Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

ThL 5000 Zwart Review

RobertowNL 11 september 2014, laatste update op 25 september 2014, 3.723 views

ThL 5000 Zwart

De telefoon voelt redelijk aan, helaas ratelen volume/power knopjes zeer zacht. Toestel heeft een prima batterij en scherm. Ook de camera is redelijk. Support voor OTA updates (laatste versie 1.09). De prijs is hoog in vergelijking met andere Chinese toestellen maar je krijgt daar een super batterij voor terug.

Pluspunten

• 5000 MAh batterij
  • IPS / OGS scherm
  • Standby verbruik
  • WIFI zeer goed

Minpunten

• Ratelende knopjes
  • Software (niet altijd 100% soepel)
  • Snelheid ontgrendelen
  • GPS matig

Schrijf, tekst, woord, spel, grammatica en andere fouten graag melden via een privébericht.
Versie 1.0; 11-09-2014

- 8.1 Batterij
- 8.2 Powerbank

9. Conclusie

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 1. Inleiding

Als je 3 jaar geleden had gevraagd wat ik van de Chinese budget-toestellen vond en of ik er een zou kopen, dan had ik je raar aangekeken. De toestellen draaiden toen nog veelal op Java en het enkele toestel dat wel op Android draaide was zo traag dat het binnen een dag het raam uit zou gaan. Toentertijd zeker mijn tijd en geld niet waardig.

Maar de afgelopen jaren is er veel veranderd; de Chinese smartphonemarkt ontwikkelde zich in een zeer snel tempo. Zo kwamen er steeds betere processors van het merk MediaTek en gingen de bouwkwaliteit, looks (geen namaak) en batterijduur stevig omhoog! De huidige Chinese toestellen van 80-200 euro vormen op papier een waardig alternatief voor de midrange-toestellen van bekende merken.
Begin juli 2012 las ik een review over de Jiayu G2 op FOK!, door deze review heb ik mijn eerste Chinese toestel besteld. Toen deze binnen kwam was er toch een soort WOW-factor; voor 150 euro zo'n toestel met dit scherm (IPS) en deze snelheid?! De toestellen die in Nederland voor deze prijs verkrijgbaar zijn draai(d)en veelal op de Qualcomm MSM7227. In vergelijking met deze en vergelijkbare processoren voelde de MTK6575 zo veel sneller aan!

Een hele tijd en verschillende andere toestellen zoals de Neo N002, Jiayu G2(s), Jiayu G3(T), Jiayu G4(T), Inew V4, DOOGEE DG350, etc. Is het tijd geworden om weer eens een nieuw Chinees toestel beter aan de tand te voelen.

ThL ofwel: "Technology Happy Life" is een Chinese telefoonfabikant die sinds 2002 toestellen produceert. De laatste jaren was het voor mij een alles behalve interessante fabrikant. Klonen, logo's, namen alles wat los en vast zat werd door ThL gekopieerd.
Gelukkig lijkt er bij ThL een goede verandering te zijn doorgevoerd. Minder klonen, meer eigen ''design'' en nieuwe functies! Tijd om eens een ThL te testen dus.

Mijn oog is op de ThL 5000 Ultraphone gevallen. Dit is één van de nieuwe modellen van ThL. Gezien de grote batterij en powerbankfunctie vond ik dit een interessant toestel om eens te testen.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 2. Specificaties

• Modem/connectiviteit:
  • 2G Netwerk: GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
  • 3G Netwerk: WCDMA 850/2100
  • Maximale snelheid: 11.5 Mbps up / 42.2 Mbps down
  • Sim: Dual-sim / Dual standby (Max 1 gelijktijdig in gebruik)
  • WIFI: B/G/N
  • Beschikbaar: 12,18GB
  • Micro SD: Ja, tot 64GB
Scherm
  • Formaat:5 inch / 12,7 cm
  • Resolutie: 1080x1920 pixels (~441 PPI)
  • Techniek: LCD - IPS
  • Glas: Corning Gorilla glass 3
  • Multitouch: 10 punten
Camera
  • Back: F2.2 Sony IMX135 sensor (13MP)
  • Flash: Ja, achter
  • Zwaartekrachtsensor: Ja
  • Nabijheidssensor: Ja
  • Lichtsensor: Ja
Afmetingen & gewicht
  • Formaat: 14,5 x 7,24 x 0.89 CM (LxBxH)
  • Gewicht: 140 gram
  • Batterij: Powerbankfunctie
  • Audio: NXP-dac
  • Luidspreker: Ja
  • 3.5mm jack: Ja
  • USB: Micro USB v2.0, USB OTG (On-the-go)

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 3. Bestellen & ontvangen

Op 1-8 kreeg ik bevestiging van DX dat ik het toestel besteld was. Op 07-08 is het toestel vervolgens verzonden. Zes dagen later stond de postbode aan de deur met het toestel (NL direct mail met tracking). Zeer snel en ik had het geluk dat de ik geen douane steekproef had.

