LG E400 Optimus L3 Zwart Review

fapdude 1 september 2014, laatste update op 2 september 2014, 177 views

LG E400 Optimus L3 Zwart

Deze smartphone is voor de gebruiker die weinig met zijn telefoon doet. De camera is slecht, het scherm is matig, hij is niet al te snel, maar voor simpele dingen als whatsappen en mails lezen is het prima te doen. Tegenwoordig zijn er echter wel beter telefoons voor deze prijs.

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Accuduur

Minpunten

• Weinig opslagruimte.
  • Scherm
  • Camera
  • Speaker
  • Android 2.3

dit is mijn eerste review hier op tweakers.net, dus als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag.

Ondertussen al bijna 2 jaar geleden, heb ik deze telefoon gekocht bij de KPN in Deventer. Het was mijn eerste telefoon en vanwege mijn kleine budget had ik niet veel opties, en op dat moment kon ik kiezen tussen de LG optimus L3 en de Samsung galaxy Y. Vanwege het iets grotere scherm, wat overigens wel een even hoge resolutie heeft, en ook omdat ik veel mensen kende in mijn omgeving die een galaxy Y hadden, ben ik toch voor de lg gegaan. Op dat moment zat er een cashback actie van 20 euro bij en koste hij dus 80 60 euro.

1ste indruk
Als je de telefoon voor de 1ste keer aanzet, word je eerst door een menutje geleid, waar je de belangrijkste dingen alvast instelt, zoals de Wifi en je Google-account. Dit ging allemaal erg gemakkelijk bij mij. Ik installeerde een paar apps en ging daarmee aan de slag, alles liep erg soepel en gemakkelijk en er waren weinig haperingen te zien.

Design en bouwkwaliteit
Het design van de L3, daar houd je van, of je houd er niet van. Ik vind hem er mooi uitzien en het is weer eens wat anders dan die Galaxy's waar je iedereen mee ziet lopen. De telefoon ligt ook lekker in de hand, voor zo'n kleine telefoon is die overigens behoorlijk zwaar, wat ik dan juist een voordeel vind, want dan merk je in ieder geval dat je wat in je hand hebt.

bereik
Het bereik is gewoon prima, in mijn woonplaats Deventer heb ik er nog geen enkele keer last van gehad dat ik slecht bereik heb. Over mobiele data, 3g en 4g kan ik niets zeggen, dat gebruik ik namelijk niet.

camera
Over de camera ben ik wat minder te spreken, als je deze telefoon koopt moet je niet van plan zijn er veel foto's mee te gaan maken. Misschien dat ik hier later nog wat plaatjes neerzet

software
Als je hem koopt zit er android 2.3 Gingerbread op het toestel, bij aankoop is mij vertelt dat er een upgrade naar 4.0 zou komen, maar dit is helaas nooit gebeurt. In het begin vond ik de softwarelaag die LG erover heen heeft gegooid wel lekker fris uitzien, maar na een tijdje begon ik me er wel aan te ergeren. Daarom heb hem, geroot, en een custom rom geinstalleerd.

Root
Na het toestel een half jaar in gebruik te hebben, liep ik tegen een paar problemen aan. De opslagruimte is dan wel 1GB, maar dit is een soort van interne SD. De plek waar je apps op installeert heeft nog niet eens 150mb vrije ruimte, waarvan ook nog eens een groot deel wordt bezet door niet-te-verwijderen meegeleverde apps als Google Maps en Youtube. Na eens te zoeken op mogelijkheden hoe ik die apps dan zou kunnen verwijderen, kwam ik al snel op rooten, in het begin ging me dat niet goed af en heb ik het toch maar uit mijn hoofd gezet. Maar 2 maanden later begon ik me nog meer te ergeren, omdat inmiddels ook al bekend werd dat er geen ICS uit zou komen, ben ik toch maar weer aan de slag gegaan. Ik heb mijn LG l3 geroot met Superoneclick, wat ik eerst niet aandurfde, omdat je virusscanners er helemaal van op hol slaan. Zo kon ik alle systeemapps verwijderen, waardoor de L3 sneller werd(minder achtergrondprocessen) en ik ook nog eens meer vrije ruimte had.

Ik had al wel eens op internet wat gevonden over custom roms, en nadat het begon te knagen, heb ik redelijk soepel Cyanogenmod 9 geinstalleerd, android 4.0, gemaakt door developers uit de cyanogenmod community. Dit beviel erg goed en sindsdien ben ik wat meer gaan spelen met custom roms en andere mods en tweaks.

Heb jij ook een LG E400 Optimus L3 Zwart?

hoifapdude bedankt voor de review hij is lekker om te lezen en intressant genoeg om hem helemaal te lezen wil je misschien nog wat meer vertellen over je cusom roms die je geprobeerd hebt DAT is intressant. _/-\o_
Tja, ik heb nu al ongeveer 2 maanden mijn nieuwe telefoon, de Moto g. Ik herinner me nog wel dat ik cyanoid gehad heb en dat die redelijk stabiel draaide en ook nog eens een beetje op kitkat leek. Ook de gestripte CM9 (MiniCM9) was al een behoorlijk stuk sneller dan de officiele cyanogenmod. Als je het geen probleem vind om op Gingerbread te blijven is de Latte rom qua Interface en performance ook een goede optie, maar ik vond ICS toch een stuk fijner, omdat daarop apps als chrome(wel onstabiel) en Xposed mogelijk waren.

cyanoid: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2459171
MiniCM9: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2482177
Latte: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2305002

Als je nog naar een nieuwe mobiel kijkt waarvoor veel custom roms uit zijn is de Moto g trouwens een echte aanrader.

[Reactie gewijzigd door fapdude op 2 september 2014 16:59]