geen verkeerde koop en zeker voor de prijs van §29,95. En ik ben wel tevreden met de snelheden die ik haal met deze micro SD.

Wat is wel mis is een klein opbergdoosje voor de SD adapter nu is er kans dat er veel stof erin komt en daardoor het minder goed leest maar je kan ook gewoon even blazen.

Heb jij ook een Samsung Evo microSDXC 64GB + SD-adapter?

Kun je ook, als dat is toegestaan op deze site, vermelden waar je die micro SD voor §29,95 kan bestellen?
Op deze pagina staat nu een laagste prijs van § 36,90
Je kunt het bestellen op de Samsung website zelf. Alleen weet ik nu niet of de actie nog steeds geldig is.
Ik heb ook een testje gedaan met crystaldiskmark en ik denk dat bij mij ook de card reader de bottleneck vormt op 20MB/s.
Met een externe card reader is het gelukt om 30MB/s te halen. Ik heb de review daarop aangepast.
Haha wat toevallig. Ik zie het :) Toch vind ik de snelheden best goed en ik gebruik hem toch in mijn shield tablet dus hoeft hij niet super snel te zijn.
USB 2.0 is gelimiteerd op 30MB/s ... Met een USB 3.0 cardreader kun je hogere snelheden halen.