Toen ik het toestel bestelde waren er Voor de early adopters een paar extra gifts te krijgen:
''A FREE 16GB TF Card, A Free Screen protector,A FREE OTG adapter, A FREE PU leather case & A FREE plastic back case will be shipped out with phones before 8th August 2014.

3.1 Unboxing

Het doosje van de ThL 5000 is generiek en simpel. De merknaam en specificatie(sticker) zijn er op te vinden. Het goede gevoel dat je krijgt als je een Iphone of One Plus One uitpakt is niet aanwezig.
Het is een doos; en niet meer dan dat.

In de envelop en verpakking treffen we de volgende dingen aan:
Foto: Inhoud doos.

Inhoud:
De telefoon zelf
De Lader + kabel
Oordopjes

Daarnaast waren de bonusitems aanwezig:
SD kaart 16GB
Silicone backcover en flipcover.
OTG adapter (blauw Android poppetje)
Screenprotector

Ik verwacht dat een aantal van deze ''bonus'' items ook na 1/8 standaard meegeleverd worden (OTG adapter en screenprotector).

3.2 Design en bouwkwaliteit

De telefoon zelf ziet er vrij generiek uit en doet mij ergens denken aan een grote Galaxy S2. Het taps aflopende stukje aan de onderkant is het meest spectaculaire van het ontwerp. In dit stukje zit ook de microfoon. Deze is richting je mond gericht waardoor je beter verstaanbaar zou moeten zijn.

Foto: Aflopend randje. Een echte vingerafdrukverzamelaar die screenprotector.

Op het scherm zit standaard een screenprotector, die er op de randjes na, strak op zit. Verder vinden we aan de voorkant: het 5'' scherm, een notificatie LED, camera, de touchknoppen, speaker en sensoren.

Het verdere ontwerp is zoals gezegd niets bijzonders. De telefoon heeft de standaard Micro USB en 3.5mm aansluiting (boven), volume (rechts) en powerknop (links). Het ''metalen'' randje is van plastic, evenals de rand om de camera heen.

Foto's:Bovenkant; rechter en linkerkant van het toestel. (klikbaar)

http://i.imgur.com/klCAD09m.jpg?1 http://i.imgur.com/fI7vmZPm.jpg
Foto's: Voor en achterkant. (klikbaar)

Foto: Groot, groter, grootst. (v.l.n.r. Xperia Z, ThL 5000, One Plus One)

Het toestel is zoals te zien voor zijn 5'' wel vrij groot. Zelfs naast de Xperia Z die voor een 5'' toestel zeker niet klein was.

Bouwkwaliteit:
Het toestel voelt en oogt plastic maar is verder wel solide. Zo komt er bij wat gedraai en druk op/aan het toestel geen druk op het LCD.
Aan de onderkant zit een beetje ruimte waardoor dit bij drukken op de behuizing kraakt.. Daarnaast zitten de power en volume knopjes net iets te los in de behuizing, door deze ruimte hoor je de knopjes zachtjes ratelen als je het toestel beweegt.

Verder is er tot nu toe nog weinig op aan te merken. Gemiddeld en saai is wellicht de beste omschrijving.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 4. Scherm

Het scherm in de ThL 5000 is een 5'' 1080P IPS scherm. Dit zorgt voor een goede PPI van 441 pixels per inch. Het scherm is gelamineerd aan het scherm; deze zogenaamde one glass solution (OGS) oplossing zorgt voor minder schitteringen.

