MSI GP60 2PE-230NL Review

niels_vlaar 4 september 2014, laatste update op 17 februari 2015, 1.738 views

MSI GP60 2PE-230NL

Over het algemeen is het een goede laptop voor dit prijsniveau erg snel met een echte i7 en GeForce GT840M. 12gb geheugen is lekker ruim op een kleine verbeteringspuntje na zoals hieronder beschreven ben ik er tevreden mee. Vooral het toetsenbord en scherm is een groot pluspunt

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Luidsprekers
  • Prijs/kwaliteitverhouding-snelheid

Minpunten

• Glimmend plastic tussen toetsen

Ik heb de review eerst op hardware.info gezet vandaar de hardware.info logo's in de foto's deze zijn wel van mijn. Maar ik dacht laat ik hem hier ook posten zodat zoveel mogelijk mensen er wat aan hebben.

Omdat niet alle hardware staat omschreven op tweakers.net hierbij een kleine aanvulling
Specificaties:
- Geheugen: 12 GB (1 x 8 GB, 1 x 4 GB) PC12800 DDR3 SODIMM (Max. 16 GB)
- WLAN: 802.11 b/g/n/ac Intel 3160ac met Bluetooth
- Keyboard: SteelSeries Qwerty met numlock
- Lan: Killer LAN - e2200
- Speaker Brand: MSI Sound Blaster Cinema
- Msata bus.

Zelf heb ik de harddisk vervangen voor een Samsung 840pro 256gb SSD alle testen hieronder zijn uitgevoerd met de Samsung ssd omdat ik de originele harde schijf niet meer heb kan ik geen vergelijking maken. Maar als je deze laptop koop zou ik zeker een ssd inbouwen om de snelheidservaring compleet te maken dit kan ook met de msata poort die in de laptop zit dan kan je de harddisk laten zitten voor extra harddisk ruimte.
Msata slot

Aansluitmogelijkheden
Dit is goed voor elkaar zie specificaties er zijn naar mijn mening kleine verbeteringen mogelijk.
Zelf zou ik de USB 3.0 aansluiting verder uit elkaar zetten nu is het lastig om 2 usb3 sticks naast elkaar in de laptop te steken.
Usb 3.0 poorten

Een extra display/hdmi poort want deze laptop ondersteund 3 beeldschermen maar om dit te bereiken moet je nu de vga aansluiting gebruiken en die ondersteund niet alle resoluties.
het zou ook nog een dvi aansluiting kunnen zijn i.p.v. de vga aansluiting die nu in de laptop zit.

Prestaties
In de laptop heb ik een samsung ssd geplaatst en de benchmarks zijn ook allemaal met de ssd.

Als eerste pcmark een hele mooie scoren voor een laptop in deze prijsklasse zelf kan ik geen andere laptop vinden die sneller is voor de zelfde prijs en full hd scherm.
PCmark

Dan 3dmark ik heb ook nog 3dmark 06 gedaan om hem te kunnen te vergelijken met oudere videokaarten. Er zit een knop op de laptop om de fan op 100% te zetten hier verderop meer over ik hier een test met en zonder deze knop gedaan er is niet veel verschil omdat de laptop hem zelf ook op 100% zet als het nodig is.

3d mark zonder fan knop

3d mark met fan knop

3dmark 06 is 13000 punten je kan er redelijk mee gamen alleen bij zwaardere games moet je terug naar medium setting om speelbare frames te krijgen

Op de ssd heb ik wat testen los gelaten in de samsung software zit een optie rapid mode ik heb met en zonder deze optie een meting gedaan. Met de rapid mode aan gebruikt de laptop het werkgeheugen als cache voor de ssd waardoor er erg hoge scores uitkomen.

Zonder rapid mode.

Met rapid mode aan snelheden tot 4000mb/s

Constructiekwaliteit/Behuizing
De onderkant van de behuizing zit met 4 schroefjes vast en is een beetje in te drukken. Aan de onderkant hebben ze halfronde plastic ondersteuning pootjes gemaakt zie foto. Zelf zou ik het bij de rubber pootjes laten en misschien een paar extra om doorbuiging te voorkomen.
Onderzijde laptop

Het scherm heeft uitstekkende hoeken als hij dicht zit op de behuizing zie foto dit kan lastig zijn als je de laptop in een tas doet blijft makkelijk iets achter hangen.
Uitstekende hoeken scherm.

De bovenkant van de behuizing is gemaakt van plastic met een soort coating om hem een luxe uitstraling te geven.
Er zijn een hoop stickers op de behuizing geplakt dit vind ik zelf zonde en heb ze verwijderd zie foto's ze zijn gelukkig makkelijk te verwijderen geen idee waarom fabrikanten dit doen op bijvoorbeeld een tv laat je toch ook geen sticker zitten met de specs plak ze anders aan de onderkant.
Laptop zonder stickers

Voor het aangeven van het harddisk activiteit, Capslock, Numlock enz heeft msi ledjes gemaakt onder het touchpad.

Ledjes voorzijde

Werktijd op accu/Verbruik
De werktijd op de accu is zoals te verwachten met deze hardware normaal office werk ongeveer 2,5 uur.
Accu

De accu is 48watt/uur zelf heb ik het verbruik gemeten met een verbruiksmeter en op de laptop staat een programma van msi die het verbruik aangeeft.

Systeemmonitor idle

Bij idle meet de meter 25w met een schatte efficiŽntie van 75% van de adapter is het verbruik 18.5w dus dan werkt de accu 2,6 uur. De software geeft 32w bij idle dus is niet erg zuiver bij laag verbruik. Bij een stresstest meet de meter 110w 75% = 82.5 watt verbruik dan werkt de accu 0.6 uur de software geeft 90w verbruik komt dichter in de buurt van het werkelijke verbruik.

