Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch USB hard disk box for IDE hard disk 160GB Zwart Review

encryped 4 maart 2009, laatste update op 4 maart 2009, 510 views

Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch USB hard disk box for IDE hard disk 160GB Zwart

Pluspunten

• Kan tegen een stootje
  • Word niet Warm

Minpunten

• Plasticjes aan de zijkantjes laten soms los

Mobiliteit Score: 5
Introductie
Mijn laptop's hdd begon erg vol te lopen dus ik ging opzoek naar een externe HDD.
Na een tijdje zoeken kom ik de Conceptronic CHD2UL 160GB tegen die toen 80 euro kosten

Featureset:
Naast de externe HDD zijn er wat boekjes meegeleverd, 1 usb kabel en een usb naar 5v stroom kabel.
Ook is er een hoesje meegeleverd maar die is alleen stevig genoeg om de HDD van krasjes te beschermen.

Warmte en geluidsproductie:
De HDD is hartstikke stil en de warmte productie valt aardig mee.
Na een backup van 90 GB werd hij helemaal niet warm.
En dat maakt deze HDD perfect om hem dag en nacht aan een laptop te hagen.

Prestaties:
Persoonlijk weet ik niet veel over HDD prestaties, wel heb ik HDtune laten lopen zodat ik meer info kan geven over de prestaties. En zo kan je beslissen of dat deze HDDsnel genoeg voor je is.
HDTUNE

HDD:
In de behuizing zit een WDC WD1600BEAE waar ik op de site van Western digital wat info heb gevonden.

Performance Specifications
Data transfer rate2 - buffer to host
(maximum burst rate) 100 MB/s (Ultra ATA Mode 5)
Average read seek 12.0 ms (average)
Track-to-track seek 2.0 ms (average)
Average latency 5.5 ms
Rotational speed 5400 RPM
Read cache Adaptive
Write cache Yes
Buffer 2 MB
Drive ready time 4.5 sec. (average)
Load/unload cycles at ambient condition 600,000

Low Power - Performance (mode 3) 170 mA 0.85 W
Standby 32 mA 0.160 W
Sleep 15 mA 0.075 W

Prijs/prestatie verhouding:
Vorig jaar toen ik de HDD kocht was het zeker zijn prijs waard.
Ik zie nu dat hij 10 euro gedaald is en dat maakt deze HDD toch wat aantrekkijker

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch USB hard disk box for IDE hard disk 160GB Zwart?

Bedankt voor je review. Ik hoop dat de schijf je gebracht heeft wat je er van verwacht.

Ik zelf heb het niet zo op deze externe schijven. Hij is blijkbaar aangesloten via een USB-aansluiting hetgeen je HDTune plaatje ook helemaal verklaard. Hetgeen je nl. meet is niet de snelheid van je schijf, maar de maximale throughput van de USB, die tussen de 28 en 32 MB/s ligt. Deze veel lagere waarde dan theoretisch haalbaar zou moeten zijn, wordt veroorzaakt door de protocol afhandeling, die itt bijv, Firewire, door de CPU moet worden uitgevoerd. Van de 60 MB/s blijft er dan ongeveer nog maar de helft over. FW -400 haalt 40 MB/s. Gelukkig staan er nieuwe standaarden aan te komen, die veel hogere doorvoersnelheden mogelijk maken.

In je plaatje zie je mijn verhaal mooi terug doordat hij ongeveer tot 70% vlak blijft lopen. Daarna zie je pas de echte doorvoersnelheid van je HDD, die zoals gebruikelijk aan de achterkant terugloopt (minder data per cycle).

Het echte alternatief is een externe HDD met eSata aansluiting. Hierbij vormt (tot op heden) de bus niet de beperkende factor en kun je echt de snelheden van je schijf bekijken. Toevallig is er ook vandaag een review verschenen over een externe HDD met e-Sata aansluiting(productreview: Seagate FreeAgent Xtreme ST315005FPD2E3-RK 1.5TB review door Aganim). Jammer genoeg worden er geen benches uitgevoerd, want de opgegeven 40 MB/s zeggen eigenlijk niets.

Prijzenswaardig is het energieverbruik van je externe HDD. Die ligt echt lekker laag. Niet dat ik daar nou heel warm of koud van wordt, gezien het energieverbruik van je overige producten. Het verklaard waarschijnlijk wel je lage warmteproductie.
Na een backup van 90 GB werd hij helemaal niet warm.
En dat maakt deze HDD perfect om hem dag en nacht aan een laptop te hagen.
En ik maar denken dat een laptop een apparaat is om mee rond te sjouwen :).

Conclusie:
Gezien de grootte van je harddisk, zijn performance (waarschijnlijk een 5400 of 4500 rpm disk) en alleen maar een USB aansluiting vind ik de prijs nog vrij stevig. Maar het gaat er om of de schijf aan jouw behoefte voldoet en als dat zo is, dan is het prima.