De kijkhoeken zijn in orde. Geen verkleuringen en ook onder een hoek nog goed af te lezen.
Foto: Kijkhoeken

Scherm is wat aan de gele kant:
Foto: Vergelijking scherm - kleur
Links: Xperia Z, midden One Plus One, rechts: ThL 5000

Zwart (maximale helderheid):
Foto: Vergelijking scherm - zwart
Links: Xperia Z, midden One Plus One, rechts: ThL 5000

Het scherm heeft zoals te zien op de foto iets bleeding. Overigens valt dit op een in gebruik niet op. Het contrast lijkt ook oké. Helaas heb ik geen speciale apparatuur om kleurtemperaturen/kleuren/contrast te meten.
De helderheid van het toestel zit ook wel goed. Op de maximale helderheid is het toestel nog af te lezen in de zon.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 5. Prestaties

Natuurlijk heb ik de telefoon aan diverse testen onderworpen waaronder Benchmarks. Ik wil er wel op wijzen dat benchmarks alleen een indicatie zijn en zeker niet altijd de praktijk weergeven.

In de praktijk werkt de telefoon prima. Het installeren van apps gaat zeer snel. Gamen werkt zover ik heb getest ook wel aardig op dit toestel. Voor meer informatie over de (software) prestaties verwijs ik je graag door naar het onderdeel software.

5.1 Benchmarks

5.2 Connectiviteit

De connectiviteit van een toestel is natuurlijk zeer belangrijk. Hoe werkt de GPS, GSM, WIFI, etc. Allemaal redenen waarom je een toestel juist wel of niet zou kopen. In dit hoofdstuk geef ik mijn ervaringen op dit vlak weer.

5.2.1 GPS

GPS is natuurlijk altijd een heet hangijzer bij MTK toestelen. De een zegt het is software, de andere zegt dat het de hardware is. In de praktijk zal het wel een combo van de twee zijn die er bij enkele toestellen voor zorgt dat de GPS niet werkt. Na een ''fix'' schijnt het bij enkele mensen dan weer (matig) wel te werken.

Op de ThL 5000 heb ik de GPS alleen out of the box getest; geen fixes, geen nieuwe / andere antennes.
Out of the box had het toestel na 40 seconden (bij het raam) zijn eerste fix.
Screenshot: GPS - eerste fix
Door even naar buiten te lopen verbeterde deze fix:

Het ziet er op het eerste gezicht dus goed uit. Maar helaas is de GPS op de ThL 5000 is in de praktijk maar gedeeltelijk bruikbaar; navigeren (in de auto) zal er over het algemeen prima mee gaan.
GPS voor geocaching, sport trackring of andere activiteiten die meer precisie van de GPS vragen zou ik niet met de ThL gaan doen.
Screenshot: GPS

Zoals hier boven te zien is de GPS in de praktijk gewoon niet precies / vast genoeg waardoor je rare resultaten in je statistieken zal krijgen. Overigens komt dit maar af en toe voor, heb ook een aantal rondjes gefietst waar de lijnen wel redelijk recht waren.

5.2.2 WIFI

Voor het maken van deze review had ik de review van Gizchina over de ThL 4400 gelezen, hierin kwam naar boven dat WIFI één van de mindere dingen was aan het toestel.

Voor de 5000 versie van het toestel is dit zeker niet het geval. Ik durf zelfs te zeggen dat het één van de betere, zo niet de beste telefoon is op het gebied van WIFI die ik ooit heb gehad.
Waar ik met andere toestellen bijna geen webpagina meer kan openen gaat dit met de THL wel. Daarnaast had ik met de ThL op een afstand van ruim 100 meter (vrij zicht tot huis) nog een verbinding met mijn router (geen data meer).
Screenshot/foto: WIFI ontvangst

De snelheden lijken ook prima, ook met een kleine afstand tot de router zakken ze niet dramatisch in zoals met andere toestellen soms het geval is.

5.2.3 Bellen

Bellen gaat redelijk met het toestel. Ik heb geen klachten gehad over de verstaanbaarheid en ook de andere kant van de lijn is redelijk goed te verstaan.
De speaker en microfoon zijn niet van het hoogste niveau maar voldoen dus wel.

5.2.4 3G
Ook qua 3G werkt het toestel goed. Schakelt over naar 3G/H+ waar dat kan (sneller dan mijn One+) en de snelheden zijn ook in orde. Helaas is mijn abonnement gecapt op 14.4Mbps waardoor ik de maximale snelheid van het modem niet heb kunnen testen.

