Specificaties DLNA -support, WiFi, 256MB - Bekijk alle specificaties

Dune HD Connect 256MB Review

stinga84 4 september 2014, laatste update op 4 september 2014, 1.221 views

Dune HD Connect 256MB

De Dune HD Connect is een zeer compacte HD mediaspeler die tot 1080p content afspeelt in praktisch elk formaat. Het gebruik is erg eenvoudig. De bouwkwaliteit voelt niet super aan en de speler loopt af en toe vast; een tegenvaller gezien de vrij forse prijs

Pluspunten

• Prachtig beeld en geluid
  • Kan met zeer veel bestandsformaten en codecs overweg
  • Actieve support in de vorm van firmware updates
  • Zeer compact
  • Snelle reactie menuschermen

Minpunten

• Hoge prijs
  • Vastlopers
  • Bouwkwaliteit lijkt matig

Geluidskwaliteit Score: 5
Keuze
Voor gebruik in combinatie met mijn NAS wilde ik begin dit jaar graag een mediaspeler die praktisch alle formaten afspeelt aangezien mijn Blu-ray speler bijna niets ondersteunt via DLNA. Vanwege het compacte formaat, de actieve support/firmware updates van Dune, plus het feit dat het een nieuw model betreft met een moderne chipset, heb ik gekozen voor de HD Connect. Deze heb ik momenteel ruim een halfjaar in bezit en gebruik hem minstens elke week.

Aansluiten
Installeren is een fluitje van een cent; in mijn geval door de speler achterin mijn AV Receiver te steken. Vervolgens stroom, een netwerkkabel en een infrarood kabel voor de afstandsbedieding op de speler aangesloten en deze ingeschakeld. De speler blijft dus volledig uit het zicht; alleen de infraroodontvanger zal op een handige, 'open' plek moeten worden bevestigd zodat de afstandsbediening werkt.

Gebruik
Instellingen zijn eenvoudig te doen; op 1080p ziet het menu er strak uit. Navigeren werkt vlot en intu´tief. Computers waaronder de NAS in mijn thuisnetwerk werden meteen herkend; het afspelen van een bestand is makkelijk. Alle formaten die ik heb afgespeeld (met name .mkv in h.264 codec) worden feilloos afgespeeld. Meestal worden ondertitels die in .mkv files zitten verwerkt prima herkend en kan ik met de subtitles-knop op de afstandsbediening kiezen om deze wel of niet te tonen. Een enkele keer worden ondertitels niet herkend.

Een ergernis bij het afspelen van sommige files was het out-of-sync zijn van beeld en geluid; gelukkig is dat met de afstandsbediening snel te corrigeren in kleine stapjes milliseconden. Overigens doet het probleem zich sinds de laatste firmware update niet meer voor en hoef ik niet meer (voor iedere file opnieuw) bij te stellen. Bij de eerste keer opstarten werd meteen geadviseerd een firmware update uit te voeren. Inmiddels zijn er al meerdere firmware updates geweest.

Minpunten
Helaas heb ik geregeld een vastloper van de HD Connect direct bij het opstarten; deze reageert dan nergens meer op. Na de stroom er even af te hebben gehaald start de speler opnieuw op en werkt alles weer; dit geeft ergernis omdat de Dune HD Connect achterin de receiver zit; niet echt een handige plek...

De bouwkwaliteit lijkt niet geweldig; de plastic behuizing voelt niet stevig aan. Zolang het apparaat goed werkt maakt me dat echter weinig uit aangezien deze toch permanent achterin de receiver zit ingeplugd.

Indien ik geen last zou hebben van het vastlopen van het apparaat dan was deze wat mij betreft helemaal perfect. Helemaal gezien de prijs vind ik het teleurstellend dat de software (blijkbaar?) niet robuust is. Buiten de ergernis van af en toe een reset, vind ik het een topapparaatje: 4 sterren.

Heb jij ook een Dune HD Connect 256MB?

Ondersteunt de HD Connect DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD 5.1 of 7.1 geluidsformaten. Dat wordt niet expliciet vermeld op de Dune website.
Heb je ook Bluray folders (BDMV) af kunnen spelen?
Eerlijk gezegd weet ik niet of DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD 5.1 / 7.1 worden afgespeeld. Ik zal binnenkort eens kijken of ik files op mijn NAS heb met die audio-indeling, en hier het resultaat posten.

Hetzelfde geldt voor Bluray folders; nog nooit getest. Ik heb eigenlijk alleen BD-rips in MKV formaat staan op de NAS, die ik stream met de Dune HD Connect...
DTS, DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD 5.1 / 7.1 worden afgespeeld mits je versterker dit begrijpt als je hem rechstreeks in je tv zou pluggen heb je een probleem want hij kan deze formaten niet naar stereo converteren, de HD TV-101 kan dit WEL