Beeldscherm
Het beeldscherm is goed scherm full hd alleen de helderheid had hoger gekund. Het scherm is een LG Philips LP156WF1-TLF3 die zit ook een HP EliteBook 8560w en is gereviewd door notebookcheck zie

Draagbaarheid
De adapter weeg 0,4kg het snoer van de adapter naar de laptop is 175cm dit is lang genoeg.
Adapter

De laptop weeg 2.5kg in de configuratie die ik heb dit is goed te doen met meenemen in een tas totaal 2.9kg.

Invoerapparaten
Het toetsenbord is van steelseries en is het beste laptop toetsenbord die ik ooit heb gezien.
Een lekker toetsaanslag geen hard plastic een perfecte indeling met numpad met punt er zijn ook laptops met een numpad zonder punt dit is erg lastig als het numpad bijvoorbeeld gebruikt voor een ip adres. Let hierop als je een laptop koopt en het numpad gebruikt. Er is een knop om het touchpad uit te schakelen handig als je externe muis gebruikt. De windows toets is ook naar de andere van de spatiebalk verplaatst om hem met game niet per ongeluk aan te raken. Zelf zie ik graag fysieke volume knopen i.p.v. functie toetsen werkt toch minder fijn.
Toetsenbord

Het touchpad is gewoon de gevoeligheid zou beter kunnen hij zit wel lekker verzonken in de behuizing geen randen.
Touchpad

Geluid
Het geluid is voor een laptop goed ik heb met een geluidsmeter een test gedaan met ac/dc highway to hell en kom op 80 tot 85dba met uitschieters naar 88dba gemeten op 10cm van de boxen.

Geluidsmeter

Intern en koeling
Als je naar de koeling kijk kan de fan nog wel wat langzamer draaien want de temp van de cpu blijft op 40 graden en de fan draait dan met 2875rpm als ze dit verlagen tot 2000rpm zou het de geluidsproductie ten goede komen. De cpu kan makkelijk 50/60 graden aan en de fan kan bij hoger temperaturen snel opschakelen.

Koeling intern

Bij de stress test klokt de processor terug omdat hij alle core's inschakelt en houdt hij met maximale fan de cpu op 90 graden en de gpu op 60 graden. Vooral met de GPU heb je nog temp ruimte om hem over te klokken.

Systeemmonitor stresstest

Temp bij stresstest.

Terug klokken processor bij stress test.

Dan nog de knop om de fans op 100% te zetten het is een leuke optie maar niet echt nuttig behalve bij benchmarks in de praktijk ga ik het weinig gebruiken omdat de fans automatisch naar 100% gaan als het te warm wordt.
Als voorbeeld heb ik 3d mark gedaan je ziet dat de temperaturen lager blijven met de fan op 100% maar bij volle belasting gaat de cpu naar 100 graden en daarna wordt hij terug geklokt dit is in beide gevallen het zelfde.

3dmark met fan normaal

3dmark met vol fan

Hieronder nog een paar foto's van de interne hardware.
Overzicht laptop intern

Geheugen intern

Ssd intern

Over het algemeen is het een goede laptop voor dit prijsniveau erg snel met een echte i7 en SSD wat echt aan te raden is om het helemaal af te maken. De 12gb geheugen is lekker ruim op een paar kleine verbeteringspuntjes na zoals hierboven beschreven ben ik er tevreden mee. Vooral het toetsenbord is een groot pluspunt als je veel typt en er is echt nagedacht over de indeling.

Heb jij ook een MSI GP60 2PE-230NL?

Zitten er driver en Windows installatie CD/DVD's bij geleverd? Is deze laptop aan te raden voor video editing vanwege de i7 processor?

Ik kijk ook naar de GP60 met i5 processor (die veel goedkoper is) maar dat lijkt mij bezuinigen op de verkeerde specificaties. Ik kijk ook naar de duurdere GE60 versie met i7 en GTX 850M om er ook eventueel wat games mee te kunnen spelen. Maar als dat ook met de 840M kan (BF4 op lage settings) dan zou ik daar ook evt. wel vrede mee hebben.

Een andere optie is voor ASUS te gaan aangezien zij gebruik maken van aluminium (wat ook mijn voorkeur is, maar dezelfde specs zorgen er bij ASUS voor dat je al gauw naar de 1300 euro en hoger gaat).
Er is een dvd met drivers geen dvd met Windows de drivers kunnen ook gedownload worden van de website.

Ik zou voor video editing naar een ips scherm kijken met rgb kleur echtheid maar dat is hoeveel eisen je er aan stelt. Voor de keuze tussen een i5 en i7 moet je kijken of jou video bewerkingsprogramma GPU ondersteuning heeft of de CPU veel gebruikt en het hangt af van je budget.

Je kan zelf een topic aanmaken in het aankoopadvies forum daar kunnen je verder helpen want voor de rest heeft dit niet veel met deze review te maken.
Tip: Gebruik komma's en punten in je zinnen. Dit leest namelijk erg moeilijk. Het is vermoeiend om te lezen zeg maar. Verder een mooie review.
Weet je ook misschien of de NIC goed werkt met VMWare?

Ik wil de MSI GP60 2PE-230NL eigenlijk ook kopen maar ik wil eerst weten of dit goed gaat werken.
Iemand ervaring met de NIC: Qualcomm Killer e2200?

Stavanos