5.2.5 ROM & SD snelheid

De schrijf en leessnelheden van het toestel van/naar de Micro SD zitten beiden rond de 15MB/s
Het interne geheugen heeft een schrijfsnelheid van 25MB/s en een leessnelheid van 45MB/s
Beide testen 3 maal uitgevoerd en het gemiddelde is genomen.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 6. Camera

ThL heeft het in de marketing / reclames over een goede camera. De camera achter wordt daarin geroemd om zijn F2.0 Sony sensor en de camera voor omdat er volgens ThL een groothoeklens in zit. In dit hoofdstuk zal blijken wat hier van waar is.
Tevens wil ik even opmerken dat mijn fotografeer skills 0.0 zijn ;)

Reclame-uitingen ThL

De camera app heeft een aantal handige (en minder handige) fucnties zoals:
- voice shutter (Cheese / capture zeggen): Functie werkt wel aardig in een rustige omgeving.
- V shutter:
Werkt als je het door hebt ook wel redelijk, maar in de praktijk zou ik het niet gebruiken.
- Lachdetectie, maakt een foto bij een (glim)lach werkt ook prima.
- MAV: Foto onder meerdere hoeken (soort panorama van je object)

Daarnaast zitten er diverse filters op die vaak standaard op toestellen aanwezig zijn.

6.1 Camera achter

6.1.1 Geen F2.0 Sensor
Zover ik kan zien is de camera module waar mee geadverteerd word niet te krijgen met een F2.0 lens. De standaard optie is F2.2 en ik denk ook dat het toestel deze standaard sensor bevat en niet een speciale F2.0 versie.

6.1.2 Resultaten
Hier wat foto's gemaakt met de ThL 5000. Foto's zijn klikbaar:
Omdat: katten en internet

Foto HDR-buiten: Staart bewogen

Foto: HDR-binnen (schemer)

De camera lijkt al met al wel redelijk. Hier en daar vertekent het beeld wel door het comprimeren. Maar voor een toestel van deze prijs lijkt het mij een prima camera/sensor.

Video
720P video:

1080P video:

6.2 Camera voor
De voorcamera lijkt ook prima. Het duurt weliswaar even om zich aan te passen aan nieuwe lichtbronnen maar toch is de camera in het schemer nog redelijk te gebruiken.
Of de kijkhoek van 88 graden klopt durf ik te betwijfelen met wat meten kwam ik horizontaal eerder op 70-75 graden uit.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 7. Software
Het toestel komt fabriek af met een skin van ThL. Deze skin heeft diverse toevoegingen zoals:
- Speciale camera app (zie camera voor functies)
- Aangepaste app icons
- Float app (Altijd aanwezige snelkoppeling naar video, muziek, calculator en recorder)
- Voice unlock:
Het toestel kwam met diverse voorgeïnstalleerde apps:
De Chinese apps (Mobilegenie, baidu browser, DU speed booster) waren prima te verwijderen.
Flash heb ik in de normale browser niet werkend gehad, de versie is voor veel dingen alweer te ver verouderd. Helaas is de volgorde in de appdrawer niet in te stellen. Zoals je kan zien is deze op dit moment niet alfabetisch door een aantal systeemapps.

Al met al loopt de software allemaal wel redelijk. Hier en daar heb ik helaas wel een hapering opgemerkt. Wellicht kan dit met een firmware update nog opgelost worden.
Daarnaast kwam ik ook een (Mediatek) kwaaltje tegen; tussen het drukken van de aan/uit knop en het aangaan van het scherm zat een seconde tijd.

In dagelijks gebruik heb ik niet veel last gehad van de skin of toevoegingen van ThL. Ik heb er ook niet/minimaal gebruik van gemaakt. Als ik het toestel in gebruik houd dan komt er vrijwel zeker een alternatieve launcher en appdrawer op.

Al met al ben ik wel tevreden met de software van het toestel. Maar hier en daar mag er nog wel wat bijgeschaafd worden aan de performance.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 7.1 Systeemupdate
Op 13 september heb ik op het toestel een over the air (OTA) update ontvangen. Deze versie met de build datum: 10-09 (10 September) moet verschillende bugs fixen.

Een van de dingen die ik lees is dat het toestel sinds de update meer throttling toepast. Dit voorkomt dat het toestel uitschakelt bij langdurig zeer zwaar gebruik (gamen, benchmarks) zoals dit bij enkele persoon het geval was. Daarnaast lijkt de interface sinds deze update iets soepeler te lopen.

Mocht iemand nog andere wijzigingen opmerken dan hoor ik dit graag.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 8. Batterij & Powerbank

De batterij is natuurlijk het paradepaardje van het toestel. 5.000mAh is enorm, waar de meeste high end toestellen tussen de 2.000 en 3.000mAh zitten. Daarnaast heeft het toestel een powerbank optie die zo af en toe best nuttig kan zijn.

Bij mij riep die grote batterij direct een aantal vragen op:
Hoe lang gaat het toestel mee?. En hoe lang duurt het laden wel niet met zo'n enorme batterij? Is het echt 5.000mAh? Werkt die powerbankfunctie? waren enkele van deze vragen.
Een aantal van deze vragen kan ik al beantwoorden een aantal vragen zullen nog even blijven wachten totdat ik de juiste apparatuur in huis heb ;).

8.1 Batterij
Reclame-uiting ThL

De laatste weken heb ik het toestel dagelijks gebruikt. In deze tijd waren uitkomsten zoals deze geen uitzondering:

Zoals je kan zien geen enorm hoge onscreentime maar geen enorm slechte waarde als je bedenkt dat er in deze tijd: Benchmarks en wat games zijn gespeeld (uurtje), wat geïnternet en whatsappt is (2 uur) en wat gespeeld met de overige opties zoals muzien, video, youtube, instellingen (45 min). Al met al verwacht ik dat je met licht gebruik op een dag of 3/4 moet kunnen uitkomen.

Het standbyverbruik van het toestel zit wel goed; zoals te zien in de volgende screenshot die 10 uur later genomen is. Er zaten gedurende deze tijd 2 simkaarten in en de WIFI is allways on.

Screenshot verbruik +10 uur

Ongeveer 5 uren na het nemen van bovenstaande screenshot sloot het toestel zich af. Schermtijd op dat moment rond de 4 uur en 20 minuten.

2 dagen bij normaal gebruik en 3/4 dagen bij licht tot zeer licht gebruik moeten dus met gemak haalbaar zijn met het toestel.

Laden
Met zo'n grootte batterij heb je natuurlijk ook te maken met lange laadtijden. ThL zegt hiervoor een speciale IC-chip te gebruiken die het sneller laden van het toestel mogelijk maakt.

In de praktijk kwam ik de volgende snelheden tegen:
- Sony Xperia S lader (1.5A max) = Laden met 1.24A
- One + One lader (2.1A max) =laden met 1.24A
- Orginele lader (1.5A max ) = laden met 1.12A

Het laadverloop in percentages (toestel uit):
Tijd: 00 min; Percentage: 1%
Tijd: 30 min; Percentage: 11%
Tijd: 45 min; Percentage: 16%
Tijd: 60 min; Percentage: 22%
Tijd: 75 min; Percentage: 28%

Als je de huidige snelheid van het laden zou doortrekken zou je uitkomen op een laadtijd van rond de 5 uren. Dit is niet extreem snel of langzaam, het gebruik van de IC lijkt dus meer marketing dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt.

8.2 Powerbank
De powerbankfunctie van het toestel was één van de redenen om het toestel te kopen. Helaas blijkt de functie tot nu toe in de praktijk wat tegen te vallen. De maximale laadstroom die ik heb kunnen meten was .69A maar in 95% van de gevallen bleef hij hangen op .47A.
Daarnaast is het lastig om contact te maken met de laadkabel, ik heb het idee dat het probleem zit in de OTG adapter die er bij zit. Helaas werken alternatieve OTG adapters niet omdat ze dan als DATA verbonden worden (met nog een lagere/even lage laadstroom tot gevolg).
Ik heb een vraag gesteld aan DX / ThL als ik hier meer over weet zal ik dit stuk verder aanvullen. Tevens zal ik wanneer ik de juiste meetapparatuur binnen heb kijken hoeveel stroom ik uit de powerbank kan trekken.

http://i.imgur.com/0GsD4K9.jpg - 9. Conclusie
De telefoon voelt redelijk aan, niet super goedkoop maar ook niet high-end.
Helaas ratelen de volume/power knopjes lichtjes in de behuizing en kraakt de behuzing bij druk op de onderkant een beetje. Het scherm is prima, de kijkhoeken zijn goed en ook de kleuren lijken wel aardig.
De batterij is natuurlijk het paradepaadje van het toestel. Deze lijkt in de praktijk wel te doen wat het belooft. Daarnaast beschikt het toestel over een redelijke camera voor een Chinees toestel.
Op het vlak van software / soepelheid kan ThL nog wel een paar verbeteringen toevoegen.

De prijs is hoog in vergelijking met andere Chinese toestellen naar mijn mening. Toch kan dit door sommige mensen wellicht gerechtvaardigd worden door de grote batterij, goede WIFI en redelijke camera.

De ThL 5000 is onder andere te koop bij DX.com voor een bedarg van rond de $265.

Coupon
Omdat ik deze review gemaakt heb heb ik voor Nederlandstalige kopers een coupon kunnen regelen voor DX.com:
DXTHL5000 geeft 5% korting op aankoop van de ThL 5000 in wit of zwart.
Dit maakt de uiteindelijke prijs: $256.50
Geldig tot: 30-09-2014

Heb jij ook een ThL 5000 Zwart?

Super review, mooi gedaan +3.
Je hebt alle aspecten behandeld die met belangrijk lijken bij een chinaphone.

Ik heb eigenlijk nooit echt naar THL modellen gekeken vanwege de in mijn opinie belachelijke merknaam die voluit op de achterkant staat geschreven.

Is de cover trouwens te verwijderen om te zien wat voor batterij er in zit?
Bedankt!
Ja die is te verwijderen. Zal straks even een foto toevoegen aan de review.
http://i.imgur.com/KLYiDt0.jpg?1 --> ook te vinden als link onder woorden: enorme batterij.

[Reactie gewijzigd door RobertowNL op 11 september 2014 17:07]

Mooie review :)!
en ook wel een leuke telefoon!

met name de batterij maakt het interressant, echte is hij zoals je zelf ook al aangaf wat aan de prijzige kant voor een chinese telefoon.
Heb deze telefoon op e-bay gezien voor ongeveer 54 euro
Prima review, maar ik vroeg me af in hoeverre je dit toestel (nog steeds) daadwerkelijk gebruikt of dat je hem 'voor de lol' gekocht hebt om te reviewen? Daar je ook een OnePlus en Xperia Z hebt :)

Ik ben vooral benieuwd naar de batterijduur bij meer activiteit op een dag. En het liefst met energiebesparende modus uit, om te zien wat het worst-case resultaat is.

Mijn ervaring met een eerder toestel van THL is dat het batterijpercentage namelijk voor geen meter klopte. De bovenste 50% gingen altijd vrij langzaam(laten we zeggen 6-8 uur als je hem flink belastte), maar vanaf dan schoot het in stukken van 10% in één keer omlaag(binnen 1-2 uur was de laatste 50% ineens foetsie). Ik hoop dat dat met deze minder is, dat het weldegelijk geleidelijker loopt en dat de accuduur ook bij flinke belasting prima scoort?

Ook had mijn THL destijds een ietwat langere micro-usb stekker, dus echt de connector zegmaar. Dit tezamen met het feit dat de micro-usb ingang in de telefoon wat dieper zat verzonken zorgde ervoor dat andere micro-usb kabels of niet eens er dusdanig in kwamen dat het toestel opgeladen werd, of het lukte nét maar dan zat de stekker er alsnog vrij los in waardoor je bij elke beweging van de telefoon de kans had dat de verbinding verbroken was. Mijn vraag is dan ook: zit de Micro-USB gleuf diep in het toestel of kan elke random micro-usb kabel hierop aangesloten worden zonder kans op losschieten of verbreken van de stroomverbinding?

Zijn er nog updates OTA gekomen of ligt het nu stil? (In mijn THL-tijdperk waren er helemaal geen updates, vandaar)

En heb je zelf nog op- of aanmerkingen, een paar maanden na het schrijven van je review?

Nou kan ik behoorlijk kritisch klinken, maar ondanks alles was ik best tevreden over mijn THL en daarom wil ik dus mogelijk een nieuwe kopen ;-)
Heb hem inderdaad ''voor de de lol'' getest. Mijn OPO is het toestel dat ik dagelijks gebruik. De THL gaat momenteel wat rond als reserve toestel voor vrienden/familie die weer eens gegooid hebben met hun toestel ;).
Worst case (bij mij) was toch gewoon 1 hele lange, volle dag. Maar meestal haalde ik er twee.
Nu ik hem een aantal maal heb uitgeleend zie ik dat ook een beetje terug:
Veel gebruik: 1.5-2 dagen
Normaal: 3 dagen
Het batterijpercentage loopt gewoon prima af gedurende de dag(en) alleen de laatste 10% zou iets sneller gaan naar mijn idee. Maar nog steeds niet enorm snel.

De micro USB stekker is gewoon ''normaal'' qua lengte, althans ik kan hem prima laden met alle andere kabeltjes die ik hier heb liggen.

De THL heeft na het schrijven van de laatste versie van de review nog 1 update gehad. Hierna is het toestel op vakantie gegaan en heb ik het niet meer kunnen checken. Als ik hem terug heb zal ik kijken of ik de review op dat vlak nog moet updaten.
- Dat ik van iedereen die hem leent complimenten krijg over de batterijduur en snelheid van het toestel en dat de helft zelf ook maar een Chinees wil gaan aanschaffen.
- Dat er standaard en aantal apps op staan die ik er af zou gooien (dit kan ook) ivm het aantal rechten die ze willen (Zaklamp bijvoorbeeld). Het zijn apps die updaten vanuit de Playstore. De zaklamp vroeg bijvoorbeeld bij een update voor de rechten tot contacten (oid). Preventief alle losse (baidu / zaklamp / genie) apps verwijderen dus ;) (kan zonder root vanuit de app drawer)

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel :)
Mooie review !
Ik heb zelf eind 2014 enkele maanden een THL5000 in gebruik gehad (verving een Jiayu G3S) en was er best tevreden over: meer dan snel genoeg, mooi scherm, goede camera, idd zeer goede WIFI, langere batterijduur, weinig bruikbare GPS.
Heb kort na aankoop één OTA update gehad (voor de G3S voordien nooit gezien) wat meteen een goede indruk maakte.
Intussen vervangen door een OPO (ik kreeg voor de tweede maal een invite en de nieuwsgierigheid nam de bovenhand; OPO is hogere (prijs)klasse, maar de THL5000 is ook prima)
Eén issue met de THL5000 gehad: batterij vervormde (back cover vertoont een bult; is beetje afgenomen met de tijd, maar nog altijd duidelijk zichtbaar) --> mogelijks daardoor slecht contact van de SIM kaarten, direct naast de batterij; bij schokken dient het toestel daardoor soms herstart (verliest contact met de SIM); misschien op te lossen door de contacten netjes te maken en opnieuw de SIM's te plaatsen... Door de switch naar OPO is dit niet meer getest; mijn partner gebruikt de THL5000 momenteel, zonder klachten.
THL5000 heeft al (minstens) één voordeel t.o.v. de OPO: de THL is dual SIM
Ik heb een jaar geleden THL5000 aangekocht aan 200euro , uit china besteld.

Met 3G helaas 0% ontvangst sms en bellen moet ik steeds naar buiten wil ik ontvangst hebben ,
dit is een ware ramp ,200euro weggegooid geld . en voelde mij al seruis bekocht :((
Wifi is 100% oke .
Batterij gaat lang mee ! 5 dagen of langer !!
HELAAS zit deze ingebouwde batterij niet echt vast .Leg ik deze gsm neer op tafel of steek ik deze weg in mijn jas zak valt thl5000 steeds uit , na enkele weken werd ik het kots beu en heb ik de batterij proberen vaster te maken wat ook tijdje lukte met lijm maar weldra kwam deze weer los ik heb uiteindelijk er zijdelings een mini boutje tussen de bat. en de cover in gedraaid zodat de batterij vaster in de behuizing zat. Nadeel cover hoesje past niet meer enkel het flexibel hoes lukt nog. na een jaar zit batterij weer los en valt hij steeds weer uit zodat ik het opnieuw zal moeten aanpassen . een ware catastrofe is deze THL 5000 , uiteraart ziet het er niet uit vol lijm en een dikke puist op de zijkant van het boutje. Verkopen zal nooit meer lukken, hij lijkt een ingedeukte auto.

schok bestendig !100%

Uiteindelijk heb ik hem van woede tegen de muur gegooid, smakte in stukken uit elkaar , hehe plaatste alles weer bij elkaar en wonderlijk maar waar en hij werkt nog steeds zonder dat het scherm stuk is .

conclusie : prachtige gsm helaas heb ik de pech dat de batterij los zit en 3g had in feite 4g moeten zijn ,

qua snelheid een ferrari onder de smartphone .

Terugsturen naar china was geen optie
dit is mijn laatste bestelling uit china geweest .